Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är normalt, ja. Och ifall du inte tar bilden rakt framifrån, så sätter du AF-sensorn på det NÄRMSTA ögat. Sätter du den på det bortre ögat så ser det onaturligt och konstigt ut.

Njaeh! Det beror på helt och hållet på vem man är. Har man ett etablerat namn och fokuserar på det bortre sä blir man betraktad som konstnär eller som fotograf med socialt budskap.

Under min aktiva tid i Fotograficentrum fick vi ta hand om Hans Hammarskjölds dokumentära bilder och göra en utställning i Konsthallen. Samtidigt skulle vi passa på att profilera Ljungbys avd av FC och hade en vägg med alster från de egna medlemmarna.

På rent jäkelskap satte vi på den väggen en bild som min då 4-åriga dotter tagit med en fixfokuskamera. Den var tagen in i en gränd vid ett Stockholmsbesök och bilden visade en gränd med en gammal fotboll till vänster och i övrigt tom förutom ett fönster på vid gavel. Skakningsoskärpa naturligtvis.

Kopierade upp den med en karaktäristisk svart ram för att ange att bilden var obeskuren och kartongmonterade den. På en lapp under bilden satte vi bara initialerna H.C-B.

Många besökare undrade vad det var för "skräp" .
"Hört talas om Henri Cartier-Bresson?" svarade vi med en motfråga.
-har ni verkligen fått låna en kopia, undrade då besökarna.
"Ja, sa vi. (För kopian var lånad av min dotter så vi slapp ljuga).

Genast blev den lilla bilden geniförklarad. En lokal konstnär stod t o m och pratade om hur frånvaron av djup i bilden betonade ensligheten och att den gamla fotbollen var en symbol för ensamheten samtidigt som det öppna fönstret påvisade hoppet att det det fanns en väg in eller ut till själens innersta väsen.

Det förekom andr tolkningar. Men bilden blev oerhört uppmärksammad. (Vi plockade ned den på utställningens tredje dag)

Vad säger det om hur bilder ska bedömas och tolkas? Som vanligt ligger allt i betraktarens ögon, men vad jag anser om folk som hånat bilden för att sedan geniförklara den bara för det antyds att en berömd fotograf ligger bakom bilden lämpar sig knappast för att skrivas här.

Fast Hammarskjölds bilder var otroligt bra.
 
Tobbe!

Har idag (för din skull och egen nyfikenhet) lyckats låna en Tamron 28-75/2.8 och ett Sony 28-75/2.8 SAM.

Stört omöjligt att skilja objektiven åt sett till bildresultat. I 35mm-läge och f/2.8 t o m svårt att skilja från Zeiss 16-35/2.8 SSM. Även Zeiss 24-70/2.8 SSM i 28mm-läge får konkurrens skärpemässigt, men jag har inte den gluggen kvar fast plåtade samma motiv i samma belysning inomhus. De båda billigare gluggarna har i princip samma mittskärpa fast mer vinjettering och där det skulle bli 3 valörer av rött blev det med lite god vilja 2 eller kanske mer rätvist 2½.

Finns alltså ingen anledning att skaffa SAM-gluggen. Tamronen går att få på sina ställen för 3.900:- och SAM-gluggen för 6000-8500:-

Dessutom nästan lika bra bett i 50-läget jämfört med Sony 50/1.4 bländad till 2.8 i själva bildcentrum men mer vinjettering och lite fulare bokeh.

Förresten kan du ju testa att sätta A850 i APS-C läge. Finns 4 markeringar i sökaren som anger gränsen. Du får då ut nästan 11 MP. Läget för APS-C finns i menyn.

Annars är det säkert en bra idé att skaffa någon fast glugg. En gammal Minolta 50/1.7 gör inte bort sig.
 
Såg Mats skrev det också.. Skall nu "vis av misslyckandet" göra så hädanefter..

Lennart.

Ja det är en del saker man måste "lära om" lite med FF ser samt inser jag.. Men det är ju lite roligt faktiskt.. :)

Däremot inser jag att man kanske bör skaffa sig ett par fasta gluggar för få mer ut från kameran om man som jag inte har råd med "det värsta" .. Så genvägen blir ju då fasta gluggar och man får byta för få rätt vidd. Eller byta plats att fota ifrån..

DVS man får bli en tvåbent mänsklig "zzzzzzzzoom" Hehe...

Eller beskära bilden? FF-bilderna tål ju en del beskärning.

Jag kör till 80% med Minoltas fasta brännvidder. De är ju ljusstarkare än zoomar och frilägger motivet från bakgrunden så att nästan 3D -effekt uppstår. De fasta brännvidderna har enligt mig en snyggare bokeh - nästan alltid.
 
