Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske? Jag vågar slå vad om ganska mycket att NEX-kamerorna kommer att bli en monumental succe!

Det vågar jag också efter att testat en lånad NEX-3 under flera timmar. MEN vad jag menade var att det känns fjärran att via adapter köra typ Sonys Zeiss- och G-objektiv på en NEX utan AF-funktion. En Nex 3/5 på stativ med Zeiss 135/1.8 skulle knappt hålla för påfrestningen ens en gång.

Så om man har ett befintligt Sonysytem med ett antal gluggar och ändå vill ha en NEX som har ett ganska påvert objektivutbud hittills blir det rent praktiskt i slutänden 2 system. Visserligen kommer det säkert fler objektiv till NEX, men de går ju inte att använda på exempelvis en A700 eller A550.

Söker man däremot en väldigt bra liten kamera och tycker att den utmärkta 17-55 zoomen räcker för ens behov så är det bara bra. Men jag tror inte man kan vänta sig någon speciellt praktisk kompabilitet mellan NEX och det vanliga Sonysystemet. Däremot kommer det säkert adaptrar för exv mindre Leicagluggar.
 
Det håller jag med om. För oss fotoentusiaster kommer inte NEX-kamerorna att ersätta våra DSLR-kameror, det blir både och. För väldigt många kompaktkameraspekulanter, däremot, kan en NEX-kamera mycket väl bli deras enda kamera.

Det finns redan adaptrar för Leica-objektiv, och en hel del andra. Och det kommer säkerligen ännu fler. Det har redan aviserats adaptrar till NEX-systemet från tre olika tillverkare (det förefaller vara en allmän mening att NEX kommer att bli en väldig succe...).
 
Det vågar jag också efter att testat en lånad NEX-3 under flera timmar. MEN vad jag menade var att det känns fjärran att via adapter köra typ Sonys Zeiss- och G-objektiv på en NEX utan AF-funktion. En Nex 3/5 på stativ med Zeiss 135/1.8 skulle knappt hålla för påfrestningen ens en gång.

Så om man har ett befintligt Sonysytem med ett antal gluggar och ändå vill ha en NEX som har ett ganska påvert objektivutbud hittills blir det rent praktiskt i slutänden 2 system. Visserligen kommer det säkert fler objektiv till NEX, men de går ju inte att använda på exempelvis en A700 eller A550.

Söker man däremot en väldigt bra liten kamera och tycker att den utmärkta 17-55 zoomen räcker för ens behov så är det bara bra. Men jag tror inte man kan vänta sig någon speciellt praktisk kompabilitet mellan NEX och det vanliga Sonysystemet. Däremot kommer det säkert adaptrar för exv mindre Leicagluggar.

Så min minolta AF 50/1,7 kan inte användas på nya Nexarna, ett för övrigt väldigt lätt och behändigt objektiv och borde även matcha dom 14 mp på ett bra sätt.
 
Så min minolta AF 50/1,7 kan inte användas på nya Nexarna, ett för övrigt väldigt lätt och behändigt objektiv och borde även matcha dom 14 mp på ett bra sätt.

Jo, jag antar ganska säkert att det kan användas eftersom Sony gjort en adapter vars kompabilitetstabell jag sett. Där är är Sony 50/1.4 med och det ser likadant ut i bajonett och springbländarspak.

Men du får ingen AF, däremot exponeringsautomatik. Adaptern är uppbyggd så att det under ringen även sitter en stativgänga. I stort sett alla Sonys gluggar, även 70-400G SSM går att använda med samma begränsningar. Men det blir LV med MF-assist som gäller om skärpan ska ställas in med bra precision.

Men alla lättare objektiv borde ju fungera på det viset utan att kameran känns för myclet "påbyggd", Dock gäller generellt just nu för alla att AF inte fungerar.

Det var info jag fick sent igårkväll innan jag skrev inlägget.
 
SSM objektiv samt SAM går väl att få auto-af med. ?

Enligt vad jag läst (!) har Sony tillsvidare (?) tagit bort funktionen ur firm-ware därför den skulle fixas så det fungerade bättre.. Vaför man gjort så fattar jag inte egentligen. Hellre att funktionen fungerar om än "sämre" än att den inte alls fungerar..

Så kan i alla fall jag tycka..
 
Vaför man gjort så fattar jag inte egentligen. Hellre att funktionen fungerar om än "sämre" än att den inte alls fungerar..
Hur Sony tänker vet jag inte, men föreställ dig vilka skriverier det skulle bli när alla kameratestare, som vanligtvis försöker hitta så mycket negativt om Sony de bara kan, upptäcker att det inte fungerar perfekt med alla typer av objektiv.
 
