Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns en 135/2 till Nikon, som är en något udda glugg med sin defocus-funktion. Den har dock rätt så slö AF och saknar stabilisering. Skarp är den i alla fall :)
http://www.photozone.de/Reviews/225-nikkor-af-135mm-f2-d-dc-review--test-report

I det här fallet är det nog ingen tvekan om att bilden Mats tog med A900 är bättre än den blivit med en D3S (eller D3X för att få lika många pixlar) ...

Canon har också en 135/f2,0 som är riktigt bra...Sony-Zeiss 135/f1,8 är dock lite vassare sett till skärpa/kontrast på dom stora bländarna men skillanden är minimal...Canon 135/f2,0 är däremot mindre/lättare,betydligt snabbare i AF än Sony-Zeiss 135/f1,8 och billigare.
 
Canon 135/f2,0 är däremot mindre/lättare,betydligt snabbare i AF än Sony-Zeiss 135/f1,8 och billigare.
Jag håller med om mindre/lättare och billigare men AF är imho lika snabb i Sonys om än skramligare. Av någon magisk anledning är båda företagens 85or toklångsamma på AF, lite synd. Det som gör hela skillnaden för mig är att Canons obefintliga stabilisering är sämre än Sonys i alla lägen
 
Jag håller med om mindre/lättare och billigare men AF är imho lika snabb i Sonys om än skramligare. Av någon magisk anledning är båda företagens 85or toklångsamma på AF, lite synd. Det som gör hela skillnaden för mig är att Canons obefintliga stabilisering är sämre än Sonys i alla lägen

Visst där har Sony ett stort plus...men i ett läge där det inte är avgörande är för motiv som rör på sig...när man måste/vill frysa rörelsen.
Att Sonys 135an är lika snabb som Canons håller jag inte med om....när jag ägde A900 så körde jag min A900+135 sida vid sidan med en Canon 5DMarkII+135 och den senare kombinationen va märkbart snabbare vid one-shot och betydligt bättre/snabbare när det gällde att följa motiv än kombinationen A900+135
 
Visst där har Sony ett stort plus...men i ett läge där det inte är avgörande är för motiv som rör på sig...när man måste/vill frysa rörelsen.
Att Sonys 135an är lika snabb som Canons håller jag inte med om....när jag ägde A900 så körde jag min A900+135 sida vid sidan med en Canon 5DMarkII+135 och den senare kombinationen va märkbart snabbare vid one-shot och betydligt bättre/snabbare när det gällde att följa motiv än kombinationen A900+135
Då tycker vi olika, min kamera var en 5D, inte MkII. Följa motiv gör jag aldrig men skulle gissa att Canon är bättre på sånt även om jag nog skulle föredra ett 70-200 för sånt framför en 135a. Oavsett jämföreslen så är Sonys 135a bra på AF jämfört med andra Sony-objektiv.
 
Visst där har Sony ett stort plus...men i ett läge där det inte är avgörande är för motiv som rör på sig...när man måste/vill frysa rörelsen.
Att Sonys 135an är lika snabb som Canons håller jag inte med om....när jag ägde A900 så körde jag min A900+135 sida vid sidan med en Canon 5DMarkII+135 och den senare kombinationen va märkbart snabbare vid one-shot och betydligt bättre/snabbare när det gällde att följa motiv än kombinationen A900+135

Det må vara hur det vill med det. Det intressanta i sammanhanget kommer först när man jämför resultat.
För mig och många andra är det fullständigt ointressant om AF vid one-shot blir 0,23 eller 0,29 sek tills AF säger "färdig". Det intressanata är hur väl skärpan ligger.

Och här måste jag, till min stora sorg under flera år som Canonanvändare med promodeller och primegluggar, notera att det inte är utan orsak som det finns flera trådar här på FS som tar upp fokusproblem med 5DMkII och 7D.

Jag har haft Canon 10D/20D/40D/50D/7D/5D/5DMkII/1D/1DMkII/1DMkIII/1Ds och 1DSMkII. Samtliga utom 20D var tvungna att omkalibreras vad gäller AF. Vissa av dem blev inte så mycket bättre för det. Så hittar man en Sony A900 som naglar skärpan säkrare. Speciellt med ljusstarka objektiv.