Lennart.

Kanske är där nått litet fokusfel med Tamronet jag provat på vissa vidder.... Och med denna FF kamera så ser man det kanske tydligare..

Men här finns en Jpeg bild att titta på.. Den ser väl sådär hyfsad ut får man säga..Orörd är den. Så direkt kameran.. Bildfilen är iofs hyfsat stor.. Så det kan ta en liten stund om man har långsam uppkoppling..

http://www.mediafire.com/?hnm2yfhfylu
 
Eller beskära bilden? FF-bilderna tål ju en del beskärning.

Jag kör till 80% med Minoltas fasta brännvidder. De är ju ljusstarkare än zoomar och frilägger motivet från bakgrunden så att nästan 3D -effekt uppstår. De fasta brännvidderna har enligt mig en snyggare bokeh - nästan alltid.

Funderar lite på nån fast glugg framöver.. Men måste lösa vardags-zoom före annat..

Och Lennart.. Tack för du tar dig tid att låna grejer och jämföra !! Och tack Mats L för du ställer upp och lånar mig din spännande glugg för prova.. !!
 
Så här ser "Felix" ut då han ser mig med nya kameran krypande på marken för få en bild med sökaren... Live view saknas som sagt. Vilken till och med kissen anser rätt stor humor i..
Namet på bilden säger resten


""Gapskratt""
 

Bilagor

  • DSC00448(2) kopiera.jpg
    DSC00448(2) kopiera.jpg
    23.3 KB · Visningar: 285
Även jag har krälat idag då jag fick min A850, noterade rätt snabbt skärpedjupsskillnaden från a700 till a850.
Blev till o blända ner rejält och häkta på blixten.
Lite brist på motiv hemmavid gjorde just att man fick leta på macronivå, imorgon ska jag dock köra lite med CZ135mm på diverse däggdjur.

Har labbat lite med microjustering och konstaterat att den funkar men hur mycket som exakt behövs på mitt 70-300 ska testa fram under lite mer kontrollerade former.

Camera Model: DSLR-A850
Lens: 100mm F2.8 Macro
Focal Length: 100.0mm (35mm equivalent: 100mm)
Aperture: f/9.0
Exposure Time: 0.010 s (1/100)
ISO equiv: 800
Exposure Bias: none
Metering Mode: Matrix
Exposure: aperture priority (semi-auto)
White Balance: Auto
Flash Fired: Yes (Manual)
 

Bilagor

  • DSC00109-1.jpg
    DSC00109-1.jpg
    90.5 KB · Visningar: 281
Lennart.

Kanske är där nått litet fokusfel med Tamronet jag provat på vissa vidder.... Och med denna FF kamera så ser man det kanske tydligare..

Men här finns en Jpeg bild att titta på.. Den ser väl sådär hyfsad ut får man säga..Orörd är den. Så direkt kameran.. Bildfilen är iofs hyfsat stor.. Så det kan ta en liten stund om man har långsam uppkoppling..

http://www.mediafire.com/?hnm2yfhfylu

Under förutsättning att du satte fokus på skottkärrans hjul är det vid f/2.8 o 75mm, iso 200 (som exif-data i filen visar) är det en sak jag tyvärr med stor sorg meddela dig. Jag ska försöka göra det på ett mildast möjliga sätt, men måste först ställa en fråga:

Hur mycket T-sprit dricker du innan du betraktar bilderna?????????

Det finns nämligen inte ett enda fuckin´ fel på gluggen. Trots att det var en jpeg gick den att dra upp till 48MP och dög ändå vad gäller däcksmönster och skärpan på det. Bakgrundsoskärpan verkar ligga där den ska också. Du har plåtat lite diagonalt mot motivet vilket man måste väga in.

M a o så är objektivet friskt. Jag får inte mer skärpa ur SAM-gluggen direkt ur kameran. Min kameraskärpning är nollad och det bör din vara också. Hade det varit en rawfil hade jag kunnat se om du lagt på extra skärpning via konverterarens info. Men det kan jag alltså inte.

Du har blivit objektivhypokondriker:)

Men skaffa ett par schyssta brillor och drick saft istället innan du sätter dig med snoken in i datorskärmen igen! :)

Frid//Lennart
 
Har labbat lite med microjustering och konstaterat att den funkar men hur mycket som exakt behövs på mitt 70-300 ska testa fram under lite mer kontrollerade former.

