Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Sonys tredje FF nästa år

Ingen mer än jag som är lite nyfiken på den? SAR är som vanligt på tårna och levererar detta rykte. Min tolkning är att det blir en spegellös kamera som tar både A- och E-mount-objektiv, kanske genom att sensorn flyttas fram när ett E-objektiv monteras. Men en FF där man anstränger sig så för att kunna montera några få Sony APS-C-objektiv på en FF? Knappast troligt.

Men kan det vara så att Sony insett att folk vill ta vara på trenden med manuella "vintage"-objektiv som Leitz, Zeiss och Voigtländer med lämplig adapter? Jag har själv velat mellan A och E just pga. detta. Och med denna lösning får man det med FF! Låter lockande tycker jag.

Fast jag kanske tänker fel, har ni andra, bättre idéer?

/Lennart L
 
Fast jag kanske tänker fel, har ni andra, bättre idéer?
Hmm fast det låter väl inte helt tokigt med en NEX9 som är FF med A-mount och E-mount? Eller jo det låter ganska knasigt, kanske inte FF? Låter ganska Sony iallafall. Finns det förresten någon annan källa än SAR till ideer om vad Sony kommer med i FF-väg nästa år?
 
Ny FF låter vänta på sig A900 "in stock"

Inte bara för att tråden ska överleva årsskiftet tar jag upp den igen då A850/A900 långt ifrån är uträknade ännu. P g a översvämningarna och sannolikt prioriteringar att få fram A77 och NEX-7 först har det ju blivit en fördöjning av ny FF (A99?).

Såg även även att man enl SR fortfarande har A900 "in stock" tills vidare. Noterar även att de gamla gummorna (A850/A900) verkar försvunnit helt från beg.marknaden, vilket är förståerligt då annat alternativ inte finns att tillgå för FF-fotografen med A-mountgluggar om full funktion ska erhållas.

Undrar om det är många på denna tråden som planerat för att skaffa ny FF från Sony? Den verkar ligga långt fram nu. Frågan om det blir en eller två modeller som kommer känns öppen även om ryktena säger två.

Nåja, de gamla husen duger bra som fasiken rent bildkvalitetsmässigt. Själv saknar jag egentligen bara (trots en bra optisk sökare) en LV på dem. Tror också att det vore fullt möjligt med en ny FW för bättre rendering.

//Lennart
 
Har samma uppfattning som du när det gäller A850/A900.

Att det väsentliga som saknas är liveview, vilket ju i vissa fall kan vara väldigt värdefullt, torde väl de flesta ha upptäckt vid det här laget.

För min personliga del skulle jag också vilja ha en lite bättre JPEG "motor", nånting lika bra som NEC-5N tydligen har fått, eftersom mina bildbehandlingskunskaper är tämligen rudimentära (har dessutom inte haft råd att skaffa mig det beramade Photoshop-programmet). Dock torde väl JPEG-prestandan knappast vara av någon nämnvärd betydelse för de flesta här på tråden - när man väl lärt sig RAW-hantering så är det väl inget annat som gäller...

Sedan finns det naturligtvis ett antal småsaker man skulle vilja snofsa till, men inga stora "deal-breakers".
.
 
Tycker det verkar som att A850/A900 har kommit tillbaka i lager igen efter att ha varit borta ett tag sedan produktionen upphörde förra året. Detta kan betyda att Sony tillfälligt har satt upp denna produktionsline igen, och tillverkat en måttligt stor batch för att täcka det mindre behov som kan förmodas uppstå pga senareläggningen av efterföljarna. Kameror förloras eller totalpajas ju hela tiden, och dessutom behöver somliga helt enkelt uppgradera eller expandera.
.
 
Inte bara för att tråden ska överleva årsskiftet tar jag upp den igen då A850/A900 långt ifrån är uträknade ännu. P g a översvämningarna och sannolikt prioriteringar att få fram A77 och NEX-7 först har det ju blivit en fördöjning av ny FF (A99?).

Såg även även att man enl SR fortfarande har A900 "in stock" tills vidare. Noterar även att de gamla gummorna (A850/A900) verkar försvunnit helt från beg.marknaden, vilket är förståerligt då annat alternativ inte finns att tillgå för FF-fotografen med A-mountgluggar om full funktion ska erhållas.

Undrar om det är många på denna tråden som planerat för att skaffa ny FF från Sony? Den verkar ligga långt fram nu. Frågan om det blir en eller två modeller som kommer känns öppen även om ryktena säger två.

Nåja, de gamla husen duger bra som fasiken rent bildkvalitetsmässigt. Själv saknar jag egentligen bara (trots en bra optisk sökare) en LV på dem. Tror också att det vore fullt möjligt med en ny FW för bättre rendering.

