Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Om ska definiera "bildbehandling" så handlar det ju inte bara om ett moment. Först och främst måste vi utgå ifrån att vi menar samma sak.

Jag håller helt med om att bildbehandling börjar långt innan bilden hamnar i en dator. Jag tror dock att det finns folk som tycker att det är jätteroligt att fotografera men tycker att det är jättetråkigt att sitta vid en dator och fixa till bilder. Det är lite som att det fanns (och finns kanske fortfarande) folk som mycket hellre använde diafilm än negativfilm för att de är helt ointresserade av mörkrumsarbete.
 
Jag håller helt med om att bildbehandling börjar långt innan bilden hamnar i en dator. Jag tror dock att det finns folk som tycker att det är jätteroligt att fotografera men tycker att det är jättetråkigt att sitta vid en dator och fixa till bilder. Det är lite som att det fanns (och finns kanske fortfarande) folk som mycket hellre använde diafilm än negativfilm för att de är helt ointresserade av mörkrumsarbete.

Det förtydligandet känns relevant.

//Lennart
 
Jag håller helt med om att bildbehandling börjar långt innan bilden hamnar i en dator. Jag tror dock att det finns folk som tycker att det är jätteroligt att fotografera men tycker att det är jättetråkigt att sitta vid en dator och fixa till bilder. Det är lite som att det fanns (och finns kanske fortfarande) folk som mycket hellre använde diafilm än negativfilm för att de är helt ointresserade av mörkrumsarbete.

Oj vad kul det var när man började med Dia och köpte sin första projektor, tänker på att en del är intresserade av stora förstoringar och utskrifter, här fick man helt plösligt visa stora bilder på duk vilket var väldigt spännade,särskilt när man visade för bekanta och fick uppskattning för att bilderna var fina.

Sedemera kunde det så klart bli ruskigt tråkigt med långa visningar, tålmodigt försökte man dölja gäspningarna som kom under långa visningar, jag ville gärna även fota stenar och träd och gamla byggnader, bekanta ville så klart se mera av sin egen familj, så man fick sortera ut och ordna i bland med bilderna, eller knäppte man snabbt vidare.

Till en början plockade jag inte bort så många bilder fast dom var dåliga, det kostade lite pengar med alla filmer, och man fick ibland ta tre av varje särskilt vid gruppfoton. Numera ligger bilderna i sina grå plastlådor, och projektorn inslagen i en konsumkasse, strykbräden var ett bra bord för projektorn, höj och sänkbar som den var.

Har för små rum i den lilla trean man bor i så någon modern högupplöst projektor med jätteduk har inte kommit på tal, lusten efter en sådan har också fallit undan med åren. min 37 tums TV:e från 2007 där blir inte bilderna så bra att visa. Men det var en rolig tid att minnas tillbaka på.

//Bengt.
 
Det förtydligandet känns relevant.

//Lennart

Ja att komponera bilderna, välja den annorlunda vinkeln kan vara myckat avgörande för en bra bild. Man drar sig ibland för att lägga sig eller sitta på huk, för att omgivningen då uppfattar en som en fanatiker.

Finns väl inget bildprogram som man kan ändra vinkeln i kan man tro, lite märkligt att vi inte pratar mera om det som är så viktigt och spännade att hitta nya vinklar vid sitt fotande. Pixlar och högisobilder styr varenda inlägg. Tänk vad många barnbilder men sett där barnet nära på tittar i taket när 1,90-pappa tagit bilden, flygbilder på barnen kan bli jobbigt i längden.

//Bengt.
 
Vad anser ni är ett rimligt pris att begära för en beg A900 med BG i mycket fint skick??

Tio tusen? :)

Va bra! Jag köper den direkt!

Jag skulle tro att det inte är några problem att sälja den för 20-25 tusen. Batterigreppet gör nog inte så mycket till eller från, skulle jag tro.
 
Njaeehhhh!

Marknadsmässigt pris upplever jag mer som 16-17500:-. Orsaken är A850 vars nypris är väsentligt lägre och att A900 inte erbjuder så mycket mer förutom högre bps och ett lite mer "polerat" yttre. Men då får den ha gått ganska lite och vara exteriört i superskick.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=166336

Sedan får man en snygg beg 5DMkII+vertikalgrepp (original) för 13.000-14.000:-. Från början kostade en 5DMkII c:a 28.000:- med batterigrepp. En A900+VG90 c:a 31.000:-.

//Lennart
 
Njaeehhhh!

Marknadsmässigt pris upplever jag mer som 16-17500:-. Orsaken är A850 vars nypris är väsentligt lägre och att A900 inte erbjuder så mycket mer förutom högre bps och ett lite mer "polerat" yttre. Men då får den ha gått ganska lite och vara exteriört i superskick.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=166336

Sedan får man en snygg beg 5DMkII+vertikalgrepp (original) för 13.000-14.000:-. Från början kostade en 5DMkII c:a 28.000:- med batterigrepp. En A900+VG90 c:a 31.000:-.

