Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det var DXO jag undrade över..

Men beskäring i kvadrat... osv.. Sådant förstår jag ingenting utav..
 
Mats, Tobbe, Lennart, kan ni kanske sköta det här tjafsandet utanför detta forum? Off topic är bara förnamnet, men å andra sidan var det väl ett par veckor sen som nåt i denna tråd var on topic. Jag ångrar mig, kör hårt, jag har tröttnat och kopplar bort...

Jag håller med egentligen att man bör hålla sig hyfsat vid topic... Men då Sonytopics inte har sådan fart som tex canontopic´s har så är ofta lite ot och kamratligt surr livgivande...Dessutom så brukar det vara bra med ot i andra topics på andra märken också.. Så Sonyavdelningen är väl egentligen en skötsam avdelning i vanliga fall...

Men .. Du har skrivit och deltagit med 28 inlägg sedan 2009.. Och dom alla är väl kvalitetsinlägg antar jag.?. Jag tror jag gjort några fler inlägg faktiskt som kan ha varit hyfsad kvalitet på i nått fall....Detsamma har Lennart och Mats.. Så sorry om jag (vi) deltar i att bli lite en ot snubbar....

Men man kan vända på det hela också..

Skriver och deltar alla med din frekvens så skulle sonyavdelningarna kunna lika gärna stängas helt... Så sett ur den vinkeln så kanske du samt ev andra kan förlåta att vi som faktiskt ofta deltar och faktiskt rätt ofta är on topic ibland kan få spåra ur och bara vara lite forumskompisar .. Du är hjärtligt välkommen du också. Sådant gör ju i längden avdelningen enbart bättre då vänskapliga relationer styrks..

Mvh
Tobbe.
 
Senast ändrad:
Hoppsan, kolla de senaste Canontrådarna, speciellt de som är på 200 sidor ang 7D eller 5DMKII. Rekordet torde väl ligga i den rekordlånga pixeltråden, där allt från, sensorer, kameratyper, mjukvaror, gräsklippare, sjöbodar, mentalsjukhus, politiskt läge ventilerades.

Men fasiken vad folk lärde sig och hängde kvar på tråden. Kanske därför att den ibland levde på lite lättsam OT. Ämnet var väldigt tungt annars för många.

Grejen med de här trådarna är att om de ska leva så fordras omväxling eftersom ämnet ibland "dör" under någon dag eller så.

Sedan plötsligt hittar någon en ny infallsvinkel eller har upptäckt ett nytt problem/fördel och då är tråden "on track" igen till nästa gång.

Detta är inget direkt försvar för off-topic inkägg, mer en förklaring till varför de uppstår. Däremot liknar en levande tråd det verkliga livet. Det går upp och det går ned, allvar blandas med lite vänskapligt hets och allmän lekfullhet för att sedan vända och gå på djupet med största allvar.

En strikt tråd som enbart följer ämnet har ofta en tendens att bli "kapad" av en eller två messerschitts som argumenterar mot varandra sida upp och sida ner tills resten av forumdeltagarna lämnar tråden.

Lite OT utgör livets salt på sådana här trådar, men för mycket salt kan ju ställa till det. Så långt har inte denna tråd gått ännu. Jag håller helt med Tobbe i hans föregående inlägg.
 
Jag tycker vi löser 3 problem istället!

1/ Mats får tillbaka sin 850
2/Tobbe får tillbaks sin 70-300
3/Tobbe får min 150-500 och jag hans 70-300

Eller också gör jag veckans goda gärning och köper Ditt Sigma 150-500 om vi kan få till det rent praktiskt med leverans etc (är alltid lite rädd för att göra nya saker och detta att köpa privat är en ny sak för mig)
 
Första provbilderna taget med A850. Och första "känslan" registrerad...

Och ett ord kommer som den känsla jag får i jämförelse med A550... Ursäkta nu alla "Sonydemokrater".. Men ordet blir

A850 känns som en "tröttmössa"... Det var faktiskt det ordet som kom direkt i skallen då jag började röra vid knappen för ta nån bild..

Asså. "Svaret" i A850 jämfört med A550 är verkligen känslan av "äldre teknik".. A550 är som en testosteronstinn tonåring .. Så jag förstår absolut Mats tex då han säger att A550 känns betydligt modernare...

Sedan så kan jag inte riktigt säga att jag får några jättelika adrenalin pumpningar av det ytterligare gedigna greppet. A850 är grymt skön att hålla i.. Så jag säger absolut inget annat. Givet även en vinnare där i den grenen "grepp"...

