Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
"Herr Anka" och jag är ju "polare".. Så han poserar glatt då jag kommer och hälsar på... Och roligt du gillade min bild av "Herr Anka". :)

Men kolla in ""Lcarus"" A900 bild tagen utav damerna.. på sidan 9... Tror aldrig jag sett denna typen av grymma färger förr..Inte vad jag minns i alla fall... Jag är förälskad i den bilden.. Den är långt ifrån en naturlig bild. Men skit samma. Den är grym...

Glad midsommar till dig också.. Samt till alla er andra här givetvis..

;.) :)

Menar du 75-300/4,5-5,6?

Jag hade det i Minolta-utförande. Tyckte det var rena skräpet! Lila ränder och inte riktigt skarpt nånstans ens nedbländat. Sålde det för 750 kr. på Tradera. "Otroligt lite" skillnad kan du väl inte påstå. Sett i relation till priset kanske, men jag anser att om det är dåligt så spelar det ingen roll hur billigt det är.

/Mats

Mats (Lennart och Joakim), det finns 4 olika versioner av 75-300/4,5-5,6 vad jag kunnat se på "Dyxum" som jag tror har den mest kompletta förteckningen av AF-objektiv med Minolta-fattning.

http://www.dyxum.com/lenses/results...selProduction=sAll&selCoverage=sAll&offset=20

Jag har haft två varianter av dessa hittills (både den bästa som jag fortfarande vårdar ömt och den sämsta som var av den silvriga varianten (fick den i ett kit med Dynax 5 (analog)). Den senare hade jag med på safari vid ett tillfälle och det objektivet var ett grovt skämt. Det var ok upp till 100-150mm men i långa ändläget var det som att befinna sig på Gröna Lund i Lustiga Husets skrattkammare. Det var hyfsat skarpt exakt i mitten (så långt kan jag sträcka mig) men kantskärpan var den sämsta jag sett överhuvudtaget.

Däremot "Big Beer Can" är en helt annan fågel. Fantastiskt bra för de 1500:- jag betalade för det för ett par tre år sedan. Jag tvekade inte en sekund att trada min vanliga Beer Can för den. Inte världens snabbaste zoom direkt och ganska tung (helmetall med härlig precision och kvalitet) men det är ett härligt objektiv. Fantastisk fina bilder ger den i de allra flesta situationer. Vid min användning har den bara visat en verklig svaghet och det är att det händer att man får kromatiskt aberration vid sällsynta tillfällen. Inget annat av mina objektiv har den egenskapen.

Enligt Dyxum väger Sonys 75-300 exakt lika mycket som mitt katastrofex från Minolta, vilket tyder på att Sony bara klistrat sin logga på samma gamla skräp. Skam i så fall. Alla andra 75-300 väger mer ....
Undrar om Lennart testat Sonys 70-300 istället?

Har testat Sonys G 70-300 SSM och det är en BRA glasbit. MEN jag hävdar fortfarande att den inte är totalt bättre än Nikons 70-300/4.5-5.6 AF-S VR.

I hågkomst av att Nikons variant visar en liknande MTF-kurva samt att jag testat båda Sonys och Nikons varianter trampade jag på en öm tå här på tråden genom att kalla Sonys G-optik för "medioker" i meningen att jag fann den medelbra jämfört med Sigma 100-300/4 DG APO HSM och inte hade några speciella fördelar framför Nikons variant.

Givetvis plockar man in priset någonstans i sin bedömning.

Nikons glugg går att få för mellan 4.900-6.000:-
Sonys för 8900-11000:-
Sigman från 11900:-

Och då finner jag inte Sonys variant speciellt prisvärd i jämförelse, men tillräckligt bra för att jag gärna skulle använda en själv, men inte betala det priset utan hellre lägga till den summan och välja Sigmaobjektivet istället.

Hur turerna gått kring Sonys enklare 75-300 vet jag inget om, men Sten-Åke har ju spridit lite ljus här.