Hur Sony tänker vet jag inte, men föreställ dig vilka skriverier det skulle bli när alla kameratestare, som vanligtvis försöker hitta så mycket negativt om Sony de bara kan, upptäcker att det inte fungerar perfekt med alla typer av objektiv.

Otroligt vad mycket skitsnack om oss som testar kameror. Finns det verkliga exempel på detta, som visar att »alla kameratestare« försöker hitta så mycket negativt som möjligt?

Jag gjorde en parallelltest mellan Nikon D3X, 5DmkII och Sony A900. Slutresultatet var att de gav förvånansvärt lika resultat under optimala förhållanden, som vid studiofotografering. Och det är väl där dessa kameror används mest, åtminstone i professionella sammanhang.

Stefan
 
Hej Stefan Ohlsson

Du menar då att inte bias samt partiskhet är ett problem alls i branschen kameror samt dess testare? Samt att varenda märke "döms" efter "samma bok"

Och jag menar inget illa med frågan. Men den blir relevant att ställa då du tar upp "handsken" och anser att det är orättvist "skitsnack" tydligen..

Mvh
Tobbe.
 
Jo, jag antar ganska säkert att det kan användas eftersom Sony gjort en adapter vars kompabilitetstabell jag sett. Där är är Sony 50/1.4 med och det ser likadant ut i bajonett och springbländarspak.

Men du får ingen AF, däremot exponeringsautomatik. Adaptern är uppbyggd så att det under ringen även sitter en stativgänga. I stort sett alla Sonys gluggar, även 70-400G SSM går att använda med samma begränsningar. Men det blir LV med MF-assist som gäller om skärpan ska ställas in med bra precision.

Men alla lättare objektiv borde ju fungera på det viset utan att kameran känns för myclet "påbyggd", Dock gäller generellt just nu för alla att AF inte fungerar.

Det var info jag fick sent igårkväll innan jag skrev inlägget.

Tack för svaret. Det blir en aning vilset med alla dessa adaptrar, var det närheten till sensorn som ställer till det, ett pris man då får betala för att äga en sådan liten kamera, har man inga guldbyxor att ösa ur så hamnar lite i ett dilemma hur man skall välja modell, förutom 50/1,7 så kommer väl mina övriga objektiv få svårigheter att matcha alla nya pixelstinna modeller, jag äger även en äldre 135/2,8 som fungerar skapligt med KM5D, den var inte lika bra med dom analoga minolta jag har ägt., 135:a kom jag över begangnat på den tiden det fanns i var och varannan fotoaffär. ett riktigt bra 18-70 täcker ofta upp dom flesta fotobehoven för mig, Ca: 28-105 alltså.
 
Hej Stefan Ohlsson

Du menar då att inte bias samt partiskhet är ett problem alls i branschen kameror samt dess testare? Samt att varenda märke "döms" efter "samma bok"

Och jag menar inget illa med frågan. Men den blir relevant att ställa då du tar upp "handsken" och anser att det är orättvist "skitsnack" tydligen..

Mvh
Tobbe.

Tar inte illa vid mig av frågan, tvärtom. Det är viktigt att diskutera detta.

Självklart är alla testare märkta av sin erfarenhet. Det är nog ingen av oss som testar kameror som inte är medvetna om detta. Jag fotograferar mycket med Canons kameror, har en hel del erfarenhet av Nikon, så när jag testar Olympus eller Sony så behöver jag längre tid på mig när jag tar upp dessa mer subjektiva faktorer som hantering, menyinställningar med mera. Samtidigt så har jag ägt kameror från Pentax, Olympus, Nikon och Canon under mina år som fotograf.

Men att varenda märke döms efter en och samma bok, det tycker jag bara är trams. Jag läser inte tester om en kamera innan jag själv har gjort en test. Jag har ingen anledning att hävda att Canon eller Nikon alltid är bäst. Tvärtom tycker jag det skulle vara tråkigt om vi inte hade den variation som olika märken erbjuder. Jag har nu testat Olympus och Panasonics Micro 4/3 och kommer snart att göra en ordentlig test på Sonys Nex, eftersom jag år efter år har tjatat på tillverkarna att ta fram kompakta kameror med bra prestanda.

Men användare av Pentax, Sony, Samsung, Panasonic verkar tro att vi som testar kamerorna alltid kommer att göra ner deras produkter. Varenda anmärkning som görs avfärdas med att testaren är partisk.

