Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta Göran om jag utrycker mig ganska rakt, men vad baserar du det på?
Om det är fakta som du känner till, så kan du ju tala om exakt hur många bitars datamängd detta värde lagras i. Om du inte vet det, utan bara kommer med en kvalificerad gissning, vilket såklart är helt ok, så tycker jag det är klädsamt att uttrycka sig så att det inte verkar som om det är fakta som presenteras.
...
Du kan nog lugnt utgå att Göran har på fötterna i det han skriver. Inga av de inlägg jag läst av honom har innehållit felaktig information. Har naturligtvis inte läst precis alla, men ändå rätt många vid det här laget.

När det gäller din fråga, så är det tyvärr så som Göran hävdar. Det sänds en information från ADI-objektiven och till kameran om vilket avstånd de är inställda på, men denna info behöver inte ha särskilt hög upplösning (och har det inte heller). Jag har som hastigast sett en del av en sådan encoder-skiva på en bild en gång , och jag skulle uppskatta det till att det kan röra sig om cirka 30 steg (dvs 5 bitars upplösning). Mig veterligt kan dessa avståndsdata inte ses på skärmen eller i sökaren. Det kan vara möjligt att läsa ut dessa data ur bildens EXIF-information, förutsatt att man har en EXIF-läsare som kan dekoda Alpha-kamerornas hela EXIF-info (verkar som att Photoshop är väldigt dålig på detta).

Det finns en kille på Dyxum som har skrivit ett läsprogram som heter "Alpha EXIF Tool" eller något i den stilen. Detta skulle kunna användas - åtminstone för att se encoder-upplösningen, om ej knappast för ditt ändamål... Men finns det inte någorlunda modest prissatta laser-avståndsmätare nu för tiden, som du skulle kunna använda?


...
Jag är i allafall helt övertygad om att informationen finns därinne i kameran, men nu är ju detta helt betydelselöst i sammanhanget eftersom frågeställningen inte var hurpass hög noggrannhet som behövs för ADI-mätning, utan om det går att få kameran att visa det uppmätta värdet på displayen eller inte. Om inte det går så spelar det ingen roll.

/Mats
Jo, informationen måste ju finnas inne i kameran för att ADI-funktionen ska kunna användas, men problemet för din del ligger ju redan i den alltför låga noggrannheten, även om denna info i och för sig skulle gå att uläsa på något sätt.
 
Man ser avståndsinfo i EXIF - men precisionen är (verkar vara!) som Gunnar nämnde 5 bitar (om inte nogranheten är större i kommunikationen objektiv > kamera än den som redovisas i EXIF - vilket jag faktiskt betvivlar), och är resultatmässigt jämnt uppdelat längs en 1/x-kurva - precisionen i "cm" på näravstånd upp till ca 1-2m kan vara ganska hög, men efter detta ökar steglängden per ord-bit dramatiskt. Detta innebär en "jämn" uppdelning av upplösningen för fokuserings- och blixtexponeringsberäkningarna - vilket ju är det viktigaste för kamerans funktion.

Vad det gäller undertryckskänslighet har jag faktiskt inte en aning. Normalt sett brukar detta (om det finns) redovisas på ytterförpackningen - det är ju ingen ovanlighet att kameror åker flygpost t.ex. Jag kan dock inte på rak arm komma på någon komponent som skulle kunna vara tryck- eller undertryckskänslig. Det som finns i kameran som är konstant tryckbelastat är blixtröret, men för ett jämnt över eller undertryck borde denna komponent klara både ganska många +bar och rent vakum.


Idag har jag släppt "nykamera"-tänket såpass mycket att jag ofta fallit tillbaka i Nikon-instinkter... :) Ofta har fel knappar blivit tryckta, eller så har högerhandens fingrar rört sig mot knappar som inte finns där fingret landar... :-/ Lite jobbigt när det går fort bland alla studenter.
 
Vad det gäller undertryckskänslighet har jag faktiskt inte en aning. Normalt sett brukar detta (om det finns) redovisas på ytterförpackningen - det är ju ingen ovanlighet att kameror åker flygpost t.ex. Jag kan dock inte på rak arm komma på någon komponent som skulle kunna vara tryck- eller undertryckskänslig. Det som finns i kameran som är konstant tryckbelastat är blixtröret, men för ett jämnt över eller undertryck borde denna komponent klara både ganska många +bar och rent vakum.
QUOTE]

Att kameran skall gå sönder pgr av tryck behöver man nog inte vara speciellt orolig över om man nu inte har tänkt att utsätta den för nått väldigt extremt tryck som tex kan uppstå i en tryckkammare,när man dyker extremt djupt eller när man skickar upp den till extrema höjder... menar tex en Pentax k-10 har överlevt en resa i en liten box som gick ända ut till stratosvären där förhållandet är vacuum och -50-60C.
 
