Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo jag tycker också Sonys AF blivit både snabbare och noggrannare över tid även med skruvobjektiv alltså där den inbyggda fokusmotorn i husen blivit snabbare över tid. Precisionen är bättre också. Även om microjusteringen inte löser icke linjära fokusfel i zoomar så kan det vara till stor hjälp för felfokuserande skruvdrivna objektiv. Nu finns detta i det nya husen för kring 10-12000. Redan A550 var betydligt bättre än mina tidigare hus och både den och A580 läkte ihop system som inte riktigt trivdes ihop tidigare. A580 har dessutom möjligheter til val mellan kontrast- och fasdetekt AF. Mycket av den tekniken kommer från A900 där det stora steget togs.

Så du anser att dom modernare AF i tex A55 och A77 har bättre precision?? Det gör inte jag och att A77an inte va lika precis och noggrannare/exaktare med ljusstarka objektiv/på stora bländare märktes ganska snabbt efter intensivt fotande. Men totalt sett så tycker jag AF:en i tex A55 och framför allt A77 är bättre då den är mer avancerad,snabbare och överlägsen A850/900 när det gäller AF-C.

Microjustering i en Sony...vad ska det va bra för?? AF-problem existerar ju inte på Sonys kameror ;)
 
Så du anser att dom modernare AF i tex A55 och A77 har bättre precision?? Det gör inte jag och att A77an inte va lika precis och noggrannare/exaktare med ljusstarka objektiv/på stora bländare märktes ganska snabbt efter intensivt fotande. Men totalt sett så tycker jag AF:en i tex A55 och framför allt A77 är bättre då den är mer avancerad,snabbare och överlägsen A850/900 när det gäller AF-C.

Microjustering i en Sony...vad ska det va bra för?? AF-problem existerar ju inte på Sonys kameror ;)

A55 är mitt enda undantag från den regeln. Den jag köpte var helt usel och jag lämnade in den på justering. Inte blev den bättre av detta, så då erbjöd mig Sony pengarna tillbaka, en ny sväng på verkstan eller ett byte jämt till en A580 (som då var 1000 spänn dyrare). Jag valde då en A580 istället. Den var klart bättre än det jag haft tidigare.

Det kan också bero på hur man fotograferar. Jag har noterat att om man kört med mittsensorn så har exv. AF-systemet funkat klart bättre när det blir riktigt mörkt. A580 kan dessutom ställas i kontrast eller fasdetekt. Jag som är mer intresserad av korrekt fokusering än snabbhet har kört den mest i kontrast AF och då är per definition "gissa fort men fel och kör"-AF (eller Out of Focos AF som Lennart brukar säga) urkopplad och då blir problemen med precisionen eliminerade av återföringen i kontrast-AF, eftersom det systemet ju svänger in mot jämviksläget vilket ger bättre precison. Detta hindrar inte nödvändigtvis att även kontrast-AF kan låsa fel ibland men generellt sett så är det bättre på precision än fasdetekt.

På samma sätt är det med min NEX 7. Den har bara kontrast AF och funkar bra med reservation till när det blir lite mörkare möjligen. Däremot med convertern till A-mount, så har jag tvingats kompensera mitt 24mm/2,8 Minolta och det är det enda fasta objektiv som notoriskt har varit ett problem på alla mina kameror. Varför vet jag inte. Mitt värsta objektiv Tamron 24-135 (skruvdrivet) har grava icke linjära problem och är bortom all räddning med adaptern. Microjustering kan aldrig kompensera den typen av problem. Det funkar på zoomar bara om objektivet konsekvent ligger lika fel efter hela zoomspannet. Det här har bakfokus i ena änden och framfokus i andra. I övrigt tycker jag alltså att det ser bra ut.

Sen är som sagt den nya MF i NEX och A77 så bra att även hopplösa felfokuserande objektiv såsom Tamron 24-135 i den skepnad jag sett det oftast kan få ett nytt liv med MF. Tidigare kameror jag haft ända från A350 till A580 är inte kul att köra MF med. I princip går det inte för en person med min syn och den taskiga stigning det är på alla skruv AF-objektiv som ju är gjorda med brant gängstigning för att vara snabba med AF lämpar sig helt enkelt inte för MF-finlir.
 