//Lennart

Jag har också gjort een missbedömning. Sålde min A850 i tron att de skulle rasa i pris och finnas massor av för runt 7000 kr eller så vid den här tiden. Istället håller folk hårt på dem och några billiga ex som stått som skyltexemplar är helt väck.

Tyvärr har jag inga pengar för detta precis nu, men så fort det ramlar in lite så slår jag till och handlar en fabriksny A900 med VG. Har hittat dem helt nya ouppackade för 16000 på ett ställe.

Sen blir det nog en A65 som backup och uv-kamera plus en beg nex5.

Det är min roadmap. Saknar A850/A900 oerhört.


/Mats
 
Jag har varit väldigt skeptisk till det där med LV på en stor systemkamera, särskilt som det med DSLR-kameror är rätt segt.

Sedan några månader är jag dock ägare till en Samyang 85/1,4 och förundras över att kineserna lyckats fått till ett objektiv med så pass bra optisk prestanda och hyfsad kvalitetskänsla (trots att det mest är plast).

Att fokusera med f/1,4 på mattskivan på en DSLR med standardmattskiva är i princip omöjligt, och den fokusbekräftelse jag får i min D3 är inte helt pålitlig - alltså tänkte jag (för ungefär andra gången på fyra år) aktivera LV i kameran för att sätta skärpan exakt. Tyvärr händer inte ett jota när jag trycker på avtryckaren och har valt LV, så något är knas ... Objektivet går förstås att använda ändå, men det går inte att lita på att bilderna blir skarpa även om fokuseringslampan lyser grönt. Nån dag ska jag ringa Nikon och fråga vad jag kan tänkas gjort för inställning som gör att LV inte går igång.

Just på A850/900 lär en manuell 85/1,4 inte vara så mycket roligare än vad det är på min D3 just nu, men Sonys kameror med peakingfunktion torde vara en höjdare med den här typen av billiga manuellt fokuserade objektiv. (Jag använder ofta min D3 med en 45/2,8 och 105/2,5 och med den ljusstyrkan fungerar manuell fokusering utmärkt.)
 
Jag har varit väldigt skeptisk till det där med LV på en stor systemkamera, särskilt som det med DSLR-kameror är rätt segt.

Sedan några månader är jag dock ägare till en Samyang 85/1,4 och förundras över att kineserna lyckats fått till ett objektiv med så pass bra optisk prestanda och hyfsad kvalitetskänsla (trots att det mest är plast).

Att fokusera med f/1,4 på mattskivan på en DSLR med standardmattskiva är i princip omöjligt, och den fokusbekräftelse jag får i min D3 är inte helt pålitlig - alltså tänkte jag (för ungefär andra gången på fyra år) aktivera LV i kameran för att sätta skärpan exakt. Tyvärr händer inte ett jota när jag trycker på avtryckaren och har valt LV, så något är knas ... Objektivet går förstås att använda ändå, men det går inte att lita på att bilderna blir skarpa även om fokuseringslampan lyser grönt. Nån dag ska jag ringa Nikon och fråga vad jag kan tänkas gjort för inställning som gör att LV inte går igång.

Just på A850/900 lär en manuell 85/1,4 inte vara så mycket roligare än vad det är på min D3 just nu, men Sonys kameror med peakingfunktion torde vara en höjdare med den här typen av billiga manuellt fokuserade objektiv. (Jag använder ofta min D3 med en 45/2,8 och 105/2,5 och med den ljusstyrkan fungerar manuell fokusering utmärkt.)

Jag saknar inte LV alls på dessa kameror faktiskt. Manuella objektiv är heller inget jag satsar på för min syn är helt enkelt inte tillräckligt så att jag kan lita på den. Därför går Samyang 85 bort för mig. Det finns andra 85or med AF som är minst lika bra optiskt, t.ex. Zeiss eller Sigma. Har ett bra Sigma 70 70/2:8 macro och Zeiss 135/1.8. De får duga åt mig på en A900.

/Mats
 
Håller med dig afe.

Har under större delen av mitt fotoliv använt analoga FF-kameror med snittbildsmätare och stora, fina optiska sökare och varit nöjd med detta, men dessa tekniker räcker helt enkelt inte längre till för moderna högupplösta digitalkameror. I jämförelse med den bekvämlighet och precision som jag får med Focus Peaking och / eller utsnittsförstoring upp till 15x på min lilla NEX, så har den gamla tekniken plötsligt blivit stenåldersmässig. Dessa nya fokushjälpmedel sopar ju golvet med den gamla världen. Manuell fokusering har plötsligt blivit lätt som en plätt!


