CalleStahl
Aktiv medlem
Vi vet att cRAW är inte en loss-less komprimering det har bevisats flera gånger på A700 och A900.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lennart, jag har förstått att du använder Photoshop CS4 och Lightroom 2. Är det inte så att ACR har uppdaterats och förbättrats rätt kraftigt till den version som följer med CS5 och den kommande LR 3?
Har ingen större egen erfarenhet och inte heller skickligheten att avgöra det på samma sätt som du, men har du provat ACR i CS5 och jämfört?
/Mats
Sten-Åke är nog inte helt fel på det här, enda skillnaden jag kommit på i efterhand är att jag nog hade AF igång på den första bilden (focus-trap). Objektivet är helmanuellt. Eventuellt kan ju det påverka, statisk elektricitet var faktiskt en av mina första tankar när jag såg skillnaderna
Skillnaden mellan bilderna är annars ganska STOR, nu visade jag utsnitten med helt standard exponering. Så här ser det ut med en ganska odramatisk uplättning, ca 2Ev uppdrag av skuggorna. Detta anser jag vara en ganska normal justering, och något jag använder på rutinbas med Nikonkamerorna när motiven är väldigt starka i kontrast.:
För vad kan vara värt: När A900 hade lanserats pågick en diskussion ang SSS-systemets för- och nackdelar. En fotograf och en mycket väl insatt ÅF påstod med bestämdhet att SSS ska användas med förisiktighet. En vibrerande sensor kan jäklas med bildresultatet ibland. Finns ingen anledning att ha det aktivt vid exv 1/60 sek och 24mm brännvidd.
Ligger SSS aktivt och man snabbt lyfter kameran till fotoposition och trycker av genast kameran nått ögonhöjd kan SSS kompensera för den hastiga rörelsen från vilande till fotoposition och jäklas.
Det skulle vara en av orsakerna till att knappen för SSS sitter lätt åtkomlig.
Huruvida den skulle kunna alstra ett statiskt elektricitetsfält har jag ingen aning om. Ovanstående diskussion handlade mer om blurrighet orsakad av SSS.
Någon som vet/hört mer om denna diskussion? Själv kör jag konsekvent med avslagen SSS och kopplar bara in den när slutartiderna känns för långa för mig personligen i förhållande till brännvidderna.
För vad kan vara värt: När A900 hade lanserats pågick en diskussion ang SSS-systemets för- och nackdelar. En fotograf och en mycket väl insatt ÅF påstod med bestämdhet att SSS ska användas med förisiktighet. En vibrerande sensor kan jäklas med bildresultatet ibland. Finns ingen anledning att ha det aktivt vid exv 1/60 sek och 24mm brännvidd.
Ligger SSS aktivt och man snabbt lyfter kameran till fotoposition och trycker av genast kameran nått ögonhöjd kan SSS kompensera för den hastiga rörelsen från vilande till fotoposition och jäklas.
Det skulle vara en av orsakerna till att knappen för SSS sitter lätt åtkomlig.
Huruvida den skulle kunna alstra ett statiskt elektricitetsfält har jag ingen aning om. Ovanstående diskussion handlade mer om blurrighet orsakad av SSS.
Någon som vet/hört mer om denna diskussion? Själv kör jag konsekvent med avslagen SSS och kopplar bara in den när slutartiderna känns för långa för mig personligen i förhållande till brännvidderna.
Det är skillnad påDet är ju trots allt ett precisionsinstrument och med kameran på stativ och en vitt papper med ett svart kors på så borde man kunna mäta noga på mindre än en halv centimeters marginal på avstånd kring 15 meter vid kryssmätning.
Det jag har i menyerna ang. Autofokus är:
Fattar inte riktigt innebörden av DMF och priority setup, blir till att plocka fram manualen.
Gör alltså prioryty AF att den blir noggrannare att fokusera på bekostnad av att det tar lång tid, medan Release är lite mer quick-and-dirty så att det ibland kan bli lite felfokus, men att man tycker det är ok bara bilden blir tagen? I så fall borde man sätta den på Release för att kunna fota snabba förlopp.