Skulle gärna vilja se en test så påvisar detta...nog för att Nikon och speciellt Canon har större variationer men när systemen fungerar som dom ska så ska det mycket till för att man i praktiken ska kunna utröna någon som helst skillnad i noggranhet vid praktiskt fotograferande ...tex min 5D makII fokuserar klockrent och exakt i alla situationer med dom objektiven jag har...jag få inte mindre antal keepers med den än vad jag fick med min A900 eller med min A77(undantag actionfoto)...håller inte heller med om att AF:en blivit noggrannare i varje generation från Sony...AF:en som tex används i A55 är inte i lika exakt/noggran som A850/900...inte ens A77an är det.
Att variationer inte är lika utbrett hos Sony som tex Canon beror till största del på att Canon säljer betydligt fler kameror och att det köps ofantligt fler objektiv(Tamron,Sigma,Tokina mfl inräknat) till Canon.

Jag vet inte om jag tror helt på mängdteorin. Dyxum.com där användare samlas world wide i möten kring Minolta-, Konica Minolta- och Sony-kameror och tillbehör märks sånt ganska snabbt. Det fanns mycket om fokusproblemen med KM D7D och antiskakproblemen men det har skrivits förhållandevis lite om felfokuserande Sony-kameror eller snarare Sony-kameror i kombo med de A-mountobjektiv som berörts.
 
Jag vet inte om jag tror helt på mängdteorin. Dyxum.com där användare samlas world wide i möten kring Minolta-, Konica Minolta- och Sony-kameror och tillbehör märks sånt ganska snabbt. Det fanns mycket om fokusproblemen med KM D7D och antiskakproblemen men det har skrivits förhållandevis lite om felfokuserande Sony-kameror eller snarare Sony-kameror i kombo med de A-mountobjektiv som berörts.

Nja tex på Dpreview är det tvärt om...antalet trådar berörande felfokuserande kameror har ökat ganska mycket det senaste i och med att systemet har vuxit/fått fler användare.
Man ser även att antal trådar berörande andra problem/defekta kameror har ökat den senaste tiden.
Tror inte det beror på att Sony blivit sämre/slarvigare utan att det beror på att mängden kameror på marknaden har ökat...Sony säljer betydligt mer kameror nu än vad dom gjorde för något år sedan.
 
Nja tex på Dpreview är det tvärt om...antalet trådar berörande felfokuserande kameror har ökat ganska mycket det senaste i och med att systemet har vuxit/fått fler användare.
Man ser även att antal trådar berörande andra problem/defekta kameror har ökat den senaste tiden.
Tror inte det beror på att Sony blivit sämre/slarvigare utan att det beror på att mängden kameror på marknaden har ökat...Sony säljer betydligt mer kameror nu än vad dom gjorde för något år sedan.

Större volym ger fler "citroner" det är klart men trots det tycker jag att det varit hyfsat lugnt på exv. Dyxum. Även med de lägre volymer KM hade innan Sony-tiden, så var det betydligt mer snack då än nu om fokusproblem och antiskakproblem. Har du sett något om "antiskak"-problem nu med Sony exv.? Verkar som om Sony tagit hand om det mesta i den vägen. Med KM var det betydligt värre tycker i alla fall jag.

Jag skulle dock definitivt kunna tänka mig att Sony haft en kvalitetssvacka p.g.a. allt strul med produktionsfaciliteterna som ju drabbats hårt av Tsunamis, härdsmältor i kärnkraftverk och vanliga översvämningar. 2011 var inget vanligt år och störningarna borde varit stora. Det har varit lite av kniven på strupen så det har nog bara gällt att få igang allt och skeppa så gott det har gått.
 
http://www.sonyalpharumors.com/sony-removes-the-a900-frome-their-stores/

Ska vi träffas för gravöl nånstans och ta med oss våra "lik"?

/Mats

Äh, begrav alla ryktessajter istället. En SLT med 24 MP FF är knappast en värdig ersättare för A900 om inte lågljusegenskaperna förbättrats väsentligt. Väntar mig givetvis en 36 Mp istället. Vore helkorkat av Sony att inte utnyttja samma sensor de kränger till Nikons D800.

Såvida man inte avser att göra en med 24 och en med 36. varför 36 förresten. De kan bygga på på nuvarande A77-sensor och få upp den 50+ Mp istället som en riktig ersättare för MF.

Mp är inte allt förvisso och 24 räcker väldigt långt, isynnerhet på en FF. Men här har man chansen att göra något riktigt bra.

Syns också på kommentarerna att de flesta inte ser något skäl att byta sin A850/A900 om specarna är som visas i SR.

Jag vill inte ha bloody rumours utan en riktig roadmap som följs.