Det BF/FF-problem som de traditionella DSLR-kamerorna plågas med är helt eliminerat. Det som i vissa fall kan uppstå när det gäller detta orsakas inte av kamerornas bristande AF eller MF-justeringar, utan orsakas av fotografen själv. Man kanske kan kalla det P-I-BF/FF, dvs Photorgrapher-Induced-BF/FF (efter det välkända(?) begreppet PIO - Pilot Induced Oscillation). Detta kan uppstå vid situationer med väldigt kort skärpedjup när fotgrafen råkar röra sig lite framåt eller bakåt efter fokuseringen men före avtrycket. Detta problem finns förstås där hela tiden även även om man fokusera manuellt med snittbildsmätare eller med AF på en SLR eller DSLR-kamera, eftersom även där förflyter det viss tid efter att AF:en har låst och tills spegeln har kommit ur vägen och exponeringen kan ske. Bekämpas enklast med stativ.

Även med stativ kan samma effekt uppstå av en tredje orsak - motivet kan förstås också flytta sig framåt eller bakåt. Den enda möjligheten att bekämpa detta torde väl vara med ett autofokussystem som inte blir blint utan kan mäta (och det med snabbhet) hela tiden, även under själva exponeringen. Sonys SLT-system är f.n. det enda med sådan förmåga. Huruvida de ännu är snabba nog för att klara även kvicka motivrörelser vet jag inte (har ingen SLT-kamera själv), men ifall de inte är det nu så lär det bara vara en tidsfråga innan de är det.
-
 
Senast ändrad:
Mats, när synen blir dålig så är det givetvis AF man får förlita sig på. Min syn är inte heller som den var i unga år, men med Fokus peaking är det ju hur enkelt som helst att snabbt få skarpt. Med 7x eller 15x utsnittsförstoring tar det något längre tid, men precisionen kan bli bättre i vissa fall, tycker jag.

Har du provat Fokus peaking? Fanns det när du hade din NEX (för du hade väl en ett tag)? Det är möjligt att Focus peaking skulle kunna funka charmant för din del. Kanske utsnittsförstoring också, men jag gissar att det kan vara svårare ifall synskärpan går ner.
.
 
Det finns andra 85or med AF som är minst lika bra optiskt, t.ex. Zeiss eller Sigma. Har ett bra Sigma 70 70/2:8 macro och Zeiss 135/1.8. De får duga åt mig på en A900.

Jag skulle tro att alla 85:eek:r med f/1,4 är bättre än Samyang både optiskt och mekaniskt, och en del av dem har väl fungerande autofokus. Det jag var ute efter var just hur det fungerar att använda manuellt fokuserade objektiv med så pass hög ljusstyrka, och slutsatsen är nog att det fungerar halvbra på en DSLR, trekvartsbra på en DSLR med LV (fast långsammare hantering då) och alldeles utmärkt på en kamera som har peaking (antingen via en EVF eller displayen). Jag köpte en Samyang för att den kostar minde än hälften så mycket som den billigaste konkurrenten.

Jag har själv rätt dålig syn, men ser bra på nära håll så jag har inga problem att ställa skärpan manuellt så länge mattskivan i kameran inte har för stort skärpedjup (vilken är runt f/2,8). För fem år sedan hade jag en Canon 5D, och till den gick det att köpa en mattskiva som fungerade bättre för just manuell fokusering med ljusstarka objektiv (kostade ungefär 300:). Till min D3 går det att beställa mattskivor med snittbild eller mikroprismor från tredjepartstillverkare för 2000:- och uppåt - Nikon själva har inga mattskivor som är gjorda för manuell fokusering.

Hur som helst - det kan vara trevligt att kunna använda manuella objektiv på moderna kameror, men när skärpedjupet är extremt kort krävs nästan LV (vilket A850/A900 och min D3 saknar) om man ska vara noggrann. Bortser man från den förmodligen tämligen ovanliga användningen så är LV rätt så onödigt om man har en bra sökare.
 
Jag har varit väldigt skeptisk till det där med LV på en stor systemkamera, särskilt som det med DSLR-kameror är rätt segt.
---
För att göra detta ska bli helt korrekt så får du nog ändra detta till:
... särskilt som det med andra DSLR-kameror än Sonys är rätt segt. :)


Min lilla Sony A550 är en DSLR-kamera, och den klarar trots allt 4 bilder per sekund i Quick Liveview-läge (med AF för varje bild). Knappast segt. Jag gjorde år 2010 en jämförelse med seriebildshastigheten i liveview-läge på de kameror som då fanns från Canon, Nikon och Pentax, och dessa behövde 3-4-5 sekunder PER BILD med liveview-AF (i vissa fall upp till 10(!) sekunder). I detta perspektiv får man väl snarast säga att AF-LV i vissa modeller är blixtsnabb - 12-15-20 GÅNGER snabbare än vad de gamla prestigemärkena klarade. Total utskåpning, skulle jag säga. Vilket givetvis har fått begränsad uppmärksamhet i pressen... *)

Vid det här laget har väl de tidigare prestigmärkena lyckats med att komma upp till en LV--AF prestanda på ungefär 1,5 sekunder per bild på någon av sina modeller. Men Sony verkar ju vara ett minst sagt snabbrörligt mål för dem. Nu har de ju sin SLT-A77-kamera ute, vilken som bekant klarar 12 bilder/sekund i liveview-läge (som den ju kör i hela tiden) och med AF för varje bild.