Men.. A550 är fasiken rakt inte dålig att hålla i oavsett den anses "plastig" av en del som inte förstår bättre.. :) :)... Jag kan faktiskt inte ens hålla med om det omdömet ens egentligen... A550 känns fasiken rätt bra att hålla i även i jämförelse med A850.. Ordet "plastig" anser jag mer vara ett slags påhitt som sedan fått fästa som en sanning bara för A550 är byggd i plast. Samt har ett större grepp med mer yta.. Som gör att placebon efter ha läst om plastighet sedan fått bli en slags sanning.

Jag jämför ju med en utav kamerornas finare kameror . A850 finns ingen plastkänsla över... Så känner jag... . Andra får känna som dom vill..Därmed sagt. Jag anser detta med "plastighet" är mest B&S surr som fått bli en slags mytisk sanning..

Så. Första känslan blir.
Bygge.. A850.. Med markering att A550 känns inte så kass den heller trotts allt..

Reaktion.. A550 med + också... Asså. A550 "lever" i nävarna då den reagerar.. A850 är en totalt annan "best".. Den känns som en snäppet segare bodybilder mera .. Men detta är en "känsla".. Kanske går det lika fort egentligen.. Men det är ytterst tveksamt att jag tar så in i bäng fel . Tycker nog lite minnesmässigt att A700 också reagerar piggare.. Men det var ju ett tag sedan jag hade A700.. Så kan minnas fel...

Så skall dom första lite P&S skjutna Jpeg bilderna nu laddas in för att tittas på. I kameran ser det ut som att mitt Minolta 35-70 f 4 levererar rent grymt bra... Skall bli intressant att se hur det ser ut i en 24" skärm.. Har öäven tryckt av en eller två isobilder i Jpeg..


Och som slutord.. Inget jag skriver här är "skrivet i sten". Detta är enbart den "första känslan" jag talar om.. Så jag reserverar mig för att ha rätten att ändra mig samt också helt byta "känsla" .....

Men som första "känsla" så är ordet "tröttmössa" det som gäller i jämförelse med A550....
 
Så kan jag säga att I Jpeg "fin" och iso 3200 åker A550 ifrån A850 rätt enkelt. ...
Men detta var ingen överaskning för min del. Utan rätt klart förväntat..

Så jag konstaterar att dom kommande ersättarna till kamerorna från A700 till A900 lär inte bli besvikna då nya teknikerna kommer i dessa modeller.. Såsom dessa nya tekniker redan kommit i NEX samt A550 tex..
 
Nej jag är inte besviken.. Utan konstaterar som sagt enbart det jag först uppfattar...Och inget var direkt nått som jag inte förväntat mig. Mats har ju väldigt ärligt berättat hur han finner A850 kontra A550..

Saken är nog mer den att A550 är verkligen en suveränt underskattad kamera tack vara tester där testarna rakt inte är ens i närheten utav vad en A550 är enligt mitt förmenande..... Så folk hajar inte hur bra den verkligen är då man "bara" fotar och sedan kollar vad man fått med sig hem.. Därmed kan det se snurrigt ut då jag eller tex Mats som också jämför sin A550 med sin FD A850 skriver och inte hoppar högt utav en A850´s skepnad.. :)

Och då en snubbe som jag eller även Mats då som har A550 jämför så skriver vi utan bias ärligt det vi uppfattar.. Då kan man tro att man sågar A850. Medans det som egentligen är sanningen är att kameran den jämförs med är mycket duktig.. Vilket läsaren inte riktigt har då klart för sig. Utan kanske har läs-tester i bakhuvudet som utgångspukt och därför utläser ifrån att en A550 är "ganska sådär" bara...

Sätt in i stället att A550 är solklart den bästa Sonykamera jag haft som total.. Och då sagt utifrån A100 A200 A300 samt A700.. A550 är helt enkelt bara en rätt klart bättre kamera än dom alla uppräknade fast även dessa alla har sina ljus brinnande på enskilda parametrar. Samt vid ibland gynnsamma fototillfällen där ljus gör fotande enklare... Men A550 är som total kamera ändå ett kliv upp prestandamässigt..Och då som helhet. mot dom uppräknade... Så även en Sony FF får nog svettas då man enbart tar den och tar några Jpeg som jag gjorde....

Men. Minns att jag skrev endast den absolut första känslan..... inget annat.. Samt har reserverat mig 100% för att ändra "känsla" eller till och med såga min första känsla om det behövs.... :) :)
 
Senast ändrad:
Så har jag ställt om kameran lite så den motsvarar inställen som så jag hade på A700 ofta.... Samt som jag ställt in A550.. Genast börjar den leverera klart bättre i Jpeg..
Standard läge.... Ner med färg ett steg. Ner med kontrast ett steg... Båda dom sakerna är bättre fixa i bildproigram om det behövs.. Upp med skärpan 1 (eller 2 steg om man tycker det behövs)......Så lirar det lite bättre..