Att kameran skall gå sönder pgr av tryck behöver man nog inte vara speciellt orolig över om man nu inte har tänkt att utsätta den för nått väldigt extremt tryck som tex kan uppstå i en tryckkammare,när man dyker extremt djupt eller när man skickar upp den till extrema höjder...

"Extremt djupt" är ett begrepp som skiljer sig beroende på vem man pratar med. Vissa tycker att 40-50 m. är extremt, medan andra inte uppfattar det som extremt förän vid 120m. eller mer. osv. Ska man montera den på en ROV eller liknande så kan det bli helt andra djup vi pratar om.

När man dyker så skyddar ju uv-huset kameran från trycket, så kameran påverkas inte alls av det. Problemet är att det blir väldigt stora påfrestningar på huset, speciellt då det är stora ytor vid t.ex. frontlinsen. Däremot om man konstruerar huset så att det går att trycksätta det antingen innan dyket till säg. 5 bar övertryck, så har man ju sas. nollställt det vid 50 m., eller ännu hellre att ha en inbyggd regulator som utjämnar trycket inuti till samma som det omgivande trycket. Problemet blir om kamerans komponenter har hermetiskt tillslutna celler med gas i så kan kameran skadas.


/Mats
 
Mångårig erfarenhet av hur teknisk utrustning ser ut it verkligheten..

Precis det jag menar. En kvalificerad gissning alltså. Inget som helst probem med det, utan det är mycket värdefullt. Förmodligen har du dessutom rätt väldigt många gånger, men jag stör mig lite på att presentera det som fakta när det är ett antagande.

...eftersom objektivet inte innehåller någon kalibrerad givare....
Nu gör du det igen. Visst innehålller objektivet en givare som rapporterar fokusavståndet, det är ju själva vitsen med D-objektiv. Att stoppa in ordet "kalibrerad" tillför ju ingenting annat än att det retoriskt uppfattas som trovärdigt, men man kan ju kalibrera snävt elller brett. Allting tillverkas ju efter en specifikation med toleranser och så görs det leveranskontroller. I det här fallet är det inte så komplicerat ha en färdig modul som monteras och ger tillräckligt noggranna värden utan behov av att justera detta i efterhand.

... med den upplösningen du ville ha...
och igen.. Jag har ju inte talat om vilken upplösning jag vill ha eller behöver. Anta inte att jag behöver 5 mm. för att jag gissade på att det kan gå att få ut.

Nu tenderar det här att bli onödigt tjafsigt, vilket inte alls är något jag strävar efter och det är dessutom helt OT, så jag drar mig ur. Åsikterna och ditt kunnande uppskattar jag högt, men kan vara bra att skilja på att veta och anta, oavsett om antagandet är korrekt eller inte.


Peace
/Mats
 
Det är det jag menar att det är ett trevligt svar, men inte duger. Om man sätter en sak i produktion och säljer och man sen får 100 kunder som reklamerar med krav på ersättning för att det förstört deras kamera så är det inte så kul.


/Mats

Mats kan du säga/hänvisa till ett fall där kameran har gått sönder pgr av trycket???

Vad jag menar är att det skall till väääääldigt mycket tryck för att kameran skall gå sönder pgr av det så jag undrar vad du skall utsätta kameran för igentligen om du är orolig för att den skall gå sönder pgr av trycket?? Om det är så extremt fall så ska du nog lete efter en kamera som är speciellt framtagen för sådana ändamål...i dom fallen/situationerna där extrema tryck förekommer o en kamera kan tänkas används i så är den oftast skyddad på ett eller annat sätt...tex vid UV-foto där är kameran skyddad av/omsluts av ett UV-hus.

Här är en länkt till Pentax k-10an som jag nämde innan...kamerahuset "skyddades" endast av en hemmabyggd låda och objektivet va oskyddat(stack ut ur lådan...kameran fungerade utan problem uppe i stratosvären och fungerade även efter att den hade återkommit till jorden...med tanke på hur extremt detta är så inser nog du också att man som "normalanvändare" inte behöver vara speciellt orolig för att kameran skall gå sönder pgr av tryck.

http://www.flickr.com/photos/arena5/sets/72157606119049987/detail/
 
Mats kan du säga/hänvisa till ett fall där kameran har gått sönder pgr av trycket???

