Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
OK att den inte är bäst men så illa är det väl ändå inte? Som jag fattar det så stjäl spegeln ungefär 1/3 steg och det är ju inte så himla mycket... Själv skulle jag gissa att den är minst lika bra som A900 med lite ljus? Tysk farbror som har mätt: http://www.sonyalpharumors.com/a77-...ht-test-in-stock-in-uk-spain-canada-and-cina/

//R

Själva spegeln sägs sno 1/3 EV, men slutresultatet blir likväl nästan 2/3. D v s faktiskt iso 100 blir 160. Iso 1600 blir c:a 2400 vilket ökar detaljförsörande brus.

Det är inte SLT-konstruktionen jag direkt avser heller. Det handlar mer om att det även med "fritt blås" är svårt att få till bra lågljusegenskaper med 24MP på arean en APS-C sensor ger. Så för min del var det väntat.

Går även att se om man jämför en NEX-7 med en NEX-5n där ingen spegelfilm hindrar. NEX-7:ans högre pixeldensitet genererar detaljförstörande brus i högre grad än 5n vid samm iso-tal. Med nedskalad till 5n-storlek blir skillnaden inte märkbar. Så inget ont om 24MP på APS-C. Den ger vid optimala iso en bättre detaljerad bild än 16MP samtidigt som man kan få 16MP-sensorns låglöjusegenskaper (nästan) vid nedskalning. Och 16MP skäms inte för sig.

//Lennart
 
Nu har precis Nikon 800 och 800E presenterats. Några nya rykten om Sony FF?

Har snackats om en A99 ett bra tag....när den förväntas komma kan man bara spekulera i men ryktet säger att Sony skjutit på många lanseringar på grund av översvämningarna så att FF-kameran beräknas komma i slutet på året alt i början på nästa år.

Hur som helst så kan man nog vara ganska säker på att Sony kommer med en FF-kamera med denna 36mp sensor...frågan är bara när.
 
Nikon, here I come!

Har snackats om en A99 ett bra tag....när den förväntas komma kan man bara spekulera i men ryktet säger att Sony skjutit på många lanseringar på grund av översvämningarna så att FF-kameran beräknas komma i slutet på året alt i början på nästa år.

Hur som helst så kan man nog vara ganska säker på att Sony kommer med en FF-kamera med denna 36mp sensor...frågan är bara när.

Ja, men den kommer ändå att vara "handikappad" av SLT.

istället "finns" Nikon D800 ett år innan. Precis enligt önskelistan som vi haft för efterföljare till A900

FF 36 megapixel med bra brusegenskaper. Proffsigt vädertätat hus. Riktigt bra Video + LV osv.
Och så går den att köpa för under 25 000 kr!

Får min A900 nu på måndag och har just köpt upp mig på Zeiss-optik osv, så timingen är inte så bra, men till sommaren kommer allt Sony att säljas och en dylik Nikon D800 inhandlas. ;-)


/Mats
 
Ja, men den kommer ändå att vara "handikappad" av SLT.

istället "finns" Nikon D800 ett år innan. Precis enligt önskelistan som vi haft för efterföljare till A900

FF 36 megapixel med bra brusegenskaper. Proffsigt vädertätat hus. Riktigt bra Video + LV osv.
Och så går den att köpa för under 25 000 kr!

Får min A900 nu på måndag och har just köpt upp mig på Zeiss-optik osv, så timingen är inte så bra, men till sommaren kommer allt Sony att säljas och en dylik Nikon D800 inhandlas. ;-)


/Mats

Tänkte precis att nu kommer Mats att reagera precis som han skrivit. Jag hade iofs liknande tankar men slog bort dem. Även om kommande FF från Sony har en SLT-teknik kommer den säkert att bli bra. Sedan och tills vidare är inte skillnaden så stor mellan 24 och 36 Mp. Sannolikt blir det en 36Mp från Sony, men jag tror att man också gör en 50+ Mp baserad på nuvarande densitet i sin APS-C 24 Mp. Jag tror på en vidareutveckling av spegelfilmen alternativt AF direkt på sensorn.

Fast Nikon D800 blir säkert jättebra.

//Lennart

//Lennart
 
Får min A900 nu på måndag och har just köpt upp mig på Zeiss-optik osv, så timingen är inte så bra, men till sommaren kommer allt Sony att säljas och en dylik Nikon D800 inhandlas. ;-)
Några månader senare vet vi vad som händer. Du säljer din D800 och köper något annat som du sedan säljer och köper en begagnad D800, igen, eller en A900, igen. :)
 
Hur som helst så kan man nog vara ganska säker på att Sony kommer med en FF-kamera med denna 36mp sensor...frågan är bara när.

