Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
mayro: Jag gillar verkligen det du skriver om din a850.

Så ska det vara. Svårt att få till det med bara pek och skjut men med erfarenhet och kreativitet få resultat som man bara kan drömma om med en enklare kamera :)

Som min älskade gamla HD Panhead från 1952. Till skillnad från en ny hoj så hade den ingen fjädring, växlarna var stenhårda och du fick brottas med den i varje skarp kurva. Den trilskades och startade när den själv ville och fartresurserna var i dagens mått mätt löljiga......men oj oj oj vilken go hoj den var och jag fick tårar i ögat bara av att titta på den. Hmm känner att jag måste svälja lite extra nu med när jag tänker på den :)

En väldigt vacker dag så kanske även jag vågar mig på en Sony FF.

...eller så blir det en gammal härlig panna igen ....:D
 
Du måste först sätta på kameran, vänta en stund, titta noga i sökaren, vrida lite på reglagen, zooma lite in och ut, sedan trycka försiktigt på avtryckaren för sedan att trycka den helt ner. Går du rakt på sak blir det kanske en bild, men kameran kommer inte leverera...

Det här är viktigt att tänka på mayro, annars kommer det bara att sluta med att den avfärdar dig och säger "nej inte idag, jag har huvudvärk"...
 
Kent.
Jo det är nog väldigt sant detta att man bör stanna till en stund innan man börjar försöka få tillgång till fullt flöde.....


Men man får väl som sagt skaffa en mindre ömhetskrävande bredvid som man bara kan ta dom där spontana ruffigare stunderna med. En som hänger med på rena upptåg och levererar ändå..

Tex NEX..
 
mayro: Jag gillar verkligen det du skriver om din a850.

Så ska det vara. Svårt att få till det med bara pek och skjut men med erfarenhet och kreativitet få resultat som man bara kan drömma om med en enklare kamera :)

Som min älskade gamla HD Panhead från 1952. Till skillnad från en ny hoj så hade den ingen fjädring, växlarna var stenhårda och du fick brottas med den i varje skarp kurva. Den trilskades och startade när den själv ville och fartresurserna var i dagens mått mätt löljiga......men oj oj oj vilken go hoj den var och jag fick tårar i ögat bara av att titta på den. Hmm känner att jag måste svälja lite extra nu med när jag tänker på den :)

En väldigt vacker dag så kanske även jag vågar mig på en Sony FF.

...eller så blir det en gammal härlig panna igen ....:D

Du skulle nog gilla en Sony FF som attan...


--------------------------------------------------------------

Men jag måste nog skriva en sak för säkerhets skull.. Inte för din text då waconda. . Utan för allas de våra texter. Och mest mitt gnällande..


Grejen är att A850 levererar nog såsom generellt sett andra system kameror gör.. Det som gör man lite har tankar är ju att tex en A550 har så enormt hög rating i antal tagna bilder som blir användbara.. Som jag minns var även A300 sådan.. Man fick stort antal fungerande bilder utifrån taget antal... Jag har sett Canon 5 D bilder tex tagna här hos mig... Och den har inte näthet ens till samma antal fungerande bilder i % sett som tex min A300 hade.. Inte heller D50 eller D40 hade A300áns säkerhet att "ta bilden" då jag jämfört lite fort vid några tillfällen.....

Så man måste minnas att dom kameror jag jämför med är i mina händer kameror som har stort stort stort procentuellt tagna bilder som går att göra nått med.. DVS A300 och A550...

Och då när man jämför A850 så blir den ju i mina händer ansedd såsom osäkrare att leverera... Men jag är ju så bortskämd med att inte behöva tänka så förbannat utan bara ta bilden.. Typ momorstuket..... Då blir det gnällande då man tvingas att tänka..

Men jag kramade min gamla Minolta af7000 här förut.. Och så kramade jag min A850 .. Och tänk.. Samma känsla kom... Det är Kameror.

Då jag i framtid tänker NEX så tänker jag inte kamera egentligen. Utan då tänker jag endast att få en bild oavsett medlet att få den..

Då jag tänker bil ,,,,så .. Då man sätter sig i SaaB Aero sport combi så tar man sig från ställa A till ställe B.

Då en stor V8 sparkar igång så är inte målet med resan inte ens i tanke knappt... Det är resan. Åkandet. känandet som är hela grejen... Då blir "åka bil" själva grejen.. Och allt är så förbaskat mycket goare.... Fram kommer man dessutom mer utvilad och glad i V8knallertar än den formidabla vetenskapligt uträknade komfortpaketet SaaBen har inbyggt i sig ergonomiskt.. Vilket är väldit underligt egentligen med tanke på hur kassa säten egentligen är i gamla Jänkejärn...Men ändå så konstaterar vi gång efter gång att den gamla V8án kommer man fram mer utvilad ur.. Man kan nämligen röra sig i sådana bilar...

