Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta med rawprogram.. Superjobbigt......

Att det skall vara så makalöst strul att få rätt grejer som funkar utan strulande är sjukt....

Asså tänk efter.. Tänk att man köper en bil. Och så skall man behöva testa ut vilken bensin som funkar bäst.. Samt från vilken mack...

Skulle det vara så hade folk exploderat fullkomligt

Jag tror det tidigare i stort sett monopol som rått och delvis råder fortfarande inom kamerabranschen där testarna ingår är orsak till att marknaden accepterar dessa saker.. Hade marknaden varit riktigt seriös hade saker som detta för länge sedan varit lösta.. Och kritiken från testarna mot dom programtillverkare som inte satsat seriöst på befintliga märken hade direkt gjort att det hade satt fokus på det handikapp märken utanför Canikon får dras med.. Som också påverkar dom tester som görs samt gjorts...


men klart. Hade "testarna" varit riktiga skribenter som stått på konsumentsidan och hårt satt åt marknaden med sådant seriöst arbete hade det ju gjort andra än Canikon en rättvisa.. Och det verkar rakt aldrig finnas eller funnits intresse för...
 
LR och ACR delar bara grunddelar, enskilda byggstenar. LR har betydligt mer funktioner till att styra dessa grunddelar - vilket gör jämförelsen lite svår. Men visst - själva omvandlingsmotorn är säkert instruktionsidentisk (samma kod).

Jag TROR elements inte delar ACR med PS, de sparas ju i programmets egna mapp - men jag vet inte. Jag VET däremot att LR innehåller egen kod som "ersätter" ACR - du uppdaterar inte med automatik båda för att du uppdaterar den ena.

Men om Elements har senaste uppgraderingen tillgänglig går ju snabbt att kolla på Adobe's hemsida... Jag kan dock inte se någon anledning till varför det INTE skulle vara så.
 
Tobbe - varför finns det olika objektivtillverkare? Det hade ju räckt med en, "ingen ser ju ändå skillnad.."? :)

Nej, jag förstår precis vad du menar. Men interpoleringen av en råfil är en så avancerad affär att använd metodik gör enorm skillnad för slutresultatet - då är det klart att marknaden ställer upp lite olika alternativ.
Man ska aldrig glömma att en bild du tittar på innehåller bara 1/3 verkliga, uppmätta (av kameran) värden och sedan är 2/3 efterkonstruerade (av råkonverteringsprogrammet) värden. Dessa 2/3 är dessutom påhittade "i blindo" beroende på hur man vill se det - algoritmerna kan bara göra rimliga gissningar på vad som ska vara där - de kan aldrig veta.
 
Asså tänk efter.. Tänk att man köper en bil. Och så skall man behöva testa ut vilken bensin som funkar bäst.. Samt från vilken mack...
Om du hade studerat bilmotorns egenskaper vid 100% i Photoshop hade du märkt skillnader i samma storleksordning mellan olika bensintyper. Den bensin jag har funnit fungera bäst i min bil m.a.p. effekt och hur smutsig oljan och förbränningsrummet blir är Shell V-Power (99 oktan).

Någon som köper en "vanlig" bil tankar nog den billigaste bensinen, precis som någon som köper en kompaktkamera inte bryr sig om en RAW-framkallaren. Någon som köper en bil som kan utnyttja högre oktantal bryr sig nog om att kolla vilken bensin som fungerar bäst, precis som någon som köpt en dyr och avancerad kamera nog bryr som om att hitta den bästa RAW-framkallaren.
 
Joakim/Göran.

Om skribenter jagat tillverkarna samt konstruktörerna och tredjeparts med blåslampa att dom skall ta fram program som arbetar det bästa dom kan fixa med ALLA märken.. Och satt press på programtillverkarna / tillverkarna att dom får skarp KRITIK på sina program om dom inte görs så alla tillverkares kameror som skall fungera enligt uppgift också gör detta på bästa sätt..

Skulle det göras så vart det nog fart på dom.. Därför att som seriös skribent så dras ju helhetsbetyg givetvis ner radikalt om programmen endast är skräddarsydda till vissa...


Jag hade i alla fall gjort tester utformade som så.. Och Sonykameror tex skulle inte få massa påhittad kritik som dom får idag. Utan faktiskt en svidande nerdragning i "poäng" eller Placering i "tävlingen" för rätt sak/saker därför att det medföljande programmet som utgör sådan viktig del av kameraprestandan faktiskt sänker kamerans prestanda och tillfogar köparen strul med söka program samt fördyrar faktiskt totalkostnaden...

