Skulle vara intressant att se exempel på detta i seriösa tidningar. Jag utesluter artiklar i kvällstidningar och på webbsidor med okända avsändare.
Och jag frågar detta inte för att jag påstår att det inte finns, jag skulle bara vilja se hur dessa artiklar ser ut.
Stefan
Ska försöka ta mig samman och gräva lite i detta igen - har länge tänkt starta en tråd om problemen med kameratester och jämförelser. Jag hade samlat två banankartonger fulla med fototidskrifter, mest engelska och amerikanska samt en del tyska (utöver de svenska naturligtvis), och kopior på och länkar till artiklar och tester på nätet. Det var ett ganska omfattande material, tillräckligt för att ge en tydlig och klar bild av problemet. Jag hade strukit under massor av formuleringar och stycken att ha som underlag (hade förstås lagt ner massor av tid). Men i slutet av år 2008 försvann dessa båda kartonger (tillsammans med mycket mer) i samband med att jag höll på att flytta grejer från ett lager och till ett annat. :-(
Blev alldeles förtvivlad, och luften gick väl delvis ur mig, pga av all förlorad information, all förlorad tid och för att inte tala om alla pengar - kan någon tala om för mig varför det är ockerpriser på utländska tidskrifter?
Jag var tillbaka till ruta noll. Har väl fått ihop en del annat material sedan dess, men av den tidigare " flammande elden" har det väl bara funnits kvar en "liten glöd" sedan dess. :-(
Minns att jag hade tänkt börja med inslag från 6 olika tidskrifter, där de SJÄLVA ger uttryck för att det är en kraftig snedvridning i Canons och Nikons favör. Givetvis är de helt aningslösa om att det är detta de gör - biasen är så självklar, naturlig och inarbetad att de är totalt omedvetna om den - vilket förstås var extra roligt (eller snarare väldigt sorgligt, förstås). Är så ledsen över att jag nu efteråt bara kommer ihåg två av dessa artiklar (varav jag har kunnat få tag i den ena tidningen i efterhand). Jag hade tänkt inleda min testdiskussions-tråd med dessa 6...
Nåja, jag har väl kommit på ytterligare någon sedan dess.
Behöver även klargöra vad jag menar med köpt journalistik. Jag menar naturligtvis INTE att det skulle finnas kameratillverkare som ger vissa testare ett kuvert med pengar och uppmaningen - "Skriv sk-t om Sony!". Det tror jag knappast har skett. Men däremot så står ju Canon och Nikon tillsammans för nästan alla annonsintäkterna (på tidskrifterna, och förmodligen ännu mer så på de kommresiella testsajterna). Sony, med en långt mindre marknadsandel, har väl hittills i jämförelse inte haft mycket mer än småpengar att annonsera för.
Sedan har vi prenumeranter och lösnummerköpare. Vad gör de? Förmodligen ungefär som jag - man tittar lite i tidningen - speciellt efter tester på ens eget märke. Skriver de bra om detta, så blir man glad och köper tidningen. Kommer ens eget märke dåligt till, så tycker man förstås inte att det är värt att lägga några pengar på just den sk*t-blaskan...
Då lägger man pengarna på en annan tidskrift istället, som skriver "roligare" och "mera rätt"...
Det är väl knappast så förvånande att det på flertalet tidskrifter och på nästan alla testsajter så blir det absolut vanligaste resultatet att Canon och Nikon alternerar mellan testvinnare och tvåa, Sony trea och Pentax och Olympus alternerar mellan att vara fyra och femma, förutom i de fall då testaren lider av Sony-skräck/hat, då Pentax och Olympus i så fall alternerar mellan trea och fyra och Sony placeras sist. Jag menar naturligtvis inte att det till 100% blir så - Pentax har ju också varit testvinnare ibland, och Olympus någon enstaka gång.
Men visst, det ska erkännas att på senare tid så har även Sony kunnat fått positiva omdömen, och ibland placerats som etta. De tidskrifter jag hade samlat visade väldigt tydligt att efter A900:ans lansering så började nedlåtenheten och den rena hånfullheten ner över denna "non-DSLR-camera manufacturer, but electronic gadget, gimmick and toy-producer".