ANNONS
Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
...
Fattar inte riktigt innebörden av DMF och priority setup, blir till att plocka fram manualen.
...
DMF = Direct Manual Focus
Efter att autofokusen är klar kan du sedan direkt finjustera med fokusringen även om du har ett skruvdrivet objektiv påmonterat. Att plocka fram manualen är förstås en god idé.


...
Gör alltså prioryty AF att den blir noggrannare att fokusera på bekostnad av att det tar lång tid, medan Release är lite mer quick-and-dirty så att det ibland kan bli lite felfokus, men att man tycker det är ok bara bilden blir tagen? I så fall borde man sätta den på Release för att kunna fota snabba förlopp.
...
Alldeles riktigt. Kör du med Release Priority är det inte mycket idé att använda något annat än AF-C. Kör du med AF Priority så kan du välja AF-S eller ev. AF-C. AF-A (som du verkar ha inställt) använder de flesta aldrig, som redan sagts, utom möjligen rena nybörjare.


...
Jag kör alltid med Spot-AF.
...
Det gör jag också, praktiskt taget alltid.


...
Söker upp stället där jag vill ha fokus i centrum och låser med blippet med halvägs avtryck och komponerar sen om bilden. Förstår inte riktigt de ibland djupa diskussioner om att det är så superbra med många af-punkter, korslagda hit och dit. Jag vill bestämma var jag vill fokusera och det ska inte kameran göra åt mig. Mycket snabbare att sikta där man vill ha fokus och sen komponera om än att kameran chansar på ett ställe och sen behöva välja om punkten med joy-sticken tycker jag. Hur gör ni proffs?
...
Jag gör också så, trots att jag inte är något proffs. :)

Förutom om jag skulle ha råkat låna något superljusstarkt objektiv, och använda det på nära avstånd. Ska förklara varför nästa gång jag är på biblioteket, för nu vill dom stänga här och slänga ut mig... :)
 
Sen har jag sparat olika inställningar på dom tre minnesbankerna:

En minnesbank med Spot-AF ihop med AF-hastighet långsam...denna kör inställningen/minnesbanken använder jag vid dom mer kritiska situationerna o när jag har god tid på mig vid fototillfället.

En minnesbank med bla AF-C och Autoiso...denna inställningen/minnesbanken använder jag till sport mm där motivet rör på sig.

En minnesbank med spegeluppfällning mm...denna inställningen/minnesbanken har jag för stativfotografering.

Mycket smidigt och snabbt sätt att komma åt inställningar som man personligen använder/behöver för olika situationer.

Det är mycket viktigt det som du påpekar. Själv tänkte jag inte ens på att nämna det eftersom det känns så självklart att jag glömde det. Just att bara behöva skruva på snabbratten och få fram 3 personliga inställningar är en viktig finess på denna kamera. Och väldigt synd om de användare som inte upptäckt möjligheten.
 
Eeeh, du har ingen som kan ta en bild på dig med denna hållning?

Visst! jag har ju två kameror, stativ och trådlös utlösare så det fixar jag själv.

Tack för tipset ang. zoom-creep. Tycker det är kasst av tillverkaren att inte fixa det, hade varit enkelt med en friktionsskruv eller nåt. Kanske samma pryoelev som ritade motljusskyddet till 70/2,8 :)

Här är först två bilder med 850 och sen två bilder med 550 och LV-ställningen.
(Märklig skillnad i färger, hade nog 550 inställd på vivid eller nåt, men orkar inte arbeta med dom för den här sakens skull.)

850stance1_400.jpg

850stance2_400.jpg

550stance1_400.jpg

550stance2_400.jpg


/Mats
 
Det är mycket viktigt det som du påpekar. Själv tänkte jag inte ens på att nämna det eftersom det känns så självklart att jag glömde det. Just att bara behöva skruva på snabbratten och få fram 3 personliga inställningar är en viktig finess på denna kamera. Och väldigt synd om de användare som inte upptäckt möjligheten.

Absolut. Vet om det, men har inte hunnit ratta in nåt än bara.
Men går det verkligen att spara AF-C eller AF-S med detta eftersom det inte ställs via menyn, utan med en mekanisk knapp på framsidan?

Hittade också en annan cool knapp precis vid objektivfästet på andra sidan AF-omkopplaren. Där kan man fejk-ta en bild och via histogram och en minibild ändra på inställning och on-the-fly se resultatet. Ni rävar vet ju om det redan förstås, men det är kul att gå på upptäcktsfärd :).