Man hoppas ju att det blir ordning på torpet snart och att Sony på något vis kan äta upp tidsskillnaden mot resten av världen men det känns inte riktigt som att det kommer rätt signaler än... eller?
 
Då va den här Sonys 500mm/f4.....men priset(om det stämmer) är helt galet...Sony lär inte sälja många med den prislappen

http://www.sonyalpharumors.com/sony...-f4-0-rugged-lens-price-13-000-euro/#comments

http://presscentre.sony.eu/content/detail.aspx?ReleaseID=7324&NewsAreaId=2

Det var ett ganska sanslöst pris. Den kan knappast vara så mycket bättre optiskt än Canons eller Nikons 500 mm, och den har inte stabilisering i objektivet. Tror att många av de som väntat på det objektivet känner sig lite smått besvikna, och i kombination med den långa väntetiden på en uppföljare till A850 och A900 kan det nog få en del att byta system.
 
Det var ett ganska sanslöst pris. Den kan knappast vara så mycket bättre optiskt än Canons eller Nikons 500 mm, och den har inte stabilisering i objektivet. Tror att många av de som väntat på det objektivet känner sig lite smått besvikna, och i kombination med den långa väntetiden på en uppföljare till A850 och A900 kan det nog få en del att byta system.

Ja, det är ju löjligt.
Dubbelt så dyrt som Nikons 500/4 VR och betydligt dyrare än Canonstbiliserade 600/4 och 800/5,6.

Tycker Sony beter sg ytterst märkligt faktiskt. Samma sak med deras 300/2,8 som också är betydligt dyrare än konkurrenternas och inom de här segmenten har de stora luckor. Sony har knappast den tyngd av varumärket som skulle behövas för att motivera sådana priser, snarare tvärtom.

Förstår inte strategin och hur de tänkt. Märkliga inhopp med en kamera här och ett objektiv där med lång tid emellan.

Nä, jag har tappat förtroendet för Sony. Visst gör de en och annan fantastisk kamera och objektiv, men det finns ju ingen helhet eller kontinuitet, inget man kan lita på som system riktigt.

Visst, Sony lär komma med en A99 så småningom med samma sensor som Nikon D800, fast SLT med snabbare fps, EVF med focus peak, gps. och nästan samma bildkvalitet, men kommer den att kosta 40 000 kr? Det vet man inte och när den kommer och om det blir konstiga fel på den om de blir en annan teknisk lösning vet man ju inte. Skulle vara coolt om den blir spegellös med AF-sensorer inbyggt i sensorn eller via mikrospeglar eller nåt, men det känns osäkert helt enkelt om det blir ver 0.9 av nåt som de släpper ut otestat.

Nä Sony, jag tycker det här känns halvdant och väldigt märkligt.


/Mats
 
Förstår inte strategin och hur de tänkt. Märkliga inhopp med en kamera här och ett objektiv där med lång tid emellan.

Nä, jag har tappat förtroendet för Sony. Visst gör de en och annan fantastisk kamera och objektiv, men det finns ju ingen helhet eller kontinuitet, inget man kan lita på som system riktigt.

Sony gör väldigt bra kameror (även om jag inte är så förtjust i EVF), men deras produktstrategi är som sagt lite underlig.

Nu har väl i och för sig inte Sony direkt riktat sig mot proffsmarknaden med sina kameror (även om mycket i utbudet är klart tillräckligt bra för det), och jag tror att just kontinuiteten skulle vara ett problem för den marknaden. Många fotografer måste byta kameror efter att helt enkelt kört slut på dem efter några år, och de som köpte A900 när den kom har helt enkelt inget att ersätta den med nu. Det kanske kommer en A99 under året, men yrkesfotografer är ett konservativt släkte och många av dem är nog inte så förtjusta i en EVF.

Såg nånstans att priset för 500/4 är som det är för att det tillverkas först efter beställning, och det kan mycket väl stämma. I och med att de med all sannolikhet byggs för hand med handslipade linser (på samma sätt som Canons och Nikons supertelen) lär det innebära att väntetiden är minst sagt lång för ett dylikt objektiv, vilket inte är så kul. Det innebär också att möjligheten att snabbt få tag på ett utbytesobjektiv om det går sönder är rätt liten.

Håller med dig, Mats - det är märkligt. Det är synd på så rara ärtor!
 
