Photocon
Aktiv medlem
Lennart, har tillverkarna verkligen varit helt tydliga med vad de tycker man ska använda mikrojusteringen till?
I sanningens namn: Nja..nej! Däremot har vissa fototidningar och även i releaserapporter här på FS basunerats ut att "mikrojustering har tillkommit för att trycket på serviceverkstäderna ska minska vad gäller dåligt kalibrerade objektiv vad gäller AF".
Och det tycker jag kan tolkas som att nu behöverman inte längre skicka ett taskigt AF-kalibrerat objektiv till garantiservice genast efter inköpet.
Mikrojustering var ju alltså en "nyhet" för inte så längesedan, men jag har inte sett en enda test redovisas i fackpress OM den fungerar. Vilket är en klar brist, enligt min uppfattning.
Däremot har "finessen" hamnat okritiskt på plussidan för ett kamerahus som berikats med mikrojustering. Det är ju populärt att sätta ett antal + eller - i en summerande faktaruta efter varje test.
Vad som står i manualen till resp kamera är luddigt formulerat. Det går faktiskt att utläsa en viss varning för att felaktig fokus kan bli följden om man använder mikrojustering. Lite motstridigt med en finess som ska avhjälpa felfokus.
I den långa AF-tråden här på FS var det nästan inget skämt att flera av oss som höll på att joxa med mikrojusteringen hade tagit flera steg mot pykets akutintag.