Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Fasiken, jag har ju haft de här grejerna, i flera omgångar, och velat fram och tillbaka. Du har så rätt att jag inte fattade vad jag sålde. Får trösta mig med att det varit en mycket lärorik resa och att jag lyckats göra hyggligt vettiga affärer i alla fall. Nu sluts cirkeln och jag är tillbaka med rätt grejer, men köper knappast sakerna från ett överflöd av tillgångar då jag också nyligen inhandlat ett Zeiss 135/1,8 av en stolle som i ett ögonblick av hjärnsläpp ville göra sig av med sitt :).

/Mats

Vad konstigt! Jag har samma glugg med samma serienummer hemma och exakt samma kartong med samma märken:)
Å andra sidan är det tomt i ett fack där det låg en 135/1.8 ZA:)

//Lennart
 
A99 blir 39 megapixel

Det är lätt att bli lite fundersam om man verkligen gjort rätt när man gjort en större investering. Var det vettigt att köpa en begagnad A900 nu när man för samma pengar kan få en splitter ny Canon 5D mk2, för den kan ju filma och så finns det ju Sigma 120-300/2,8 som passar och så kan den filma och så finns UV-hus osv...

Men jag har sansat mig nu :) Känner mig trygg i rätt val.

Hursomhelst surfade jag runt till och läste ett par artiklar på caonrumors där de bl.a. gissar att 5DMk3 kommer redan i februari och kommer att ha 22 megapixel och kommer att vara extremt lik den gamla modellen i handhavande och utseende, fast snabbare fps tydligen.

Det verkar lite märkligt för skillnaden är ju minimal jämfört med den tidigare modellen, men det finns tydligen en speciell anledning till 22 megapixel just map. video.
http://www.canonrumors.com/2012/01/5d-mark-iii-or-other-followup/

I have no insider information, but just wanted to point that 22 MP has some “magical” properties for HD video, as it corresponds exactly to a 3×3 oversampling of the final video resolution. (22 MP, minus crop for 16:9 ratio, divided by 9, equal 1080×1920)

The next “magical” resolution (4×4 oversamping) is at 39 MP

Det låter ju riktigt vettigt och om Sony går samma väg med prioritering av Video, vilket jag tror de gör, så ligger det mycket nära till hands att tro att A99 blir just 39 megapixel, vilket motsvarar en pixeltäthet på c:a 17,5 mpx på APS-C och det kan nog bli alldeles perfekt med en nyutvecklad sensor av den kalibern.


/Mats
 
A99 blir 33 megapixel

Fast nu har jag räknat på det här själv och det stämmer ju inte!

Tar man 1920x1080 och lägger på i över och nederkant för att få 3:2-förhållande blir det 1920x1280. Sedan om man multiplicerar sidorna med 4 så blir det en sensor med 7680x4320 pixlar, vilket blir en total upplösning av 33,2 megapixel.

Vet inte var de fått 39 megapixel ifrån.
33 eller (möjligen 61,5 megapixel om de vräker på med 5x5 :) )

3x3 oversampling blir dock mycket riktigt 22,1 megapixel.

33 megapixel känns väldigt "lagom" för mig. Vill ha!



/Mats
 
Det känns väl troligt att Sonys två nästa FF har 24 respektive 36 MP, alltså 36 som i Nikon? http://nikonrumors.com/2011/10/03/t...-the-sensor-will-be-36mp-99-probability.aspx/ Undertecknad blir givetvis glad om Sony chockar marknaden med en Nex7-liknande chock i FF-format

Sannolikt med 36MP iaf då ju Nikon säkert kör med en Sonysensor. Inte ekonomiskt för Sony att dubbeltillverka.

Tror inte på NEX med FF p g a registeravståndet som gör kameran för klumpig och inte smidigare än en SLT-

Och Mats. Du har inte valt fel. Börja inte vela nu!

