För att göra detta ska bli helt korrekt så får du nog ändra detta till:
... särskilt som det med andra DSLR-kameror än Sonys är rätt segt.
Min lilla Sony A550 är en DSLR-kamera, och den klarar trots allt 4 bilder per sekund i Quick Liveview-läge (med AF för varje bild). Knappast segt. Jag gjorde år 2010 en jämförelse med seriebildshastigheten i liveview-läge på de kameror som då fanns från Canon, Nikon och Pentax, och dessa behövde 3-4-5 sekunder PER BILD med liveview-AF (i vissa fall upp till 10(!) sekunder). I detta perspektiv får man väl snarast säga att AF-LV i vissa modeller är blixtsnabb - 12-15-20 GÅNGER snabbare än vad de gamla prestigemärkena klarade. Total utskåpning, skulle jag säga. Vilket givetvis har fått begränsad uppmärksamhet i pressen... *)
Vid det här laget har väl de tidigare prestigmärkena lyckats med att komma upp till en LV--AF prestanda på ungefär 1,5 sekunder per bild på någon av sina modeller. Men Sony verkar ju vara ett minst sagt snabbrörligt mål för dem. Nu har de ju sin SLT-A77-kamera ute, vilken som bekant klarar 12 bilder/sekund i liveview-läge (som den ju kör i hela tiden) och med AF för varje bild.
Ingen annan DSLR-kamera kommer f.n.upp i den seriebildshastigheten, liveview eller inte, skitdyr eller snorbillig. A77 innehar f.n. "världsrekord" i snabbhet bland alla kommersiellt tillgängliga DSLR/SLT-kameror.
Det är med andra ord Liveview som är snabbt, medan den gamla DSLR-tekniken är seg !
Det är inte lätt att hänga med i teknikútvecklingen när vi elektronik-stollar kommer med in i bilden - då blir alla nedtryckta i soffan på grund av den plötsliga och snabba acceleration som då brukar uppstå. Minst lika hårdhänt som astronauterna i sina stolar när man skickar upp dem i rymden ...
*) Men jag ska väl i rättvisans namn också säja att Sony på senare tid har börjat tas på allvar på ett helt annat sätt än tidigare, då det ofta handlade om tämligen nedlåtande, ibland föraktfulla och i vissa fall t.o.m. direkt hatfyllda skriverier. I kontrast till detta har majoriteten av de artiklar som skrivits om A55 och de första NEX:arna, och ännu mer så nu om A77 och NEX-5N / NEX-7 har varit (särskilt för Sony själva kanske) överraskande positiva...
-