Stefan
 
Ok.. Bra jag frågade. Så spar man tid och ork..

Därför...Därmed behövs inget mer sägas om det ämnet. Därför finns ingen som helst insikt om att där finns bias så är det ju meningslöst ämne att resonera om...

Därför 100% åsikt mot 100% åsikt leder knappas vidare ändå. Så därmed kan vi enas om att du anser branschen totalt biasfri.. Och jag anser den tungt belastad med bias...

Mvh i sommarvärmen
Tobbe
 
Därför 100% åsikt mot 100% åsikt leder knappas vidare ändå. Så därmed kan vi enas om att du anser branschen totalt biasfri.. Och jag anser den tungt belastad med bias...

Tvärtom, jag tycker det är viktigt att den som läser en test inser att en som testar alltid har en bakgrund av olika erfarenheter som påverkar testen, om man nu inte bara gör mätningar av objektiva testdata. Jag tycker en test som bara baseras på sådana data missar många väsentliga delar av kameran, så jag skriver också om hantering och andra, mer subjektiva delar av kameran. Men jag vet att jag då är påverkad av mina tidigare erfarenheter.

Men för att ta detta med brus som har diskuterats så mycket när det gäller Sonys kameror. För det första anser jag att det har blivit alldeles för mycket fokus på höga ISO och brus. Köper du en A900 är det antagligen för att fotografera under rätt kontrollerade förhållanden och med låga ISO. Därför gjorde jag min test när jag jämförde de tre kamerorna just under sådana förhållanden. Att jag sedan drar upp bilderna ordentligt och skriver ut utsnitt i stort format bygger också på samma tanke, utvärdera kameran under sådana förhållanden som den kommer att användas under.

Så jag tror inte alls att det inte finns någon »bias« i mina och andras tester. Människor kan inte vara opartiska. Men jag tycker det är så märkligt att alla här på Sony-forat tror att allt negativt som skrivs om kameran beror på att testarna inte tycker om Sony. För min del tycker jag det är spännande att ett företag som Sony ger sig in på denna marknad och tar upp konkurrensen med Nikon och Canon.

Stefan
 
Men. Om du följer tex tester på Sonykameror så är det väl så att där finns rätt många exempel på "knepiga" saker.. Man gör testar med skitobjektiv mot finobjektiv på andra kameror.. Man vet att programvara är extremt viktiga saker.. Och nämner inte ofta att Sony lider stort utav att programvara inte är maximerat mot kamerorna.. Nu börjar den saken utjämnas. Men historiskt så har detta väl varit vad man kan anse en sak som tyvärr varit handikapp .. Programvaror har ju varit i stort sett anpassade för just Canikon.. Dom andra inklusive Sony har fått ta det som erbjuds...

Och då det gällt tex Canikoner så tas inte knepiga saker ens upp.. Fel brister nämns inte med ett ord.. Drar aldrig ner några betyg.. Aldrig.... Och det som mest sticker i ögonen är hur Nikon D40 hissades fast den hade handikapp som om den burit namnet Sony hade gjort den till den mest kritiserade kameran i världen.. Jämför nu med NEX tex.. Där läggs inga vantar emellan fast kameran fungerar att styra rätt enkelt vad jag kan se via you tube visning hur man fotar med den.... Tvärt om sågas kameran pga den styrs via menysystem.. och det drar även ner amdömmet stort vad jag fattat..

!Menysystemet...Som ärligt talat ser rätt hyfsat vettigt ut i alla fall om man har bestämt att det skall stillbildsfotas.. Jag kan knappast se att den skulle vara svårare att fota med än någon kamera alls egentligen.. Och absolut inte i dom lägen den stora majoriteten faktiskt fotar... Aläge autoresten .. Sedan pang...En bild är tagen..

Och fördelar som tex Sony har höjer heller aldrig bedömningar.. Utan sådant räknas inte ens in.. Höjer inga betyg.. Har inte Canikonerna funktionerna så verkar dom ej räknas som ens funktioner..

Jag kan enkelt säga att Sonys live view med denna HDR direkt i kameran är dynamit... Bara dessa saker ihop med vinklingsbar skärm med den fina skärmkvaliteten är en sak som borde gett klara fördelar samt ge "poäng" också...

Men icke.. Canikonerna har det inte då räknas det inte.. Medans det omvända.. Filmande.. Canikonerna har det.. Och Sony inte.. Det ger märkligt nog då kraftiga nerdragningar för Sonykamerorna.. ..

