Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Varför det! Jag har pengarna på mitt konto redan. Därtill fortfarande objektivet. Varningsklockan är helt obefogad. Och objektivet ska skickas enl avtal. Tyckte bara det var en liten trevlig parantes att berätta om transaktionen.
 
Varför det! Jag har pengarna på mitt konto redan. Därtill fortfarande objektivet. Varningsklockan är helt obefogad. Och objektivet ska skickas enl avtal. Tyckte bara det var en liten trevlig parantes att berätta om transaktionen.

De klockorna ringer nog av omtanke om dig. Ett rätt vanligt bedrägeri numera involverar en säljare, en köpare och en tredje part som låtsas var både säljare och köpare:

A kommer överens om att köpa en vara av B för ett visst belopp.

Samtidigt kommer A överens med C om att sälja (samma) vara för ett visst (samma) belopp.

C som inte känner till B får instruktioner om att sätta in pengar på ett konto som faktiskt tillhör B.

B, som inte känner till C, noterar att pegarna kommit och skickar varan till A.

A går sedan upp i rök. När C tycker att han väntat färdigt på varan tar han rätt på vart hans pengar tagit vägen, kanske med hjälp av polisen, och den de hittar är A. A förstår i det läget ingenting, han har ju skickat varan som han skulle, och C är inte heller mycket klokare han har ju skickat pengarna.

Jag vet inte säkert vem som förlorar mest, B eller C, men det blir en jobbig utredning och någon av dem förlorar antingen pengarna eller varan, medan A sitter med varan utan att ha betalat en spänn.

Ingen vet ju om det är så i det här fallet, men det hindrar ju inte att folk kan bli lite oroliga i alla fall.
 
Tack för omtanken! Är det i sådana här fall bäst att fråga banken VEM som satt in pengarna på kontot till att börja med?
 
Jag vet faktiskt inte hur man skall kunna vara säker på att det går rätt till i en sådan här situation.

Jag tror inte att banken svarar på det om du frågar, det kanske tom. är så att de inte får svara. Om man känner någon på banken kanske man kan fråga denne om de kan kolla om kontot som pengarna kom ifrån står på "Kalle Kula" eller vad nu köpare förväntas heta, men man måste nog ha en kontakt, för jag tror som sagt inte att de egentligen får svara.

Sedan kan det ju också vara så att pengarna förts över av Kalles mamma från hennes konto eftersom hon lovat sin son ett objektiv i present, då kommer de inte från Kalle men affären kan ju vara helt schysst ändå.

Du kan ju alltid prova att fråga din bank, det kostar ju inget att prova, och kanske någon annan här har något bättre tips.

Det är ju det här med oärliga människor - fan vad de gör det besvärligt (och dyrt!) för oss andra. Jag har köpt en hel del grejor från hela världen över nätet eller via e-mail från folk som jag egentligen inte har en aning om vad de har för syn på hederlighet men det har faktiskt gått bra varje gång. Jag köper förstås inte vad som helst av vem som helst, men jag räknar ändå med att jag förr eller senare skall gå på en nit. Om inte annat så att något "försvinner" under transporten eller så.

Men i det här fallet har jag nog dessvärre inget toppentips att ge dig.
 
Photocon. angår givetvis inte mig, men efter några veckors superlativ om A900:ans förträfflighet, så skall du sälja, du behåller då MK2:an eller säljer du hela rubbet av kameror. / Bengt.
 
Photocon. angår givetvis inte mig, men efter några veckors superlativ om A900:ans förträfflighet, så skall du sälja, du behåller då MK2:an eller säljer du hela rubbet av kameror. / Bengt.

Nej, jag skrev tidigare i tråden om den ekonomiska aspekten av att hålla sig med 2 system, varav det ena privat och det andra yrkesmässigt.

Personligen tycker jag att Sony är bättre för mitt personliga, privata fotograferande, speciellt ihop med de Zeissoptiker jag har till den.

Så efter att fått ett fåtal vettiga svarsmail på annonserna och endast sålt en glugg tog jag mig en titt till på filerna från A900 jämfört med 5DMkII. I vanligt ljus och även konstljus ser Sonyfilerna bättre ut och behöver inte efterbearbetas så mycket. Så jag gjorde en kovändning och beslöt mig för att behålla A900:an. Det är en mycket speciell kamera med "personlighet". Skulle känts som att göra sig av med ett kärt husdjur.