Men vad vet jag.. Jag är ju inget mer än en amatör samt konsument som gillar rättvisa riktiga sakliga tester där helhet samt nyanser ingår.. DVS fakta.. Så man kan fatta beslut utifrån verklighet och intet annat.

Bias-svammlet är av mig inte uppskattat.. Medans korrekt rättvis hård bedömning för sakliga brister eller rena slarv skall bedömmas hårt ifråga om kritik..

Och som sagt. Sony hade fått stora svidade rader skrivna om deras medföljande skräp dom kallar programvara... Och detta ifrån ett sådant jätteföretag inom spel och elektronikbranschen.. Med egen sensortillverkning o allt.. Bara det borde ge dom dubbla kritiker negativt för detta slarv
 
Oj.. Tack vad snällt av dig Petar.. ..

Då håller vi tummarna att den lille ringen slutar gömma sig..
:)

Lugnt Tobbe.

Hittade dom...fortfarande inplastade så dom är i nyskick :)...dock är det inget chip i någon av dom så du kommer inte få någon af-indikation eller nått annat...manuellt för hela slanten med andra ord men det kan ju trotts det vara kul o kunna utnyttja 50mm som du har hittat i dina gömmor istället för att det bara ska ligga o samla damm.

Säg till om det fortfarande är intressant Tobbe o maila din adress så skickar jag ringen på måndag.
 
Detta med rawprogram.. Superjobbigt......

Att det skall vara så makalöst strul att få rätt grejer som funkar utan strulande är sjukt.... .

Tobbe! lugn och fin...
Gör så här:
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1530139&postcount=714
(Fast med version CS5 förstås:).)
https://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop&promoid=FDTFS

Så enkelt det kan bli!
SETUP.EXE, next-next-next-finish.
Starta programmet.
Dra och släpp ARW-filen så öppnas ACR och du kan pilla lite på parametrar efter eget tycke.
Klicka på "Open Image" så har du den framkallade bilden inne i PS och kan croppa/vrida/skärpa/bildbehandla osv.bäst du vill.

Det är ju så simpelt det bara kan bli! Förstår inte vad som skulle vara knepigt med det.

Sen kostar PS en del iofs. när de 30 provdagarna gått ut. Du kan göra som jag och anmäla dig till en distanskurs i bildbehandling, eller har någon bekant/släkting som studerar, då får du 80% studentrabatt, vilket är rätt bra. (Eller göra en restore-point i Windows innan du installerar, så kan du backa tillbaka dit och installera om programmet en gång i månaden. Eller lämna programmet och datorn igång, eller i viloläge, så kan du köra så länge du vill tills du måste boota om.)

Har inte provat elements, men jag skulle gissa att det är lika simpelt där och i stort sett samma resultat.

Så, tanka hem och kör PS CS5 och det bara funkar. Återkom om en månad när provtiden gått ut så kanske det finns andra alternativ.


/Mats
 
Jag har elements 7. Med ACR... Och har märkt att det funkar faktiskt bra med A850... Det medföljande från Sony borde medfölja varningstext till bara för det är så värdelöst till A850... Så folk som handlar fattar att det kostar runt en tusing minimum att få ur kamerorna det dom kan prestera,..
 
Såg en som säljer adapter för 200 kr.. Men känns som en onödig utgift då man troligen kanske aldrig kommer orka med manuella inställ.... Och kanske inte ens bildkvaliteten är värd det.. Hur som.. tackar för snabb respons!..

Tycker objektivet ser ut som "electric-modellen". I så fall går det nog inte att blända ner utom på en kamera avsedd för sådana objektiv - det blir full glugg i så fall, tror jag.
 
Ja, om objektivet bländar ner när du vrider. Finns det el-kontakter på objektivet?
 
Senast ändrad:
Skulle kolla.. Och nu fungerar inte bländaren nått mera alls..lamellerna sitter fast.. Skakar man på det åker dom igen.... Så skippar detta helt och kastar den ner i källaren igen... Där får den bo tills den åker i sopen..

Skall skaffa mig ett Tamron 28-75 f2,8 är tanken... En kompis kommer ev över i morgon med sitt.Skall provas om det lirar ok på A850... Och fungerar det bra så är ett sådant planen närmast framöver..