Och jag är faktiskt lite snopen hur förbannat bra trotts allt mitt gamla Minolta 35-70 F4 från 85 levererar... Asså alvar så funkar det så pass tycker jag utifrån det första jag sett så jag kommer inte behöva springa och köpa nytt objektiv snabbat möjligt.. .. Det var skönt som attan..

Dottern var ute med kameran och testade.. Så här blev det rakt ur kameran med lite mer skärpa för synas i webb och liten bilstorlek..
 

Bilagor

  • DSC00027.jpg
    DSC00027.jpg
    12.3 KB · Visningar: 303
  • DSC00034.jpg
    DSC00034.jpg
    16.2 KB · Visningar: 307
Så skall det egentligen första noterade + på A850 komma..

Den levererar mer nyanser i färgskiftningarna..

Man kan säga att den har färgskiftandet i flera steg så det blir stegvist mer nyanser i färger.. Därmed kan man säga att även en "platt" bild får mer djup därför färgerna är ytterligare mer korekta såsom ögonen uppfattar färgskiftningar i verkligheten än APS-c kamerorna (jag haft).. Därför jag tror (?) detta handlar om FF skillnader mot APS-c . Inte just pixlar kanske i första hand.. (?)
 
Senast ändrad:
Eller också gör jag veckans goda gärning och köper Ditt Sigma 150-500 om vi kan få till det rent praktiskt med leverans etc (är alltid lite rädd för att göra nya saker och detta att köpa privat är en ny sak för mig)

Du är välkommen att ta en dialog om detta. garanti till 15 maj 2011 finns kvar. Maila mig så kan vi diskutera det vidare.

Tråden har nu tagit just den vändning efter lite behövlig OT som jag tidigare förutspådde: Här kan vi mer eller mindre live följa hur en aps-c snubbe (Tobbe) griper sig an en fullsensorkamera från Sony.

Känner jag honom rätt så sker det med rätt mycket "open mind". Dessutom är han till skillnad från mig inte så insnöad på rawhantering. Han är helt enkelt en kunnig användare som gärna använder sig av den automatik som kamerorna erbjuder för att få fram hyfsade jpeg-bilder. Det gör jag också när det måste gå undan. Men annars är jag en hopplös rawgubbe.

Man ska dock vara medveten om en sak när det gäller A550. Den har en jäkla stor nackdel och det är att brusreduceringen "ligger på" hela tiden. Uppenbarligen "smittar" det även rawfilerna för det är svårt att lyfta rawfilerna från den så mycket att skillnaden mot jpeg blir så stor som på exv A850.

Nu vet jag inte så mycket om A850 eftersom jag är A900-ägare, en kamera som är aningen rappare i fps och logiskt sett även i AF för att fixa en 60% högre sekvens än A850. Tror dock inte att det ska skilja mycket i läget AF-S mellan dem.

Men ssv: Kör på Tobbe, det är jättebra att få "fältsynpunkter" allt eftersom du rotar dig längre in i kameran.

Antagligen blir din slutsats till sist (kanske i alla fall) som min: FF och aps-c kompletterar varandra.

MVH//Lennart
 
Jag tror jag förstår Tobbe - även om jag inte går från "super550" till 850 utan går från A100 till 850.
Den nya känns lite annorlunda men för min del tycks det vara att hitta bra inställningar i 850. Även om jag gör det mesta i RAW eller försöker så med standardinställningarna i 850 och in i Lightroom så känns bilderna bleka. Första intrycket därför sådär men när jag istället ställer in exponeringekompensationen i kameran på -0,7 - -1,0 så blir jag gladare av att se dom i Lightroom.
Kontrast och dom andra har jag inte pillat på så mycket ännu. Blir tyvärr just nu för korta stunder med kameran (Mycket på jobbet och hemma inkl ommålning av huset). Med kameran bli der en halv timme här och en halv timme där och för dåligt systematiserande i det jag gör.

Lennart till Dig har jag skickat e-post. Kollar nog inte min hemma förrän liet senare ikväll.
 
Färger....Samtidigt med kontraster ifråga om ljus..
 

Bilagor

  • DSC00055 1.jpg
    DSC00055 1.jpg
    29.2 KB · Visningar: 288
Tobbe, "beskärningsfaktorn" Lennart pratade om är ju den s.k. "crop-faktorn" - dvs ganska exakt 1.5 för Sony/Nikon/Samsung/TSMC/UMC-Renesas standardmått och ca 1.6 för Canon.

1.5^2 = 2.25 (ggr större/mindre area)
För Canon-kamerorna:
1.6^2 = 2.56

DxO sätter denna betygsskala i förhållande till sensoryta och T-värde (exponering), så om en crop-sensor har 2.25ggr lägre värde är den "lika bra per mm2".