Så.. Vadå inte (?) olika böcker då man bedömmer...? Hela facit är ju enbart Canikonskrivet.. Unika saker från Sony räknas ju inte.. Blixstyrning trådlöst.. Nada ens uppmärksammad fördel ... inga som helst poäng för det... Stabilisering som gör objektiven alltid upp to date med senaste stabiliseringen.. Och man behöver inte byta objektiv som kan bli oerhört kostsamt för få senaste stabiliseringen.. osv...

Minns då att jag tar bara en pyttebråkdel utav knepiga saker man kan se... Orkar liksom inte starta en megadiskution..

Men ta du dig en fundering Stefan så kanske insikten blir lite starkare om varför det kommer kritik mot tester.. Samt testare..


Jag har kritik mot Sonykameror.. Kritik som också är framförd.. Så jag är absolut inte nån slags märkesfan på så sätt. Du kan ju se bara hur jag "tar emot" A850 här hos mig.. .. Här gullas det fasen inte med ordskräderi inte...

Så det är inte ATT kritik framförs tex jag blir fundersam över. (Jag talar ju bara för mig själv givetvis)..

Utan mest att den kommer totalt med sådan tilt så det är svårbegripligt att inte även Canikonerna protesterar.. Fast jag har sett det ske.. Samt också att det sker oftare nu också än förr....

Medans "testarna" verkar inte förstå eller vilja förstå att folk mer och mer börjar se att "något" stämmer inte..

Tar du tex Sony A550 så är det så att jag som använt kameran känner knappt igen att testarna skriver om samma kamera ens.. Jag är dessutom inte ensam om detta att "känna" så..

På forum ser man Sonymäniskor bli FÖRVÅNADE då dom ytterst tveksamt byter sina gamla kameror till en A550. Detta därför dom läst "tester".. Och ser sedan att användarna skriver rätt stort annorlunda än vad testar säger...


Så med makalöst stor tvekan köper dom oroligt sin nya A550.. Rädda att dom gjort ett megamisstag...

Och så kommer dom tillbaks med förvåning.. Ja fatta.. Dom kommer med förvåning och berättar att "kameran var ju bra "........ En del är överlyckliga till och med....


Asså.. Då sådant sker är något förbaskat fel ..Sådant diskrepans mellan test och upplevelse med en kamera eller vad det än gäller skall inte vara möjlig.... Då bör vilken självkritiskt journalist som helst med aningen seriositet i bakfickan slå på sjävkritiskt tänkande och fundera ett tag kan jag anse.. Men som sagt. Det är enbart min åsikt det..


Och minns att jag skriver i generella termer.. Vem du är eller vad / vem du skriver för har jag ingen aning om.. Så därför är mina ord ej riktade mot person.. utan en bransch som helhet genrellt....

Mvh
Tobbe.
 
Men ta du dig en fundering Stefan så kanske insikten blir lite starkare om varför det kommer kritik mot tester.. Samt testare..


Jag funderar rätt ofta över detta, annars hade jag inte reagerat på detta.

Men jag har väldigt svårt att ta till mig av denna svepande kritik. »Alla som testar Sony-kameror skriver alltid skit om dem och lyfter Canon och Nikon till skyarna.« Ska det påverkar oss som testar kameror får du vara lite mera specifik. Och jag är övertygad om att du kan hitta exempel på tester där man skrivit ner kameran, men jag vet också att jag kan hitta tester som gett mycket bra resultat för Sonys kameror.

Stefan

P.S Jag skriver tester i Fotografisk Tidskrift, som vänder sig till medlemmarna i Sv Fotografers Förbund. Så mitt intresse är ju framförallt inriktat på de kameror som används i professionella sammanhang.
 
»Alla som testar Sony-kameror skriver alltid skit om dem och lyfter Canon och Nikon till skyarna.«

Om du läser mitt inlägg "med den tonen" samt innehållet så anser jag inte du är seriös nog att besvara. Jag komponerar ett inlägg med en del arbete. Så renderar den snudd ett nedsättande tolkande i tonen....

Så där slår jag stopp tills du tar det innehåll jag skriver mer seriöst..
 
Om du läser mitt inlägg "med den tonen" samt innehållet så anser jag inte du är seriös nog att besvara. Jag komponerar ett inlägg med en del arbete. Så renderar den snudd ett nedsättande tolkande i tonen....

Så där slår jag stopp tills du tar det innehåll jag skriver mer seriöst..

Beklagar verkligen om du tog det på så sätt. Det var inte min avsikt. Och liksom du skriver generellt om testare så gör jag det också om Sony-ägare. Det är inte alls riktat mot dig och det är inte menat som något nedsättande.