Snabb AF vid oneshot utförs av den kamera+objektiv hittar bästa skärpan på kortast tid. Inte hur snabbt fokus bestämt sig och kanske ger ett halvdant resultat.

Har även kört Nikon under ett par år parellellt med Canon. D300/D2Xs/D3 plus både gluggar med AF-S och den skruvdrivna gamla 85/1.4. Där gick det undan med den sistnämnda och skärpan satt. Även om man har en Nikon som behövde kalibreras så blev den helt frisk efteråt. Jag vete fan hur många av Canons primegluggar och pro-kamerahus jag fått skicka hit och dit för att få ordning på dem. Vissa av primegluggarna blev aldrig bra, trots utbyte på garanti ( 3 st L-gluggar 24-70/2.8).

Inte alls kul när man verkligen behövde dem i yrket.

Åren 2003-2011 med Canon och deras AF tycker jag inte var någon hit.

Så, för en gångs skull kan jag faktiskt inte hålla med dig det minsta, Peter. Förutom att EF 135/2.0 L usm är nästan lika skarp som Sonys Zeissvariant och mycket bra.

//Lennart
 
Då tycker vi olika, min kamera var en 5D, inte MkII. Följa motiv gör jag aldrig men skulle gissa att Canon är bättre på sånt även om jag nog skulle föredra ett 70-200 för sånt framför en 135a. Oavsett jämföreslen så är Sonys 135a bra på AF jämfört med andra Sony-objektiv.

Ja för sport så föredrar jag också en 70-200 framför en fast 135.

Håller inte med där heller....visst Sonys 135 är bra för att vara skruvdrivet o ha så mycket/tungt glas att flytta på o stå sig bra i jämförelse med gamla Sony/Minolta-objektiv men dom nya objektiven med SSM tycker jag personligen är märkbart snabbare.

Men men nog tjatat om det....A900 och Zeiss 135 är en helt fantastisk kombination....många anser att det är en udda/knepig brännvidd men för mig personligen är det en favorit på FF.
 
Jag tittade genom den kombon hos Scandinavian i Stockholm och konstaterade att "jaha, ere så här det ska se ut"! Så just EVF:en i A77 som jag faktiskt också tycker är en aning bättre än min NEX 7, och även min egen EVF har ändå det att de ger en hyfsat stor, ljus och klar bild i jämförelse med det mesta av OVF:er i APS-C SLR-kameror. Men inget slår en bra OVF i en FF. Det är ju bara att kolla annars hur det ser ut i en gammal analog småbildkamera, så undrar man ju över kräftgången vi varit med om under senaste 7-8 åren som man inbillat oss varit utveckling :).
 
Det är ju bara att kolla annars hur det ser ut i en gammal analog småbildkamera, så undrar man ju över kräftgången vi varit med om under senaste 7-8 åren som man inbillat oss varit utveckling :).
Jo det känns inte som en stor utveckling mellan t.ex. Nikon F3 och A900 men jag ser iallafall fram mot en EVF i nästa DSLR främst för MF/makro... Var länge sedan jag ändrade så många åsikter om hur kameror måste vara, är nog Nex-sjuka, kanske går över?
 
Jag tittade genom den kombon hos Scandinavian i Stockholm och konstaterade att "jaha, ere så här det ska se ut"! Så just EVF:en i A77 som jag faktiskt också tycker är en aning bättre än min NEX 7, och även min egen EVF har ändå det att de ger en hyfsat stor, ljus och klar bild i jämförelse med det mesta av OVF:er i APS-C SLR-kameror. Men inget slår en bra OVF i en FF. Det är ju bara att kolla annars hur det ser ut i en gammal analog småbildkamera, så undrar man ju över kräftgången vi varit med om under senaste 7-8 åren som man inbillat oss varit utveckling :).

Då jag själv har NEX-7 och A77 samt A900 kan jag bara understryka vad du skrivit. EVF i A77 är bättre än i NEX-7. I många av de bättre APS-C kamerorna med OVF är det faktiskt mörkt som i en elefantröv när batteriet är slut. Det sker alltså en ljusförstärkning på något konstigt sätt som jag inte fattar. man kan se det på exv Nikon D200/D300 m fl. I det lite billigare segmentet exv Sonys instegsmodeller kommer väl liknelsen med elefantens bakdel till användning igen. Men det rör sig inte om äkta prismasökare.

