Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Lennart..

Jag måste påpeka att jag är ju nöjd med A850. Tro inget annat..!

Jo, men när du börjar snacka stativ kan man ju få funderingar. Jag har faktiskt nyss jämfört lite filer från A700 och A550. Intressant! Har ju aldrig ägt någon A700, men den kameran har ju sina kvalitéer också. Egentligen ett perfekt komplement till en A900/A850 då reglagen är i stort sett desamma och sitter på samma ställen.

AF-precisionen verkar det inte vara något fel på i A700, men den är inte lika snabb som A550. Vid iso 1600 sticker A550 ifrån lite.

Ändå när man sitter här och jämför kameror slår det mig (jag skriver detta trots att det är en Sonytråd) att fasiken vad den fem år gamla Canon 20D står sig väl fortfarande.

Utvecklingen går snabbt förvisso, men allt blir inte så revolutionerande bättre.

Fortsätt plåta nu!

Lennart
 
I riktigt dåligt ljus så finns två skillnader till mellan A850 och A550.. Och det är samma skillnad som mellan A700 och A550..

Stabiliseringen i A550 är snäppet vassare.. Och då A550 har live view så kan man hålla A550 mycket stabilare via använda live view vid fotandet.. Dessa två saker tillsammans. Live view samt lite vassare stabilisering gör att A550 blir "duktigare" i dålig ljus med längre slutartider..

Därav blir stativet mer behov utav då man inte har främst då den behjälpliga Live viewen......

Sorry jag inte förklarade mig mer noga ifråga om detta.. :)
 
Jag tycker att stabiliseringen är samma skrot och korn på A900 iaf och A550. Däremot är LV på 550 fantastiskt bra i många situationer.

Det är sannolikt bara skitprat när många på en annan tråd med bestämdhet hävdade att en vinklingsbar LV ALDRIG skulle komma på en prokamera. Den kommer. Jag är övertygad om det.

Stabilitetn och överblicken man får när man kan hålla en kamera i bröst/maghöjd är ett fantastisk bra finess.

Så där förstår jag hur du menar.
 
Möjligen kan totalt oerfarna fotografer eller parkbänksprofotografer tro samt tycka vinklingsbar skärm med snabb live view är nått för amatörer..

Jag anser den typen av funktion är en renodlad profunktion..

Varenda mäniska har väl sett pro fotograferna då dom står med sina feta kameror över folkhavet och försöker få en bild totalt utan kontroll..

Men men. Är dom så okunniga om vad som är profunktion så är det ändå förmodligen den typen av fotografer som kommer bli utslagna på marknaden då mer moderna fotografer levererar bättre samt mer gångbart matrial via bättre vinklar och större säkerhet.. Selektering sker ju oftast med folk som stagnerar och slutar se framtid...

Edit.
Skall jag snacka om som går ifrån Live view till ej live view för andra gången..
:) :) :)

Och i morgon levereras min A550 till sin nya ägare om inget inträffar... Så sedan är Live view en saga blott... :-(
 
Senast ändrad:
Ja, du Tobbe. Hur man än vänder sig sitter arslet fram. 1985 och några år framöver var det många av mina yrkeskollegor som sa likadant om AF som det som yttrats om LV på senare tid.

Så snart någon av oss kom med en knallskarp actionbild så var det flera av oss som teg med att den var tagen med AF, men kom man med en taskigt fokuserad bild skyllde man på autofokusen.

1999 när den första riktigt användbara dslr:en för actonfoto i lite sämre ljus kom skaffade jag den och den betalade sig snabbt. De som var äldre i yrket än jag runkade på huvudet och sa: "men det förstår du väl, lille vän att sån där digitalskit aldrig kan ersätta riktig film". 2001 var det annat ljud i skällan från samma håll.

Att medvetet välja en kamera utan LV för att få andra fördelar är däremot inget bakåtsträveri, men skulle du sakna din A550 och vilja ha den som komplement till A850 vet jag var du kan få tag på en sprillans ny till bra pris.

Egentligen skulle ju en NEX kanske vara ett bra komplement. Nackdelen är väl bara att man inte kan använda samma gluggar fullt ut.
 