Och kompletterar sedan med ett 70-300 G SSM igen tror jag i framtiden .. .. Det objektivet gjorde intryck på mig.. Inga olater. Inga lila fling i kontrasterna. Och nada problem alls.. Dessutom fokuserade det raskt samt SÄKERT på min A550...

Samt det har en storlek samt vikt som gör att det kan följa med också.. Och inte bli stående hemma på byrån.

Där har jag nog sedan en hyfsat rolig kombo sedan för framtidens fotande .. bara nu Tamronet gör ett bra jobb och färgerna blir hyfsat rätt i mina ögon sett..
 
över 30 grader varmt inomhus nu. Och ännu varmare utomhus... Så nu är allt så kladdvarmt så man orkar bara flämta i värmen..
 
Skall skaffa mig ett Tamron 28-75 f2,8 är tanken... En kompis kommer ev över i morgon med sitt.Skall provas om det lirar ok på A850... Och fungerar det bra så är ett sådant planen närmast framöver..

En kompis har ett KM-28-75 2.8 som ju är samma objektiv. Det presterar mycket bra! Jag har även testat det och ska man vara ärlig är inte mitt CZ 24-70 värd de extra pengar.... :-(

Ha gärna koll på Sony varianten med! Går att hitta rätt så billigt ibland (särskilt när rajala hade kampanj på A850 plus Sony 28-75 SAM). Tror de gick för runt 3000 på tradera. Helt nya.
 
Vem vet.

Kanske någon läser här och har nått lämpligt liggande .. Förslag går ju sända PM om...

Annars får jag köpa ett beg Tamron 17- 50 f2,8 och byta med med min kompis som har Tamron 28-75 f2,8.. Han har ju en A300. Så ett 17-50 skulle ju passa bättre för honom..
 
Vem vet.

Kanske någon läser här och har nått lämpligt liggande .. Förslag går ju sända PM om...

Annars får jag köpa ett beg Tamron 17- 50 f2,8 och byta med med min kompis som har Tamron 28-75 f2,8.. Han har ju en A300. Så ett 17-50 skulle ju passa bättre för honom..

År exemplaret "friskt" så fungerar det MYCKET bra på en A850. Har själv testat ett på A900. Sony 28-75/2.8 SAM är exakt samma objektiv, fast med lite omdesignad exteriör. Enda skillnaden i övrigt är SAM-driften, men det spelar ingen roll. Det är däremot stor skillnad på SAM och SSM-driften. Så satsa du lugnt på Tamrongluggen.
 
Läste på Dyxum att en snubbe där skärpejusterade sin Sony FF kamera lite med ett sådant Tamron 28-75 .. Och det blev tydligen riktigt skarpt skrev han fast objektivet var lite felfokuserande från start...
 
Senast ändrad:
LR och ACR delar bara grunddelar, enskilda byggstenar. LR har betydligt mer funktioner till att styra dessa grunddelar - vilket gör jämförelsen lite svår. Men visst - själva omvandlingsmotorn är säkert instruktionsidentisk (samma kod).

Jag TROR elements inte delar ACR med PS, de sparas ju i programmets egna mapp - men jag vet inte. Jag VET däremot att LR innehåller egen kod som "ersätter" ACR - du uppdaterar inte med automatik båda för att du uppdaterar den ena.

Men om Elements har senaste uppgraderingen tillgänglig går ju snabbt att kolla på Adobe's hemsida... Jag kan dock inte se någon anledning till varför det INTE skulle vara så.

Visst finns det fler funktioner i Lightroom än i Camera Raw, men för själva råkonverteringen är de ju i o m Lightroom 3, CameraRaw 6 identiska i funktionen. I tidigare versioner hade CameraRaw två olika kurvfunktioner, men Lightroom bara den rätt begränsade parametriska kurvan. För oss som gillar kurvor var det ju en anledning att finnas kvar i Bridge-CameraRaw-Photoshop, men som nu har undanröjts.

Elements CameraRaw bygger på exakt samma motor, men men har naturligtvis tagit bort ett antal funktioner som finns i »stora« Photoshop«.

Stefan
 
Jag fick igång Lightroom.. Men attans vad segt program det är.. Det tog datorkraft så min dator svimmade med dom stora A850 filerna....

ACDsee eller Elements med ACR går det snurrigt mycket bättre med utan att behöva köpa ny dator.. Så Lightroom åkte ur datorn som ett skott.. igen.....

Och där får det stanna.. Dvs utanför min dator..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.