//Lennart
 
Ah - jag menade inte en FF-Nex utan något oväntat som chockar marknaden på samma sätt som Nex7 gjorde fast i FF-SLT-format, alltså 57MP eller liknande ;-)

Fullt möjligt! "Bara" att ta och tillverka en c:a 2,2x större sensor med samma densitet som sensorn i A77 har. Det blir c:a 50 MP.

Fast det medför lite andra saker. Tror inte det bara är att skära ut en sådan ur en befintlig wafer. Vidare måste nog den kameran ha en rejäl minnesbuffert för att hantera filstorlekarna. Å andra sidan tror jag inte användaren av en sådan kamera skulle fordra snabb AF och hög bps. Skulle kanske räcka med kontrastsökande AF så att spegelfilmen kan elimineras helt.

Vet inte om jag har fel, men jag tror annars att spegelfilmen måste tillverkas på annat sätt än nu för att den inte ska "slacka" rejält i kanterna på en FF.

Det bästa vore ju om en sådan kamera kunde mäta AF direkt på sensorn.

//Lennart
 
Vet inte om jag har fel, men jag tror annars att spegelfilmen måste tillverkas på annat sätt än nu för att den inte ska "slacka" rejält i kanterna på en FF.

Det är fullt möjligt att det kräver annan tillverkningseknik, men det är knappast ett stort problem. Det gjordes ju redan på 1960-talet.
 
Problemet är ju bara att Sony är så förbaskat klantiga.
De har know-how, de kan elektronik osv.
Men sen klantar de sig helt otroligt marknadsmässigt och gör tekniska småmissar, men som får ofantliga konsekvenser och diskvalificerar prylarna.

A77 skulle ju bli bra, men den kom ett år försent och har massa problem med lag och för liten buffert och annat så att den blir dålig på det som skulle vara dess starkaste gren. Istället får man bara nackdelarna kvar som skulle möjliggjort detta.

A99 om de lyckas göra helt rätt skulle kunna bli fantastisk, men planerna att det skulle komma minst två, troligen tre FF under 2012 och den första nu på våren blir ju om intet. Troligen kommer det en sent om sider på hösten med tillgänglighet först 2013, fast den har väl massa fel om den stressas fram, så istället kommer den till sommaren 2013 istället.

Då har Nikon D800 redan tagit ett stort grepp om marknaden och en D4X släpps. Canon har en 5Dmk3 med superbra filmegenskaper och släpper väl sedan yterligare en modell, kanske 1DXs...

Tredjepartstillverkare som Sigma ser att det inte finns någon marknad för att göra sina bättre objektiv med alpha-mount osv. Handlarna ratar Sony och marknadsföringen fortsätter bli katastrofal.

Jag har tyckt Sony är intressant för att de ligger på och är innovativa, gör fantastiska saker till bra priser osv. och de har alla chanser att göra något riktigt stort. Gång på gång gör de nästan det, men stupar på målsnöret. Nu börjar jag tröttna.

Det verkar bli samma visa med uppföljaren till A900 som med uppföljaren till A700...

Nä, om det inte kommer mer kött på benen att Sony gör rätt och i tid så säljer jag iväg allting och börjar om med Nikon istället. D800 verkar ju helt perfekt.


/Mats
 
_____________________________

Nä, om det inte kommer mer kött på benen att Sony gör rätt och i tid så säljer jag iväg allting och börjar om med Nikon istället. D800 verkar ju helt perfekt.
/Mats

_____________________________

Tror du målar för många Hornpellar på på både tak, väggar och golv. Dock anser jag att din beskrivning av förutsättningar och vad resultaten blev hittills i stort sett är korrekt. Det går inte bara att skylla på översvämningar.

jag tror inte det finns marknad för 3 nya FF märkta Sony och det finns inget som motsäger att en A99 skulle bli annat än bra. Däremot har du säkert rätt i att den blir ganska sent lanserad och leveransklar till kund.