//Lennart

Trots fantaskisk kamera så tror jag att den blir svårsåld om man inte går ner betydligt i pris.

Visst finns det ett fåtal som vet att uppskatta de här kamerorna, men vi är nog få, väldigt få, som dels gör det och dels inte redan har en. De flesta som vill gå upp till FF satsar nog hellre på en Canon 5D Mk2. De flesta som köper en sådan kamera vill gå vidare från APS-C har nog fotograferat ett tag och även om vi är högljudda här i forumen så är inte Sony så stort.

Vad de kostade nya är inte riktigt relevant. Nu finns ju A77 (nåja, snart finns dem igen) som är en mycket modernare kamera och många anser att bildkvaliten är jämförbar samtidigt som den kan filma, är snabb och modern osv. T.ex. Peter som har båda och verkar gå i säljtankar på sin A900.

Vertikalgreppet är ju helt fantastiskt och kan säkert vara eftertraktat för de som har en A850 eller A900. Tror dock att det smartaste är att sälja kamera och grepp separat.

Skulle gissa på att man kan få 12 000 för kameran, men att det inte går så vidare snabbt. 1 500 kr för vertikalgreppet. Nåt sånt.


PS. Kameran i annonsen som du länkade till är redan såld. DS.

PS2. Peter! Du har mail. DS2.


/Mats
 
Skit också. Jag fick tag på ett Minolta AF 50mm f/1.7 till hyfsat pris häromdagen. Nu behöver jag en kamera att montera det på.

Vad sägs om en Sony A580 med det ypperliga 18-55SAM för 5 350 kr. ?
Ska sätta ut annons snart.

Kameran är i mycket fint skick. Inköpt december 2010 och har 5 200 exponeringar. Komplett med alla tillbehör och originalkartong.


/Mats
 
Trots fantaskisk kamera så tror jag att den blir svårsåld om man inte går ner betydligt i pris.

Visst finns det ett fåtal som vet att uppskatta de här kamerorna, men vi är nog få, väldigt få, som dels gör det och dels inte redan har en. De flesta som vill gå upp till FF satsar nog hellre på en Canon 5D Mk2. De flesta som köper en sådan kamera vill gå vidare från APS-C har nog fotograferat ett tag och även om vi är högljudda här i forumen så är inte Sony så stort.

Vad de kostade nya är inte riktigt relevant. Nu finns ju A77 (nåja, snart finns dem igen) som är en mycket modernare kamera och många anser att bildkvaliten är jämförbar samtidigt som den kan filma, är snabb och modern osv. T.ex. Peter som har båda och verkar gå i säljtankar på sin A900.

Vertikalgreppet är ju helt fantastiskt och kan säkert vara eftertraktat för de som har en A850 eller A900. Tror dock att det smartaste är att sälja kamera och grepp separat.

Skulle gissa på att man kan få 12 000 för kameran, men att det inte går så vidare snabbt. 1 500 kr för vertikalgreppet. Nåt sånt.


PS. Kameran i annonsen som du länkade till är redan såld. DS.

PS2. Peter! Du har mail. DS2.


/Mats

På sätt och vis är det lite svårt just nu då man inte vet hur nästa Sony FF är och vad den kostar. Den som redan har Alpha med ett antal objektiv borde vara en bra kund men man får inte ha bråttom som säljare. EOS 5Dmark2 hus kostar nu ca 16000 så det påverkar många. Jag såg en A900 på Blocket idag för 12 000 men på tex KEH kostar de begagnade A900 cirka 2400USD
 
Sälj gärna vertikalgreppet till mig om det är rätt pris. Tycker a900 är en centimeter för låg. Lillfingret på högerhanden halkar alltid av. Vore skönt med ett vg för att få perfekt grepp. Hade ett på gamla D7D och det var störtskönt.
 
Trots fantaskisk kamera så tror jag att den blir svårsåld om man inte går ner betydligt i pris.

Visst finns det ett fåtal som vet att uppskatta de här kamerorna, men vi är nog få, väldigt få, som dels gör det och dels inte redan har en. De flesta som vill gå upp till FF satsar nog hellre på en Canon 5D Mk2. De flesta som köper en sådan kamera vill gå vidare från APS-C har nog fotograferat ett tag och även om vi är högljudda här i forumen så är inte Sony så stort.

Vad de kostade nya är inte riktigt relevant. Nu finns ju A77 (nåja, snart finns dem igen) som är en mycket modernare kamera och många anser att bildkvaliten är jämförbar samtidigt som den kan filma, är snabb och modern osv. T.ex. Peter som har båda och verkar gå i säljtankar på sin A900.