Har man däremot sådat ljuset genom en A850/A900:s OVF så hamnar man i den världen Contax RTSII tillverkades. Vad utveckling är på sökarfronten i det avseendet är har du besvarat med din retoriska undran.

Alltså, sökaren i en A900 är bara så bra. Men utveckling till EVF ser jag inte direkt negativt på eftersom det skapat många möjligheter. Alltså, en NEX-7 är som du själv beskrivit det i något inlägg just en makalös manick.

Jag är därför glad att jag har kvar min A900 och fördelarna den ger, men även kameror med EVF som ger andra fördelar.

//Lennart
 
Jo det känns inte som en stor utveckling mellan t.ex. Nikon F3 och A900 men jag ser iallafall fram mot en EVF i nästa DSLR främst för MF/makro... Var länge sedan jag ändrade så många åsikter om hur kameror måste vara, är nog Nex-sjuka, kanske går över?

Äldre ESR:er har visserligen stora sökarbilder, men är ganska mörka. På 1970-talet kom det en ny teknik för att göra mattskivor (ursprungligen från Minolta?) som gjorde sökarbilderna ljusare. Sen dess har det inte hänt så jättemycket.

Jag tror också att EVF:er är framtidens melodi. De EVF:er som har kommit det senaste året eller två är ju helt OK och fullt användbara. Det finns inte så jättemycket att göra för att förbättra en OVF medan det rimligen finns en hel del kvar att göra för EVF:er.
 
Då jag själv har NEX-7 och A77 samt A900 kan jag bara understryka vad du skrivit. EVF i A77 är bättre än i NEX-7. I många av de bättre APS-C kamerorna med OVF är det faktiskt mörkt som i en elefantröv när batteriet är slut. Det sker alltså en ljusförstärkning på något konstigt sätt som jag inte fattar. man kan se det på exv Nikon D200/D300 m fl. I det lite billigare segmentet exv Sonys instegsmodeller kommer väl liknelsen med elefantens bakdel till användning igen. Men det rör sig inte om äkta prismasökare.

Har man däremot sådat ljuset genom en A850/A900:s OVF så hamnar man i den världen Contax RTSII tillverkades. Vad utveckling är på sökarfronten i det avseendet är har du besvarat med din retoriska undran.

Alltså, sökaren i en A900 är bara så bra. Men utveckling till EVF ser jag inte direkt negativt på eftersom det skapat många möjligheter. Alltså, en NEX-7 är som du själv beskrivit det i något inlägg just en makalös manick.

Jag är därför glad att jag har kvar min A900 och fördelarna den ger, men även kameror med EVF som ger andra fördelar.

//Lennart

Ojdå en Nex-7a också....få gratulera till ännu ett fint köp Lennart.

Nyfiken....hur kommer det sig att du köpte båda?? Personligen känns som att det blir lite kaka på kaka om man nu inte tvunget måste ha både en mindre kamera och en renodlad actionkamera som komplement till sin FF-kamera.

Hehe ja EVFen i både Nex-7 och A65/77 är överlägset bättre än OVF som sitter i APS-C kamerorna.

Håller med att sökaren i A900 är ruskigt bra men sin stora,ljusa och klara sökarbild men personligen så ser jag faktiskt inte någon större fördel med den i jämförelse med A77ans EVF...visst den är behagligare att se igenom men utöver det då?? Visst för actionfoto är en OVF överlägsen(i dagsläget) EVF men A900 är trotts det en betydligt sämre actionkamera än A77an på grund av andra faktorer.

Jag tror nästa generations EVF förväntas sitta i A99an kommer vara ruskigt bra.
 
Jag tror nästa generations EVF förväntas sitta i A99an kommer vara ruskigt bra.

Tror jag med, fast då sitter du fast med Canon och jag med Nikon...

I alla fall var det tanken. Jag tror jag ska sluta vara så känslomässig och impulsiv och sitta lugnt i båten ett tag och ompröva det beslutet. Brådskar inte alls och även om du kallar A900 för trött dinosaurie så bara älskar jag den. Det är hädelse att klanka ner på den!