Det tog Nikon 5 år innan de ens på riktigt allvar kunde konkurrera med Canons prestanda trots att Nikon var först ut att presentera en gångbar pro-dslr (D1 anno 1999). Sony har vinglat lite hit och dit, men verkar ha funnit sin väg. Så lite mer tålamod kanske vi får ha.

men visst ser Nikon D800 ut att bli en bra kamera.

//Lennart
 
Ni som följer skvallersajterna, finns det ingen strömning mot kvadratisk sensor på en kommande kamera. Vore så skönt att slippa vertikalgrepp, och utsnittet är ju trevligt det med och enkelt att croppa till vilket rektangulärt utsnitt man än föredrar.

/T
 
Ni som följer skvallersajterna, finns det ingen strömning mot kvadratisk sensor på en kommande kamera. Vore så skönt att slippa vertikalgrepp, och utsnittet är ju trevligt det med och enkelt att croppa till vilket rektangulärt utsnitt man än föredrar.

/T

Du menar så här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1589201#post1589201

Ingen utanför fotosidans A900-tråd verkar vara så innovativa tyvärr, men bra vore det ju.
Skulle funka alldeles utmärkt med SLT, då faller argumentet att en större spegel skulle behöva vippa och att registeravståndet skulle behöva bli större.

Typiskt förresten med såna "argument" av folk som säger att det "inte går". Tror man kan lära sig något av detta om man är mottaglig.


/Mats
 
_____________________________

Tror du målar för många Hornpellar på på både tak, väggar och golv.

Jo, så är det kanske. Vi får hoppas att sony gör annorlunda nu, men det verkar faktiskt inte så.

Time to market är oerhört viktigt och sen ska det marknadsföras rätt också. Jag är rädd att de kommer att klanta sig ytterligare en gång, det är en känsla jag fått. Hoppas jag har fel.

Fanns vissa indikationer på det vid lanseringen av A77 att de skulle mer påtagligt attrahera handlarna och att "the FF models next year will be even more impressive".

Ingav ett visst hopp, men nu verkar det som att det inte alls blir så att de ska använda tiden för att utvärdera finesserna beroende på feedback från A77. Det betyder att det inte alls var sant med tidig lansering i år, för i så fall hade konstruktionen behövt kommit mycket längre.

Visst har de haft problem med jordbävningar, översvämningar osv., men nu skyller de annat på detta som inte alls är relaterat.

Jag är schkepischk!


/Mats
 
Jag är schkepischk!
/Mats

Likt uttrycket Steafan Sauk myntade och du återanvänder är jag också i viss mån också scheptischk! Ser dock problemet ur en liiiten, men ändå annorlunda synvinkel.

På den dslr- tillsammans SLT-sidan skulle det nog gagnat Sony att inte släppa en sån massa modeller i instegs- och strax över instegssegmentet. Om vi bortser från NEX som är ett kapitel för sig borde man kanske hållit sig till EN bra instegskamera, EN riktigt kvalificerad semiprovariant inkl en skalad ekonomiversion av den samt EN prokamera i FF-format (även den i 2 versioner: En för snabbhet, bra lågljusprestanda+ en med högsta möjliga upplösning för mer detaljering.

Nu har man kryssat hit och dit och haft en massa modeller i luften samtidigt där några varit helt onödiga och därtill inte speciellt "färdiga". Och då menar jag historiskt.

Egentligen har man bara haft 2-3 fullträffar som marknadsförts dåligt: A700 och A900/A850. Vidare en hyfsad träff med A550 som på sitt sätt var smått revolutionerande vad gäller användande och pris.
A700 följdes inte upp snabbt nog. Här skulle tekniken från A550/A580 implementerats i ett robust magnesiumhus med vädertätning. A900/A850 skulle snabbare ersatts med exv A900n med LV, video.

Men man plottrade bort sig anser jag och A77 hade alla förutsättningar att bli en riktig semiprovariant som verkligen konkurrerat med Eos 7D och D300s. Hade man lagt mer krut där hade man lyckats i tid dessutom.