Vertikalgreppet är ju helt fantastiskt och kan säkert vara eftertraktat för de som har en A850 eller A900. Tror dock att det smartaste är att sälja kamera och grepp separat.

Skulle gissa på att man kan få 12 000 för kameran, men att det inte går så vidare snabbt. 1 500 kr för vertikalgreppet. Nåt sånt.


PS. Kameran i annonsen som du länkade till är redan såld. DS.

PS2. Peter! Du har mail. DS2.


/Mats

Du har på sätt o vis både rätt och fel! Rätt i att det är ganska få som jagar dessa kameror. Men bara i närheten där jag bor gick ett ganska välanvänt ex av A900 för dryga 15 lakan (utan VG) samt en lite snyggare A850 för 12 lakan (utan VG).

Köparna hävdade samma sak som jag att de här kamerorna kommer att bli klassiker och upplösningen är så pass hög att det dröjer länge innan de är "urvuxna". Därtill (trots vissa fördelar med EVF) kommer kameror med lika bra OVF att bli väldigt dyra i framtiden. Och det finns ju rätt många som bara vill ha OVF.

Så vi som är "få" idag kanske blir fler. Själv är jag inte så konservativ vad gäller EVF p g a de manuella fokusmöjligheterna.

VG-greppet är ju i mina ögon (och händer ) världens skönaste och mest ergonomiska. Fick min gamla 1DsMkII som ju har integrerat vertikalgrepp att kännas lika ergonomisk som en tegelsten.

Men att ha en A900/A850 nu, när man behöver den är ju ganska angenämnt. Sedan kan man i lugn och ro invänta och se vad som kommer med EVF på FF-fronten och kanske skaffa en sådan UTAN att göra sig av med den gamla. Lär sannolikt dröja över ett år innan det kommer någon ny FF från Sony ut till kunder.

//Lennart
 
Tio tusen? :)

Va bra! Jag köper den direkt!

Jag skulle tro att det inte är några problem att sälja den för 20-25 tusen. Batterigreppet gör nog inte så mycket till eller från, skulle jag tro.

Hehehe det hade varit ett bra pris :)

Den kommer att läggas ut på annons under veckan.

Kamera,bg,två batterier,tre cf-kort o kratong mm som följde med vid köp för 15000sek så få jag se om det är någon som är intresserad av kameran för det priset...ha som sagt ingen brådska med att blir av med den.
 
Hehehe det hade varit ett bra pris :)

Den kommer att läggas ut på annons under veckan.

Kamera,bg,två batterier,tre cf-kort o kratong mm som följde med vid köp för 15000sek så få jag se om det är någon som är intresserad av kameran för det priset...ha som sagt ingen brådska med att blir av med den.

Ett bra och "rättvist" pris. Egentligen lite i underkant, men som Mats påpekat så är vi som använder dessa kamaror inte så många så marknaden är bara riktigt gynnsam när man hittar en kund som fattat hur bra dessa kameror är.

hade jag själv inte haft en A900 hade jag nog slagit till.

//Lennart
 
Väldigt vad poppis det var att sälja A900 nu då helt plötsligt. Nu ligger en till upe på Köp/Sälj, till ganska optimistiskt pris visserligen, men ändå. Den tredje på en vecka efter att fullständigt lyst med sin frånvaro hur länge som helst.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=166667


/Mats

Jovisst. Inte mycket att säga om priset på gluggarna, men marknaden säger nog max 14500 för hus och 1500 för VG istf 22 lakan. D v s minst 6 lakan för mycket såvida inte det handlar om väldigt få exponeringar och exteriört nyskick. Då skulle väl det handla om några hundringar till för kamera o VG=max 17000:-.

Å andra sidan ska vi väl kanske inte lägga oss i prissättningen så mycket. Det brukar reglera sig självt med tiden. Ägaren är säkert medveten om att det är realtivt ont om A900-hus trots att SR hävdat att kameran är i produktion igen (temporärt).

Dagens nypris är inte relevant anser jag. Ska man gå efter nypris/listpris så kostar en A850 nästan 10 lakan mindre än en ny A900 enl Prisjakt.

//Lennart
 
Dagens nypris är inte relevant anser jag. Ska man gå efter nypris/listpris så kostar en A850 nästan 10 lakan mindre än en ny A900 enl Prisjakt.

//Lennart

Jo, så är det såklart.
Men om man ändå hänvisar till nypris ska det ju gärna stämma.