//Lennart
 
http://www.sonyalpharumors.com/sony-removes-the-a900-frome-their-stores/

Ska vi träffas för gravöl nånstans och ta med oss våra "lik"?

/Mats

Ja en kamera med så mycket känsla lär vi aldrig mer få se från Sony men efterföljaren lär med all säkerhet vara en betydligt bättre kamera..antar att Sony inte säljer något av A850/900 eftersom dom väljer att lägga ner produktionen helt av dessa modeller...undrar hur länge det dröjer innan Sony släpper en ny FF-kamera...slutet på året eller kommer det att dra ut ännu mer på tiden??

Nikon har släppt D800/800E och Canon förväntas släppa efterföljaren till 5D MarII om några dagar så Sony måste nog släppa en FF ganska snart o inte dra ut på tiden så att det tar upp emot 2 år innan en ny FF ser ljuset....om det dröjer allt för länge så finns det med all säkerhet en risk för att dom kan tappa användare som är på gång att byta upp sig till FF eller dom användarna som redan har FF men som vill ha en modernare kamera med tex livview,filmfunktion,bättre/mer avancerad AF mm.
 
Äh, begrav alla ryktessajter istället. En SLT med 24 MP FF är knappast en värdig ersättare för A900 om inte lågljusegenskaperna förbättrats väsentligt. Väntar mig givetvis en 36 Mp istället. Vore helkorkat av Sony att inte utnyttja samma sensor de kränger till Nikons D800.

Känns som sagt mer naturligt att Sony skulle använda sig av 36mp sensorn som Nikon kör med i D800/800E.

Men jag håller inte med om att en nyutvecklad 24mp FF-sensor i en A77-kostym inte skulle vara en värdig ersättare för A900....en sådan kamera skulle sopa banan med A900 på det mesta....tycker personligen det råder lite pixelhysteri sedan Nikon släppte D800/800E....helt plötsligt verkar inte 24mp på en FF-sensor vara tillräckligt.
 
Känns som sagt mer naturligt att Sony skulle använda sig av 36mp sensorn som Nikon kör med i D800/800E.

Men jag håller inte med om att en nyutvecklad 24mp FF-sensor i en A77-kostym inte skulle vara en värdig ersättare för A900....en sådan kamera skulle sopa banan med A900 på det mesta....tycker personligen det råder lite pixelhysteri sedan Nikon släppte D800/800E....helt plötsligt verkar inte 24mp på en FF-sensor vara tillräckligt.

Jo, 24 Mp räcker mer än väl till. Men mitt personliga önskemål är en mindre kamera som kan tävla ordentligt med MF. Jag tror exempelvis att den nya skisserade 5DMkIII med 22 Mp är en vettig väg att gå för att vettiga användningsområden som är allround.

Skillnaden mellan 24 och 36 Mp är inte så stor att det blir något större lyft. Jämför själv skillnaden mellan 10 och 15 Mp. Svårt att se någon direkt skillnad. Ju högre ipp i skalan man kommer desto mer minskar diffen så här kommer vi kanske bara att se en lite mer försumbar skillnad typ den mellan 10 och 12Mp.

Det är därför jag menar att ska man ta till så kan man göra det rejält och gå på 40-50 Mp så skillnaden blir synbar ordentligt.

Jag har interpolerat filer från 5DMkII, tagna vid Sandhammaren och folk som sett det utprintade resultatet har trott att jag fuskat och använt en MF.

//Lennart
 
Känns som sagt mer naturligt att Sony skulle använda sig av 36mp sensorn som Nikon kör med i D800/800E.

Men jag håller inte med om att en nyutvecklad 24mp FF-sensor i en A77-kostym inte skulle vara en värdig ersättare för A900....en sådan kamera skulle sopa banan med A900 på det mesta....tycker personligen det råder lite pixelhysteri sedan Nikon släppte D800/800E....helt plötsligt verkar inte 24mp på en FF-sensor vara tillräckligt.

Sony måste bestämma sig för om de ska göra en snabb hög-ISO kamera eller en studio-kamera.
A77 är en mis i det avseendet, den borde blivit två.

Sonys FF skulle kunna bli otrolig om de gjorde dels en snabb SLT på 24 megapixel och saftigt uppgraderade processorer och ram-minne och QXD-kort OCH DELS en uppskalad variant av A77-sensorn på 54 megapixel och byggde en DSLR av det.

Alltså en D4-killer och en D800-killer!