SaaBen är tio ggr bättre bil.. Snabbare säkrare billigare ... Men den är ingen bil.. Det är enbart för flytta arslet..

Sådär ser jag på A850 .. Den är V8án... Och...Då blir tex min kommande NEX i framtiden en "SaaB"... Och man måste ju ha dom bägge för att bli komplett........ :) :)
 
Tobbe
Har Du fått ordning på lämpliga inställningar?
standard - vivid eller annat?
Exponeringskompensation, kontrast, zoner mm?

Jag får dåligt med stunder över för att systematiskt testa mig fram.
 
Tjaa.. På samma sätt som med A700án förr kan man säga.. Jag använder ju inte annat än Standard ..Snudd aldrig vivid osv mer än provar nån gång..... och lite koll har man ju på inställ .. Så den biten är mer slarv då jag glömmer att hålla koll på sakerna..

Men måste nog försöka läsa på vad "Zoner" är för nått.. Har nämligen inte en susning vad det är.. Minns jag fel om jag säger att jag har för mig A700 också hade sådant ?.. Nånting säger mig den hade det... Eller så är det då man kollat FF man sett det förr... Och hjärnan blandar ihop grejerna..

Jobbigt detta med dyslexi då man skall läsa sig till saker.. Jag hajar ju direkt oftast om jag ser i praktiken hur det fungerar. Andra egenskaper utveklas ju för kompensera handikappet.. Och praktiska lärdommar funkar då suveränt.. :)
 
Men man får väl som sagt skaffa en mindre ömhetskrävande bredvid som man bara kan ta dom där spontana ruffigare stunderna med. En som hänger med på rena upptåg och levererar ändå..
Tex NEX..

Alltså, tråden tenderar att bli en subtil form av sexrådgivning. Jag är mer rakt på sak: Du funderar på att skaffa en älskarinna också? Finns ju inga lagliga bordeller.

Numera kan man skriva så snart bilden exv blir felexponerad: "Jag lyckades inte tillfredsställa min kamera".

I så fall drabbas vi nog alla av tillfällig impotens när vi tar oss an en ny kamera:)

Gillar också ditt sätt att uttrycka ditt förhållande till A850. Tror i alla fall inte att ni behöver uppsöka någon terapeut.

Vi hörs//Lennart
 
Japp.. Det blir en "NEX´ta" som får stå för det ruffigare i framtiden högst troligt..... :) :)
 
Japp.. Det blir en "NEX´ta" som får stå för det ruffigare i framtiden högst troligt..... :) :)

Där har jag tänkt om helt. Orsak: objektivkostnader. Om man bortser från NEX:s litenhet (alltså kamerahuset) tillkommer kostnader för adaptrar som ändå inte kan använda Sonys vanliga gluggar fullt ut.

Varför inte sluta cirkeln kompromisslöst: På mässan i Köln kommer fler dslr i aps-c formatet att presenteras. Då sjunker A550 i pris. Du kan sannolikt köpa en sprillans ny för mindre än du sålde din begagnade.

NEX blir ju egentligen bara en bekväm kamera att stoppa med sig med pancakegluggen som hittills inte imponerat. Med de andra gluggarna är den inte lika bekväm längre.

Det var iofs bara en tanke: Du kanske ( med din förkärlek för A550) skulle tänka i de banorna istället och sakta men säkert bygga upp objektivbasen istället.

Min egen åsikt är att FF och aps-c inte betyder antingen eller utan att de kompletterar varandra och har dessutom samma objektivfattning.

Men som sagt var: Bara en tanke. NEX kanske blir en jättehit, men på något vis blir det ändå två olika system man ska hålla sig med.
 
Grejen med en NEXá är att jag endast behöver det där vanliga vardagszoomet.. Och får HDR samt live view med vinklingsbar skärm för fota hifi med handhållet i dåligt befintligt ljus. Utan att släpa på en stor väska som ju är lika stor om däri ligger en A850 eller en A550... Samtidigt får jag en liten kamera att kunna ha med lite oftare men som ändå ger suveränt fina bilder överallt annars där jag idag inte orkar dra med väskan med A550 liggande i i alla fall..... Resterande kommer A850 ge mig så snart jag fått råd att bygga på den med nått mer objektiv..

Och..

NEX kommer växa ut i framtiden. Så där kommer komma objektiv från tredjepartare med tiden. Detta tror jag snudd med garanti kommer komma.. Sony kommer helt säkert sälja en hel del utav dessa kameror tror jag så snart folk hajar vad dom är tänkta som.. Dom är ju inte till för minoriteten kamera-användare som absolut vill stå och fippla med en det ena en det andra.. Och även Sony kommer ju "spika på" NEX systemet mer över tid.. Så jag utgår från framtid mer än dag´s-läget just idag i mina planeringar och tankar...