Och efter att ett antal lycksökare kommit med skambud på Zeiss 135:an med motiveringen "att den gick ju inte att zooma" brast något inom mig och jag tänkte att f-n här ska inte dumpas bort något. Jag kanske säljer något ytterligare objektiv (fisheye t ex) och faktiskt någon Canonpryl också.

Superlativen jag skrev då har sin fulla giltighet även nu. Kanske t o m förstärkta. Jag tror man måste se en bildfil ur verkligheten tagen med en bra optik och full öppning för att riktigt inse hur väldigt snygga färger, bokeh och detaljering där fokus träffat blir från en A900/A850.

Så den som letar efter annonser på A900 får leta länge.
 
Canicon har utan tvivel byggt många bra kameror, och för yrkesfolket har dom varit det givna valet. Som vi alla vet så beror inte det bara på att kamerorna har högre bildkvalitet, för där finns många andra som är lika bra, det beror inte heller på att kameran är starkare och tåligare,(till viss del såklart betyder det mycket) . Utan den hela jättestora apparat som Canicon byggt upp, proservice, enorm optikpark, synbarheten på världens idrottsarenor osv. Med det som utgångspunkt var mina förväntningar, eller förhoppningar mycket höga när A900 kom ut på marknaden, inte för att jag trodde på teknisk knockout men att kameran skulle skaka om lite grann, Canikon är så bra på isostädningen, men där fick inte Sony till det med A900, Canikon tog direkt en klar ledning med 3-0, nya rawprogram till Sony, gjorde ställningen till 3-1. Nu var ju A900 den allra första FF-kameran från Sony så man får väl se om det kommer någon mer FF, A700 var deras första semipro för konsumenten, men sony har inte bråttom, får se vad som kommer till hösten. Tror alla skulle ha stor nytta av om andra kameramärken kunde pressa och knuffa till Caniconerna lite hårdare. / Bengt.
 
Sony har istället stort dynamiskt omfång vid låga iso , betydligt större än exv Canon. Det ryktas nu att Canon kommer att försöka förbättra både DR och isoegenskaper i nästa 1dsmk4.
Kameror som klarar båda parametrarna bra är ju exv D3X och vad det gäller cropad sensor Nikon d90, d5000
Ser man till Canon så har inte det dynamiska omfånget förbättrats i någon model de senaste åren på lägsta iso.enligt J.Sheehy som skriver mycket på dpreview, Sheehy har gått igenom rawfiler från de flesta kameror och är kritisk till Canons slapphet att förbättra DR. Likaså visar DXO uppmätningar samma sak som Sheehy påvisar .

Väljer man en Sonykamera så bör det ske utifrån egenskaper som stort dynamiskt omfång vid låga iso än att kameran klarar av högisosituationer bra.
 
Väljer man en Sony A550 så klarar den högre iso bra...

Men jag tror fortfarande att Sony bromsar för att inte störa sensorsäljandet... Kamerorna är mest en slags "hot" om sensorköpare funderar för hårt på lämna Sony som leverantör... Eller tex starta eget... Då passar det ju finfint att ha kameror redo att ösa in mer prestanda i och sedan slå hårdare direkt på marknaden med mycket kort startsträcka..
 
Senast ändrad:
Sony har istället stort dynamiskt omfång vid låga iso , betydligt större än exv Canon. Det ryktas nu att Canon kommer att försöka förbättra både DR och isoegenskaper i nästa 1dsmk4.
Kameror som klarar båda parametrarna bra är ju exv D3X och vad det gäller cropad sensor Nikon d90, d5000
Ser man till Canon så har inte det dynamiska omfånget förbättrats i någon model de senaste åren på lägsta iso.enligt J.Sheehy som skriver mycket på dpreview, Sheehy har gått igenom rawfiler från de flesta kameror och är kritisk till Canons slapphet att förbättra DR. Likaså visar DXO uppmätningar samma sak som Sheehy påvisar .

Väljer man en Sonykamera så bör det ske utifrån egenskaper som stort dynamiskt omfång vid låga iso än att kameran klarar av högisosituationer bra.