Schysst macrobild, men visserligen fungerar Sonys mikrojustering aningen snällare än exempelvis Canons vad gäller fasta gluggar om det bara gäller +2 eller -2, men om du mikrojusterar ett makoroobjektiv så det fungerar bra i närområdet lär du få problem när du använder gluggen på längre avstånd.

Om både din 135:a och makroobjektivet inte placerar skärpan rätt bör du kanske kolla kamerahusets kalibrering i första läget.
 
Så här ser exif ut...

Make = SONY
Model = DSLR-A850
Exposure Time = 1/80"
F Number = F5
ISO Speed Ratings = 200
Focal Length = 75mm
Sharpness = Hard

(Hard = 1 steg mer skärpa påställt i kameran om jag inte minns fel....)

T-doja eee inge gott... Och fokus är på hjulet..
 
Nolla skärpan, använd f/2.8 o plåta skottkärreskrället en gång till. Tyckte väl det såg för skarpt ut på sina ställen för att vara f/2.8.

Men om du ställer skärpan enbart på hjulet med f/2.8 och det blir skarpt så är det lugnt. Sedan får du hur gärna som helst köta med högre bländartal och ställa tillbaks skärpan i kameran där du vill ha den. Den inställningen påverkar bara jpegfilen och inte rawfilen.

Nu när jag hämtat upp filen igen och lagt den i CS4 ser jag ju fullständig info. Läste ifyllan o villan objektivets största f-tal 2.8 och noterade inte att du kört på 5.

Det är här du ska fokusera. Aha, du vet att T inte är gott:)
Ha det bra//Lennart
 

Bilagor

  • tobbe2.jpg
    tobbe2.jpg
    42.3 KB · Visningar: 275
Även jag har krälat idag då jag fick min A850...

Jädrans vilken häftig bild på flugan!

Jag är klart imponerad, lite av kameran och objektivet, men framförallt av dig som plåtat.

Första skottet med A850 säger du och sen ska du ta itu med CZ135/1,8. Jösses, det skärpedjupet är väl inte att leka med.

Hur nära kommer man rent fysiskt med Sony 100/2,8 Macro? Jag vet med mitt Sigma 70/2,8 Macro så är det ingen ide att försöka sig på såna motiv, fokuseringen sker bara en millimeter från objektivet och om man inte petar bort motivet rent fysiskt så lär man definitivt skrämma iväg det innan man hunnit fokusera.

Ser fram emot fler fantastiska bilder.
Fasiken, man borde skaffa sig en sån kamera... :)


/Mats
 
Fasiken, man borde skaffa sig en sån kamera... :)
/Mats

Tja, min A900 är INTE till salu längre. Däremot hade vi ju lite mailväxling ang Sony G 70-300/4.5-5.6 SSM.
Jag har en nu och när jag betraktar den bild du sände ett utsnitt från o jämförde med Sigma 150-500 så måste jag säga att jag får liknande resultat som du. Alltså jag är inte överimponerad.

Objektivet är däremot extremt bra på nära avstånd, typ ända från närgräns upp till 40-50 meter vid full öppning. I bildcentrum faktiskt genom hela brännviddsområdet med en liten slackning mellan 200- och 300-läget, men helt okej även på 300.

Aningen besviken på bokehn som inte ser så harmonisk ut. På längre avstånd var dock mitt motsvarande Nikon 70-300/4.5-5.6 AF-S VR mer distinkt. Gäller både på FF och APS-C.

Hur har du uppfattat din glugg nu när du haft den en tid?
 
...
Hur har du uppfattat din glugg nu när du haft den en tid?

Jag älskar den!

Orkar inte riktigt med att nagelfara bildkvaliten med lupp, har fått nog av det ett tag nu. Det är definitivt tillräckligt bra för mig. Framförallt är det ytterst trevligt att använda och lätt att fånga ögonblicken med tillsammans med A550. Om jag hade haft kvar 850 skulle jag nog tycka att det var lite för kort i rocken, snudd på att jag tycker det med APS-C också, men det sitter på kameran i stort sett hela tiden ch hela ekipaget levererar fina bilder varje gång jag siktar och trycker av. Det gjorde inte A850. Sigma 150-500 är i jämförelse alldeles för klumpigt och grovhugget för att det skulle finnas minsta chans att kunna utnyttjas på samma sätt.

70-300G på A550 med vertikalgrepp är ett paket som sitter perfekt i handen och är rappt, exakt och smidigt och FUNKAR för mig. Just nu känns det viktigare än att bokehn är lite kantigare i direkt jämförelse.


