xrp
Aktiv medlem
Nä, det är inte så jag menade. Jag menar att när du trycker på MF Check/LV-knappen så kan du fortsätta fokusera manuellt direkt utan något ytterligare handgrepp. Det kan du inte med ett skruvzoom eller SAM-objektiv.
Jo, men att trycka på en knapp är ett annat handgrepp enligt mig. På dom kameramodellerna du räknar upp finns ju DMF (osäker på 700) och med det inkoppplat så låses skärpan och direkt helt automatiskt så kopplas AF ur så att det går att fokusera manuellt med alla skruvobjektiv (men inte med SAM)
Ja, det förstås, du skrev ju om att trycka på en knapp och därefter kunna fokusera om manuellt direkt, medan jag skrev om att trycka på en knapp och därefter kunna fokusera manuellt. Det låter ju som en helt annan sak så här i efterhand...
Men det första citatet kanske är mer ryckt ur sitt sammanhang än vad jag förstår, jag har inte läst alla poster i tråden. Det enda jag ville säga var just att även skrivdrivna objektiv kan ha en oerhört smidig övergång mellan AF och MF, om kameran bara är lite listigt konstruerad, och jag förstod det först som att du inte var med på hur det kunde fungera, sorry.
Och jodå, A700 har också valbar DMF vid AF-A, men efter att ha provat det en stund (hade faktiskt aldrig brytt mig om att testa det förut <lätt generad>), så föredrar jag nog att slå på och av det med tummen, den sitter ändå overksam på knappen som sköter det och det känns som om jag sköter det nästan lika snabbt som kameran i alla fall.
Att funktionen som SAM ger däremot verkar ha samlat alla nackdelarna utan att få någon fördel håller jag däremot med om rätt av.