Det där stämmer bra med vad man ser om man jämför Canon 5DMkII med Sony A900 och relativt likvärdiga objektiv. A900 är väldigt bra vid basiso,ungefär likvärdig med D3x. Efter iso 400 börjar det hända saker som börjar synliggöras. Definitiva brytgränsen går vid iso 800. Därefter är 5DMkII bättre lämpad i lågljussituationer vad gäller isynnerhet detaljförstörande brus.

Jag skaffade, som jag tidigare påpekat A900+ några Zeissoptiker för mer stillsam fotografering, vilkt stämmer bra överens med vad jag plåtar privat. Likaså upprepar jag att resultaten då väl mäter med en MF med 21+ bakstycke och t o m är brusfriare.

A900 har en fördel till: färghantering och säkrare AWB.

Men att i en rawfil plocka fram mer kritiska detaljer ur lågdagrar/skuggor vid iso 800 och däröver så är 5DmkII bättre.

Ställer man inte krav på extremt hög upplösning (och har praktisk nytta av den) är Nikon D3s den kanske bästa allroundkamera jag någonsin hållit i och testat under en kort tid.

Man kan hålla på hur länge som helst och dra fram fördelar och nackdelar ur resp märke. Kärnpunkten i Risedals resonemang är för mig helt klar och jag håller med fullständigt:" Väljer man en Sonykamera så bör det ske utifrån egenskaper som stort dynamiskt omfång vid låga iso än att kameran klarar av högisosituationer bra ".

Det är synnerligen välgörande att inte fastna i något märkesträsk när man ska diskutera kameror. Det låser bara diskssioner. Och man tar inte till sig tips och kunnande från andra p g a av den låsningen.

M a o: Det är helt sunt att kritisera det egna märket. jag kan kritisera mitt eget huvudmärke Canon för många saker.

Vad gäller Sonys tillkortakommanden i övrigt (om man nu känner till kamerornas grundegenskaper) är ett av de värsta att man är synnerligen snål med firmwareuppgraderingar som skulle fixa till en del retliga saker.
 
synnerligen snål med firmwareuppgraderingar som skulle fixa till en del retliga saker.

Du har medhåll här fast jag snackar mindra modell än FF som ni talar om... Man blir fasiken förbannad på deras snålande..

Det är firmware saker jag har min starkaste kritik ifråga om mina A550.. Så förbaskat fjantigt av Sony att snåla med sådant.. Kunde ju vara ett sätt även att göra att man trodde dom lyssnade på användarna också..

Men icke.. Kundkontakt verkar vara lågt intresse för att ha.. Där verkar Canon enormt dugliga. Fast å andra sidan verkar Canon ha så mycket saker att fixa efter sina släpp. Dom släpper ju sina kameror såsom nått slags halvfabrikat som görs sedan klart ute hos kunderna.. Så dom är väl tvingade att ha dessa ideligen återkommande fixningar av rena felaktiga saker.. Men dessimellan halkar det väl in även förbättringar som jag förstått.. Så där verkar ju kontakt finnas mellan lokala Canon samt användarna ...

Sony får man reklam mejl ifrån som säger "vi eeee bäst" typ....... Hehe..
 
...Men jag tror fortfarande att Sony bromsar för att inte störa sensorsäljandet... Kamerorna är mest en slags "hot" om sensorköpare funderar för hårt på lämna Sony som leverantör... Eller tex starta eget....

Nej, så tror jag inte alls att det är!

Sony som företag är så oerhört stort och kamera-verksamheten är bara en liten liten del. Det är inte som ett enda företag, utan en gigantisk koncern uppdelad i olika enheter, även om de arbetar under samma varumärke. Den division inom Sony som utvecklar och tillverkar sensorer är en del och de har kunder som Nikon m.fl. och även Sonys egen DSLR-division är en kund. Det är långvariga samarbeten som gagnar bägge parter och det är inte så att Sony t.ex. bara kan ta en sensor som de utvecklat för Nikon och som Nikon betalat utvecklingskostnaden för och bara stoppa in den i en Sony-kamera.