Men att de då skulle vara "lika" gäller egentligen BARA om du lyckas hitta gluggar som är 1.5ggr skarpare på 1.5ggr större (lägre...) bländartal att montera på crop-kameran.... Ska du ersätta ett 50F/2 på 36x24mm sensor på en crop måste du ha en 35F/1.3 - DÅ ska kamerorna som sytem sett (alltså bildresultatet) vara väldigt lika i prestanda... :)

Men eftersom 550 är så mycket bättre "per mm2" räcker det med ett 35F/1.7...

Så vill du göra jämförelser mellan 850 och 550 så gör det under samma förhållanden; kitobjektivet på 550 och 35-70 på 850, samma slutartider och "användbar" bländare på båda kombinationerna. Jag skulle tro att Leica-gluggen 35-70 är tillräckligt skarp redan på F/4, så vidöppet är ju inga problem...

Det är lätt hänt att man "jämför" två helt olika bilder/förutsättningar bara för att det råkar stå en viss siffra i ISO-fältet i EXIF - ofta blir det då en helt ovidkommande jämförelse man gör eftersom kamerorna kräver olika slutartider för samma situation/ISO...

Skicka över ett mail om du fortfarande ville bli av med 550 senare. Jag har en intressent...
 
Lennart till Dig har jag skickat e-post. Kollar nog inte min hemma förrän liet senare ikväll.

Jag har svarat. Läs i lugn och ro!
_______________

Jättebra Joakim att du även i denna tråd påpekar rådande förhållande vid jämförelser. Du har ju gjort det tidigare i de canon/Nikon-trådar vi båda varit inblandade i.

Tror att det ökar förståelsen rejält.

Men vad anser du om att det fortfarande inte kommit ngn firmwareuppgradering till A550 som stänger av brusreduceringen. Jag tycker mig tydligt se att den påverkar rawfilen också.
 
Det jag kommit fram till som ligger till 850's fördel är att man kan överexponera nästan 2/3 - 1 Ev (jämfört med vad histogrammet i kameran säger) och dra tillbaka detta i konverteringen utan att få missfärgningar i högdagrarna i slutresultatet.

De enda två kamerorna jag provat som har "mer" utrymme i filen är D700/D3s.

I denna bild, till exempel, hävdar kameran vid fototillfället att i stort sett hela fasaden är fullständigt utblåst:
http://ezpicshare.com/images/dsc1904srg.jpg

Brusreduceringen i 550 verkar vara igång från 1600 och framåt, men den är ju så pass godartad att jag tycker man kan bortse ifrån den. Inte många hade kunnat göra det "bättre" iaf... Och jpg-motorn i kameran hade fått tvärspel om man matat in en helt ofiltrerad signal (vilket iofs inte hindrar att man kune sparat den ofiltrerade varianten som "rå"...)
 
A550 är enormt duktig på att spara info i till synes utbrända områden har jag tyckt..... Så klart därmed intresant att du tar upp detta Joakim angående A850..... Därför då kan man fota sååå mycket friare utan att oroa sig för om det blir lite väl ljust ibland..

Men men. Jag kan i alla fall konstatera att A850 har inte en chans ifråga om isohantering jämfört med A550.. Detta behövs inte ens testas mer än jag gjort.. Så stativet kommer nog åka med i framtida fotande utav hifi är jag rädd för..
 

Bilagor

  • DSC00006.jpg
    DSC00006.jpg
    31.1 KB · Visningar: 360
Färger igen.. Där kan man säga att med dessa blommor så ser man verkligen alla dessa nyanserna tydligt...
 

Bilagor

  • DSC00054 2.jpg
    DSC00054 2.jpg
    30.7 KB · Visningar: 363
A550 är enormt duktig på att spara info i till synes utbrända områden har jag tyckt..... Så klart därmed intresant att du tar upp detta Joakim angående A850..... Därför då kan man fota sååå mycket friare utan att oroa sig för om det blir lite väl ljust ibland..

Men men. Jag kan i alla fall konstatera att A850 har inte en chans ifråga om isohantering jämfört med A550.. Detta behövs inte ens testas mer än jag gjort.. Så stativet kommer nog åka med i framtida fotande utav hifi är jag rädd för..

På A550 beroende på hur du ställt brusreduceringen och du bara jämför jpeg ska du sätta alternativet "Hög". Har du "Normal" inställd träder brusreduceringen i kraft vid lägre iso än 1600 och har du den i det läget och jämför med A850 inställd utan brusreducering, dvs Av får du jämförelsevis högre brus på A850.

Så "Hög" på A550 och nollad på A850 så kan du jämföra jpeg lite rättvisare ända fram till iso 1600 då brusreduceringen går igång på A550. Kör en iso 800-bild och jämför.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.