Den behöver dock ett komplement för actionfoto, filmning osv. Den kommande A57 kan vara ett alternativ.

Fast så småningom är det väl dags att uppgradera A900. Om Sony får ändan ur och ger hintar om att A99 inte dröjer framåt hösten 2013 som det verkar som verkar som nu så kan Sony vara med i matchen igen. De kanske överraskar oss åt andra hållet nu och håller den hemlig i labbet för att folk inte ska rata A77 och lanserar den blixtsnabbt, vem vet. Sony kan mycket väl överraska, vilket de är vana vid, fast positivt den här gången.

Kanske de verkligen kan lyckas och göra något superfantastiskt med den med otrolig detaljering och samtidigt peta in en enormt stor och snabb buffert och massa processorkraft så att den fixar 36 megapixel i 15 fps och dessutom ha inställningar för varannan-pixel eller var tredje-pixel så att man får 18 megapixel resp. 12 megapixel FF. Skulle kunna bli nåt som prestandamässigt slår både Nikon D800 och D4 på en gång och dessutom med SSS (eller vad det heter nuförtiden), focus peak, vinklingsbar display, blixt och allt lullull. :)

Eller så lugnar vi oss och låter bli att haussa den innan release för att inte hamna i samma förväntningsläge som med A77. Fast nånstans tror jag att Sony kan åstadkomma nåt alldeles oerhört makalöst.

Tills vidare harvar jag på med A900, lite Zeiss-glas osv. duger rätt bra det med.


/Mats
 
???

Inte det minsta missnöjd.

En helt underbar kameramodell och ett exemplar som är i absolut nyskick och lägger fokus exakt på millimetern rätt med 135an på full glugg och en och en halv meters avstånd.


Har inget att klaga på annat än att jag känner mig lite ensam som vurmar för de här grejerna när alla andra vill ha det där modernare, inkl. mr FF himself :)


/Mats

Nej kör på du Fred Flinta, Live View. tre ledad monitor och ypperlig filmfunktion, är inte mycket att hänga i granen, visst jag glömde Fokuspeaking, HDR och drösar av finesser. -:)-:)-:)
 
Nej kör på du Fred Flinta, Live View. tre ledad monitor och ypperlig filmfunktion, är inte mycket att hänga i granen, visst jag glömde Fokuspeaking, HDR och drösar av finesser. -:)-:)-:)

Hehe, man kan ha sådana leksaker också. Beror på vad man är ute efter, kul när man fotar eller resultatet.

Till syvende och sist, när väl den där 70x100 förstoringen hänger på väggen så spelar det INGEN SOM HELST ROLL ifall kameran var utrustad med live-view, filmning, vinklingsbar display, HDR och annat krafs som bara funkar i jpeg, vilket man ju aldrig använder ändå!

Däremot har 24 megapixel FF med fantastisk detaljering och DR viss betydelse, liksom fint Zeiss-glas. Det är det viktigaste för mig, andra må tycka annorlunda.


/Mats
 
Tror jag med, fast då sitter du fast med Canon och jag med Nikon...

I alla fall var det tanken. Jag tror jag ska sluta vara så känslomässig och impulsiv och sitta lugnt i båten ett tag och ompröva det beslutet. Brådskar inte alls och även om du kallar A900 för trött dinosaurie så bara älskar jag den. Det är hädelse att klanka ner på den!

Den behöver dock ett komplement för actionfoto, filmning osv. Den kommande A57 kan vara ett alternativ.

Fast så småningom är det väl dags att uppgradera A900. Om Sony får ändan ur och ger hintar om att A99 inte dröjer framåt hösten 2013 som det verkar som verkar som nu så kan Sony vara med i matchen igen. De kanske överraskar oss åt andra hållet nu och håller den hemlig i labbet för att folk inte ska rata A77 och lanserar den blixtsnabbt, vem vet. Sony kan mycket väl överraska, vilket de är vana vid, fast positivt den här gången.