Noterar även att Sony bara haft EN kamera som toppklassats i svenska testares ögon: A900. Konstigt nog fick A850 bara "rekommenderas och prisvärd".

Visioner och kunnande samt tillgång till tekniken är ju hörnstenar. Sony har dem, men det gäller att omsätta de faktorerna i praktiken också och få tummarna ur klaveret.

Gissar dock på att resurserna lagts på NEX och dslr/SLT blivit lite mer styvmoderligt behandlade.

//Lennart
 
Nää, a77 är inte så djävla dålig......köp en själv och se.
Samma med a900/850 och a700, det klankas.
Har själv alla tre och jag är nöjd. 2 "långsamma" och en "snabb" kamera:)
Mats själv sa att a900 passade hans fotostil, jepp....kamera efter behov.
Alla världens kameror "kunde" varit bättre (om man fick som man ville)

Nisse
 
Du menar så här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1589201#post1589201

Ingen utanför fotosidans A900-tråd verkar vara så innovativa tyvärr, men bra vore det ju.
Skulle funka alldeles utmärkt med SLT, då faller argumentet att en större spegel skulle behöva vippa och att registeravståndet skulle behöva bli större.

Typiskt förresten med såna "argument" av folk som säger att det "inte går". Tror man kan lära sig något av detta om man är mottaglig.


/Mats

Aaah, bra länk/tänk. Precis så ska det vara :)

Vh
T
 
Nää, a77 är inte så djävla dålig......köp en själv och se.
Samma med a900/850 och a700, det klankas.
Har själv alla tre och jag är nöjd. 2 "långsamma" och en "snabb" kamera:)
Mats själv sa att a900 passade hans fotostil, jepp....kamera efter behov.
Alla världens kameror "kunde" varit bättre (om man fick som man ville)

Nisse

Vet inte om det var riktat till mig eller lennart eller bägge, men visst, A77 är en asbra kamera, det håller jag med om, inget snack om saken. Totalt sett världens bästa APS-C system-kamera om man ser till helheten skulle jag vilja säga. Inte bäst på alla områden dock.

Problemet är inte det, utan att det inte räcker. Det finns problem med kameran och den lyckas tyvärr inte övertyga tillräckligt på flera områden, vilket gör att den inte blivit den succé den kunde ha blivit.

Relativt lite förbättringar skulle kunnat gjort den till något riktigt riktigt stort som kunde gett Sony det stora lyftet de så väl behöver.

Bättre hög-ISO egenskaper, större buffert, avsaknad av buggarna och lag-et och ett halvår tidigare minst (så hade de undgått katastroferna också) och ett supportprogram för pro.

Problemet är klantigheten med en del detaljer, inte att kameran är usel. Det är den inte, men den skulle kunna varit mycket bättre, eller tom. lite bättre hade varit nog. Nu finns det brister som gör att den överträffas av de andras modeller i flera avseenden. Hade inte behövt vara så.


/Mats
 
Problemet är klantigheten med en del detaljer, inte att kameran är usel. Det är den inte, men den skulle kunna varit mycket bättre, eller tom. lite bättre hade varit nog. Nu finns det brister som gör att den överträffas av de andras modeller i flera avseenden. Hade inte behövt vara så./Mats
Fast det är ju så med alla tillverkare... Om någon erbjöd mig att byta till Nikon eller Canon skulle jag kunna tänka mig det men för mig är det för dyrt att byta bara på kul. För min egen del funkar den agendan som ligger nu fint, dvs jag kanske får en Nex7 senare i år och kanske en ny SLT-FF nästa år. Skulle min A900 lägga av så får jag kanske handla en A65, vad jag har kunnat testa så saknar den problem åtminstone för mig, eller har jag missat något?