Nej. Det är därför jag frågar.
Här finns det massa extremt kunnigt folk som kan detaljer om olika komponenter osv. T.ex. hur en sensor är uppbyggd, sitter det ett frontglas framför cellerna där det finns en gasficka innanför och det är tätat med ingjutning av gummi längs kanterna t.ex., så kan det bli katastrofalt om kameran utsätts för ett övertryck på 10 bar eller så. Såklart forskar jag reda på det från andra källor med, men tänkte ändå ställa en fråga här, även om det blev lite OT i just den här tråden.

Bra tips om blixten. Ska kolla upp det. Hur är det med batterier?

Visst, jag kan stoppa min egen kamera i en tät låda och trycksätta och se vad som händer. Kan gå bra eller det kan kosta några tusen, men det ger ändå ingen garanti för att en annan modell inte kan få problem.


"... väääääldigt mycket tryck ..."
Hur många bar är väääääldigt?


"... jag undrar vad du skall utsätta kameran för igentligen om du är orolig för att den skall gå sönder pgr av trycket??"

Ny konstruktion av UV-hus för dykdjup mer än 100 meter där huset trycksätts med gas som motsvarar det omgivande trycket, vilket gör att huset går att konstruera mycket smidigare och att frontlinsen inte behöver göras onödigt tjock, vilket medför bättre optisk prestanda.


... i dom fallen/situationerna där extrema tryck förekommer o en kamera kan tänkas används i så är den oftast skyddad på ett eller annat sätt...tex vid UV-foto där är kameran skyddad av/omsluts av ett UV-hus.

Jo, precis. Så är alla uv-hus på marknaden konstruerade idag. Problemet blir att huset måste konstrueras för att klara trycket, vilket leder till ett antal problem. Med ett tryckutjämnat hus så försvinner den problematiken (och ersätts förstäs av annan, men som kan bli mer hanterlig).



Tack, det var intressant. Undertryck behöver dock inte vara lika knepigt. Där kan ju differensen bli max 1 bar vid totalt vakum.


/Mats
 
Det fungerar så redan idag om du skaffar ett objektiv med SSM/HSM. På både mitt Zeiss med SSM och Sigma med HSM så rör sig inte fokusringen när objektivet ställer in via AF och man kan när som helst snurra på på fokuseringen även med AF (men då ställer ju kameran tillbaka), men den är ju redan frikopplad hela tiden sas. Med 550 när man kör LV så om man låser fokus med avtryckaren eller AF-knappen och sen trycker på MF-knappen så ställs kameran ju om till det andra LV-läget och du kan efterjustera fokusen manuellt om du vill.

På 850 är det bara att trycka på MF-knappen och fokusera vidare manuellt med objektivet om man alltså har ett sådant. MF-knappen går att programmera så att den blir en toggle istället för att man hela tiden måste hålla den kvar i intryckt läge. Den sitter bättre till på vertikalgreppet än på själva kameran tycker jag.

SAM-objektiven funkar ju inte riktigt likadant, men i det fallet borde det vara relativt enkelt för Sony att fixa det enbart med att ändra lite i programvaran så att MF-läget beordrar objektivet att frikoppa fokusen eftersom den styrs av en strömbrytare. För att frikoppla skruvzoomning så behövs förmodligen en omkonstruktion av hårdvaran i kamerahuset eftersom det är en mekanisk omkopplare där, men den borde de göra nåt åt ändå för att den är, i allafall på min 550, väldigt trög och "rå" i sin nuvarande form.

Jag tror inte alls att det skulle behöva göra kamerahuset större att ha en elektroniskt styrd frikoppling. Att det skulle bli dyrare tror jag inte ett ögonblick på. En sådan förändring skulle knappast påverka tillverkningskostnaden annat än högst marginellt om än något alls och priset på kameran har, till skillnad från vad många tycks tro, i försvinnande liten grad att göra med kostnaden i material och tillverkning. Det är helt andra saker som avgör, t.ex. varumärke och marknadspositionering, avskrivningstid på utvecklingskostnader och fördelning av dessa, produktionsvolym, marknadsföring osv.