Kanske de verkligen kan lyckas och göra något superfantastiskt med den med otrolig detaljering och samtidigt peta in en enormt stor och snabb buffert och massa processorkraft så att den fixar 36 megapixel i 15 fps och dessutom ha inställningar för varannan-pixel eller var tredje-pixel så att man får 18 megapixel resp. 12 megapixel FF. Skulle kunna bli nåt som prestandamässigt slår både Nikon D800 och D4 på en gång och dessutom med SSS (eller vad det heter nuförtiden), focus peak, vinklingsbar display, blixt och allt lullull. :)

Eller så lugnar vi oss och låter bli att haussa den innan release för att inte hamna i samma förväntningsläge som med A77. Fast nånstans tror jag att Sony kan åstadkomma nåt alldeles oerhört makalöst.

Tills vidare harvar jag på med A900, lite Zeiss-glas osv. duger rätt bra det med.


/Mats



Japp men jag bytte av helt andra orsaker(sen så går det alltid att byta system igen om jag nu skulle ångra mig) då jag inte är ute efter att ha senaste o bästa kameran på marknaden hela tiden....jag kände helt enkelt inte mig så trygg längre med Sony att jag ville investera mer pengar i systemet....att dom satsar hårt och seriöst på Nex det syns klart och tydligt både i form av nya objektiv och kameror men vad det gäller deras DSLR/SLT satsning känns det betydligt osäkrare....få nya objektiv hittar ut i ljuset och dom har påtagligt saktat ner släppen av ny kameror...frågan är hur länge dom kommer köra vidare med DSLR/SLT om dom ser att dom inte få fart på både objektiv kameraförsäljningen(som tydligen inte går så lysande...tex Pentax ligger idag före Sony i Japan när det gäller försäljning av DSLR/SLT)

Hehehe älskar också A900an men den är en trött(och tråkig) dinosaurie i jämförelse med A77an som är en fantastiskt rolig kamera att fota med.

Tror det är klokast o vänta ut ett tag...speciellt när du precis har köpt nya prylar Mats.

Haussa A99an tror jag inte man ska göra...bättre o ta det sansat o ha en mer realistisk syn annars blir man lätt besviken när väl kameran släpps.
 
Senast ändrad:
.
hehe, precis när jag skrev det där så verkar det som om spekulationerna om A99 faktiskt börjar nu :)

http://www.sonyalpharumors.com/sr4-sony-a99-has-100-25-600-iso-extended-to-50-and-102500/


/Mats

Hehehe när den väl släpps så kommer det med all säkerhet att blir ett kraftfullt magplask för många...folk kommer lyfta denna kamera till skyarna o sen när det visar sig att den inte alls blir vad dom hoppats på så slutar det i besvikelse o klagande.
 
Det må vara hur det vill med det. Det intressanta i sammanhanget kommer först när man jämför resultat.
För mig och många andra är det fullständigt ointressant om AF vid one-shot blir 0,23 eller 0,29 sek tills AF säger "färdig". Det intressanata är hur väl skärpan ligger.

Och här måste jag, till min stora sorg under flera år som Canonanvändare med promodeller och primegluggar, notera att det inte är utan orsak som det finns flera trådar här på FS som tar upp fokusproblem med 5DMkII och 7D.

Jag har haft Canon 10D/20D/40D/50D/7D/5D/5DMkII/1D/1DMkII/1DMkIII/1Ds och 1DSMkII. Samtliga utom 20D var tvungna att omkalibreras vad gäller AF. Vissa av dem blev inte så mycket bättre för det. Så hittar man en Sony A900 som naglar skärpan säkrare. Speciellt med ljusstarka objektiv.

Snabb AF vid oneshot utförs av den kamera+objektiv hittar bästa skärpan på kortast tid. Inte hur snabbt fokus bestämt sig och kanske ger ett halvdant resultat.

Har även kört Nikon under ett par år parellellt med Canon. D300/D2Xs/D3 plus både gluggar med AF-S och den skruvdrivna gamla 85/1.4. Där gick det undan med den sistnämnda och skärpan satt. Även om man har en Nikon som behövde kalibreras så blev den helt frisk efteråt. Jag vete fan hur många av Canons primegluggar och pro-kamerahus jag fått skicka hit och dit för att få ordning på dem. Vissa av primegluggarna blev aldrig bra, trots utbyte på garanti ( 3 st L-gluggar 24-70/2.8).

Inte alls kul när man verkligen behövde dem i yrket.

Åren 2003-2011 med Canon och deras AF tycker jag inte var någon hit.

