pet
Aktiv medlem
Jo jag tycker också Sonys AF blivit både snabbare och noggrannare över tid även med skruvobjektiv alltså där den inbyggda fokusmotorn i husen blivit snabbare över tid. Precisionen är bättre också. Även om microjusteringen inte löser icke linjära fokusfel i zoomar så kan det vara till stor hjälp för felfokuserande skruvdrivna objektiv. Nu finns detta i det nya husen för kring 10-12000. Redan A550 var betydligt bättre än mina tidigare hus och både den och A580 läkte ihop system som inte riktigt trivdes ihop tidigare. A580 har dessutom möjligheter til val mellan kontrast- och fasdetekt AF. Mycket av den tekniken kommer från A900 där det stora steget togs.
Så du anser att dom modernare AF i tex A55 och A77 har bättre precision?? Det gör inte jag och att A77an inte va lika precis och noggrannare/exaktare med ljusstarka objektiv/på stora bländare märktes ganska snabbt efter intensivt fotande. Men totalt sett så tycker jag AF:en i tex A55 och framför allt A77 är bättre då den är mer avancerad,snabbare och överlägsen A850/900 när det gäller AF-C.
Microjustering i en Sony...vad ska det va bra för?? AF-problem existerar ju inte på Sonys kameror