Ikväll blir manualen kvällslektyr.


/Mats
 
Absolut. Vet om det, men har inte hunnit ratta in nåt än bara.
Men går det verkligen att spara AF-C eller AF-S med detta eftersom det inte ställs via menyn, utan med en mekanisk knapp på framsidan?

Hittade också en annan cool knapp precis vid objektivfästet på andra sidan AF-omkopplaren. Där kan man fejk-ta en bild och via histogram och en minibild ändra på inställning och on-the-fly se resultatet. Ni rävar vet ju om det redan förstås, men det är kul att gå på upptäcktsfärd :).

Ikväll blir manualen kvällslektyr.


/Mats

Fel av mig där...gick lite snabbt när jag skrev inlägget...AF-S och AF-C växlar jag med vredet och till MF på AF/MF knappen...har bildhastighet HI och Autoiso mm i banken för sport,rörliga föremål.

Yes den funktionen är riktigt användbar i situationer man är osäker på hur man ska exponera...tex när det råder knepiga ljusförhållanden.
 
AF-S och AF-C väljs väl när man "sparar" sin preset? Iaf reagerar min kamera så att om man skiftar AF-vredet till den position man vill ha (om den redan står där får man först gå till nån annan position och sedan tillbaka), och sedan sparar sin preset så väljs denna AF-mode så fort man väljer sin preset med "Mode"-vredet. Oavsett vad AF-vredet står på.

Det enda som stör mig med AF-kontrollerna är att det verkar stört omöjligt att få AF-C att fungera på tumknappen (AF/MF-knappen). Mina normala inställningar vilken kamera jag än använder är för normalt bruk:

*AF-C - aktuerad via tumknappen ("*" eller vad det nu är på det aktuella kameramärket)
*Release priority
*AEL on half-press

Detta fungerar dock inte för mig på A850 - även om fokusmode är satt till AF-C så slår kameran automatiskt över till AF-S när man trycker in AF/MF-knappen... :-/

Mats, det där ser faktiskt ut till att kunna fungera... :) får prova nån gång när min Mam/alpha-adapter är färdig... Zeiss180F/2.8 för mellanformat 6x6 är en stadig bit glas/metall - säkert dubbelt så stor som 645 150/2.8APO


I övrigt...
Mina vanliga inställningar för skärpning fungerar inte. Men efter att ha ökat skärpningsmasken i selektering en hel del (så att skärpningen arbetar bara där kanter finns, inte på ensamliggande pixlar) så har jag fått bort det allra mesta av den synliga effekten av impulsbruset i rött iaf ur mina "vanliga" bilder. Att det samtidigt sänker detaljeringskontrasten en del stör mig EGENTLIGEN inte speciellt mycket - min normala presentationsstorlek är ungefär 6MP som sagt. Men sammantaget tycker jag nog att det skiljer en hel del på D3x och A850 vad det gäller hur mycket man kan dra i detaljeringen på bilderna utan att brusförstärkningen blir störande.
 
Det enda som stör mig med AF-kontrollerna är att det verkar stört omöjligt att få AF-C att fungera på tumknappen (AF/MF-knappen). Mina normala inställningar vilken kamera jag än använder är för normalt bruk:

*AF-C - aktuerad via tumknappen ("*" eller vad det nu är på det aktuella kameramärket)
*Release priority
*AEL on half-press

Detta fungerar dock inte för mig på A850 - även om fokusmode är satt till AF-C så slår kameran automatiskt över till AF-S när man trycker in AF/MF-knappen... :-/
--------------------------------------------

I övrigt...
Mina vanliga inställningar för skärpning fungerar inte. Men efter att ha ökat skärpningsmasken i selektering en hel del (så att skärpningen arbetar bara där kanter finns, inte på ensamliggande pixlar) så har jag fått bort det allra mesta av den synliga effekten av impulsbruset i rött iaf ur mina "vanliga" bilder. Att det samtidigt sänker detaljeringskontrasten en del stör mig EGENTLIGEN inte speciellt mycket - min normala presentationsstorlek är ungefär 6MP som sagt. Men sammantaget tycker jag nog att det skiljer en hel del på D3x och A850 vad det gäller hur mycket man kan dra i detaljeringen på bilderna utan att brusförstärkningen blir störande.