//R
 
Nää, a77 är inte så djävla dålig......köp en själv och se.
Samma med a900/850 och a700, det klankas.
Har själv alla tre och jag är nöjd. 2 "långsamma" och en "snabb" kamera:)
Mats själv sa att a900 passade hans fotostil, jepp....kamera efter behov.
Alla världens kameror "kunde" varit bättre (om man fick som man ville)

Nisse

Dubbelgarderar då jag inte heller vet om svaret var till Mats eller mig. Jag håller med Mats. Själv kör jag A900 oxå eftersom den uppfyller mina huvudsakliga behov.

Det hade räckt för A77 (jag är lite mindre kritisk här än Mats) om de ex som hann komma innan syndafloden varit mer "färdiga" vad gäller mjukvara och viss lag (fördröjning). Bufferten hade jag inte fäst så stort avseende vid däremot.

Jag kan mycket väl, om plånboken så tillåter, tänkas skaffa mig en A77 (när kameraskrället någon gång finns till försäljning) som komplement.

Några imponerande lågljusegenskaper på en 24MP APS-C med ljusstoppande spegelfilm har jag aldrig ens förväntat mig. Det hade man väl kunnat räkna ut från början att den skulle ha ett tapp där, men vid nedskalning till 16 eller 12MP hade den säkert haft lågljusegenskaper som varit "good enough".

Så jag är inte negativ till den kameran. Mer till tidpunkten för lanseringen. SLT-tekniken fanns utprovad innan och ropen på en mer proinriktad efterträdare till A700 har ju funnits sedan hedenhös (räknat i släpp av dslr). Här virrade man bort sig och lyssnade inte på marknaden tillräckligt förrän försent och fick väl aningen panik att släppa en kamera som från början hade ett par skönhetsfel som jag tror kunnat undvikas lätt med annan mjukvara. Som mök på braxen kom sedan översvämningar och istället för att hamna i en bra tätposition ligger man nu närmast efter.

Och har man kommit lite efter samt lovat mycket mer än vad som kunnat hållas så struntar nog kunderna i skälen. Hur olyckliga skälen än må vara. Jag tror faktiskt att man från Sonys sida bör släppa en A77n med större buffert, utan de fördröjningar som tidigare diskuterats och med en väldigt väl genomtänkt mjukvara.
Alternativt i alla fall en radikalt förbättrad FW. Bufferten ska åtminstone kunna ta en ansenlig mängd jpeg om inte annat. Och fördröjningarna/reaktionstidsproblem med inmatningshjulen är något som skrämmer seriösa köpare.

I övrigt är säkert A77 en mer utmärkt TANKE än färdig produkt som det verkar ligga till nu. Nu är den en "bra kamera" med vissa unika egenskaper. Den skulle kunnat vara helt outstanding.

//Lennart
 
Några imponerande lågljusegenskaper på en 24MP APS-C med ljusstoppande spegelfilm har jag aldrig ens förväntat mig. Det hade man väl kunnat räkna ut från början att den skulle ha ett tapp där, men vid nedskalning till 16 eller 12MP hade den säkert haft lågljusegenskaper som varit "good enough".

OK att den inte är bäst men så illa är det väl ändå inte? Som jag fattar det så stjäl spegeln ungefär 1/3 steg och det är ju inte så himla mycket... Själv skulle jag gissa att den är minst lika bra som A900 med lite ljus? Tysk farbror som har mätt: http://www.sonyalpharumors.com/a77-...ht-test-in-stock-in-uk-spain-canada-and-cina/

I övrigt är säkert A77 en mer utmärkt TANKE än färdig produkt som det verkar ligga till nu. Nu är den en "bra kamera" med vissa unika egenskaper. Den skulle kunnat vara helt outstanding.
Det kan jag hålla med om. Det har väl varit lite knasigt med alla SLT även dom små att dom säljer på att dom ska vara så himla illsnabba, kanske snarare marknadsavdelningen än konstruktionstyperna man ska vara irriterad på?

//R
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.