Det blir en NEX i framtiden för fota i mörka miljöer samt vid krävande vinklar osv.. .. Jag förstår inte hur du/ni gör om ni kan få en A850 att prestera som A550 gör.. Jag anser att skillnaden är stoooooorrr till fördel A550... Även vitballanshanteringen är äverlägsen...Grymt överlägsen dessutom..

Så pass stor så jag kan inte begripa hur programhantering skall kunna utjämna det hela..?? Kanske måste man ha annat program till A850?? ACDsee verkar rakt inte direkt bra.. Då man laddar in en rawbild så gör programmet nått med bilden fast man inget sagt åt det att göra. Och jag fattar inte vad mer än reseta programmet man kan göra...

Kanske är nått fel på min A850... Eller så är det skit bakom sökaren helt enkelt..

:)
 
Det där med att stabiliseringen skulle vara bättre på 550, kan inte det vara den stora tunga spegeln på 850:n som ställer till det? Jag har ingen 550 men väl en 7D och den var det faktiskt lättare att ta skakfria bilder runt 1/20 än med A850. Det problemet tillskriver jag spegeln. Tung spegel = större skak i min värld. Dessutom låter den ganska mycket och ljud kommer ju av skakningar.
Kompisens A700:s spegel låter ju som en smekning i jämförelse, känns inte ens i huset då den slår.
 
Mitt ACDsee verkar inte trivas med A850.. A550 gick det kanon med..

Då jag tar en RAW bild och öppnar med ACDsee så ser man den riktiga bilden en kort stund.. Sedan förändras bilden till såsom om man hade nått förprogramerade justeringar inlaggda .. Och bilden ser skit ut...

Så just nu är det programmet ej användbart alls med RAW....

Jpeg öppnar det helt som vanligt..samt korrekt..
 
Mitt ACDsee verkar inte trivas med A850.. A550 gick det kanon med..

Jag tror du skulle gett LR3 en chans till. Det är nog första "normala" programmet som tar A900-ans råfiler på allvar. Nedskalat till skärmstorlek kan man få både skärpa och brusfrihet på ISO6400 med en brusgenerator som A900. Jag provade att underexponera ett antal hack och sen ljusa det efteråt också, och det var inte förrän motsvarande ISO50000 som det rasade ihop helt och blev en lila smet.

Men visst, en NEX av något slag som komplement är ju aldrig fel. Men jag tror inte på riktigt att den är bättre i än 850n i mörkret. Inte om bådas filer tas om hand på rätt sätt.

Jag har ju kvar min R1 som har nästan APS-C-sensor men ingen spegel. Större än NEX, men skärmen kan vridas hur som helst. Bra i folkmassor över huvet som sagt. Men den över ISO160.. nä.
 
Du kan ju ladda hem Photoshop CS5 med version Camera Raw 6.1 eller Dx0 Optics Pro. Båda finns som 30-dagarsversioner. Eller Adobe Lightroom. Men du kanske skulle gilla Dx0:s program. Der går att ladda hem profiler till det för A850 till dessutom.
 
Har tyvärr redan testat DXO med andra kameror. Så dom får jag inte testa längre med denna kamera...

Lightroom fattar jag inte ett smack utav ens hur man får in bilderna så man ser mapparna och kan öppna.. Det vart varenda bild i ett svep bara längst ner .. Då lessnade jag på det till slut. Att sitta och leta bilder i en milslång radda var inget man pallar med..... Att det skall vara så förbaskat invecklat så man inte ens kan få sina mappar dit.. :-(

Photoshop har jag aldrig råd med.. Så det går bort bara på den saken... Jag har Element´s 7 sedan tidigare.....
 
Har tyvärr redan testat DXO med andra kameror. Så dom får jag inte testa längre med denna kamera...

Lightroom fattar jag inte ett smack utav ens hur man får in bilderna så man ser mapparna och kan öppna.. Det vart varenda bild i ett svep bara längst ner .. Då lessnade jag på det till slut. Att sitta och leta bilder i en milslång radda var inget man pallar med..... Att det skall vara så förbaskat invecklat så man inte ens kan få sina mappar dit.. :-(

Photoshop har jag aldrig råd med.. Så det går bort bara på den saken... Jag har Element´s 7 sedan tidigare.....