Jag tycker bara det är intressant att diskutera detta med tester. Den allmänna meningen är ju att vi som testar kameror är så oerhört partiska och alltid lyfter fram Nikon och Canon. Jag inser också att alla testare är partiska, baserat på sina erfarenheter och kunnande. Men alla som jag har testat har varit rätt medvetna om detta och vi försöker göra ett så bra och objektivt jobb som möjligt under de ganska knappa tidsramar som man har på sig när man testar.

Vad jag förvånas över är att många verkar tro att testare alltid skriver ner Sony-utrustning, nästan som om det vore en konspiration. Du skriver ju t ex att bristen på bra program har handikappat Sony. Jag ser kameran som en del av ett komplett system, och om det inte finns bra program så kan jag inte utnyttja systemet. Att jag eventuellt framöver kan få bättre bilder om det kommer bättre program är inte så intressant.

Så precis som när det gäller recensioner av musik eller teater så tror jag man ska läsa kameratester som ett subjektivt omdöme, skrivet av någon som förhoppningsvis har stor erfarenhet av att testa och jämföra ett stort antal kameror.

Stefan
 
Du skriver ju t ex att bristen på bra program har handikappat Sony. Jag ser kameran som en del av ett komplett system, och om det inte finns bra program så kan jag inte utnyttja systemet.

Ta bara denna saken. I min värld om jag varit skribent och testare hade detta blivit kritik mot programtillverkarna som INTE behandlar kameratillverkarna med samma nivå utav seriositet... Seriösa tillverkare av programvara skapar ju program för alla. Och bör då få stenhård kritik då dom gör detta med tilt och inte bästa möjliga för varje märke dom tar fram programvara för....


Även kameratillverkarnas egna program bör få stenhård kritik då dom ej är bra.. PÅ så sätt deltar skribenter i att sätta press....Och göra saker bättre via seriösa texter...


Sedan missade du det viktigaste biten iofs i min text.. Dvs resten.. Där tilten och biasen är ofrånkommligt det som är orsak i mina ögon sett..

Men roligt du vill diskutera ämnet Stefan !!.. Få skribenter / Testare vågar ta i ämnet enligt vad jag sett.. Och få törs ens tillstå att det existerar fast en blind som har det minsta kritiskt tänkande torde enkelt kunna se det... Och iofs är ämnet ot här.. Men protesterar någon får resonemanget väl startas om någon annan stans...

Mvh
Tobbe.
 
Om du läser mitt inlägg "med den tonen" samt innehållet så anser jag inte du är seriös nog att besvara. Jag komponerar ett inlägg med en del arbete. Så renderar den snudd ett nedsättande tolkande i tonen....

Så där slår jag stopp tills du tar det innehåll jag skriver mer seriöst..
Tobbe, ibland är du lite väl lättstött. Skaka av dig det lilla obehaget och kom igen! Som du brukar göra... :)

Edit: Det gjorde du tydligen redan innan jag hann att skriva klart... :)


Jag håller ABSOLUT INTE med dig om att Stefan ger ett oseriöst intryck - tvärtom. Och jag anser att det är mycket värdefullt att få möjlighet att diskutera med testare om hur tester ska utföras på bästa sätt.

Däremot håller jag ABSOLUT MED DIG om att alldeles för många kameratester är kraftigt missvisande. Jag ser ibland så stora snedvridningar att jag vågar påstå att vi alltför ofta bestås med köpt journalistik, som GER SKEN av att vara konsumentupplysning, men inte är det (inte riktat mot dig, Stefan).

Detta är en mycket stor och omfattande diskussion, och jag tycker att det är av stort värde när någon testare är öppen för att delta här (som Stefan). Jag har länge velat få tid till att samla ihop ett stort antal testexempel för att visa det som du och jag och en del andra har sett, men som majoriteten av fotovärlden uppenbarligen är omedveten om, med förhoppningen om att så många testare som möjligt vill delta i dessa diskussioner. FÖR DISKUSSIONER ÄR ABSOLUT NÖDVÄNDIGA! Det kan INTE fortsätta såhär!
 
Jag är inte lättstött. Men då man skriver ett inlägg så vill jag inte man höjer ribban eller sänker den ifrån den nivå inlägget skrivs.. Inte svårare var det..

:)

Samt jag vill tydligt markera att jag högaktar Stefan för hans deltagande och mod att faktiskt ta i ämnet.....

Så du har min respekt Stefan!!..
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.