/Mats

Men jag menar ju att den inte bara ska gå att fokusera med MF utan att den ska hamna i MF check LV läget automatiskt. Det gör den väl inte för att man slår om MF/AF-väljaren på objektivet? Det är ju de speciella funktionerna med möjlighet till detaljinzoomning jag är ute efter.

Jag har annars bara det kitobjektiv jag aldrig använder som följde med A550 som har motor i objektivet. Alla mina övriga objektiv är skruvdrivna av fokusmotorn i huset. Jag undrar om huset skulle bli så mycket större för att DMF finns i det. Hade inte KM 5D DMF den också? Jag har för mig att nästan allt som fanns i D7D också fanns i D5D. Det var ju bara byggkvaliteten som skiljde i princip. Det huset är väl ungefär som A550 i storlek.
 
Så du ska ta fram ett sådat UV-hus menar du?? Isåfall är det nog bäst att du trycktestar kameran och det objektivet som är tänkt att användas i uv-huset eftersom du måste veta hur mycket övertryck både kameran och objektivet mm tål för att lyckas med en sådan konstuktion.
Sen få du ta in i beräkningarna att övertrycket som du anväder dig av för att tryckutjämna uv-huset kommer att påverkar kamerans knappar,objektivet,funktioner mm...du måste även se till så att uv-huset inte ändra form vid tryckutjämning så att det påverkar dess funktioner eller börja ta in vatten...det finns som sagt en anledning till varför vanliga UV-hus är konstruerade som dom är idag.
 
Men jag menar ju att den inte bara ska gå att fokusera med MF utan att den ska hamna i MF check LV läget automatiskt. Det gör den väl inte för att man slår om MF/AF-väljaren på objektivet? Det är ju de speciella funktionerna med möjlighet till detaljinzoomning jag är ute efter.

Nä, det är inte så jag menade. Jag menar att när du trycker på MF Check/LV-knappen så kan du fortsätta fokusera manuellt direkt utan något ytterligare handgrepp. Det kan du inte med ett skruvzoom eller SAM-objektiv.

Med SSM och HSM så är det frikopplat hela tiden, så du behöver inte ändra nån omkopplare på objektivet, utan om du först fokuserar med AF och sen trycker på MF/Check LV så kan du fortsätta och fokusera därifrån utan att mickla med någon ytterligare omkopplare.

Jag har annars bara det kitobjektiv jag aldrig använder som följde med A550 som har motor i objektivet. Alla mina övriga objektiv är skruvdrivna av fokusmotorn i huset. Jag undrar om huset skulle bli så mycket större för att DMF finns i det. Hade inte KM 5D DMF den också? Jag har för mig att nästan allt som fanns i D7D också fanns i D5D. Det var ju bara byggkvaliteten som skiljde i princip. Det huset är väl ungefär som A550 i storlek.

SSM/HSM har en ringmotor utan mekanisk koppling till fokusringen. När AF jobbar så flyttas inte fokusringen och du kan snurra på den samtidigt med AF om du vill. Kit-objektivet med inbyggd fokusmotor (SAM) funkar på ett annat sätt och där är motorn kopplad till fokuseringsringen mekaniskt så att den måste frikopplas för att du ska kunna fokusera manuellt. Det är samma som en skruvzoom, men använder separat motor i objektivet istället för i kameran kan man säga.

Jag tror inte heller det skulle behöva bli större. Även en manuell mekanisk omkopplare tar ju plats och det finns andra tekniska lösningar än "motor" utan att det behöver vara elektromagnet som i ena eller andra läget måste vara konstant på. Får se vad Sony kommer med. Definitivt ingenting som påverkar priset ett enda dugg i allafall. Den lösning som fanns/finns i KM5D, KM7D och 850/900 m.fl. är ju redan färdigutvecklad och klar.

Är AF/MF-omkopplaren på din 550 också trög och känns dålig, krasar liksom, eller har jag fått ett dåligt exemplar. Bara det är en anlednng

Jag hade en Dynax 5D och den hade precis likadan switch för AF/MF som finns på 850. Alltså inte mekaniskt som på 550 och den kameran var inte större eller dyrare.


/Mats
 
...övertrycket som du anväder dig av för att tryckutjämna uv-huset kommer att påverkar kamerans knappar,objektivet,funktioner mm...
Bara om det finns slutna täta områden som innehåller gas det är därför jag frågar.

du måste även se till så att uv-huset inte ändra form vid tryckutjämning så att det påverkar dess funktioner eller börja ta in vatten...det finns som sagt en anledning till varför vanliga UV-hus är konstruerade som dom är idag.
Ehhh, jo, jag har koll på det där så att det räcker till och blir över... ;-)

/Mats
 
Mats Lillnor; sa:
Bara om det finns slutna täta områden som innehåller gas det är därför jag frågar.