/Mats
 
Tja, min A900 är INTE till salu längre. Däremot hade vi ju lite mailväxling ang Sony G 70-300/4.5-5.6 SSM.
Jag har en nu

Haha, du är rolig!
Varje gång du säger att du ska sälja ditt system så ångrar du dig och istället utökar det med någon ny pryl :)

Ska iofs inte klaga, jag har väl också velat en del. Får se kanske är tillbaka till FF snart igen :)


/Mats
 
Jädrans vilken häftig bild på flugan!

Jag är klart imponerad, lite av kameran och objektivet, men framförallt av dig som plåtat.

Första skottet med A850 säger du och sen ska du ta itu med CZ135/1,8. Jösses, det skärpedjupet är väl inte att leka med.

Hur nära kommer man rent fysiskt med Sony 100/2,8 Macro? Jag vet med mitt Sigma 70/2,8 Macro så är det ingen ide att försöka sig på såna motiv, fokuseringen sker bara en millimeter från objektivet och om man inte petar bort motivet rent fysiskt så lär man definitivt skrämma iväg det innan man hunnit fokusera.

Ser fram emot fler fantastiska bilder.
Fasiken, man borde skaffa sig en sån kamera... :)


/Mats

Tackar tackar, det var ju inte direkt första skottet med 850:n men det var det andra på flugan. Fast jag tycker det var lättare med a700 även om sökaren är mindre. Lätt man gungar ur fokus.
Subjektet ligger uppskattningsvis 15-20cm framför objektivet vid 1:1 så man får smyga eller hoppas på apatiska insekter även med 100mm. Vi behöver ett Minolta 200m f/4 som det står sony på.


@Lennart, Macrot är spot on på AF (när man väl använder det), det är endast mitt 70-300G som har lite bekymmer, +2 verkar reda ut det dock.
 
¨...
Subjektet ligger uppskattningsvis 15-20cm framför objektivet vid 1:1 så man får smyga eller hoppas på apatiska insekter även med 100mm. Vi behöver ett Minolta 200m f/4 som det står sony på.

Det är ju en milsvid skillnad mot mit sigma 70/2,8 macro. Skrev lite fel i förra inlägget, skrev en millimeter när jag menade centimeter. Verkligheten är att det bara är kanske 15-20 mm. för att få 1:1 och Sony 100 är 10 gånger så långt avstånd, vilket huxflux är användbart på t.ex. insekter, vilket inte Sigmat är förutom vissa zombie-kryp som det här
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2075372.htm?set=mp

Jaha, nu blir det objektivjakt igen då. Kostar c:a 10000 nytt (verkar vara standardpris på Sony-objektiv), så det går väl att hitta för 5000-6000 begagnat kanske.

Nån som har något att sälja?
(Utveckling av tråden som annonsplats för säljes till köpes :) )


/Mats
 
vadå bokeh? A550 och Sony 70-300 G SSM.

Jomen, det var det jag sa ju. På nära avstånd ser det snyggt ut. Här har du dessutom förminskat en helbild och då ser man inte riktigt hur vacker eller ful oskärpan blir.

Pojkar, pojkar ni skulle se vilken bokeh det blir med FF och en 135/1.8 ZA. Ställd på f/2.0 och 1,5-3 m avstånd till den/det som ska plåtas. Ser faktiskt ut som 3D. Knivskarpt huvudmotiv som liksom svävar ovanpå en mjuk och drömlik bakgrund.

Till Mats: Jag är inte sentimental vad gäller A900:an. Men jag fixar inte att skiljas från Zeissgluggarna och fattningen på dem passar bara Sony. Så jag är mer eller mindre gisslantagen.
Kom nu ihåg detta: Slår vad om att det inte dröjer länge förrän du sitter och kramar en FF igen. Eller rentav går till sängs med den som du gjorde med Zeiss 16-35 SSM.

PS. Har du köpt "piratvertikalgrepp" eller original (löjligt dyrt) till A550?. Borde vara lag på att den kameran skulle levereras med ett vertikalgrepp. DS.

PS2. För övrigt är A550:s vinklingsbara display med LV och fasdetekterande AF gräsligt vanebildande har jag upptäckt. Har ju förmånen att få låna en under en tid till. Så sent som idag blev jag jag undrande över varför A900:an inte visade motivet när jag av misstag tittade i displayen istället för sökaren. Och igår försökte jag fälla upp lcd-skärmen på en A700 flera gånger. Får väl skylla på värmen, men dessvärre tror jag det just beror att f-nskapet är vanebildande.
Satt med A550 vilande på ena knäet, vinklade skärmen och prickade motivet jag skulle ha på 1/8 vid 300mm. Helskarpt. DS2

PS3. Får bli en vecka Canon nu så man blir av med ovanorna.DS3
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.