Men har tyvärr inte så höga tankar om Sony. Den här mestakten de håller och otydligheten och kvalitetsproblemen funkar inte som jag ser det. Tyvärr.

Fast ingen blir gladare än jag om jag har helt fel. Jag sitter still i båten fram till sommaren i alla fall och då borde det allra senast finnas indikationer å vad det blir.


/Mats
 
Mats, vilken annan tillverkare har optimerat en APS-C-kamera för studio och en annan för bra lågljusegenskaper och snabbhet?

Det är ju i FF-segmentet detta gjorts och görs.
Det är väl där Sony ska möta det upplägget om man nu tar upp den handsken.

A77 konkurrerar väl inte direkt med de kamerorna.
APS-C-kamerorna har ju främst varit komplement typ 7D när det gällt beskärningsvinkeln och snabbheten. En FF med hög upplösning har sällan kommit upp i över 5 bilder/sek. Det är först nu man har möjlighet till det genom att korten nu blir snabbare och processningen utvecklats. Tidigare har ju bland annat dessa faktorer varit flaskhalsar..
 
Mats, vilken annan tillverkare har optimerat en APS-C-kamera för studio och en annan för bra lågljusegenskaper och snabbhet?

Det är ju i FF-segmentet detta gjorts och görs.
Det är väl där Sony ska möta det upplägget om man nu tar upp den handsken.

A77 konkurrerar väl inte direkt med de kamerorna.
APS-C-kamerorna har ju främst varit komplement typ 7D när det gällt beskärningsvinkeln och snabbheten. En FF med hög upplösning har sällan kommit upp i över 5 bilder/sek. Det är först nu man har möjlighet till det genom att korten nu blir snabbare och processningen utvecklats. Tidigare har ju bland annat dessa faktorer varit flaskhalsar..

Jo, du har såklart alldeles rätt.

Ett stort problem som Sony har är deras luckor i sortimentet. Nu till slut läggs A850 och A900 ner vilket ju inte är så konstigt, tiden har gått ut för dem, men de andra tillverkarna har ju en kontinuitet så att när de lägger ner en modell så är efetrföljaren klar redan.

Nu vart det ju ingen FF 2011, trots att t.ex. Gunnar entusiastiskt hävdade att det skulle komma 3 st (OBS såklart inte Gunnars fel :)). Sony sa ju också att FF-modellerna nästa är skulle bil nåt alldeles extra, men igen slirar de. Nu pratas det om en 24 megapixel i slutet av året och sen är allt annat höljt i dunkel (förutom att de byter utt A33 A35 A55).

hur långt var glappet från att A700 togs ur produktion tills (felfria) A77 fanns tillgängliga i handeln?

Men men, strunt samma. Om Sony verkligen har en bra plan och gör två FF och uppdaterar objektiv och redovisar planer och berbetar ÅF-ledet på ett helt annat sätt och skapar ett serviceprogram osv. kan det bli riktigt bra, men jag är tyvärr tveksam till det. Alla signaler de sänder pekar snarare på att de håller på att lägga ner och bara fortsätta med enklare modeller (fast 500/4G är lite av ett mysterium i det perspektivet).

Tiden får utvisa. Under tiden kan man faktiskt njuta av hur bra grejerna ändå är.

Som att gå och köpa sig en ny SAAB ungefär...


/Mats
 
Jo, du har såklart alldeles rätt.

Ett stort problem som Sony har är deras luckor i sortimentet. Nu till slut läggs A850 och A900 ner vilket ju inte är så konstigt, tiden har gått ut för dem, men de andra tillverkarna har ju en kontinuitet så att när de lägger ner en modell så är efetrföljaren klar redan.

Nu vart det ju ingen FF 2011, trots att t.ex. Gunnar entusiastiskt hävdade att det skulle komma 3 st (OBS såklart inte Gunnars fel :)). Sony sa ju också att FF-modellerna nästa är skulle bil nåt alldeles extra, men igen slirar de. Nu pratas det om en 24 megapixel i slutet av året och sen är allt annat höljt i dunkel (förutom att de byter utt A33 A35 A55).

hur långt var glappet från att A700 togs ur produktion tills (felfria) A77 fanns tillgängliga i handeln?

Men men, strunt samma. Om Sony verkligen har en bra plan och gör två FF och uppdaterar objektiv och redovisar planer och berbetar ÅF-ledet på ett helt annat sätt och skapar ett serviceprogram osv. kan det bli riktigt bra, men jag är tyvärr tveksam till det. Alla signaler de sänder pekar snarare på att de håller på att lägga ner och bara fortsätta med enklare modeller (fast 500/4G är lite av ett mysterium i det perspektivet).