Ett ord räcker angående objektivpris. Idioter!.. Hur kan Sony tro att dom någonsin skall vinna marknad med priser som är rena skämtet..? Ja sannerligen underligt.. Men. Väntar man på resultatet då objektivet/en släpps så kanske dom är magiska. Så dom gör något som fotografer gärna betalar för. Något avancerade datamaskiner med avancerade bildprogram inte kan göra. (fniss) Jaja.. Hur det än är så verkar det rätt snurrigt korkat och marknadsfientligt. :)
 
???

Förstår ej vad ni menar.
Vet inte vad ni har för preferenser men 15 k€ eller om NiCan kostar 7.5 k€ (som det påstås) är bägge alternativen långt över min budget...... för ett tele. Dessa är ju inte i närheten av någon form av amatör nivå? Måste nog vara sponsrad eller ha ett jobb som betalar. Hur många Nikon 500/4 VR säljs till privat personer i Svedala eller Cannon 600/4.
Jag skulle kunna spara till en cz 135 som längst och då begagnad för 1k€ (ska du sälja din Mats)

Det som gjort att jag en gån valde Minolta och senare SONY (A100) var att man fick mycket för pengarna. Vist inte samma byggkvalite. Men för var det ett problem men idag när kamror byts efter 1-4 år är det inte många som är utslitna direkt. SÅ jag tycker fortfarande man får mycket för pengarna. A77 jmf ju med betydligt dyrare kamror.
Jag skulle nog gissa att en ny SONY blir billigare än Nikon D800, om specarna är liknande.
 
Det är säkert ett fantastiskt bra objektiv, men det är de andra 500/4 som finns på marknaden också. Känns nästan som att de bara gjort det för att visa att de kan, men inte räknar med att sälja så många (ungefär som Sigma med sitt 200-500/2,8).
 
Hur många Nikon 500/4 VR säljs till privat personer i Svedala eller Cannon 600/4.

600/4 säljs det inte så många av (den är stor, tung och dyr), men 500/4 är mycket populär bland naturfotografer (både Nikon- och Canonanvändare). Tror att det är fler privatpersoner än yrkesfotografer som köper just den brännvidden, liksom det är fler privatpersoner än yrkesfotografer som köpt t.ex. Nikon D3s. Yrkesfotografer vill gärna ha zoom (200-400/4), ljusstyrka (300 och 400/2,8) eller ännu mer räckvidd (600/4 eller 800/5,6).

Jag skulle nog gissa att en ny SONY blir billigare än Nikon D800, om specarna är liknande.

Kanske, men 25000:- är ett synnerligen konkurrenskraftigt pris för den typen av kamera. Möjligen att Sony kan få ner priset en aning tack vare att SLT-tekniken lär vara betydligt billigare att tillverka än prismat och spegeln i D800. För videoentusiaster kan nog Sony göra en kamera som är bättre än D800 också, men frågan är om det räcker.
 
Jag skulle kunna spara till en cz 135 som längst och då begagnad för 1k€ (ska du sälja din Mats)...

Jag har ju precis införskaffat det och knappt hunnit använda det. Har också precis köpt en A900 som jag inte får förrän på måndag, så det blir ju lite fånigt att prata om försäljning redan.

Men ja, det ska jag.

Tills alldeles helt nyligen så hade jag en klar strategi, att sitta nöjd med det jag har och så småningom uppgradera till en ny FF när Sony släpper A99 och njuta ordentligt av den makalösa kvalitet som A900 med fina objektiv ger.

Men nu har jag funderat ordentligt och inser att man inte kan lita på Sony, tycker strategin är konstig utan kontinuitet och framförallt får systemet väldigt dåligt stöd från tredjeparts-tillverkare som t.ex. Sigma osv.

Förutom A900 har jag behov av en kamera till som kan filma och är bättre vid lågljus för tele, t.ex. den kommande A57. Men nu när Nikon D800 kostar under 25 000 kr och på pricken är enligt önskelistan jag publicerade här för en efetrföljare till A900 och gör att det inte finns behov av två kameror. Jag är också oolig för att Sony kommer att klanta till det med A99, att den blir försenad och har konstiga fel osv. Har tappat förtroendet för Sony helt enket.

Dessutom finns D800 ju nästan redan till försäljning och det inte är nåt snack om tredjepartsutbud osv. så har jag beslutat mig för att gå över till Nikon.

Men, det kommer att dröja ett tag innan det finns några ekonomiska möjligheter till det, så det är inte aktuellt med någon försäljning av A900 eller Zeiss 135 än på ett tag. Det är faktiskt rätt hyggliga prylar det med som duger åt mig - åtminstone ett par månader till... Fast, vi får se. Än är inget skrivet i sten.


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.