Då jag läser vad folk skriver om NEX så verkar det som dom flesta (inte alla) utgår från enbart hur det ser ut för dagen.. Så gör därmed inte jag.

Och A850 kommer så snart jag bara utrustar den med mer ljuskänsliga objektiv garanterar leverera mer än idag.. Detsamma så snart dom gamla A700 erfarenheterna blir upp-paketerade och i minnet tillgängliga för min hjärna.. :)

Man har ju blivit lite "slö" nu i hjärnan med A550 som grejar det mesta själv bara man har koll på isotalen ihop med bländaren någotsånär för komma runt att den gärna vill klättra till iso 1600 där brusreduseringen går in med auto...... Asså ser man enbart parametern "Autovitbalans" så är ju bara där en A550 rena rama Ferrarin mot en kamera som A850 där man skall göra vitbalansjobbet manuellt själv..

Om testare skulle varit seriösa så hade det stått solklart att Sony A550 är en exeptionellt bra kamera för den erfarnare amatören Eller den nyblivne entusiasten samt nybörjaren som har målet att bli duktigare att få fina bilder... Inte att bli expert på inställningar hit o dit till förbannelse..... A550 är en användarkamera för folk i gemen. och thats it liksom.. A850 är liksom A700 en fotografens kamera... Där fotografens erfarenhet samt kunskap fotografiskt sett avgör bildernas kvalitet. Och där är jag den parametern som brister och inte A850.. Så är det.. Jag är den svaga länken ..!

Och igen. Jag visste detta. Jag räknade med detta. Så inga överaskningar alls att det skulle se ut så här för min del...

Men.. Jag har kul.. Jag har nått att pyssla med... Och detta är i stunden då det har inträtt komplikationer med min fru så hon nu blir kvar på sjukhus i stället för som det var att hon skulle få komma hem och läka ihop i 5 veckor innan utvärdering hur läget ser ut efter behandlingen är avslutad.... Så nu blir hon kvar ytterligare som jag förstod saken ytterligare kanske 2 veckor tills dom vet vad som krånglar med lever och blodvärden osv.. Samt att hennes totalt av strålningen sönderbrända hals skall läka lite. Dom tror att det mycket sönderbrända på halsen kan vara skälet till att tex vätskebrist inträtt som i sin tur skapar en stor trötthet tex.. Hennes hals ser ut som någon satt en blåslampa på den och eldat i 20 sekunder eller nått liknande.. Man kan inte föreställa sig hur det ser ut om man inte ser det själv.... Lever osv vet dom inte ännu vad det är som spökar med.. bara att det finns komplikationer..

Så med detta i bakhuvudet så har jag avkoppling samt .....

----------------------------------------

Läkaren ringde nyss.. Och dom misstänker metastaser i levern......Men dom kan inte undersöka mer noga då Lena är för svag för ens undersökas.. Så därför skall hon vara kvar på sjukhuset och få vård så dom snarast kan få igång henne fysiskt så nogrannare undersökning kan göras...

Vi får höras av då man hämtat sig från chocken lite... Detta var nog det sämsta besked vi kunde fått tyvärr trotts man har beredskap för vad som helst i den svåra situation som råder...
 
Okej, Tobbe! Tänker på dig och Lena och håller tummarna. Det är ju allt man kan göra, tyvärr. Kanske ändå är bra att du har en ny kamera att fördjupa dig i som distraktion. Klen tröst förvisso, men ändå något.

Lennart
 
Ja det var tungt detta.. Men men.. Orkar inte sitta och tänka bara. Så kör på lite i stället om A850..

LR.. Detta förbannade program som bara strular.. Försöker nu igen få igång skiten.

Då jag skall starta programet så står det man skall välja en katalog.. Jag hajar noll.. Jag försöker då öppna en bild. Då frågar programmet om jag vill ersätta min ordinarie bild...

Asså.. Hur svårt skall det behöva vara att bara få upp en bildfaxxxxn :-( :-(
 
Ja det var tungt detta.. Men men.. Orkar inte sitta och tänka bara. Så kör på lite i stället om A850..

LR.. Detta förbannade program som bara strular.. Försöker nu igen få igång skiten.

Då jag skall starta programet så står det man skall välja en katalog.. Jag hajar noll.. Jag försöker då öppna en bild. Då frågar programmet om jag vill ersätta min ordinarie bild...

Asså.. Hur svårt skall det behöva vara att bara få upp en bildfaxxxxn :-( :-(

Ladda ner Photoshop 5 och installera.
Starta programmet.
Släpa in RAW-filen i photoshop så öppnas Adobe Camera Raw där du kan pilla med exponering, vitbalans, brusreducering, Saturation osv. prova gärna Auto-valet att utgå ifrån.