Det är klart att nte vi ska lägga oss i priset. Det reglerar ju sig själv när köpare och säljare kommer överens. Jag är i alla fall glad att jag fått tag på min till ett ganska rimligt pris. De här kamerorna är så bra för den som är ute efter en specifikt att nypriset faktiskt är helt ok, men marknaden är som sagt pytteliten och få köper en sådan idag istället för t.ex. en A77 om inte priset är lågt. Tom vissa inbitna FF-användare ser ju fördelar med de modernare kamerorna, typ Peter, att de upptäcker att de inte använder den större kameran så mycket.

Visst är en A77 mer allround och ger en bildkvalitet i närheten, men det finns ändå några specifika egenskaper med en FF som inte kan ersättas med t.ex. A77 och jag har kommit underfund med att just för mig så väger de sakerna över, men vi är ng inte så många.

VG-C90AM kostar inte alls 3 690, utan 2 694.
http://www.proshop.se/Foto-och-Vide...-Grip-f-A900-2227486.html&utm_source=prisjakt

Priset i annonsen är uppdaterat nu ser jag.

Har frågat om vertikalgreppet, får se vad det blir, annars handlar jag ett nytt för 2 700.


/Mats
 
Jo, så är det såklart.
Men om man ändå hänvisar till nypris ska det ju gärna stämma.

Det är klart att nte vi ska lägga oss i priset. Det reglerar ju sig själv när köpare och säljare kommer överens. Jag är i alla fall glad att jag fått tag på min till ett ganska rimligt pris. De här kamerorna är så bra för den som är ute efter en specifikt att nypriset faktiskt är helt ok, men marknaden är som sagt pytteliten och få köper en sådan idag istället för t.ex. en A77 om inte priset är lågt. Tom vissa inbitna FF-användare ser ju fördelar med de modernare kamerorna, typ Peter, att de upptäcker att de inte använder den större kameran så mycket.

Visst är en A77 mer allround och ger en bildkvalitet i närheten, men det finns ändå några specifika egenskaper med en FF som inte kan ersättas med t.ex. A77 och jag har kommit underfund med att just för mig så väger de sakerna över, men vi är ng inte så många.

VG-C90AM kostar inte alls 3 690, utan 2 694.
http://www.proshop.se/Foto-och-Vide...-Grip-f-A900-2227486.html&utm_source=prisjakt

Priset i annonsen är uppdaterat nu ser jag.

Har frågat om vertikalgreppet, får se vad det blir, annars handlar jag ett nytt för 2 700.


/Mats

Håller med om i princip allt du skrivit i inlägget. Vill bara tillägga ett par saker:

1/ A850:s existens gör det svårt att riktigt rättvist värdera en A900 även om 29.000:- är ett ganska relevant nypris för en så pass bra kamera.

2/ Som du skrivit tidigare är det A900 som syns för försäljning just nu. Beror sannolikt på att den största delen av dessa 2 kamerors relativt lilla målgrupp nog skaffat sig A850 till det billigare pris den låg på (ungefär när denna tråd startade och sannolikt inspirerade av tråden att skaffa kameran) i olika omgångar.
De har till stor del behållit kameran och de ex som har sålts vidare har kanske kostat den nye ägaren mellan 9000 och 11000. Få av dem vill nog sälja en så bra kamera eftersom de vet att de blir utsatta för en massa prutförsök in absurdum. Plus givetvis att de tycker kameran är så bra att de inte vill sälja den för 7000-8000.

3/ Det är lite svårt att motivera prisskillnaden då vad gäller en A900 såvida den tilltänkta köparen inte absolut värdesätter högre bps, 100% sökartäckning och en lite flashigare finish.

4/ Jag tycker nog att Peter gjort ett sunt val även fast jag personligen helst skulle haft en A77 och en A900/A850. FF har sina givna fördelar liksom APS-C och samma upplösning på båda känns ju idealiskt.
Skulle även kunna tänka mig en A65 som kompanjon till A900 eller kanske hellre en NEX-7, men eftersom APS-C för mig har sina mest givna fördelar tillsammans med längre telen och lite högre bps är det svårt att bortse från A77:an. Får se vart det barkar och vad plånboken mäktar med.
Men jag hade gjort som Peter om jag märkt att den ena kameran (vilken av det vara månde) blev liggande.
Fast precis som du skriver så ligger mig FF-formatet så varmt om hjärtat att jag nog skulle känna mig "naken" utan en sådan kamera. Har haft FF sedan 2004 så det är inte så konstigt att man känner så.
Men oavsett A900:ans fördelar så är det ju toppen att ha tillgång till en kamera med LV och EVF för precisionsinställning av fokus samt hög bps (som A77).

VG är inte alltid ett måste, men jag skulle inte vilja vara utan möjligheten att montera av och på det efter behov. Ett oerhört fint och ergonomiskt grepp.

Sedan är det skönt ibland att bara köra en FF utan VG och en 50/1.4 (väger mindre än A77 med 16-50). Man klarar mycket med en 50mm när man flanörplåtar.

//Lennart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.