FlyerOne
Aktiv medlem
Du kan nog lugnt utgå att Göran har på fötterna i det han skriver. Inga av de inlägg jag läst av honom har innehållit felaktig information. Har naturligtvis inte läst precis alla, men ändå rätt många vid det här laget.Ursäkta Göran om jag utrycker mig ganska rakt, men vad baserar du det på?
Om det är fakta som du känner till, så kan du ju tala om exakt hur många bitars datamängd detta värde lagras i. Om du inte vet det, utan bara kommer med en kvalificerad gissning, vilket såklart är helt ok, så tycker jag det är klädsamt att uttrycka sig så att det inte verkar som om det är fakta som presenteras.
...
När det gäller din fråga, så är det tyvärr så som Göran hävdar. Det sänds en information från ADI-objektiven och till kameran om vilket avstånd de är inställda på, men denna info behöver inte ha särskilt hög upplösning (och har det inte heller). Jag har som hastigast sett en del av en sådan encoder-skiva på en bild en gång , och jag skulle uppskatta det till att det kan röra sig om cirka 30 steg (dvs 5 bitars upplösning). Mig veterligt kan dessa avståndsdata inte ses på skärmen eller i sökaren. Det kan vara möjligt att läsa ut dessa data ur bildens EXIF-information, förutsatt att man har en EXIF-läsare som kan dekoda Alpha-kamerornas hela EXIF-info (verkar som att Photoshop är väldigt dålig på detta).
Det finns en kille på Dyxum som har skrivit ett läsprogram som heter "Alpha EXIF Tool" eller något i den stilen. Detta skulle kunna användas - åtminstone för att se encoder-upplösningen, om ej knappast för ditt ändamål... Men finns det inte någorlunda modest prissatta laser-avståndsmätare nu för tiden, som du skulle kunna använda?
Jo, informationen måste ju finnas inne i kameran för att ADI-funktionen ska kunna användas, men problemet för din del ligger ju redan i den alltför låga noggrannheten, även om denna info i och för sig skulle gå att uläsa på något sätt....
Jag är i allafall helt övertygad om att informationen finns därinne i kameran, men nu är ju detta helt betydelselöst i sammanhanget eftersom frågeställningen inte var hurpass hög noggrannhet som behövs för ADI-mätning, utan om det går att få kameran att visa det uppmätta värdet på displayen eller inte. Om inte det går så spelar det ingen roll.
/Mats