avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Jo, det har ju verkligen visat sig vara så. Att ha en bra jpeg-rendering har ju fördelar när det ska gå snabbt undan. Exv i pressamanhang. Men likt Mats tror jag inte att folk som kör FF i gemen tänker så mycket på hur en jpeg ser ut direkt ur kameran.
Jag trorvidare att ingen som inte vill/kan bildbehandla i raw skaffar sig en Nikon D3x/Sony A900/Canon 5DMkII eller 1DsMkIII.
Sedan är ju jpegmotorn i en A900/A850 inte sååå dålig. Ihop med DRO blir jpegbilderna riktigt bra ibland på lägre iso. Över 400-800 ser de inte så bra ut dock. Med avslagen NR får man sitta och pilla med en jpegfil som ser ganska jäklig ut om den inte skalas ned rejält. Med påslagen NR förvinner detaljer.
Bearbetning i exv ACR defaultläge med dragning i ett par reglage går nästan lika snabbt som att bara öppna en bild och titta på den. Ytterligare lite reglagedragning och bilden ser fantastisk ut jämfört med jpegfilen (lätt att jämföra om man plåtar i raw+jpeg).
Går betydligt snabbare än att korrigera en jpegfil och blir snyggare. Nej, jag ser ingen anledning att "kastrera" en A900/A850 genom att köra jpeg i den.
Å andra sidan skulle det väl inte vara så svårt för Sony (och andra märken) att i sina större dslr fixa lite bättre jpeg-rendering. Men jag tror inte att efterfrågan på A900/A850 skulle öka för det.
//Lennart
+1
Håller med till 100%.
Jpeg är inte dålig, utan duger gott, men det är ett icke-issue.
/Mats