Tiden får utvisa. Under tiden kan man faktiskt njuta av hur bra grejerna ändå är.

Som att gå och köpa sig en ny SAAB ungefär...


/Mats

Visst har du rätt kring A700. Har man satt ribban som man gjorde och ingen uppföljning skedde så undrar man ju. ...men du jag såg t.o.m. att Sony Center hade en gammal A700 i hyllan. Jag trodde jag såg fel först. Annars var väl ett av de stora outgrundliga felen man gjorde med A700 att man vägrade sänka priset på den när den närmade sig slutet på produktcykeln. När Canon framförallt gjorde det på sina produkter så borde man fattat.

A900 och A850 måste ersättas snabbt. Det är ju inget bra att de modeller man har blir så obsoleta att de självdör på marknaden. Å andra sidan har väl Canon gått och dragit länge och väl på uppgraderingen av sina promodeller också även om de nu lanserade en ny för ett tag sedan. Sedan har ju Canon helt slirat och är ohjälpligt sist när det gäller att ta fram någon CSC (Compact System Camera).

Nikons produktlinje har väl heller inte varit helt klockren eller hur. Hur har man egentligen hanterat sin D300/D300s - det är väl också döda produkter när folk kunnat köpa en så pass bra och nyare kamera som D7000.

Överhuvudtaget har ju mycket ställts på huvudet de senaste 3 åren då sensorer blivit allt bättre från Sony de senaste åren och en massa nya funktioner kommit i APS-C-kameror som inte fanns när A900 och A850 kom. Det gör ju att de känns verkligt omoderna i många stycken även om det är fantastiskt fina byggen. Så det är inte helt lätt detta med produkcyklerna för de olika nischerna när cykelt för FF kan vara så lång som 2,5 till 3,5 år kanske och en APS-C kanske lever halva den tiden. När det gäller kompakterna går det ännu mycket snabbare.

Det är ju då man får så konstiga effekter av utvecklingen att nya APS-C-sensorer som är state of the art kan ge äldre FF-sensorer en match i många fall och helt köra om vissa av dem i vissa avseenden (som exv. när det gäller DR). Så det är klart att det ska bli intressant att se var en ny generation FF-sensorer kommer visa var skåpet nu ska stå. Då kommer ju ordningen bli lite återställd igen. Vi har alltför länge dragits med FF-teknik som helt enkelt varit av en äldre generation än APS-C-modellerna och så genomgående oavsett leverantör.
 
A900 och A850 måste ersättas snabbt. Det är ju inget bra att de modeller man har blir så obsoleta att de självdör på marknaden. Å andra sidan har väl Canon gått och dragit länge och väl på uppgraderingen av sina promodeller också även om de nu lanserade en ny för ett tag sedan. Sedan har ju Canon helt slirat och är ohjälpligt sist när det gäller att ta fram någon CSC (Compact System Camera).
.

FF-kameror har generellt en betydligt längre livscykel. 3-4 år faktiskt. Canon 1Ds kom 2002, 1DsMkII aviserades 2005 men gick knappt att få tag på förrän mot slutet av året för gemene man. 1DsMkIII kom c:a tre år senare och skall nu efter låång tid ersättas av 1Dx.

MEN du tar upp en jäkligt viktig sak här. VARFÖR är Sony så otroligt korkade vad gäller FF att de inte ens tillhandahåller några gamla till reducerade priser under tiden de tar fram en ny?

Detta får ju konsekvenser för hela deras finaste objektivlineup. Väldigt få personer köper deras dyrare FF-gluggar ur Zeisserien eller G-serien eftersom merparten konsumenter ändå har APS-C.

Men tillhandahålls inga FF så lär försäljningen av FF-gluggar gå ned samtidigt som inga nya konsumenter satsar på att börja med FF från Sony. Blir ju en ond cirkel.

Att man mitt i denna vilsegångna planering kastar fram ett svindyrt supertele och inte kan tillhandahålla FF gör att jag faktiskt undrar om planeringen inte hade skötts bättre från Säters slutna paviljong.

Eller, vilket vore en nåd att stilla bedja om, så har man en FF redan i bakfickan men hemlighåller den. Fast det är i princip nästan lika dumt när Nikon och Canon tillsammans lanserar 5 nya FF NU!