Däremot tror jag Sony har experimenterat och prövat marknaden och medvetet inte marknadsfört så hårt. A550 är ett lysande exempel, det är en långt mycket bättre kamera än samtliga konkurrenters i prisklass upp till det dubbla, minst, och Sony har inte kapitaliserat på det. De skulle med lätthet kunna stoppa in den i ett metallhus och ta dubbelt betalt. Få som testar den som hastigast har insett hur bra den är och några få som har den och upptäckt hur fantastisk den är ropar ganska högt, men ingen tror oss på riktigt :). Jag är helt övertygad om att Sony har väldigt stora planer och kommer att både lansera fantastiska produkter och service runtomkring. De har ju t.ex. varit helt dominerande på video sedan årtionden (med undantag för RED och Panasonic på senaste tiden) och har ett utvecklat servicenät mm., som de ganska enkelt kan - och kommer att - överföra till pro-foto.

Tror att ganska få med specialintresset foto inser hur stor skillnaden är mellan t.ex. Sony och Nikon i termer som företag, omsättning mm. Nikon är i sammanhanget ett litet källarföretag och har ett väldigt starkt varumärke upparbetat under många år. Framförallt för driftsäker mekanik och kvalité, men problemet är att det har ändrats en hel del. Skillnaden mellan kameror är inte längre hur pass bra finmekaniska konstruktioner det är. Den knuten är redan löst och alla kan tillverka lika fantastiska prylar och det går inte längre att ta marknadsandelar genom att lansera en ännu bättre slutare som håller längre och klarar exponeringstider på 1/50000 sek. osv. Nej, idag är livslängden betydligt kortare och framstegen görs med elektronik och programvara. Där har en elektronikjätte som Sony ett klart försprång. Det kommer att ta ett generationsskifte innan kraften i varumärkena ebbar ut.

Jag tror att att kameramarknaden kommer att vara helt omdefinierad om 5-10 år. Historien upprepar sig gång på gång. 1998 trodde ingen att Microsooft skulle kunna rubba Novell inom området katalogtjänster. Vem hade hört talas om Samsung som en tillverkare av tv-apparater för 10 år sedan? Var är Grundig m.fl. TV-märken idag? osv. osv.


/Mats
 
.... A går sedan upp i rök....

Om varan är levererad till en specifik person med adress som måste legitimera sig för att hämta ut den så kan inte A gå upp i rök väl?

Har hört om den där scammen förut, men att säga att det är "ett vanligt sätt" är en klar överdrift. Det kräver bl.a. speciell tajming och att köparen inte tycker att det är konstigt att betala till en annan person osv. Är definitivt inte lätt att få ihop det kring CZ2470 där det säkerligen förekommit en del kommunikation innan. Om man är über-försiktig hela tiden och ser badragare i allting så kommer man att missa en massa tillfällen och affärer och i slutändan lönar det sig inte.

Nä, tycker att Lennart kan sova lugnt. Det finns trots allt många ärliga människor också och jag tror knappast att skurkarna koncentrerar sig så mycket på en sådan väldigt speciell produkt som Zeiss-optik till Sony DSLR. Det är ingenting som man enkelt avyttrar och tjänar snabba cash på. Har också hört storyn bakom och i det här fallet med en person som har utlandstjänst i Afganistan och kommer hem om en vecka till Gävle så ringer det inga varningsklockor för mig i alla fall.


/Mats
 
A550 är ett lysande exempel, det är en långt mycket bättre kamera än samtliga konkurrenters i prisklass upp till det dubbla, minst, och Sony har inte kapitaliserat på det. De skulle med lätthet kunna stoppa in den i ett metallhus och ta dubbelt betalt. Få som testar den som hastigast har insett hur bra den är och några få som har den och upptäckt hur fantastisk den är ropar ganska högt, men ingen tror oss på riktigt :). /Mats

Där har du måhända rätt. Jag har bara hållit i en A550 em gång på ett elektronkvarhus och avfärdat den som ett "jaha, ännu ett plastbygge".

Nu har jag sett ett antal jpegfiler från den med bra DR även vid högre iso. Hade iofs hellre haft en rawfil och själv räknat upp den. Med sin HDR-funktion, snabba vinklingsbara och tydliga LV samt boostläget som drar upp den till 7 bps verkar den ha ett par väsentliga fördelar: Att snabbt få fram gångbara jpegfiler direkt ur kameran, en ganska snygg intern brusreducering, snabb och relativt säker AF även i LV-läge.