Ehhh, jo, jag har koll på det där så att det räcker till och blir över... ;-)

/Mats

Ehhh om du nu har sån koll så borde du veta mycket väl att det finns ingen inget att vinna på ett uv-hus med tryckutjämning...eftersom man då måste ta hänsyn till fler saker som kommer påverkas av tryck..konstruktionen blir mer komplicerad och dyrare..bökigare att använda då man måste hålla koll på tryck..hantera gasen mm...sen måste allt som stoppas in i huset(kameran o objektiv) vara konstruerat för att klara övertrycket som behövs...som sagt det finns en anledning varför dagens uv-hus är konstruerade på det sättet som dom är..man behöver inte ta hänsyn till det som stoppas in i huset utan "bara" konstruera själva uv-huset så att det klarar av tex tryck för 100m djup.
 
Nä, det är inte så jag menade. Jag menar att när du trycker på MF Check/LV-knappen så kan du fortsätta fokusera manuellt direkt utan något ytterligare handgrepp. Det kan du inte med ett skruvzoom eller SAM-objektiv.

Med SSM och HSM så är det frikopplat hela tiden, så du behöver inte ändra nån omkopplare på objektivet, utan om du först fokuserar med AF och sen trycker på MF/Check LV så kan du fortsätta och fokusera därifrån utan att mickla med någon ytterligare omkopplare.

SSM/HSM har en ringmotor utan mekanisk koppling till fokusringen. När AF jobbar så flyttas inte fokusringen och du kan snurra på den samtidigt med AF om du vill. Kit-objektivet med inbyggd fokusmotor (SAM) funkar på ett annat sätt och där är motorn kopplad till fokuseringsringen mekaniskt så att den måste frikopplas för att du ska kunna fokusera manuellt. Det är samma som en skruvzoom, men använder separat motor i objektivet istället för i kameran kan man säga.

Jag tror inte heller det skulle behöva bli större. Även en manuell mekanisk omkopplare tar ju plats och det finns andra tekniska lösningar än "motor" utan att det behöver vara elektromagnet som i ena eller andra läget måste vara konstant på. Får se vad Sony kommer med. Definitivt ingenting som påverkar priset ett enda dugg i allafall. Den lösning som fanns/finns i KM5D, KM7D och 850/900 m.fl. är ju redan färdigutvecklad och klar.

Är AF/MF-omkopplaren på din 550 också trög och känns dålig, krasar liksom, eller har jag fått ett dåligt exemplar. Bara det är en anlednng

Jag hade en Dynax 5D och den hade precis likadan switch för AF/MF som finns på 850. Alltså inte mekaniskt som på 550 och den kameran var inte större eller dyrare.


/Mats

Nu förstår jag vad du menar med din förklaring.
Det känns inte som om det funkar på min A550 dock för mitt är ett SAM.
Där kopplar det inte ur helt och vrider man då känns det som om man gör våld på objektivet.
Kopplar man in AF på det objektivet även borttaget från huset så märker man att motorn i objektivet kopplas in rent mekaniskt och vridmotståndet ökar. Men det funkar rent teoretiskt för det går faktiskt att vrida fukusringen trots att den står i AF-läge.

Ja, jag tycker också AF/MF "spaken" känns lite trög. By design tror jag. Något man får leva med antar jag.
Just därför är väl längtan efter DMF något som gör sig påmind ibland :).
 
Nä, det är inte så jag menade. Jag menar att när du trycker på MF Check/LV-knappen så kan du fortsätta fokusera manuellt direkt utan något ytterligare handgrepp. Det kan du inte med ett skruvzoom eller SAM-objektiv.

Jodå, det går på en del!

Med Tamron 17-50/2,8, som är skruvdrivet, på en A700, A850 eller A900 kan du fokusera om manuellt direkt genom att bara trycka med tummen på af/mf-omkopplaren på baksidan. Däremot har man en annan nackdel gentemot SSM iom. att fokusringen på objektivet snurrar med runt när man har den i af-läge. Trist i början, men nu när jag har vant mig vid det så bekommer det mig inte alls.