Menade inte att du skulle köpa PS utan köra testversionen. För övrigt borde du få upp ganska hyfsade rawfiler i Elements om du laddat hem senast möjliga Camera Raw binärfil.

Tålamod är dygd! (som inte jag har så mycket av) Men om nu har LR så högerklicka på en ARW-fil och välj "oppna med" redan innan LR är öppet. Välj sedan LR att öppna med så ska du väl åtminstone få en filjäkel dit.

Men du kan ju välja en i raden nedanför i LR. Det är därför miniatyrerna syns där. Kort sagt, ha inte så saaatans bråttom. Tänk på blodtrycket.

Här utanför i viken håller kvällsbrisen på att lägga sig. Solnedgången är vackert slöjad! Relax!!!!
 
Var just ute med ett ut-tvingat barn för ta en bild i kvällsolen... :)

Hon står så ledigt där och med inte alls den där minen.. "ta bilden då nångång gubbe"...
 

Bilagor

  • DSC00073.jpg
    DSC00073.jpg
    22.7 KB · Visningar: 346
A850....Den krånglar och bänglar. Gör motstånd. Är inte säkraste i världen att läsa mätningen på liknande sätt om man bara flyttar fokus yttepytte.. Den krånglar med bildprogram. den är dyr att skaffa lämplig nivå av objektiv till. Den brusar värre än min numera sålda A550....Som var superduktig iofs..

Jag tror inte jag behöver berätta att jag älskar denna kamera helt enkelt.. :) :)

Det är fan kärlek hela tiden som spirar medans man hatar eländet.. Därför.. Att ibland så stämmer saker aningen bättre med väder vind ljus och fotograf som gör bara yttepytte mer rätt då han trycker av..... Då jäklar klappar kameran till med tryck i bild även trotts jag enbart har detta gamla Minolta 35-70 f 4 kitobjektiv från 1985.. Asså "tryck" utifrån min nivå då..Inte enligt nivåerna som folk som kan fota grejar... Hehe...

Klippte ur så det bidde ca 70 % utklipp..
 

Bilagor

  • DSC00073 2.jpg
    DSC00073 2.jpg
    15.8 KB · Visningar: 339
Senast ändrad:
Du är lycklig du, Tobbe! Hatkärlek är en av världens mest spännande känslor. Och mest ambivalenta.
Om en vecka kommer du att inse att den här kameran varken vill eller kan du vara utan. Och då är det dags att kontakta AA (Anonyma A850/A900-brukare)
 
Jag har redan sett varför jag kommer fortsätta leva med denna kamera ....

Nyanser..!!!!!
Jag säger som så här.. Jag skiter fullkomligt i om kameran inte fotar ISO 3200 och chockar.. Den fotar iso 200-400 (800) och chockar.. Den smekar in färgernas övergångar som en len vind smekande över en älskad kvinnas kropp...Och då har jag inte ens seriöst objektiv..

Fan det är rent utav sensuell sex då kameran vill ge det man så hett önskar få.....Dvs en bild.. Som utan motstånd glider igenom bildframkallningen.. Och man sedan kan bara titta gång på gång på nyanserna.....
 
Mayro:

Du kan ju inte förvänta att kameran levererar 100 % var enda gång, när du tydligen inte kan tillfredsställa den. Du måste lära dig rätt teknik, ha känsla och tålamod.

Du måste först sätta på kameran, vänta en stund, titta noga i sökaren, vrida lite på reglagen, zooma lite in och ut, sedan trycka försiktigt på avtryckaren för sedan att trycka den helt ner. Går du rakt på sak blir det kanske en bild, men kameran kommer inte leverera...

Att du hatar den ibland gör det bara bättre. Finns inget bättre än argt...................... fotande.



Det är kanske en ide att lägga upp en obehandlat fil så att nån kan redigera den. Då kan du se vad en A850 kan leverera med rätt programvara.
 
Mayro:

Du kan ju inte förvänta att kameran levererar 100 % var enda gång, när du tydligen inte kan tillfredsställa den. Du måste lära dig rätt teknik, ha känsla och tålamod.

Hahahaha! xD

Så fint ni diskuterar kameror och fotografering. Längtar tills jag har en egen systemkamera att klämma på och öva med. Vill tro att jag är duktig på tillfredsställa....
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.