pet
Aktiv medlem
Skit också. Jag fick tag på ett Minolta AF 50mm f/1.7 till hyfsat pris häromdagen. Nu behöver jag en kamera att montera det på.
Ähh min är ju till salu så det är bara till att handla ...13000sek utan batterigreppet.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Skit också. Jag fick tag på ett Minolta AF 50mm f/1.7 till hyfsat pris häromdagen. Nu behöver jag en kamera att montera det på.
Ähh min är ju till salu så det är bara till att handla ...13000sek utan batterigreppet.
Jo, alternativ finns och om man menar det man säger får man ju agera, men ibland är det nog mer snack än verkstad . Det är ett vettigt pris på en fin kmera, så du lär nog få den såld.
Förutom Per som nog skämtar lite så är det nog ändå så att det finns en redan liten klick som säger att de vill ha en, men sen när det kommer till kritan faktiskt ändå väljer bort den, vilket gör kundgruppen ännu mindre.
Utan batterigreppet. Betyder det att du nu vill sälja greppet separat till mig?
/Mats
Förutom Per som nog skämtar lite så är det nog ändå så att det finns en redan liten klick som säger att de vill ha en, men sen när det kommer till kritan faktiskt ändå väljer bort den, vilket gör kundgruppen ännu mindre.
Jo, förmodligen tillhör jag den kundgruppen. Objektivet (Minolta AF 50/1.7) köpte jag för att använda på min Minolta 9000. Nu känns den mera som en riktig kamera än när den hade en billig, ljussvag normalzoom.
Men jag är inte helt ointresserad av att köpa en Sony A850/A900. Det är dock rätt mycket pengar som måste pusslas ihop på något sätt.
Visst är det så Mats...några intressenter finns det på kameran men hittills mest "tomtar" som hör av sig med riktiga skambud mm.
Nja det har varit några ink dig Mats som har varit intresserade av att bara köpa batterigreppet så är det någon som bara vill köpa kameran till ett lite billigare pris så får dom göra det så säljer jag batterigreppet sen men jag kommer inte sälja batterigreppet innan kameran är såld.
Om kameran blir såld utan batterigreppet så hör jag av mig till dig först Mats då du är först i kön.
Eventuellt kommer jag även att sälja Zeiss 16-35an efter att jag fått A900an såld då jag ska investera i ett Zeiss 24-70 + en fast vidvinkel istället
Kändes lite märkligt att du aspirerade på en för att du köpt ett Minolta-objektiv, det var därför jag undrade lite om det var allvarligt menat eller lite skämtsamt. Du sitter väl på en ansenlig hög med fint Canon-glas? Då ligger väl en 5DMk2 mer naturligt till.
Jag köpte förresten kameran tillsammans med ett Sony 20/2,8. Har själv funderat på ett CZ16-35 istället, så när det blir dags kan du väl höra av dig.
/Mats
Klart att det var lite skämtsamt, men inte bara. A900 ser åtminstone ut som en rejälare kamera än EOS 5DII (och kändes väldigt gedigen de gångar jag har klämt på den på fotomässor), och prestandamässigt är den bättre på flera punkter. EOS 5DII ser ut som en plastkamera.
Jag kan förstå Peter om han vill sälja och bara har en APS-C samt det nya 16-50/2.8. Men har man både FF och APS-C blir ju 16-35:an i princip en ultravidvinkel på FF och en 24-50 (nästan) på en APS-C.
Det är ju ingen lätt klump precis.
Jag tog fram mina landskapsbilder från Öland och jämförde bildresultaten från A900+16-35 med bilder från 5DMkII och 24-70/2.8 L usm samt 24-105/4 L is usm tagna vid samma tillfälle och motiv. Det är svårt att inte älska 16-35/2.8 SSM då. Inte bara för den vidare vinkeln. Färgövergångarna känns bättre.