Den vanliga sökaren är väl ett minus dock, men i övrigt tror jag säkert att den hade kunnat sälja bättre och till högre pris med mer metall i kamerakroppen.

Jag reserverar mig dock för att applådera den helt och fullt innan jag sett resultatet av en bild jag själv kan räkna upp i ACR.

Men jag har hört så mycket gott om A550 att det måste väl ligga en hel del sanning i vad som sägs.
 
A550 är en mycket bra kamera, även om jag vidhåller att Sony gått lite för långt med plastigheten i känslan (sparar vikt?).

Själv har jag precis varit ute och rastat det grövre artelleriet en stund - för första gången. Även om jag egentligen har lite för mycket att göra just nu var jag tvungen att koppla bort allt en stund och ta en paus... De flesta objektiv jag har till A850 fungerar bra, och jag kan inte säga annat än att jag är nöjd, men i fredags kom till slut de sista delarna jag behövde för att konvertera min Mamiya645>Nikon-adapter till Alpha-fattning i stället. Visst är både Sigma-50/1.4, och de andra objektiven jag har skarpa, men ett nästan perfekt korrigerat APO-objektiv gör alltid ganska stor skillnad på bildintrycken... Återkommer lite senare, nu måste jag sitta med jobbet en stund igen.
 
Jag reserverar mig dock för att applådera den helt och fullt innan jag sett resultatet av en bild jag själv kan räkna upp i ACR.

Visst! Håll till godo, här är ett par Raw-filer tagna med A550.
En på ISO 200 och en på ISO3200. Visst, det är i dagsljus, vilket inte är det vanliga utnyttjandet av hög-ISO, men det är väldigt bra att använda för att få korta slutartider på tagna med långt tele på liten bländare. Ska se om jag kan ta ett par bilder till ikväll när det är mörkt.


http://www.lillnor.net/A550RAW.zip


DSC07679.ARW

Sony A550 + Sony AF50/1,4
ISO 200
Bländare 8
1/800 s
DRO-off
Kreativa inst. - STD


DSC07688.ARW

Sony A550 + Sony AF50/1,4
ISO 3200
Bländare 22
1/2000 s
DRO-off
Kreativa inst. - STD


/Mats
 
Men jag menar ju att den inte bara ska gå att fokusera med MF utan att den ska hamna i MF check LV läget automatiskt. Det gör den väl inte för att man slår om MF/AF-väljaren på objektivet?
...
Nä, inte automatiskt. NEX-kamerorna är de första (någonsin, tror jag) att göra detta (ifall man väljer i menyn att man vill ha det så).
 
Här har varit tradigt ljus hela dagen, och återigen korta skurar - så några direkt inspirerande foton har det inte blivit. Men jag har nu iaf verifierat att adapterombyggnaden fungerar, och ger önskat resultat... :)

En fågelbild, kanske inte i klass med Brutus o co - men iaf:
ISO400, pressat 1+2/3 steg = ISO1250
1/125s och F/2.8.

Först översikten, sedan ett utsnitt från lillpippin... Borde nämna att fotot är taget genom ett tätmaskigt hönsnät också, så kontrast och bokeh ser lite "orolig" ut.
 

Bilagor

  • 1_full.jpg
    1_full.jpg
    58.2 KB · Visningar: 392
  • 1_crop.jpg
    1_crop.jpg
    93.7 KB · Visningar: 393
Och en bild på det lilla paketet... :)

Eller ja - för att ge lite skala åt det hela tar vi med lillebror också. Mamiya-objektivet är dock inte speciellt mycket större än Sigmas 150/2.8, men helt annorlunda balanserat. Kameran blir framtung med Mamiyaobjektivet monterat - jättedåligt för avslappnad fotografering men jättebra när man tar sig lite tid att vara nogrann. Med motljusskyddet monterat blir det ett väldigt stabilt paket att greppa i om man "greppar ut lite" på objektivkroppen.
 

Bilagor

  • A850_150_28APO.jpg
    A850_150_28APO.jpg
    70 KB · Visningar: 386
  • A850_150_28APO_H20.jpg
    A850_150_28APO_H20.jpg
    96.7 KB · Visningar: 387
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.