Sen klickar du på knappen "Open Image" och voilá så har du den grundredigerade bilden inne i PS för att beskära, skärpa och bildbehandla vidare.

(Mats
 
Kom hem nyss. Har varit i Växjö o gratulerat min dotter som fyllde år.

Mats! jag antar att du menade Photoshop CS5? Version 5 finns visserligen men där öppnar man inga A850-filer. ACR kom inte förrän med första versionen av CS vill jag minnas.

jag har CS4, men laddade hem CS5 trialversion 30 dagars samt Camera Raw ver 6.1. Fungerar bra, men jag väntar med att uppgradera.

För övrigt stannade jag till på Media Markt i Växjö och klämde lite mer på NEX-3 som de fått hem ett parti av. Känns riktigt trevlig och visst är metallhöljet på zoomen förtroendeingivande. Dock plast i själva objektivröret. De ha de även 16mm pancake. Fast där går redan på displayen att se ett det inte är något höjdarobjektiv. Dåligt centrerat på detta ex i alla fall.

Konstig prissättning där. En del saker mycket billiga, andra svindyra. 150-500:an skulle de ha nästan 10.000:- för.
 
Ungarna älskar A850.. Dom var ute igår sen eftermidda kväll i solnedgången och fotade varandra.. Dom röstar ner A550 totalt mot A850..

Dom säger att A850 är Mycket bättre kamera. Och det är en Riiiiiiktig kamera..

Sedan kom dråpslaget..

Den gamla kändes mer som en ""leksak"" mot A850 säger dom i kör....

Så domen har fallit.. A550 är enligt döttrarna Julia och Linnea totalt utröstad.. Och A850 är en riktig kamera säger dom båda med eftertryck...

Här är en liten bild vår 10 åriga Dotter Linnea tog på sin syrra med A850...
 

Bilagor

  • DSC00133.jpg
    DSC00133.jpg
    22 KB · Visningar: 320
Tobbe!
Hur är det nu det gamla ordspråket lyder? Kommer inte riktigt ihåg det. Men har för mig att innebörden var typ: "Ur barnamun får man höra sanningen".

Var på Media Markt i Växjö igår och klämde på en NEX 3. Zoomen verkade förtroendeingivande byggd, men min dotter (som fyllde år) var med (och nej, det handlade inte om en födelsedagspresent. Skulle bra kolla). Hon tyckte den såg cool ut, men efter att ha hållit den sa hon att den varken var fågel eller fisk.

Frågade vad hon menade.

"Den luras", sade hon. Och förtydligade med att man får intrycket av en "lätt-att-ta-med-sig-kamera" men att det stora objektivet i förhållande till kamerahuset gör att man drar sig för att stoppa den i exempelvis handväskan, för i fickan går den ju inte heller ned.

Panasonic-husen som stod intill var mer "ärliga", tyckte hon.

Tja, hon kanske har rätt. Vilket får mig att tänka på varför ingen tänkt på att bygga en en spegellös digital kamera i samma storlek som NEX och förse den med en utfällbar optik som den lilla Minox som ändå var var en 24x36-kamera och gick ned i vilken bröstficka som helst.
 
Jag förstår inte varför dom inte kan släppa modeller med mitt i mellan sensorer nu är det Ca: 7ggr/6mm och oftast mindre än så, Sonys resekompakt HX5 tycker jag har en bra grundbas, och för att få den ganska långa zoomen 24-250 (tror jag det var) så måste tydlingen sensorn vara mycke liten. Men dom tar inte steget till mitt i mellan sensorn, låt oss säga 10ggr/8mm. En någorlunda fickvänlig modell får inte gå för många gram över 200 för att kännas behaglig i den tunna sommarjackan, jägarens kraftiga höst-jacka kan ju bära lite tyngre modeller, varför vill dom inte släppa en sådan modell, är det för att vanliga svensson inte frågar efter en sådan, dom är nöjda ändå. / Bengt.
 
Just nu är det bara en sak som är surt... Dels att jag sålde mitt Sigma 24-70 f2,8 macro. Det hade kunnat funkat bra som vardagsobjektiv.. Men det var jag ju lite tvingad till på sätt o vis...

Men mest "sorry" är jag för jag sålde mitt Tamron 28-75 f2,8... Och surheten kommer därför jag sålde det snorbilligt också.. Fanns ingen som ville ha det... Och idag hade jag haft användning för det... Och det som retar mest är att det hade jag troligen kunnat behållt och löst ekonomin på andra sätt.då...

Hade varit gott att ha 24-70 eller 28-75 mm som vardagszoom.. 35 är liten aning för lite vidd kan jag tycka .. Men det går ju..
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.