//Lennart
Jag har ju kört båda parallellt under ganska lång tid. 5DMkII är en mycket bra kamera och trots detta kan jag nog bara hålla med om att om man värdesätter själva känslan i kameran så är det mer "soul" över A900 plus en råare metallkänsla och sökaren är ju bara extremt bra.
Resultatmässigt är det dock relativt jämnt skägg mellan kamerorna. Färgerna kommer dock enl min privata smak fram på ett snyggare sätt i A900. Söker man bättre lågljusprestanda så är 5DMkII bättre. Men det handlar ju om en massa andra saker att väga in också. Så jag övergav min 5DMkII.
//Lennart
Låter bra. Jag ligger lågt och brådskar inte med det så om du erbjuder att sälja ditt VG framöver så köper jag det, annars får det bli ett nytt, ganska överkomligt ändå, men som sagt inget som är akut på något sätt.
Jag köpte förresten kameran tillsammans med ett Sony 20/2,8. Har själv funderat på ett CZ16-35 istället, så när det blir dags kan du väl höra av dig.
/Mats
Har ingen 16-50 till min A77
Att jag säljer A900an är endast för att den bara står o dammar i hyllan sedan jag köpte A77an...A77an är ett såpass mycket bättre verktyg för mitt fotograferande...visst inte fullt lika bra bildkvalité om man sitter o stirra på skärmen i 100% men i praktiken/slutbilden går inte att se någon skillnad om man nu inte gör kraftiga beskärningar o printar ut dom stort eller printar ickebskärda bilder i extrema förstoringar.
Vad jag däremot har kommit fram till är att jag sällan använder min Zeiss 16-35...den används i princip bara vid landskapsfotografering o då nästan uteslutande i det vidaste läget så en fast vidvinkel och en 24-70 passar mitt fotograferande bättre.
Tyvärr så lär vi aldrig få uppleva någon mer kamera med så mycket soul i som A900an från Sony
Personligen tycker jag Sony just nu verkar satsa mest på Nex vilket är trist...hade personligen velat se mer o större satsning på objektiv till deras DSLR/SLT kameror....både i form av nya och uppdaterade modeller.
CZ 16-35/2.8 kan rekommenderas varmt. Jag köpte ett i andra hand av en knepig typ som inte fattade vad han sålde.
Har en 24-70/2.8 SSM och brukar ibland tänka att de räcker mer än väl, men har man sett resultaten från en 16-35 ställd mellan 16 och 22mm hyfsat nedbländad vid plåtning av ett natursceneri så känns det som oumbärligt.
Räkna dock med att det kan vara lite mjuktecknande vid 35mm och full öppning på längre avstånd. Ska så vara. Har fått mitt justerat så att Magnus Kazen på Sonys service i Linköping anser att det ligger helt i linje med deras referensexemplar. Han säger också att vissa ex kan vara lite mjuktecknande i andra ändläget (16mm). Nu är mjukteckning inte detsamma som oskärpa.
Jag kan förstå Peter om han vill sälja och bara har en APS-C samt det nya 16-50/2.8. Men har man både FF och APS-C blir ju 16-35:an i princip en ultravidvinkel på FF och en 24-50 (nästan) på en APS-C.
Det är ju ingen lätt klump precis.
Jag tog fram mina landskapsbilder från Öland och jämförde bildresultaten från A900+16-35 med bilder från 5DMkII och 24-70/2.8 L usm samt 24-105/4 L is usm tagna vid samma tillfälle och motiv. Det är svårt att inte älska 16-35/2.8 SSM då. Inte bara för den vidare vinkeln. Färgövergångarna känns bättre.
//Lennart
I praktiken är det ganska sällan man (eller åtminstone jag) behöver vidvinkligare än 20 mm på en småbildskamera. Det är dock ganska roligt med extremare vidvinklar
Apropå vidvinkel på FF.
Kan det här va nåt?
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=166113
1 500 kr är ju inte mycket alls egentligen och det får ju lysande kommentarer på Dyum.
http://www.dyxum.com/reviews/lenses/Sigma-17-35-F2.8-4-EX-DG--Aspherical_review125.html
/Mats