Ang Sonys G 70-300 SSM kan det ju vara så att jag fick testa ett mindre lyckat exemplar, eftersom reaktionerna blev lite upprörda när jag benämnde det som mediokert. Faktum är att jag annonserat efter ett begagnat själv ändå för jag tänker inte hosta upp typ 10 långschalar för ett sådant.

Enligt Dyxum väger Sonys 75-300 exakt lika mycket som mitt katastrofex från Minolta, vilket tyder på att Sony bara klistrat sin logga på samma gamla skräp. Skam i så fall. Alla andra 75-300 väger mer ....
Undrar om Lennart testat Sonys 70-300 istället?

Det som jag hade och sålde var minolta 75-300/4,5-5.6 II
http://www.tradera.com/Minolta-AF-75-300-4-5-5-6-II-auktion_301998_111418218#pic

Det är exakt samma som också finns i silvervariant och exakt det som säljs som Sony SAL75300 idag. Det enda som skiljer är räfflingen på zoom-ringen och loggan.

Mina erfarenheter av objektivet stämmer väl överens med dina och de flesta testares. Rena skräpet. Tror att Lennart slant lite på tangentbordet där, vid en lite noggrannare koll är jag säker på att han skulle komma till samma slutsats.

Tror däremot att 70-300G kan vara riktigt bra. Så bra tom. att jag precis skaffat ett så får vi se :)

/Mats

Vertikalgrepp säljes

Jag säljer mitt original Sony VGC90-AM vertikalgrepp som passar A850 och A900.
Skicket är perfekt, ingen kartong, inget extra batteri.
Priset är 2 750 kr. Frakt ingår.

Sätter in annons senare, men tänkte prova här först eftersom det hänger en del 850/900-ägare här.

Anledningen är att jag sålt kameran :) i utbyte mot 70-300G och lite annat. Är dock säker på att kameran kommer att leva vidare i den här tråden...

/Mats

Tror däremot att 70-300G kan vara riktigt bra. Så bra tom. att jag precis skaffat ett så får vi se :)
/Mats

Ja, det tror du säkert. Du snodde det framför nosen på mig. Just det exemplar jag tänkte köpa:)

För övrigt efterlyser jag ff svar på de jämförelser/amalysbilder jag mailade till dig med utgångspunkt från de 150-500mm-bilder du lade upp.

Ajaj.. Nu har jag sett en bild fotat utav en snubbe (med A900) som gav mig lite nackhårsresning... Säger bara ordet. "färger".....

Sådana bilder och programhantering är det som gör mig riktigt avis på "dom som kan" sådant...Kolla in ""Lcarus"" Färgerna ser ut att spruta ut med "dynamitdymamik"... Kommer fasen inte på bättre ord.. :) :)

http://www.dyxum.com/dforum//topic54550_post720762.html#720762

Riktigt snyggt...han har många grymma bilder på sin Flickr-profil.

Den här tråden har blivit FS nya inoficiella annonsmarknad:)

Ja .. Men va sjutton gubbar.. Sonytopics har ju knappt styrfart ens i jämförelse med Canontopicsen... Så det kan knappast göra nått att en o annan skriver ut att det skall säljas nått där vi "Sonydemokrater" hänger... Mig gör det då rakt intet...

Tvärt om så håller det liv i trådarna lite ytterligare....... :) :)

Aha! Antar att det är läge att gratulera dig mayro, eller?

Det återstår att se det.. Jag förväntar mig iofs absolut inte den snudd vad man i mina ögon sett måste kalla idotsäkerhet A550 har i att faktiskt "ta bilden".. Utan jag förväntar mig att A850 mer liknar A700án där man enligt min erfarenhet får ta "säkerhetsbilder för vara hyfsat garanterad att faktiskt få "bilden" man tänkt sig med hem.. ..Samt också behöva börja fota RAW igen..