Ingen annan DSLR-kamera kommer f.n.upp i den seriebildshastigheten, liveview eller inte, skitdyr eller snorbillig. A77 innehar f.n. "världsrekord" i snabbhet bland alla kommersiellt tillgängliga DSLR/SLT-kameror.

Det är med andra ord Liveview som är snabbt, medan den gamla DSLR-tekniken är seg !
:) :)

Det är inte lätt att hänga med i teknikútvecklingen när vi elektronik-stollar kommer med in i bilden - då blir alla nedtryckta i soffan på grund av den plötsliga och snabba acceleration som då brukar uppstå. Minst lika hårdhänt som astronauterna i sina stolar när man skickar upp dem i rymden ... :)


*) Men jag ska väl i rättvisans namn också säja att Sony på senare tid har börjat tas på allvar på ett helt annat sätt än tidigare, då det ofta handlade om tämligen nedlåtande, ibland föraktfulla och i vissa fall t.o.m. direkt hatfyllda skriverier. I kontrast till detta har majoriteten av de artiklar som skrivits om A55 och de första NEX:arna, och ännu mer så nu om A77 och NEX-5N / NEX-7 har varit (särskilt för Sony själva kanske) överraskande positiva... :)
-
 
Senast ändrad:
Mats, när synen blir dålig så är det givetvis AF man får förlita sig på. Min syn är inte heller som den var i unga år, men med Fokus peaking är det ju hur enkelt som helst att snabbt få skarpt. Med 7x eller 15x utsnittsförstoring tar det något längre tid, men precisionen kan bli bättre i vissa fall, tycker jag.

Har du provat Fokus peaking? Fanns det när du hade din NEX (för du hade väl en ett tag)? Det är möjligt att Focus peaking skulle kunna funka charmant för din del. Kanske utsnittsförstoring också, men jag gissar att det kan vara svårare ifall synskärpan går ner.
.

Nä, hade inte det i min NE, men har provat funktionen som hastigast å en A77.
Visst, det är suveränt. Ska skaffa en NEX för att använda med adapter och alla mina fnia gamla Konica Hexanon-objektiv.

På A900 kommer jag att förlita mig på AF och se till att det är exakt kalibrerat. Den är mycket exakt i sin AF och det behövs om man kör 35/1,8 på FF, skärpedjupet blir löljligt kort helt enkelt. Skulle jag försöka med det manuellt skulle det bli skit.


/Mats
 
Nä, hade inte det i min NE, men har provat funktionen som hastigast å en A77.
Visst, det är suveränt. Ska skaffa en NEX för att använda med adapter och alla mina fnia gamla Konica Hexanon-objektiv.

På A900 kommer jag att förlita mig på AF och se till att det är exakt kalibrerat. Den är mycket exakt i sin AF och det behövs om man kör 35/1,8 på FF, skärpedjupet blir löljligt kort helt enkelt. Skulle jag försöka med det manuellt skulle det bli skit.


/Mats

Har du köpt en A900 igen din tokskalle? :)

Jag antar att du menar 135/1,8 och inte 35/1,8, och ja - skärpedjupet är löjligt (icke existerande).

Här kan ni för övrigt läsa att det finns folk som inte ens tror det är möjligt att ha AF med den typen av ljusstarka teleobjektiv: http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/straight-1379-tiden-gar-liksom-a.htm (och att Zeiss sagt att det inte går) :D
 
Har du köpt en A900 igen din tokskalle? :)

Jag antar att du menar 135/1,8 och inte 35/1,8, och ja - skärpedjupet är löjligt (icke existerande).

Här kan ni för övrigt läsa att det finns folk som inte ens tror det är möjligt att ha AF med den typen av ljusstarka teleobjektiv: http://www.fotosidan.se/blogs/straightphotography/straight-1379-tiden-gar-liksom-a.htm (och att Zeiss sagt att det inte går) :D

Ja, jag menade 135. Köpte Zeiss 135/1,8 av Aspman och använder det nu på min A580, men såna objektiv förtjänar en riktig kamera, så det kommer att bli en ny A900. Har hittat var de finns fabriksnya till vettigt pris och planerar att köpa en så snart som möjligt, men saknar lite tillgångar för det just nu, men snart så.


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.