Tamron 70-200/2.8 som också är skrivdrivet på Sony drabbas däremot av att det har finessen att koppla om till manuellt fokus genom att dra fokusringen bakåt. Fungerar förnämligt på Canon som annars är lite träliga med detta, men på Sony blir du dessutom tvungen att också ta till tummen igen och trycka på af/mf-omkopplaren. När både objektivtillverkaren och kameratillverkaren har försökt vara listiga samtidigt så går det inte alltid så bra ihop....
 
Jodå, det går på en del!

Med Tamron 17-50/2,8, som är skruvdrivet, på en A700, A850 eller A900 kan du fokusera om manuellt direkt genom att bara trycka med tummen på af/mf-omkopplaren på baksidan. Däremot har man en annan nackdel gentemot SSM iom. att fokusringen på objektivet snurrar med runt när man har den i af-läge. Trist i början, men nu när jag har vant mig vid det så bekommer det mig inte alls.

Tamron 70-200/2.8 som också är skrivdrivet på Sony drabbas däremot av att det har finessen att koppla om till manuellt fokus genom att dra fokusringen bakåt. Fungerar förnämligt på Canon som annars är lite träliga med detta, men på Sony blir du dessutom tvungen att också ta till tummen igen och trycka på af/mf-omkopplaren. När både objektivtillverkaren och kameratillverkaren har försökt vara listiga samtidigt så går det inte alltid så bra ihop....

Jo, men att trycka på en knapp är ett annat handgrepp enligt mig. På dom kameramodellerna du räknar upp finns ju DMF (osäker på 700) och med det inkoppplat så låses skärpan och direkt helt automatiskt så kopplas AF ur så att det går att fokusera manuellt med alla skruvobjektiv (men inte med SAM).

Om man har SSM/HSM så blir det alltid DMF även på kameror som inte har funktionen eftersom det alltid är frikopplat så efter blippet i läget AF-S så är det bara att fokusera vidare om man vill, det finns ingen låst AF-funktion som måste kopplas ur.

Jag har nu till slut förstått nu vad Sten-Åke ville ha, en funktion som växlar från vanliga LV till MF/Check automatiskt efter att ha låst skärpan med avtryckaren utan att man behöver trycka på MF-knappen. Vore bra och enkelt för Sony att fixa bara med S/W, men för att göra det så måste de få information om att det är en funktion som efterfrågas och jag tvivlar på att dom bevakar de här forumen.

/Mats
 
Senast ändrad:
Lennart, ser att du menade det.
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=128976

Ger du upp Sony helt och hållet, eller är det tillfälligt i väntan på nya modeller?
/Mats

Tyvärr är det allvarligt menat. Som jag tidigare skrivit är det min privatutrustning och aldrig införd i firma. Jag kan inte p g a ekonomiska skäl hålla mig med 2 system.

Men det har kostat tankemöda. De tre Zeissgluggarna svider enormt att göra sig av med. A900:an likaså.
Har pratat med Sonyfolk idag samt ÅF. Tydligen ser ingen ännu någon satsning från Sony att göra en ny FF i brådrasket. Däremot ska det komma 2 st aps-c kameror med fast spegel och hög bps-frekvens i samma segment som A550 ligger. Lär visas på mässan i september.

Fick även förklaringen att om Sony gör en ny FF lär den vara helt inriktad på stillbild och ha fler MP, men det kan dröja ett bra tag. Upplösningsmässigt spelar det ingen roll för mig även om Zeissgluggarna säkert har så pass linjeupplösning att de kan dra nytta av dubbla antalet MP.

Hade Sony haft en kamera med låt oss säga 12-14 MP och FF samt 6-7 bps och lågljusegenskaper som exv låg i närheten av Nikon D3s eller i alla fall Canon 1DMkIV hade jag nog offrat Canonutrustningen istället och kompletterat med en sådan Sony samt en längre ljusstarkare telezoom.

Jag VILL INTE men jag måste göra något åt min situation. Det är enda orsaken. Jag älskar mitt Sonysystem mer än mitt dito Canon.

Fast det enda folk är ute efter är gluggarna. Vet inte hur många mail jag besvarat idag där någon vill köpa loss 135/1.8 Sonnar ZA. Jag säljer ingen av de gluggarna förrän kamerahuset är sålt. Och säljer jag inte kamerahuset till ett bra pris så drar jag en lättnadens suck, samtidigt som jag får dra åt svångremmen.

Känns faktiskt som något som påminner om en skilsmässa. Usch!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.