Lägger man därtill en mycket konstig prissättning på deras G-gluggar (Zeissgluggarna är prisvärda med tanke på hur de presterar) med 2 telezoomar som levereras med snygga väskor och fordral, motljusskydd med mera fast de inte presterar bättre än Nikons 70-300/4.5-5.6 IF-S ED VR( för 4.700:- ) för 9000-17000:-
samt en ljusstark skruvdriven 35/1.4 för 13-17000:- som lämnar världsrekord i CS samt aldrig blir skarp hur mycket den än bländas ned (har påvisats i massor av tester samt mig som inte trodde mina ögon när jag såg resultatet). Den brädas lätt av Canons 35/2.0 för 2.450:-.

NEX är Sonys räddningsplanka. Deras APS-C segment är bra, men FF-sidan ser inte kul ut för tillfället.
Så dumt när Zeiss+A900/A850 verkligen levererar.

//Lennart
 
De måste få fart på FF-modellerna nu. Nu har de ju trots allt en del nya APS-C-modeller att sälja så nu vore det väl naturligtatt läga allt krut på att få fram ett par FF-modeller.

När det gäller objetiv så har jag själv alltid föredragit FF-objektiv (alla gamla Minolta AF är ju det också). Man vet ju aldrig om man köper en FF och då är man ju förberedd. Värre är det om man bara har APS-C-objektiv, då blir det att köpa nytt.

Så av detta skäl kan det ju ändå vara så att folk som tänker som jag mycket väl kan köpa FF Zeiss-objektiv fast de just nu har APS-C.
 
A900 och A850 måste ersättas snabbt. Det är ju inget bra att de modeller man har blir så obsoleta att de självdör på marknaden. Å andra sidan har väl Canon gått och dragit länge och väl på uppgraderingen av sina promodeller också även om de nu lanserade en ny för ett tag sedan. Sedan har ju Canon helt slirat och är ohjälpligt sist när det gäller att ta fram någon CSC (Compact System Camera).

Nej det är inte bra o precis som Lennart tycker jag också det är märkligt att man inte fortsätter o säljer dom till ett reducerat pris....tycker även strategin med att släppa ett 500mm/f4 känns märkligt när det finns betydligt viktigare o lönsammare hål att fylla i objektivutbudet samtidigt som dom inte har något kamerahus som riktigt matchar detta proffstele.

Tror inte det dröjer allt för länge innan vi få se ett sådant system från Canon då dom tagit patent på objektiv för ett nytt spegellöst kamerasystem med APS-C sensor.

Men ingen tillverkare har en helt perfekt produktionslinje...Sony kan mycket väl chocka o släppa en eller flera FF-kameror betydligt tidigare än väntat...hur som helst så tror jag Sonys kommande FF kommer vara riktigt bra.
 
De måste få fart på FF-modellerna nu. Nu har de ju trots allt en del nya APS-C-modeller att sälja så nu vore det väl naturligtatt läga allt krut på att få fram ett par FF-modeller.

När det gäller objetiv så har jag själv alltid föredragit FF-objektiv (alla gamla Minolta AF är ju det också). Man vet ju aldrig om man köper en FF och då är man ju förberedd. Värre är det om man bara har APS-C-objektiv, då blir det att köpa nytt.

Så av detta skäl kan det ju ändå vara så att folk som tänker som jag mycket väl kan köpa FF Zeiss-objektiv fast de just nu har APS-C.

Jo, jag har alltid tänkt på det viset, men gett efter ett par gånger. Sonys senaste APS-C glugg 16-50/2.8 SSM är ju otroligt bra.

Jag tror ändå inte att folk i gemen handlar Z24-70/2.8SSM, Z16-35/2.8SSM eller 85/1.4 ZA resp 135/1.8ZA om de inte verkligen kan tänka sig att skaffa en FF längre fram. En bidragande orsak till detta kan ju vara att det inte just nu tillverkas några FF av Sony så i skrivande stund finns inget annat en begagnade alternativ plus något enstaka butiksexemplar.

Så vi är ändå överens. Sony måste ha fram en FF snart. Fast med snart menar jag egentligen "igår". Hade man inte haft NEX att stödja sig på plus en liten skara som samlat på sig KM-gluggar och kompletterat med modernare gluggar så kan man nog inte räkna med någon större säljframgång för sina SLT-modeller i APS-C format.

Nej, det lutar åt att behålla NEX-7 och skaffa Holga eller ragga upp några gamla Practica:)

//Lennart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.