/Mats
Det borde gå utmärkt att fixa detta, OM Sony bygger in den saknade DMF-kopplingen. Nackdelar? Kanske större hus och definitivt högre pris.Tror dock inte att det är helt enkelt att fixa eftersom Sonys snabba och långsamma LV-lägen är två helt skilda system idag och det ena går mot huvudsensorn och det andra mot en egen och enklare sensor.
... Tänk att ha DMF tillsammans med den manuella Live View-funktionen (långsamma "MF check LV ") i A550. Först snabb AF (utan attt bilden tas) sedan automatisk frikoppling till MF i LV. Tror dock inte att det är helt enkelt att fixa eftersom Sonys snabba och långsamma LV-lägen är två helt skilda system idag och det ena går mot huvudsensorn och det andra mot en egen och enklare sensor.
En A850 klarar alternativ 1 men kan inte klara alternativ 2. Objektiv med D-funktion rapporterar inte avstånd med den upplösning du behöver. Funktionen var ju bara tänkt för att hjälpa styrning av blixt för att get bättre exponering, och då behövs inte millimeterupplösning.
Frågan gällde DMF och DMF är en mekanisk funktion som består av elektromekaniska delar som saknas i de flesta husen. Servicemanualen till Dynax 7D visar en DMF-koppling och DMF-motor som verkar ta lika stor plats som AF-motorn, så jag tror nog att en mekanisk DMF både behöver mer plats än vad som finns tillgängligt och därmed kostar att införa.Jag tror inte alls att det skulle behöva göra kamerahuset större att ha en elektroniskt styrd frikoppling. Att det skulle bli dyrare tror jag inte ett ögonblick på.
c-RAW är en "kanske-förstörande" komprimering som enbart vid väldigt extrema tillfällen gör någon "skada" på bilden - och då egentligen bara i enstaka pixlar per bild...
... SAM-objektiven funkar ju inte riktigt likadant, men...
And now over for something completely different...
Är det nån som vet ifall en DSLR har komponenter med förslutna gastäta delar som innehåller luft eller annan gas, t.ex. i sensorn eller så och i så fall vilka och hur stora. Går kameran t.ex. sönder om man tar den med sig in i en tryckkammarer, eller transporterar den i bagageutrymmet utan tryckkabin på ett flygplan?
Svaret "du bör nog undvika det för säkerhets skull" är iofs trevligt, men duger inte för det som jag behöver informationen till.
/Mats
Visst är DMF en frikoppling av objektivet från fokusmotorn, men kopplingen behöver något som omvandlar en elektrisk signal till en mekanisk rörelse som delar på kopplingen. I en Dynax 7D görs detta med en liten elektrisk motor, ungefär lika stor som fokusmotorn. Lösningen är inte så märklig. Att använda en elektromagnet skulle innebära att DMF drog ström i aktivt eller inaktivt läge, alternativt att en mekanism av den typ som sitter i många kulspetspennor sitter mellan koppling och elektromagnet. Nu använde Minolta i stället en motor, ungefär som de centrallås i bilar som drivs av små elektriska motorer. All omvandling mellan elektriska signaler och mekaniska rörelser tar plats och kostar pengar.Ok, sorry. Jag trodde att DMF var frikoppling till manuell fokus, inte att det behövdes någon DMF-motor. Jag ska läsa på lite mer så att det blir rätt om jag uttalar mig igen.
Mångårig erfarenhet av hur teknisk utrustning ser ut it verkligheten.Ursäkta Göran om jag utrycker mig ganska rakt, men vad baserar du det på?
Hur många bitar det finns i protokollet vet jag inte. Vad jag vet finns inte protokollet för D-information och SSM dokumenterat på nätet. Det spelar dock ingen roll eftersom objektivet inte innehåller någon kalibrerad givare med den upplösningen du ville ha, så antalet bitar som kameran ser är inte viktigt.Om det är fakta som du känner till, så kan du ju tala om exakt hur många bitars datamängd detta värde lagras i.