Så, för en gångs skull kan jag faktiskt inte hålla med dig det minsta, Peter. Förutom att EF 135/2.0 L usm är nästan lika skarp som Sonys Zeissvariant och mycket bra.

//Lennart
Detta är en så välskriven och kompetent redogörelse för vad som i de allra, allra flesta fall är det enda som är av betydelse när man betraktar bilden efteråt:

**************************************************************
I bilden går det inte att se hur snabb AF:en var.
Men det går väldigt tydligt att se hur noggrann den var.
**************************************************************

Dina erfarenheter överensstämmer f.ö. inte bara med mina, utan även med många andras med tillräcklig kompetens för att kunna jämföra AF-noggrannhet.

Jag har kunnat se en tydlig förbättring av Minolta / Sonys AF såväl i snabbhet som noggrannhet för varje ny generation av kamera jag har ägt, och eftersom jag är en tämligen extrem multisystem-user, så har jag kunnat jämföra AF:en även för andra tillverkares kameror. Min erfarenhet är att Canon ev. kan vara lite snabbare, kanske framförallt på snabba och irrationellt rörliga motiv (fast de är inte så fruktansvärt bra där heller - med reservationen för att det antagligen kommer att ta något år till innan jag har lärt mig att hantera min EOS 1D), men när det gäller AF-noggrannhet och problemfrihet så ligger Sony helt klart före.

Nikon ligger (i min något mera begränsade erfarenhet av deras moderna system) nånstans däremellan - snabbare än Sony, något långsammare än Canon men säkrare, dock inte lika exakt som Sony. Likaså anser jag det vara helt klart att A900 låser på motiv vid sämre ljus, där Canon 5D Mark II inte hittar utan bara jagar fram och tillbaka. Trots att 5D II enligt specifikationerna skulle vara bättre än A900 i dåligt ljus - men i verkligheten är det precis tvärtom...

Obs! Beroende på val av objektiv kan detta självfallet kastas om helt. Det är inga svårigheter att välja ett Sony-objektiv som fokuserar snabbare än ett Canon-objektiv på EOS 1D.

F.ö. tycker jag det är förvånande med den ensidiga fokuseringen på AF:ens snabbhet istället för dess noggrannhet med tanke på att de allra, allra flesta fotare (i likhet med mig själv) väldigt sällan tar aktionbilder. Beror troligen på att det är mycket enkelt att mäta AF-snabbhet, åtminstone så länge man nöjer sig med mätmetoder som är föga relevanta för praktiskt fotograferande... Att mäta AF-noggrannhet är mycket besvärligare, och sådant som tar tid innebär högre kostnader för ägarna av fototidningar och testsajter, så av bl.a. detta skäl ser vi nära nog aldrig sådana mätningar.

Andra har liknande erfarenheter som mina när det gäller AF-snabbhet vs noggrannhet, har jag sett. Generellt gäller ju också ifall man jämför AF med samma teknik - ju snabbare, ju sämre noggrannhet.


Till sist, jag har ju ett flertal gånger försökt att framföra det för de flesta förvånande resultat de får som faktiskt går ut och jämför Canon (med sitt djupt inrotade rykte om att ha världens bästa AF) med Sonys (som anses ha den sämsta). När det gäller AF-noggrannhet så har jag inte sett annat än att resultatet blir det motsatta, alltså Sony bäst och Canon sämst av de tre fullprogramstillverkarna (dvs de som har både APS-C och FF-kameror).

Ett av de mycket få tester som gjorts när det gäller AF-noggrannhet (den enda jag har sett - finns det fler?) är ju i fotoMagazin 2008 Nr 5, som jag tidigare skrivit om flera gånger.


Allra sist, jag vet att många vanligen hoppar över allt som citeras, men det jag ovan citerat från Lennart är väl värt att läsas (minst) en gång till... :)
.
 
Senast ändrad:
---
Jag är därför glad att jag har kvar min A900 och fördelarna den ger, men även kameror med EVF som ger andra fördelar.

//Lennart
Återigen, en mycket balanserad och vettig sammanfattning, som jag själv givetvis helt och hållet instämmer i. :)

Även om jag i och för sig inte äger någon A900 men jag har använt den. Och ifall jag skulle ha haft 13 papp löst så hade jag ägt pets A900 nu...
.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.