Antar att du far efter exv funktionen AF-ON som på Canon. AF/MF-knappen på Sonyn har 2 lägen. Det ena innebär skiftning mellan AF och MF, det andra att man låser AF, oavsett AF-metod. Om jag på A900 har modeknappen (vredet för AF-metod inställd på AF-C) så växlar kameran till MF när jag aktiverar AF/MF (alternativ 1) men den återgår till AF-C när jag jag släpper upp knappen.

Jag har den ställd så istället för AF-lås. På Zeissgluggarna och en del andra Sonygluggar sitter en tumknapp på vänster sida som man kan använda som AF-lås.

Vet inte om jag missförstått dig, men vredet för AF-metod överrider en preset vid änding. Exv om du har en preset med bländarautomatik, AF-S, autoiso, neutral färgbalans etc..etc så håller sig AF-metoden där oavsett vad vredet står på. Även om den står på AF-C innan du växlar till ditt preset. MEN vrider du på vredet till annan metod och tillbaka till AF-C så har du temporärt överridit din inställda AF-metod i preset

Ang ändringar för skärpning.
Hur ändrar du den? Själv använder jag ACR för att framkalla rawfilen. Efterskärpning gör jag på sparad tiff i CS4 smart skärpa. Bruset i det röda kan jag inte mäta, men i mina ögon hamnar det någonstans mellan 1/3 och 1/2 steg i differens. I vissa fall obefintligt, eller rättare sagt så försumbart att jag inte observerar det.

Eller har jag missförstått dig här (också)?
 
Nej, det var nog inget missförstånd. Den första delen gällde hur man "får med" fokuseringsmetoden när man sparar en egen användarpreset (1, 2, 3) när det inte finns någon menyinställning för det. Så långt allt väl - det fungerar. Det jag vill åt är att kunna ha följande fokusering på det som på Canon är "AF-ON" - jag fokuserar med tummen i stället för med halvtryck. Halvtrycket använder jag för att låsa exponering - kör här centervägt för att kunna priotera ett avsnitt i bilden.

Rikta kameran mot huvudmålet, fokusera - rikta om mot det i scenen du vill ha som bas för exponeringsinmätningen, rikta efter komposition (färdig bild) - tryck ner avtrycket hela vägen. Så går min "normala" arbetsordning när jag arbetar mot stillastående motiv med de flesta kamerasorter. Då kan jag kontrollera både AE-lås (genom att aldrig släppa avtrycket helt) och fokusering (genom att rikta om/tumtrycka) utan att någonsin flytta fingrarna eller behöva tveka om vad jag har gett kameran för komandon. Till teater har detta fungerat aldeles utmärkt för mig, med både Canon och Nikon. Eftersom jag då är ganska van vid att ha all fokusering kontrollerad av tummen är det bekvämt att alltid ha den inställningen även när jag kör mot mer rörliga mål, nu "måste" jag ha det på halvtryck i stället (sparat på användarläge 3) och sträcka tummen över mot AEL-knappen i stället - men det är väl mest en vanesak antar jag. Men eftersom jag har ganska små händer flyttar jag ogärna runt mitt grepp på kameran.

Ang. skärpningen så menar jag att jag måste sänka den högfrekventa skärpningen en hel del för att inte brusmängder ska slå igenom för hårt. Maskningen förhindrar att skärpningen arbetar på "ensamma" pixlar, så kallade "outliers" - minima eller maxima inom sitt område. Mer maskning ställer högre krav på omkringliggande pixlar, att pixeln som skärps ska vara del av en "kant" som sträcker sig genom den för att skärpningen ska ge effekt. Ju mindre geometrisk avvikelse det finns i närområdet, desto mer dämpas skärpningseffekten bort.

Detta påverkar natuligtvis "detaljeringen" i bilden, om man tar ett skarpt foto så finns det natuligtvis detaljer som bara är två, kanske tre pixlar i "längd" inom det bästa fokusområdet, och då uppfattar inte algoritmerna som maskar av skärpningseffekten dem som "skärpningsbara", utan dämpar bort skärpningen av dem.

En naturlig bild kräver ofta att man håller en viss balans mellan kontraster på olika storleksmagnituder - om de större kontrasterna mellan skuggan och högdagern på t.ex en sten håller ett visst Ev-värde så ska mindre detaljer hålla ett relativt denna stor-kontrast "naturligt" kontrastvärde om vi inte ska uppfatta detaljen som "överskärpt" eller "suddig". Ju bättre bilden är balanserad angående detta, desto mer naturlig, eller "3D" uppfattar vi den oftast. Så här långt tycker jag A850 hanterar kontraster mellan stora ytor bättre än D3x, men att D3x har bättre balans på väldigt små kontraster. Denna skillnad är helt bortblåst om man gör en i sammanhanget ganska modest nerskalning (71%, 12MP) - A850 har då kvar sitt övertag i stora kontraster, och det är jämnt i små kontraster.

Bruset i rött är nästan jämbördigt med bruset i grön i glödlampsljus, men 2/3 Ev starkare än grönt i dagsljus (vitbalanseringen + hälften så stor yta med röda jmf gröna pixlar). Svartpunktsfelet är mindre om man inte använder c-RAW (???!!!). Problemet är knappast stort, men jag önskar att Adobe hade lite öppnare tillgång till de parametrar som jag nu måste in och redigera med specialverktyg i. Man kan sätta svartpunkterna som interpoleringsmotorn gör sina estimeringar ifrån (detta påverkar färgen i de nedersta 2Ev av bilden) - men kontrollerna till detta ligger inbäddade i en del av kameraprofilen som användaren normalt sett inte kan påverka/har tillgång till.
Sätter man dessa svartpunkter helt rätt för varje enskild kanal minskar också färgbruset i de djupare skuggorna med upp till hel Ev i "omfång", som jag nämnde tidigare... :-/ En hel del av Canons röd-gröna flammighet i skuggorna kommer av en kombination av bandningsproblem och felställda (pga bandningen GÅR de ju inte att ställa "rätt"!) svartpunkter. Jag antar att t.ex Nikons NX och Canons DPP är optimerade för att korrigera lokala avvikelser ang. detta för deras egna kameror, och det alltså är därför de ger så bra (låg) skuggbrusmängd jmf många andra konverterare.

Tänkte ta ett "familjefoto" på A850 och H20, men det blev lite sent nu... :)
 
Uppdatering...:
Det verkar tyvärr som impulsbruset är intermittent. Följande två bildexempel är tagna med samma objektiv, på bas-ISO, båda runt 1/1000s, och båda med exakt samma kurvor/efterbehandling. Båda inom en halvtimmesperiaod. Ingen speciell exponeringskorrigering, bara mina standardinställningar. Får ringa och kolla vad Sony säger... Har egentligen ingen lust att vara av med kameran just nu i studentveckan.
Nåja... dags för sängen nu.
 

Bilagor

  • ImpulseNoise_Clean.jpg
    ImpulseNoise_Clean.jpg
    71.5 KB · Visningar: 399
  • ImpulseNoise_Dirty.jpg
    ImpulseNoise_Dirty.jpg
    63 KB · Visningar: 388
AF-S och AF-C väljs väl när man "sparar" sin preset? Iaf reagerar min kamera så att om man skiftar AF-vredet till den position man vill ha (om den redan står där får man först gå till nån annan position och sedan tillbaka), och sedan sparar sin preset så väljs denna AF-mode så fort man väljer sin preset med "Mode"-vredet. Oavsett vad AF-vredet står på.

Detta har jag faktiskt inte tänkt på/missat...men det fungerade ju precis som du säger så nu har jag sparat även AF-C i min present/minnesbank som jag använder för sport...härligt slipper man "fippla" med vredet för AF dom gångerna man ska fota nått rörligt motiv.
 
Avståndsmätning

En liten OT-fråga

Kameran har ju, i samband med D-objektiv, en möjlighet att mäta avståndet till fokuspunkten. Jag hittar inget sätt att se i displayen vilket avstånd som mätts upp. Det borde ju gå att få fram på något sätt, eller?

Tänkte kunna använda kameran som avståndsmätare vid ett altanbygge.


/Mats
 
En liten OT-fråga

Kameran har ju, i samband med D-objektiv, en möjlighet att mäta avståndet till fokuspunkten. Jag hittar inget sätt att se i displayen vilket avstånd som mätts upp. Det borde ju gå att få fram på något sätt, eller?

Tänkte kunna använda kameran som avståndsmätare vid ett altanbygge.


/Mats

Hahahaha whaaaaat :) ??? Mats det är en kamera..ingen avståndsmätare lämpad för tex altanbyggen ;)
 
Jag sålde nyligen mitt 24-105 för 1650 kr. (http://www.tradera.com/Minolta-AF-24-105-3-5-4-5-auktion_301998_111732796#pic)

Anledningen var att jag inte alls var nöjd med bildkvaliten, utan vill byta upp mig till bättre optik som matchar kameran bättre. Det var visserligen mycket kompakt och trevligt, men blev inte skarpt förrän vid bländare 8 och så fort man kommer upp i teleområdet från nånstans kring 80 mm. och däröver så blev det lila ränder i alla kontrastytor.

Skulle vara trevligt med en bra zoom som komplement. Ditt Tamron 24-135 verkar väldigt bra, men jag hittar det inte nånstans att handla. Du ska inte sälja ditt billigt? :)

För min del blir det använda 850 med i huvudsak bra fasta objektiv för att i lugn och ro fånga bilder med hög kvalitet så får den andra kameran göra tjänst för att "knäppa kort" med tillsammans med kitzoomen.


/Mats

Kromatisk aberration lider många av de äldre Minolta-objektiven av i olika grad. Jag har inte sett det på mitt 28-105 i någon större utsträckning men däremot på både beer can (såld) och big beer can som jag fortfarande har. Fick senast på semestern ett fint motiv (liten sovande leopardunge på trädgren i Hluhluwe national park i Syd-Afrika) förstört på detta sätt av big beer can.

Det är annars ett känt fenomen att en del zoomar faktiskt har icke linjära fel fokuseringsmässigt. De är i en del fall inte perfekta över hela zoomområdet. Man ska nog generellt vara väldigt försiktig att dra slutsatser av amnvändarutlåtanden om objektiv även om de är massivt positiva. Jag erinrar mig ju bara själv vilket fullständigt helvete jag hade med just dettaTamron-objektiv på min Minolta D7D. Himmel (Sony A550) eller helvete (Minolta D7D) helt beroende på kamerahus och justering och konstruktion av AF-sysem. Hur många objektivrecensioner är negativa av dessa skäl och gör inte konstruktion och optiska egenskaper full rättvisa??

Jag har trots det jag sagt ovan sett vad det verkar seriösa tester där Tamron 24-135mm klarat sig utmärkt även mot Canons bästa motsvarigheter och åter andra som inte varit nöjda med AF-prestanda (både långsamt, ljudligt och precisionslöst) med vissa Canon-hus. Själv tycker jag de flesta av dessa problem är som bortblåsta med Sony A550 (låter gör det ju). Det fokuserar mycket bra med AF i den kameran och det gäller även i dåligt ljus. Det är dock som många objektiv skarpast lite nerbländat (5,6 och mer) men då är det i gengäld skarpt över hela zoomområdet. Det negativa är väl att det är ganska tungt i jämförelse med andra objektiv av motsvarande typ (andrapositivt lagda skulle säga att det är välbyggt). Det mest graverande problemet rent bildmässigt är väl annars att det kan ge reflexer vid motljusbilder i högre utsträckning än jag sett med mina andra objektiv. Motljusskyddet är mycket bra dock och det är ett måste eftersom linsen ligger ända ute i ändan och är ganska oskyddad annars. Filterstorleken är ju hela 72mm så ett polfilter kostar lika mycket som ett halvt begagnat! Det kan säkert en del tycka är en nackdel det också. De flesta gamla Minolta-objektiv ligger ju på beskedligare 55mm.

Tamron själva anser som sagt inte att detta objektiv ska användas med DSLR:er eftersom det ju inte har någon coating som skyddar mot reflexer från själva sensorn. Det är dock bara i yttersta undantagsfall som detta är några problem överhuvudtaget. Jag hade det som sagt på semestern och säkert 80% av alla bilderna togs med detta Tamronobjektiv och jag det har inte gjort mig besviken. Det är inte ofta jag sett några reflexproblem i de många hundratals bilder jag tog på den trippen. Det är som gjort för min A550 och det kommer nog sitta där i överskådlig tid.
 
Senast ändrad:
Uppdatering...:
Det verkar tyvärr som impulsbruset är intermittent. Följande två bildexempel är tagna med samma objektiv, på bas-ISO, båda runt 1/1000s, och båda med exakt samma kurvor/efterbehandling. Båda inom en halvtimmesperiaod. Ingen speciell exponeringskorrigering, bara mina standardinställningar. Får ringa och kolla vad Sony säger... Har egentligen ingen lust att vara av med kameran just nu i studentveckan.
Nåja... dags för sängen nu.

Äh du har väl stått för nära tjejen när hon fönat håret eller något!
 
Uppdatering...:
Det verkar tyvärr som impulsbruset är intermittent. Följande två bildexempel är tagna med samma objektiv, på bas-ISO, båda runt 1/1000s, och båda med exakt samma kurvor/efterbehandling. Båda inom en halvtimmesperiaod. Ingen speciell exponeringskorrigering, bara mina standardinställningar. Får ringa och kolla vad Sony säger... Har egentligen ingen lust att vara av med kameran just nu i studentveckan.
Nåja... dags för sängen nu.

Kan inte riktigt förstå vad det beror på mer än att du EVENTUELLT har ett ex som går lite utanför toleranserna.

Nu är du inne på så pass djuplodande saker så jag blir både svar samt övriga spekulationer skyldig.

Men en sak vill och kan jag poängtera. Orsakerna skulle kunna vara en kombination av Sonys ganska ovilliga attityd till firmwareuppgraderingar samt vättre dedicerad rawkonverterare. Det ryktades om en uppgradering för några månader sedan, men sedan blev det tyst.

Jag har testat Dx0 Labs, Capture One, Sonys egen medföljande rawkonverterare men återvänder likväl till ACR i PS p g a vanan/arbetsflödet.

Dx0 Labs brassar på med för mycket färg, Capture One ger bäst resultat men är för mig lite svårt att vänja sig vid efter så många år med ACR.

Sannolikt har du rätt i att en dedikerad konverterare (typ DPP, Capture NX) av BRA kvalitet skulle eliminera vissa saker. Det är ju helt klart i fallet Canon att DPP ger andra förutsättningar än ACR (men ack så slött)
 
Jag har testat Dx0 Labs, Capture One, Sonys egen medföljande rawkonverterare men återvänder likväl till ACR i PS p g a vanan/arbetsflödet.

Lennart, jag har förstått att du använder Photoshop CS4 och Lightroom 2. Är det inte så att ACR har uppdaterats och förbättrats rätt kraftigt till den version som följer med CS5 och den kommande LR 3?

Har ingen större egen erfarenhet och inte heller skickligheten att avgöra det på samma sätt som du, men har du provat ACR i CS5 och jämfört?


/Mats
 
Sten-Åke är nog inte helt fel på det här, enda skillnaden jag kommit på i efterhand är att jag nog hade AF igång på den första bilden (focus-trap). Objektivet är helmanuellt. Eventuellt kan ju det påverka, statisk elektricitet var faktiskt en av mina första tankar när jag såg skillnaderna

Skillnaden mellan bilderna är annars ganska STOR, nu visade jag utsnitten med helt standard exponering. Så här ser det ut med en ganska odramatisk uplättning, ca 2Ev uppdrag av skuggorna. Detta anser jag vara en ganska normal justering, och något jag använder på rutinbas med Nikonkamerorna när motiven är väldigt starka i kontrast.:
 

Bilagor

  • ImpulseNoise_Clean.jpg
    ImpulseNoise_Clean.jpg
    65.8 KB · Visningar: 353
  • ImpulseNoise_Dirty.jpg
    ImpulseNoise_Dirty.jpg
    75.5 KB · Visningar: 355
Hahahaha whaaaaat :) ??? Mats det är en kamera..ingen avståndsmätare lämpad för tex altanbyggen ;)

Vaddå, det är väl fiffigt! :)

Det är ju trots allt ett precisionsinstrument och med kameran på stativ och en vitt papper med ett svart kors på så borde man kunna mäta noga på mindre än en halv centimeters marginal på avstånd kring 15 meter vid kryssmätning. Noggrannare, enklare och snabbare än med måttband. Vore en annan sak att köpa en kamera bara för det, men nu har jag ju redan kameran, så varför inte utnyttja den lite utanför ramarna?

Får undvika att få in sågspån i kameran bara, men går det inte att få fram ett siffervärde så går det ju tyvärr inte.


/Mats
 
Raw eller cRaw

Det finns ju möjlighet att väälja mellan vanlig Raw och komprimerad Raw.

Bägge filerna öppnas fint i ACR6 och blir som jag ser det identiska, men cRaw blir bara 24 MB, medan den vanliga Raw-filen blir 36 MB. En ganska stor skillnad.

Någon som vet på vilket sätt filen komprimeras? Är det oförstörande komprimering så skulle det ju vara avsevärt bättre med cRaw, fast då då skulle det ju vara totalt meningslöst att ens ha alternativet Raw.

Blir resultatet mycket sämre med cRaw eller gör det kameran långsammare att processa bilden? Vilket läge använder ni?


/Mats
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar