Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
De måste få fart på FF-modellerna nu. Nu har de ju trots allt en del nya APS-C-modeller att sälja så nu vore det väl naturligtatt läga allt krut på att få fram ett par FF-modeller.

Men det funkar ju inte så.

Alltså att man nu upptäcker, "Oj Canon och Nikon lanserar flera FF, då sätter vi också igång och lanserar ett par nya om ett par månader".

Det vi ser effekterna av nu är beslut som togs för flera år sen eftersom det är lång utvecklingstid.

Om man nu har nåt sånt i bakfickan så är det märkligt att man inte kommunicerar det så att det går att planera efter, annars försvinner kunderna till de andra som redan har annonserat sina grejer. Ta Canon t.ex. som "lanserade" sin 1DX helt sjukt långt i förväg, enbart smart marketing.

Att Sony inte gör det beror nog tyvärr på att de inte har nåt att komma med och vi kommer att få vänta lääänge, vilket troligen många, mig inberäknad, inte är villiga att göra.

Ända till sista dagen så var A900 prissatt till 29 000 eller nåt. Klart som sjutton att de inte säljer nån. Om de inte har nåt nytt kunde de sänkt priset på den till säg 12 000 kr. Då skulle de kunna få in massa kunder på FF-båten som sedan glatt byter upp sig till en ny Sony FF om ett år.


De är knepiga de där japanerna. Förstår det faktiskt inte.


/Mats
 
När det gäller objetiv så har jag själv alltid föredragit FF-objektiv (alla gamla Minolta AF är ju det också). Man vet ju aldrig om man köper en FF och då är man ju förberedd. Värre är det om man bara har APS-C-objektiv, då blir det att köpa nytt.

Så av detta skäl kan det ju ändå vara så att folk som tänker som jag mycket väl kan köpa FF Zeiss-objektiv fast de just nu har APS-C.

Ungefär så började jag tänka när det inte såg ut att komma någon uppföljare till A700.

Jag har inget behov av ett FF-hus, även om 850/900 känns underbara att hålla i och verkar ge fantastiska resultat när de används till det de passar till. Men oron över att inte ha en aning om vilken väg Sony tänkte ta (en koppling till A77 tråden) gjorde att jag bestämde mig för att inte skaffa fler objektiv för APS-C. Nu har jag inte tyckt mig ha råd att satsa på nya häftiga Zeiss-objektiv, utan det har fått bli en samling av Minoltas äldre garde. 35/2.0 och 100/2.8 är jag väldigt nöjd med. Inte världens snabbaste autofokus, men en härlig skärpa. De passar utmärkt på APS-C och gör nog inte bort sig på modern FF heller.

Jag hoppas, som flera andra, att Sony får lite ordning på torpet och visar vad de tänker sig för framtid. Inte för att jag vill hålla på och byta kamera ofta, utan för att jag vill kunna få tag i ett modernt hus som passar mina objektiv den dagen det behövs. Har just beställt en A77, så det kommer (förhoppningsvis) att dröja till nästa gång.
 
Men du behåller väl allt?
A700, A900, A77, NEX-7, Canon 20D...

Museum på G?
Fornstora dagar då Sony gjorde fina kameror...


/Mats

Jag vete fasiken vad jag ska svara. Jag är så jäkla trött på att försöka hitta en BRA telezoom till Sony att jag inte orkar se en kamera just nu.

Och en kamera slipper jag att se: Sonys nya FF. Den verkar lika sannolik som om jag skulle förvandlas till en moderat(or) den 44:e maj förra året:)

Och om denna kamera trotsade sannolikheten och verkligen presenterades under våren skulle jag hellre ta en gammal A-bajonett och innersta röret från en toarulle samt bygga samman dessa 2 befintliga komponenter med bottnen från en gammal urdrucken flaska Nyköpingsbrännvin där flaskbottnen utgör frontlins och applicera på den kameran istället för något av Sonys skämtobjektiv ur G-serien.

Om någon vänlig själ ringde på dörren just nu och gav mig en hyfsad slant för hela fotoutrustningen skulle jag gärna vilja börja om från början och bygga upp utrustningen på ett annat sätt.

Eller göra något roligare för pengarna och börja knyppla istället för att fotografera.

Ja, jag har drabbats av mitt svarta sinne. Det händer ibland. Ursäkta!

//Lennart
 
Som att gå och köpa sig en ny SAAB ungefär...
/Mats
Nä nu har den där skivan hakat upp sig. Förra året kom Nex5n, Nex7, A77 och A65. I år kommer det nog uppgraderingar på A35 och A55, nästa år kan man nog handla en ny FF. Jag kan inte påstå att jag känner att farten är direkt långsam? Tycker man det är det ju bara att byta til någon annan mer perfekt tillverkare, tycker man att dom är det så är man väl inte här fortfarande?

//R
 
Nä nu har den där skivan hakat upp sig. Förra året kom Nex5n, Nex7, A77 och A65. I år kommer det nog uppgraderingar på A35 och A55, nästa år kan man nog handla en ny FF. Jag kan inte påstå att jag känner att farten är direkt långsam? Tycker man det är det ju bara att byta til någon annan mer perfekt tillverkare, tycker man att dom är det så är man väl inte här fortfarande?

//R

Jovisst, men det är Sonyskivan som hakat upp sig på FF-fronten. Nästa år är inte acceptabelt för ett företag som vill framåt på FF-sidan och samtidigt låter konkurrenterna blåsa förbi.

Jag klarar mig utmärkt med en A900 lång tid till. Vad som är allvarligt är att objektiven inte utvecklas och optimeras på den sidan eftersom inga FF-hus längre är i produktion. Och då börjar en nedåtgående spiral som blir en självuppfyllande profetia och Sonyledningen kan skyla över det hela med: "Det finns inget intresse för FF längre".

Förr om åren var FF mer marginellt, men nu är intresset i ökande p g a sjunkande priser och fler modeller inom ett segment där Canon under flera år vara i princip ensamma på marknaden.

Parallellt pågår en miniatyrisering av kameror med APS-C senorer och där har Sony en bra position men detta är en FF-tråd och jag gillar inte utvecklingen Sony visar inom FF-sidan. Eller rättare sagt inte visar.

Mats liknelse med att köpa en Saab är inte helt fel. Fast mer rätt hade väl varit begagnad Saab eftersom inga FF produceras av Sony för tillfället (som verkar bli ett långt tillfälle). Att Sony har kommit med många nya mindre kameror är inte plåster på såren nog för min del i alla fall.

//Lennart
 
Nä nu har den där skivan hakat upp sig. Förra året kom Nex5n, Nex7, A77 och A65. I år kommer det nog uppgraderingar på A35 och A55, nästa år kan man nog handla en ny FF. Jag kan inte påstå att jag känner att farten är direkt långsam? Tycker man det är det ju bara att byta til någon annan mer perfekt tillverkare, tycker man att dom är det så är man väl inte här fortfarande?

//R

Nu snackar vi ju om FF!

Du glömde A35 och kanske A600 i år och året innan det kom 290,390,(560),580,A33,A55,NEX-3,A850,NEX-5,NEX-C3 och året innan det kom 280,380,450,500,550 och året innan det 230,330,350,A900 och året innan det 200,300,700 och året innan det A100,KMD5D

Vad blir det på 6 år?
Jo c:a 30-35 APS-C kameror (!) och 1 FF (räknar inte med A850 eftersom den tillförde nada).
3 st avancerade modeller (metallchassi och så), resten enkla plastkameror.


(Skrev ur huvet, stämmer säkert inte 100% på modell och år och är inte intresserad av att bli tillrättavisad av någon som tabellbitare, det är inte det som är poängen)

Tycker du inte det haltar lite?


Det här ju helt j-a sjukt!

Är nu grymt besviken för att jag tror jag har sett vartåt det lutar. Det kan mycket väl vara så att Sony fortsätter på det sättet och inte har nån riktig plan fortfarande och svalt intresse att satsa på allvar. Känner mig rejält lurad helt enkelt!

Det som är så förbaskat märkligt med det här är att de då satsar (slösar) på exklusivavtalet med Zeiss AF och att de huxflux släpper ett äckeldyrt teleobjektiv för FF utan att matcha det med någon kamera.

Jag får inte ihop det helt enkelt och misstänker att de inte får det i styrelserummen hos Sony heller.


Du må tycka att skivan hakat upp sig, men för mig så är det här en helt ny och mycket sorglig insikt som växt fram under några månader.

Jag har trott stenhårt på Sony och tyckt det varit förbaskat roligt att vara med i underdog-laget från början innan de slog igenom och tog över världen. Varit mycket entusiastisk över alla smarta lösningar och finesser. Det har nu bleknat rejält och jag skiter faktiskt i Quick-Live-View, HDR osv. och jag svalde G-myten med hull och hår.

Jag har nu insett att kejsaren är naken och det är förfärligt smärtsamt. Speciellt som jag verkat lite som ambassadör för Sony-systemet för att jag trott på det så stenhårt.

Kan också avslöja att jag haft långt gångna planer på att starta en affärsrörelse runt det här med mycket nedlagt tid och arbete som nu skrinläggs.


Jävla skit är vad det är!

/Mats
 
Men det funkar ju inte så.

Alltså att man nu upptäcker, "Oj Canon och Nikon lanserar flera FF, då sätter vi också igång och lanserar ett par nya om ett par månader".

Det vi ser effekterna av nu är beslut som togs för flera år sen eftersom det är lång utvecklingstid.

Om man nu har nåt sånt i bakfickan så är det märkligt att man inte kommunicerar det så att det går att planera efter, annars försvinner kunderna till de andra som redan har annonserat sina grejer. Ta Canon t.ex. som "lanserade" sin 1DX helt sjukt långt i förväg, enbart smart marketing.

Att Sony inte gör det beror nog tyvärr på att de inte har nåt att komma med och vi kommer att få vänta lääänge, vilket troligen många, mig inberäknad, inte är villiga att göra.

Ända till sista dagen så var A900 prissatt till 29 000 eller nåt. Klart som sjutton att de inte säljer nån. Om de inte har nåt nytt kunde de sänkt priset på den till säg 12 000 kr. Då skulle de kunna få in massa kunder på FF-båten som sedan glatt byter upp sig till en ny Sony FF om ett år.


De är knepiga de där japanerna. Förstår det faktiskt inte.


/Mats

Återigen, 2011 var inget normalt år. Jag menar de tar ju fram sensorerna som Nikon använder och jag har svårt att tro att de inte hade för avsikt att använda dem själva. Jag tror nog inte vi riktigt kan föreställa oss det kaos Sonys kameratillverkning hamnade i under 2011. De får ju inte ens vistas i området kring Fukushima. Det är ju fortfarande helt avstängt vad jag vet. De tappade nog mer fart än vi har förmåga att förstå så här lite från vår positon av "spendid isolation". Visste vi under vilka villkor de faktiskt presterat det de presterat så skulle vi kanske vara lite mer ödmjuka. Vi riskerar nog att framstå som bortskämda bebisar utan inlevelseförmåga som kräver omedelbar behovstillfredställelse vad som än händer runt omkring oss,

Jag är faktiskt lite förvånad över att ingen verkar intresserad av att täcka den storyn i Japan och se till att vi får läsa den. Den vore väl värd några rader. Vi kunde ju dessutom lära oss lite vi som hittills varit förskonade från dylika katastrofer. Jag bävar för den dagen det skiter sig på allvar i Sverige. Vi är ett land av bortklemade goddagspiltar som inte haft krig sedan början av artonhundratalet och varit förskonade från det mesta utom möjligen kortvariga elavbrott och stopp i pendeltågstrafiken. Den senare återkommer år fråm år eftersom vi dessutom verkar helt lamslagna så fort det faller löv på hösten eller snö på vintern. Vi är märkligt nog lika förvånade varje år.
 
Sant att det är svårt att föreställa sig och det har som sagt slagit hårt mot tillverkarna....men både Canon och Nikon har drabbats väldigt hårt också...Nikon drabbades i princip lika hårt som Sony.

Varför gör inte Sony som tex Canon...annonsera ut dom nya produkterna som va planerade/tänkta att släppas men som blev drabbade av katastrofen...gör dom ny produkterna offentliga men med ett framflyttat datum så(som tex Canon gjorde med flera av sina nya objektiv och 1DX)...betydligt bättre än att vara helt knäpptysta o bara säga att hela produktionen av nya produkter har blivit framskjuten på obestämd tid....att vara knäpptysta i sådan här lägen är inget som håller intresset uppe för användarna.

Nja dom stora sensorerna hade Sony aldrig tagit fram om inte Nikon hade beställt dom....tänk så har Nikon krävt att dom ska ha ensamrätt på just 36mp sensorn i tex ett år innan Sony får använda den?? Vad händer om Nikon mot förmodan vänder sig till en annan tillverkare för dom stora sensorerna(tex den som gjorde sensorn i D3s)?? Tror inte Sony kommer att fortsätta att ta fram dyra FF sensorer då för att hålla liv i sin FF-linje som knappt säljer.

I övrigt håller jag med dig Sten-Åke men det är en annan diskussion...finns mängder av artiklar(om man googlar) som täcker både storyn om katastrofen Japan och den i Thailand.
 
Verkar som att objektivpriserna kommer att stiga också:

http://www.sonyalpharumors.com/this-sucks-worldwide-sony-lens-price-increase-coming-in-april/

En prisökning på 700$ på den redan snordyra 300mm/f2,8 gör att priset hamnar på hela 6,999.99$.....

Hurså, intresserad?
Rajala har den på lager för 85 000 kr.
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=33sal300f28g

Tyvärr faller den bort för Lennart, han vill ha en zoom.

De är ju faktiskt helt dumma i huvet med sån prissättning.


/Mats
 
Tycker du inte det haltar lite?
/Mats
Jomenvisst skulle jag gärna vilja att Sony hade en mer fungerande produktlinje. Det jag menar är väl mer att alla märken har sina upp och ner, och kör man ett outsider-system (som jag tycker att Sony fortfarande är) så kan man inte bli förvånad om det kommer saker i lite konstig ordning.

Även solen har ju fläckar, det gick mer än 3 år mellan Canon 5D och MkII om jag minns rätt. Däremot ser jag inget den senaste tiden som tyder på att Sony skulle ge upp som kameratillverkare, snarare tvärtom. Nu hade dom väl lite tur med Nex så det systemet får säkert (nödvändig) uppmärksamhet ett tag framöver men sen tror jag det kan bli dags för FF igen. Vore ju extrasynd om dom fipplade bort Nex-övertaget med att inte ha objektiv att sälja.

Om jag själv skulle undra över Sonys strategi på FF så undrar jag om dom kommer att försöka bryta in på någon annan marknad än "entusiast" eller vad man nu kallar det. Jag hoppas att dom tänker "studio" för framtida FF och inte "paparazzi" men samtidigt känns SLT-FF imho som ett steg i inte alldeles rätt riktning?

//R
 
Hurså, intresserad?
Rajala har den på lager för 85 000 kr.
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=33sal300f28g

Tyvärr faller den bort för Lennart, han vill ha en zoom.

De är ju faktiskt helt dumma i huvet med sån prissättning.


/Mats

85 000 är rätt mycket. För det får man en D800, en 300/2,8 VR II och en 24-70/2,8 från Nikon. Skulle gissa att den där får värma hyllan hos Rajala ganska länge ...
 
Sigma har väl flera prisvärda och bra telezoomar till Sony eller har dom utgått/slutat tillverka dom??

Nejdå, men de bästa finns inte att tillgå med A-fattning. 120-300/2.8 t ex som är ett väldigt bra objektiv för c:a 19.000:- (dyrt kanske många tycker men det är så bra att vi på senaste redaktionen jag jobbade använde det istället för Nuikons fasta 300/2.8 där ingen större skillnad kunde märkas vid 300mm. Sedan var det mer användbart p g a att brännviddsomfånget kunde varieras).

100-300/4 var väldigt bra- helt i klass med Canons 70-200/4L is usm och därtill ett vasst 300mm-läge. Det har slutat tillverkas.

70-200/2.8 DG EX OS HSM i senaste version (nummer 5) finns med Sonyfattning med går inte att uppbringa i Sverige. Det kom under slutet av 2010 (pris c:a 10 lakan fast har dessutom OS även på Sonyvarianten så man kan välja antingen SSS eller OS).

jJag vill inte de här ljussvaga zoomarna som går upp till f/6.3 även fast de faktiskt är bra.

Så ligger det till. Sedan blir man ju bara knäckt avCanons 70-300/4-5.6 L is usm som är ganska nytt. Väldigt bra objektiv över hela zoomområdet. G-serien är fruktansvärt dyr om man ser till des optiska prestanda. Eller bristande prestanda,

//Lennart
 
Sigma 100-300 är den skarpaste telezoomen som har tillverkats. Jag förstår inte att Sigma slutade med den guldklimpen (den väger guld också). Körde den under min Canon-tid. Sedan ligger (väl) inte 70-300G många % efter 70-300L när det gäller MTF?

Men, det var inte därför jag poppade upp som en svamp på hösten..
Jag har liksom tröttnat på Sony. Älskar min A850, men "hatar" att det inte finns glas att montera framtill. Jag har letat telezoom och även om det finns från Sigma/Tamron så finns de inte att köpa. Sonys prissättning är helt galen (och nu ska de höja priserna. Igen.).
Och, vill man ha en fast 85:a med ok ljusstyrka så kostar det automatiskt 14 papp. Liksaså en 135:a.

Så, är jag helt korkad då jag funderar Canon igen?
Har en fin 850 med 1300 exponeringar som borde kunna ge en 7000 i alla fall?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.