Men med erfarenheterna från A700 i bakfickan så tror jag att jag kan hyfsat snabbt lära mig hur en A850 trivs och hur den inte trivs... Men som sagt.. Det återstår att se...

Nej, jpg-i-kamera är inte i närheten av det som nyare kameror som A550 presterar. Men jämförda i samma presentationsstorlek kommer du bli glatt överaskad över vilket "tryck" i detaljering och färg du kan få med en kamera med större sensor och fler MP i orginalet innan nedskalningen.

Ja .. Men va sjutton gubbar.. Sonytopics har ju knappt styrfart ens i jämförelse med Canontopicsen... Så det kan knappast göra nått att en o annan skriver ut att det skall säljas nått där vi "Sonydemokrater" hänger... Mig gör det då rakt intet...

Tvärt om så håller det liv i trådarna lite ytterligare....... :) :)

Håller med dig Torbjörn...även om det kanske inte är rätt ställe o annonsera ut saker på så gör det mig inte ett dugg utan det är bara kul att Sony-trådarna nu mera "lever" längre än vad dom gjorde förr...visst det blir en del off topic-snack men det blir det i alla trådar förr eller senare.

Ja, det tror du säkert. Du snodde det framför nosen på mig. Just det exemplar jag tänkte köpa:)

hehe :)

För övrigt efterlyser jag ff svar på de jämförelser/amalysbilder jag mailade till dig med utgångspunkt från de 150-500mm-bilder du lade upp.

Sorry, har tagit lite midsommarledigt fron fotandet efter omröstning inom familjen. Ska kolla noggranare på det imorgon om jag får tid. Tänker dock åka till Rajala och testa med ett annat och jämföra så får Sigma fixa till problemet. Får sen se hur jag gör och hur bilderna blir med 70-300 som på APS-C räcker ganska långt. Kanske blir att jag säljer Sigman sen (annonserar i så fall såklart här i tråden :) )

/Mats

Ska kolla noggranare på det imorgon om jag får tid. Tänker dock åka till Rajala och testa med ett annat och jämföra så får Sigma fixa till problemet. Får sen se hur jag gör och hur bilderna blir med 70-300 som på APS-C räcker ganska långt. Kanske blir att jag säljer Sigman sen (annonserar i så fall såklart här i tråden :) ) /Mats

Jag har mitt utannonserat, men kan väl göra det här på tråden igen (har lärt mig av dig, Mats). Jag har en skada på höger axel sedan jag bröt armen precis under ledkulan vid höger axel. Känner att jag inte fixar 150-500:an på ett bekvämt sätt för mig. Så jag gör som du. Härmed utannoneras ett Sigma 150-500/5.6-6.3 APO DG HSM i perfekt skick för 5.100:-.

Bifogar en bild från i förrgår när jag släpade ned eländet 60 meter till badviken där jag bor. Det är Sigmatelet på 500mm (sämsta läget) nedbländat från 6.3 till f/8. DESSUTOM är kameran en lånad A550 och bilden faktiskt interpolerad från 14MP till 32MP. Utsnittet är i 100%. Ville bara kolla hur pass linjeupplösningen var på en pixeltät aps-c. Därför drev jag bilden så långt det gick. Ser ju bättre ut i 14MP, men här ska inte sparas på nackdelarna. Jag vill bara spara min axel.

Snälla någon köp (momskvitto kan ordnas) så jag kan köpa en 70-300 G SSM istället. OBS: Kan även byggas om till bazooka. Levereras med motljusskydd, förvaringsväska, objektivrem, garanti 11 månader, originalkartong och en rekommendation att använda zonsalva eller vara bättre tränad an jag.

Bilagor

• pippi1.jpg
    pippi1.jpg
    37 KB · Visningar: 371
  • pippi2.jpg
    pippi2.jpg
    66.4 KB · Visningar: 379
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar