Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
I MIN värld utnyttjar man alla fördelar en kamera har. Finns ingen anledning att zooma ut för att sen beskära fram en del bara för att man har massor av pixlar? Så att man köper kameran primärt för att ha möjlighet till stor beskärning håller jag inte med om. För att få ut max av objektiv osv strävar man ju alltid efter att fylla bildytan med motivet så mycket som möjligt, bara att man med A77 har möjligheten att även kunna jobba med beskärning i nödfall, men det är ju inte så man primärt vill jobba. Alltså, den höga pixeltätheten går ju faktiskt att utnyttja även för "nerskalning av brus" eftersom det faktiskt blir en sådan positiv effekt helt automatiskt och därför också minskar betydelsen av bruset..............

/Mats

Håller nog med Lennart här och det är väl precis det han gör här att utnyttja en del av de fördelar många pixlar ger. Det är väl annars ganska vanligt att om man fotograferar arkitektur att göra just detta, zooma ut för att få utrymme att räta upp fasaderna om man har vidvinkeldistorsion. Det underlättar alltid med fler pixlar vid beskärning eller hur?
 
...................A77 är faktiskt inte så hiskeligt dyr, så kundgruppen som köper den är nog också folk som vill börja med foto och vill ha ett bra verktyg att växa i och inte är så insatta. De får intrycket att kameran brusar och hanteras av kameran för kraftigt så att den ger dåliga bilder pga detta. Tack vare skalningseffekten så blir detta ytterst marginellt om ens märkbart annat än om man zoomar in på pixelnivå som ingen bör göra ändå.

Jag tror inte alls att "alla" vet om det, eller ens att brusreducering är en bildbehandlingsfunktion kameran gör vid jpeg-omvandlingen. Det finns ju också tekniker för att minska bruset i hårdvaran som även påverkar raw-bilden, som t.ex. långtids NR och hur A/D-omvandlingen sker.

Därför är det högst olyckligt att tidningar tydligen gör så stor grej av det, när det i själva verket faktiskt är en bagatell som inte ens vid jpegfoto knappt går att urskilja, så att om man jämför utskrifter gjorda från A77 och Canon och Nikon-kameror inte går att se med blotta ögat. Onyanserat av tidningarna helt enkelt och om då även en insatt person som Bengt tolkar det som att Sony ligger efter så gör väl den som läser tester för att få hjälp att köpa sin första systemkamera så ännu mer.

Visst är det klantigt av Sony att inte göra något åt en grej som klagats på länge, men jag tror inte det beror på oskicklighet och dåligt kunnande, utan på preferens och att de helt enkelt inte tagit detta på så stort allvar att de lagt ner så mycket energi på det eftersom det är så marginellt i praktiken.........................

................Tror att vi underskattat betydelsen av skalningseffekten när vi nagelfar en kamera på det här sättet och pixelpeepar. Att A77 har 24 megapixel är en stor fördel jämfört med konkurrenternas 16 eller 18 och man ska nog inte så lättvindigt vifta bort det med argumentet att man inte har nytta av så mycket pixlar, eller att objektiv inte klarar att ge kameran rättvisa osv. Den höga upplösnngen höjer bildkvaliten på många sätt, inkl att jämna ut brusfel och andra artefakter genom skalning.


/Mats

Ja egentligen är det förbluffande att en kamera som A77 ifrågasätts så hårt, inte minst av Sony-folk. Man får nästan uppfattningen att den försetts med "varningstext" av en del. Jag tror fler borde pröva den i praktiken så vi får lite bättre perspektiv. Personligen tycker jag det är en bra bedrift att Sony faktiskt verkar ha fixat ett så pass stort upplösningslyft utan att förlora något i övrig bildkvalitet att tala om.
 
Men det är ju en "effekt" slutbilden får med en pixelrikare kamera om man inte ständigt gör gigantiska printar eller beskär kraftigt....jag tror faktiskt det är få som i praktiken inte får nerskalade slutbilder.

Samma sak med JPEG....i praktiken ses inte den lite aggresivare brusreduceringen...vi snackar skillnader i mikrodetaljer som ses vid 100% på skärm.

Har printar några 70*100 bilder från min A77(ja jag köpte en efter att testat kompisens ingående) och resultatet är riktigt bra(även på iso1600)...vid denna storlek så skulle jag vid ett blindtest inte kunna skilja på A77an och A900an.

Tycker personligen det blir smått fånigt när man disskuterar skillnader i mikrodetaljer och mikrobrus som ses vid 100% i skärm...dessa skillnader lär det va få som kan se eller utnyttja i praktiken/slutbilden.

Håller med. I praktiken är det ofta svårt att se skillnader och definitivt så på utskrifter vid normalt betraktningsavstånd men jag har själv gjort denna typ av reflektioner när jag jämförde bilder ut min A350 som har en fantastisk 14 MP CCD-sensor som vid bra ljus och på ISO 100-200 presterar bilder som är klart renare än de jag senare tog med min A550. Den kameran hade ju dessutom en speciell akilleshäl och det var ISO 800 som var smått chockerande dåligt. Men som sagt, på vanligt betraktningsavstånd så är det alltid en annan sak. Det är lätt att överskatta brusproblem på mikroniva med hur det ser ut i färdig bild. Dessutom är det ytterst få som verkligen tar ut utskrifter större än A3 eller A3+. Många skriver överhuvudtaget inte ut idag. De kollar på TV istället - hur många pixlar behöver vi då (du eller andra behöver nödvändigtvis inte svara på det :), det var bara en retorisk fråga )?
 
Vi visste inte att efterföljaren till A700 skulle bliva en SLT-kamera, det är så jag menar, att den sedemera blev ersättaren tog ju ett tag innan vi fick det klart för oss. Nu vet inte jag rent tekniskt hur svårt det kan vara att gå från DSLR till SLT. Men Sony valde SLT-spåret och dom valde också EVF-sökare.

EVF har Sony använt i tidigare modeller, men frågan som kommit upp ibland har varit om tillvekningen av kompakter och systemare jobbat under samma tak, har för mig att jag läste vid lanseringen av A77 att Sony uttryckte sig som så att dom skulle börja att jobba mera tillsammans och närmare varandra.

Den långa väntan på ersättaren och sedan bytet av teknikutvecklingen till SLT ser jag lite som att Sony fick börja om lite grann. Sony släppte faktiskt en modell som tydlingen ovanligt snabbt fallit i glömska och det var A450, Kamera & Bild tyckte det var synd att denna modell försvann så snöpligt.

Faktum är att A77 bara är andra generation av SLT som givetvis måste ställas mot konkurenterna som är inne på kanske 6-7generation, Att få till så bra EFV som möjligt går nog inte att lösa med bara andra generation även om EVF:n på A77 är duktigt bra. Likaså ljusinsläppet att minska på det måste väl också vara ett problem som Sony funderar på. Hur det än är så lever vi numera i en högisogeneration som inte går att förbise. Målet för alla tillverkare tycker man nu måste ligga på att försöka behålla dom fina DR-talen från basiso till högre upp på Isoskalan, det lite låga DR-talet vid basIso för 7D som exempel gick ju redan i kapp mästaren D7000 vid Iso 400, fast D7000 plockar fram fantastiska Raw-bilder mycket högt upp på Isostegen.

Angånde dåligt ljud, så fick A77 beröm för att ha en ovanligt bra inbyggd stereomikrofon klart överraskande enligt Foto.

/Bengt

A450 var dömd till ett liv i skymundan. Det är mycket svårt att diversifiera konsumentsegmentet. Se bara hur det gick med A560, Sony brydde sig inte ens om att skeppa den. Det var bara en kamera för mycket. Förstår överhuvudtaget inte vurmen för den modellen när A500 och A550 fanns. Live View med fast spegel har väl aldrig varit någon bra ide?

Den fina ljusupptagningen i stereo såg vi först i kompakterna den med. Fullständigt överlägsen den jag har i min A580, som i detta avseende är fullständigt usel. Ska man filma med den så gäller extern mick.
 
Senast ändrad:
Håller nog med Lennart här och det är väl precis det han gör här att utnyttja en del av de fördelar många pixlar ger. Det är väl annars ganska vanligt att om man fotograferar arkitektur att göra just detta, zooma ut för att få utrymme att räta upp fasaderna om man har vidvinkeldistorsion. Det underlättar alltid med fler pixlar vid beskärning eller hur?

Det där med att zooma ut för att beskära var ett skämt och ett sätt att uttrycka hur dumt det blir att man köper en kamera för att kunna beskära, fast det blev lite fel. Jag håller också med Lennart i det allra mesta och skrev därför ytterligare saker för att befästa det och belysa det på fler sätt helt enkelt, men jag uttryckte mig som sagt klantigt så det missförstods att jag inte läst för att jag skrev samma sak och menade allvar med att zooma ut och sen beskära. Fast du menar alltså allvar med det på riktigt?

Det där du säger med arkitekturfoto är nytt för mig och jag betvivlar att det är så, det verkar inte vettigt. Visst blir det mindre förvrängning i centrum med vidvinkel, men i första hand väljer man väl ett bättre objektiv och hanterar det i programvara. APS-C är ju redan rätt mycket cropp. Beskär man så förlorar man ju vidvinkeleffekten, så då är det bättre att använda ett längre raktecknande objektiv och utnyttja hela sensorn eller ställa sig på längre avstånd om det går, så det finns ingen vits alls att göra som du säger som jag ser det. Verkar väldigt konstigt. Gör verkligen arkitekturfotografer så? Har svårt att tro det.

Snarare är det väl med telefoto det blir intressant med cropfaktorn, att kunna nå ännu längre, då långa telen tenderar att bli väldigt dyra och otympliga, speciellt om man samtidigt vill ha dem ljusstarka, så ur det pespektivet förstår jag att det är en fördel som gör att man kan köpakameran för cropfaktorns fördelar. Klart det blir bättre med många pixlar, men det blir alltid sämre än att gå närmare. Frågan är om det blir bättre med en beskuren bild än med en 12-megapixel kamera och en 2X teleadapter! Det vore ett intressant test att göra faktiskt. För att det ska bli rättvist ska man då öka ISO på den lågupplösta med 2 steg för att det är så mycket som TCn tar.

Jag har ett bra tele och en 2X extender, behövs bara en A700 och en A77... Med lite samarbete går väl det att ordna. Jag vet en som har en A700 och om jag skaffar mig en A77 kan jag kosta på mig ett besök kanske...

Små pixlar blir såklart sämre "per pixel" än stora pixlar. Mindre hål och färre fotoner per pixel, men det kan ge högre detaljering och bättre bildkvalitet på samma fysiska yta. Om bildkvaliten per fysisk ytenhet ökar mer än försämringen gör per pixel, så har man vunnit totalt sett. Därför är det missvisande att jämföra 100% mellan kameror med olika upplösning, för då blir det en nackdel för kameran med små pixlar, då bara nackdelarna tas i beaktning och inte fördelarna. Jämför man per ytenhet så ska man alltså ha olika förstoringsgrad på skärm eller print mellan olika högupplösta kameror. Då tror jag inte A77 ligger så dåligt till som en del tester ger sken av. Jämför man 100% så är det som att karva ut en mindre del av sensorn på kameran med högre upplösning och sas. göra sensorn mindre till ytan och då blir det färre fotoner och starkare förstärkning behövs och bruset ökar såklart. Frågan är istället om det ökar mer eller mindre än nyttan med den högre upplösningen.

Därför tycker jag inte det är riktigt att säga att kameran i första hand köps för att dra nytta av cropeffekten och att man inte använder den högre upplösningen för att jämna ut bruset. Att utnyttja sensorn för det är visst att utnyttja den. Såklart är det bättre om bruset inte finns från början, men om upplevelsen och bildkvaliten ökar totalt sett blr bättre tack vare mer nerskalning så har man vunnit totalt sett.

Det är dock inget försvar för att Sony har en mindre bra brusreducering, men det minskar betydelsen av den och därför har detta fått alldeles för stor proportion i förhållande till nettoeffekten, så är 100% jämförelserna blir missvisande. För mig personligen så är det en obetydlig sak, men som det framstår för en som inte är insatt är det långt ifrån obetydligt och därför är det dåligt av tidningarna att lägga upp det på det sättet.

/Mats
 
Senast ändrad:
Nä jag gör det ganska ofta - fotar arkitektur alltså. Välja objektiv kan man väl - om man har de pengarna och rätt märke eller kan släpa med sig allt (innebär ofta att man inte gör det på resor). Till Sony finns som vanligt inte så mycket special förutom Arax (Kiev) när det gäller tilt/shift-objektiv men betydligt mer till exv. Canon. De som plåtar arkitektur professionellt gör det som sagt inte med allroundobjektiv och definitivt inte med Sony normalt.

Så om jag fotar arkitektur med ett objektiv som är en kompromiss på exv. resor, så tar jag ofta till lite större marginal och fixar till det i Lightroom. Andra gör det i Photoshop. När man korrigerar distorsion så behöver man marginaler.

Det vet du väl Mats att har man speciella krav såsom tilt/shift eller undervattenshus så kan man glömma Sony eller hur?

Cropzoom har jag haft sedan A350 och det är ett skämt. Har hellre ett riktigt tele och om mina 400mm på en APS-C motsvarar ju 600 med faktor 1,5 och längre är svårt att hantera av andra skäl. 400mm räcker väldigt långt. Jag har också en TC (Kemko 1,4) men jag använder inte den ihop med mitt stora telezoom utan främst med mitt Tamron 90mm makro för att få lite bättre distans till motiven. Att välja ett mer raktecknande objektiv (läs icke vidvinkel) är ju inte sällan omöjligt där man står och går, så det valet är sällan ett självklart alternativ - i alla fall för mig.

Men visst, visst kan jag väl köpa ett Arax och testa. Det kanske är en bra investering rent av nu när vi får peaking i kamerorna. Arax finns bara med MF och de funkar inte med SSS heller. Ren classic alltså :).

Brus är för mig idag är en fullständig ickefråga. Jag tog en hel del kvälls- och nattbilder i Nice och Provence för några veckor sedan och är rätt nöjd med vad en A580 presterar redan idag. Jag tar bergis mer än 90% av mina bilder på ISO 100-200, så jag är mer intresserad av DR än högISO-prestanda. Jag är helt offside i den debatten och deltar inte i den normalt.
 
Senast ändrad:
Ja egentligen är det förbluffande att en kamera som A77 ifrågasätts så hårt, inte minst av Sony-folk. Man får nästan uppfattningen att den försetts med "varningstext" av en del. Jag tror fler borde pröva den i praktiken så vi får lite bättre perspektiv. Personligen tycker jag det är en bra bedrift att Sony faktiskt verkar ha fixat ett så pass stort upplösningslyft utan att förlora något i övrig bildkvalitet att tala om.

Bara att minnas kritiken som Nex 3 fick, Sony replikerade ovanligt snabbt på den och förbättrade det mesta enligt önskemål.

Helt klart så såg dom flesta riktigt drivna Fotorävarna mera potensial i dessa Nex-kameror än vad Sony själva såg, dom erkände att dom vart tagna på sängen, ( vilket vi skulle kunna ha en egen tråd om varför inte marknadsförarna förstod eller vad syftet var med just Nexserien )

Är det inte så att ju bättre en kamera verkar att vara ( A77 ) en modell som i flera stycken upplevs som så där riktigt bra. Tex flertalet tycker att greppet på kameran är bara kanon, att knappar upplevs som gedigna och resoluta mm. A900 samlade sina mesta poäng på en förnämlig hantering och kombinationen med BG gjorde A900 till en av dom förnämsta på marknaden tillika sökaren.

Helt enkelt om nya kameramodellen som av många upplevs ha stora möjligheter, då blir man också mera petig på detaljer, A77 är väl inte tänkt att konkurera med Canon 600D utan mera 7D ock N-D300s
det är väl så kameran tas imot av testarna, dom ställer då helt enkelt högre krav vilket måste anses som rimligt.

För övrigt så väntas ny Firmware in till A77 under november, så Sony har givetvis reagerat på den kritik som uppkommit, tack o lov att kritik kan göra stor nytta. Som jag har uppfattat Sonytråden så är alla överens om att det gick lite väl fort att släppa A77, modellen var helt enkelt inte färdigjusterad på viktiga punkter. Skall bli intressant när nya serier av A77 släpps under nästa vår. Senare serier av Canon 7D uppvisar tydlingen mindre bandningsproblem och mindre strul med Autofokusen som exempel.

Flera borde prova fungerar ju inte, precis som Aspman svarade någon: Som privatperson kan man inte låna hem kameran under 14 dagar för testning, det faller ju på sin egen rimlighet.

Rena bildkvaliteten behöver man sällan bekymra sig om det vet vi numera att faktiskt alla kameramodeller i dag även den billigaste klarar galant. Dpreview uppmanande att man måste ge EVF:n i A77 en riktig chans, det räcker inte med en halvtimme i affären, EVF:ns fördelar växer med tiden när vanan infinner sig.

Vänl./Bengt.
 
Senast ändrad:
...
Så om jag fotar arkitektur med ett objektiv som är en kompromiss på exv. resor, så tar jag ofta till lite större marginal och fixar till det i Lightroom. Andra gör det i Photoshop. När man korrigerar distorsion så behöver man marginaler.

Ok, du menar så. Nu är jag med. Visst, det är ett sätt att utnyttja sensorytan och då fyller man faktiskt upp så mycket det går. Gör man ju oavsett upplösning iofs, men många pixlar är väldigt bra att ha i många fall.

Beskärning för att öka teleeffekten är däremot också ett bra skäl. Visst blir det alltid en försämring och det ställer riktigt höga krav på optiken, men riktigt långa telen med stora bländare blir ju svindyra och sninstora och svintunga. Skulle vara riktigt intressant med en jämförelse Sony A77 + 70-400G och Canon 1D + 600/4. Avsevärt smidigare system, med zoom dessutom och fasiken vet jag om inte kvaliteten skulle kunna vara högre tom, trots att för att det ska bli rättvist man måste skruva upp ISO på A77. Sen kan man ju ta med priset i ekvationen också, men det är en annan sak.


/Mats
 
Ok, du menar så. Nu är jag med. Visst, det är ett sätt att utnyttja sensorytan och då fyller man faktiskt upp så mycket det går. Gör man ju oavsett upplösning iofs, men många pixlar är väldigt bra att ha i många fall.

Beskärning för att öka teleeffekten är däremot också ett bra skäl. Visst blir det alltid en försämring och det ställer riktigt höga krav på optiken, men riktigt långa telen med stora bländare blir ju svindyra och sninstora och svintunga. Skulle vara riktigt intressant med en jämförelse Sony A77 + 70-400G och Canon 1D + 600/4. Avsevärt smidigare system, med zoom dessutom och fasiken vet jag om inte kvaliteten skulle kunna vara högre tom, trots att för att det ska bli rättvist man måste skruva upp ISO på A77. Sen kan man ju ta med priset i ekvationen också, men det är en annan sak.


/Mats

Ja jag tycker inte det finns så stora skäl att passa för den nya generationen med 24 Mpixelsensorerna. Om man fixar ungefär samma prestanda så tycker inte jag i alla fall att jag behöver tveka av det skälet. Fler pixlar ger större frihet och mer detalj om objektiven håller och man kan hålla still. Får man brus så blir det ofta snyggare med fler pixlar jämförelsevis.

Jag vet inte om 70-400mm kan matcha Canons 600mm på en FF men det är ett riktigt bra objektiv som gett mig en del förbluffande upplevelser. Det jag tycker annars är ju att det längre skärpedjupet ibland kan vara en fördel i sig också. Inga andra jämförelser men testbilderna på Imaging Resource visar ju väldigt väl att en FF ibland kan få oskärpa i delar av bilden där en kamera med mindre sensor inte får det. Tycker man det är en kvalitetsfaktor i sig i en bild så kan en FF missgynnas i jämförelsen om man inte tar med detta i beräkningen. Jag gjorde själv mig skyldig till den typen av förbiseende, vilket Lennart mycke riktigt uppmärksammade oss på. En FF är klart mindre förlåtande.
 
Canon 1D är inte FF, den är ett mellanting, APS-H, med cropfaktor 1,3.
Canons långa telen är sjukt bra, men de är också sjukt stora och tunga och är som sagt fast brännvidd, vilket är begränsande. Dessutom är de sjukt dyra (eller åtminstone kostsamma) > 100 000 SEK.

För oss vanliga dödliga utan no-limit budget är 70-400G bra. Själv har jag Sigma 150-500 med OS och tycker det är kalasbra, men jag skulle vilja jämföra det mot Sony 70-400 nån gång. Vi kanske har möjlighet att göra det nån gång?



/Mats
 
Crop 1,5 , d v s APS-C och bra tele/telezoom tycker jag personligen är en lyckad kombination. Speciellt om nu kameran har många hyfsat bra pixlar. Det är bl a därför som Canon 7D blivit så populär bland fågelfotografer.

Detta kan en A77 med sina 24MP mycket väl matcha vad gäller bildkvalitet upp till iso 2400-3200. Hur AF i själva verket fungerar på den måste jag få något vis få tillfälle att testa. A77 har i alla fall en given fördel tillsammans med ett 70-400 SSM. Nämligen bildstablisering i huset.

Sigma 150-500 kan säkert passa jättebra då jag hört mycket gott om dess OS.

Långa, ljusstarka telen från Canon med IS och FF är en verkligt dyr historia.

//Lennart
 
Ok, du menar så. Nu är jag med. Visst, det är ett sätt att utnyttja sensorytan och då fyller man faktiskt upp så mycket det går. Gör man ju oavsett upplösning iofs, men många pixlar är väldigt bra att ha i många fall.

Beskärning för att öka teleeffekten är däremot också ett bra skäl. Visst blir det alltid en försämring och det ställer riktigt höga krav på optiken, men riktigt långa telen med stora bländare blir ju svindyra och sninstora och svintunga. Skulle vara riktigt intressant med en jämförelse Sony A77 + 70-400G och Canon 1D + 600/4. Avsevärt smidigare system, med zoom dessutom och fasiken vet jag om inte kvaliteten skulle kunna vara högre tom, trots att för att det ska bli rättvist man måste skruva upp ISO på A77. Sen kan man ju ta med priset i ekvationen också, men det är en annan sak.


/Mats

Arax i Kiev Ukraina tillverkar om inte det enda tilt/shift vidvinkelalternativet för Sony Alfa om man vill plåta arkitektur lite mer på allvar, så åtminstone ett av de väldigt få.
Minolta tror jag tillverkade något Rokkor med tilt/shift men det är ju inte A-mount utan måste ha adapter och det är dessutom väldigt sällsynt och går säkert knappt att få tag i.

http://araxfoto.com/specials/tilt-shift-35/

Ungefär 5000 spänn.
De som exv. tar mäklarfoton borde nog ibland ha något motsvarande för idag är många mäklarfoton faktiskt tekniskt sett ganska usla och tagna av glada mäklare som är mer amatörer än proffs i åtminstone dessa avseenden.
 
Minolta tror jag tillverkade något Rokkor med tilt/shift men det är ju inte A-mount utan måste ha adapter och det är dessutom väldigt sällsynt och går säkert knappt att få tag i.
Jag förmodar att du tänker på Minolta 35mm f/2.8 Shift CA. Det saknar alltså tiltfunktionen. Men det är väl ändå shift som är mest användbar, så det gör kanske inte så mycket.

Olle
 
Arax i Kiev Ukraina tillverkar om inte det enda tilt/shift vidvinkelalternativet för Sony Alfa om man vill plåta arkitektur lite mer på allvar, så åtminstone ett av de väldigt få.
---
Mja, det finns nog snarare bortåt ett halvdussin olika tredjeparts T&S-objektiv för Alpha-fattningen. Från billiga ryska och till tyska Zeiss-objektiv med astronomiska priser... Har inte varit intresserad av något för egen del, annars hade det funnits möjlighet att jag direkt hade kunnat kopiera in en sida med länkar till de olika tillverkarna.

Men den som söker, han finner. Kan naturligtvis hjälpa till lite grand ifall det skulle vara av intresse - bör utan alltför stor ansträngning kunna komma ihåg, om inte alla, så åtminstone några namn i så fall.
.
 
Mja, det finns nog snarare bortåt ett halvdussin olika tredjeparts T&S-objektiv för Alpha-fattningen. Från billiga ryska och till tyska Zeiss-objektiv med astronomiska priser... Har inte varit intresserad av något för egen del, annars hade det funnits möjlighet att jag direkt hade kunnat kopiera in en sida med länkar till de olika tillverkarna.

Men den som söker, han finner. Kan naturligtvis hjälpa till lite grand ifall det skulle vara av intresse - bör utan alltför stor ansträngning kunna komma ihåg, om inte alla, så åtminstone några namn i så fall.
.

Det kanske det gör, men inget står att finna mer än Arax på Dyxum och "Googlar man på tilt shift for Sony" så hittar man inte mycket annat än möjligen "Hartblei" och Lensbaby. Man kan väl skaffa en EOS-adapter till sin NEX och köra Canon-objektiven och som sagt gamla Minolta. Lets face it dessutom. Det är inget du köper på Cyberphoto direkt. Så det är som sagt tämligen uselt i en jämförelse med Canon och Nikon. Har inte hittat några Zeiss för Alpha den det har kanske du. Visa mig. Jag tror bara på sådant jag ser och sällan på vad folk säger.
 
Jag förmodar att du tänker på Minolta 35mm f/2.8 Shift CA. Det saknar alltså tiltfunktionen. Men det är väl ändå shift som är mest användbar, så det gör kanske inte så mycket.

Olle

Ja det är ju shift man är ute efter. Tack för responsen. Jag funderar verkligen på att skaffa ett Arax, för det finns ju åtminstone att beställa och det nytillverkas till skillnad från mycket annat. Der är OK för mig om det står "Made in Ukraine" på det bara det funkar. En del verkar ju vara hyfsat nöjda enligt recensionerna jag läst och med de som inte är det är det ju ibland så att just deras kombo av kamera/objektiv inte funkar och så gnäller de på skitobjektivet "från Ryssland" med rysk brist på kvalitet vid "slutkontrollen". Frågan är väl om någon annans västerländska slutkontroll är så mycket mer att yvas om.

Helt utan att tänka dra igång någon ny AF-debatt snubblade jag över ett inlägg av Mankan i en fokusproblemstråd där han skriver att han haft sex oilika Nikon hus och alla har han tvingats köra till verkstaden för inget av dem var justerat korrekt vid leveransen. Vi har ju haft debatt om detta i andra trådar där man spekulerat i hur stor procent (Canon i det fallet) som var felaktiga från den källan. Det är ju lite anmärkningsvärtatt han hittills inte fått ett enda korrekt hus utan att 100% inte varit till hans belåtenhet.
 
Senast ändrad:
Blir Fast vid min 850 :)

Var inne på att sälja kameran ett tag men bestämde mig till slut för att behålla den. Jag var så pass nöjd med min a55 att jag knappt tyckte det var lönt att spara 850:in, men nu blev det så till slut.
A55an får stanna den med, som extrakamera, och som sådan så gör den ett fantastikt jobb.
Efter alla diskussioner om följande af där man jämför med andra märken så har jag upptäckt att många af-punkter kan vara bra att ha. A55: an har ju fler än 850 och att sätta den till wide och bara trycka av fungerar förvånansvärt bra. Detta funkar ju inte alls bra med 850 och jag kan förstå varför t ex nikon gödslar med afpunkter i sina modeller, det finns en poäng!
När det kommer till precision i af och övriga kontroller så regerar 850 fortfarande. Jag lyckades stå emot frestelsen att lägga orimliga pengar på ett 16-35 och behöll mitt gamla km. Däremot så blev det ett batterigrepp istället :)
Får passa på medans de finns kvar att få tag i...
 
Var inne på att sälja kameran ett tag men bestämde mig till slut för att behålla den. Jag var så pass nöjd med min a55 att jag knappt tyckte det var lönt att spara 850:in, men nu blev det så till slut.
A55an får stanna den med, som extrakamera, och som sådan så gör den ett fantastikt jobb.
Efter alla diskussioner om följande af där man jämför med andra märken så har jag upptäckt att många af-punkter kan vara bra att ha. A55: an har ju fler än 850 och att sätta den till wide och bara trycka av fungerar förvånansvärt bra. Detta funkar ju inte alls bra med 850 och jag kan förstå varför t ex nikon gödslar med afpunkter i sina modeller, det finns en poäng!
När det kommer till precision i af och övriga kontroller så regerar 850 fortfarande. Jag lyckades stå emot frestelsen att lägga orimliga pengar på ett 16-35 och behöll mitt gamla km. Däremot så blev det ett batterigrepp istället :)
Får passa på medans de finns kvar att få tag i...

Skönt!

Nu snackar vi Kamera med stort "K" igen. Jag sålde min A850 nyss, behöll min A900+VG900 (världens skönaste vertikalgrepp). Jag märkte att A900 faktiskt har lite rappare AF och följer bra i sekvens som ju är 5bps. Dock skulle jag velat haft ett par till korslagda punkter närmare centrumpunkten. Men skit samma, A900/A850 har i dagsläget väldigt få konkurrenter när vi snackar ren bildkvalitet. Ska vara D3x isåfall.

Däremot har jag ju testat A55 och blivit missnöjd med ghostingen den genererar. Antagligen ett exemplar med taskigt monterad spegelfilm. Har därför funderat på att komplettera A900 med en A77 p g a dess AF. Fick testa ett exemplar under c:a en halvtimme och blev nöjd med följande AF. Däremot når inte A77 A900/A850:s bildkvalitet riktigt. Inte så väldigt långt ifrån, men klart märkbart.

Jag får se framöver vad det blir. A900 stannar i alla fall hos mig. Så i mitt tycke har du gjort ett smart val. Man vet ju inte hur länge denna typ av FF kommer att finnas med OVF.

Dock skulle det vara skönt att komplettera med en A77 p g a LV och för telefoto samt för EVF:s ganska sagolika möjligheter att precisionställa skärpa med förstorad sökarbild manuellt.

//Lennart
 
Skönt!
Nu snackar vi Kamera med stort "K" igen. Jag sålde min A850 nyss, behöll min A900+VG900 (världens skönaste vertikalgrepp). Jag märkte att A900 faktiskt har lite rappare AF och följer bra i sekvens som ju är 5bps. Dock skulle jag velat haft ett par till korslagda punkter närmare centrumpunkten. Men skit samma, A900/A850 har i dagsläget väldigt få konkurrenter när vi snackar ren bildkvalitet.
Själv har jag A900 och A33. Har klämt både på A77 och NEX7. Höll jag på med att fota saker som rör sig hade nog en A77 varit svåremotståndlig (fast inte mer än motsvarande Canon eller Nikon). Hade jag haft onödigt mycket pengar skulle en NEX7 varit kul men fattar inte riktigt utbudet av gluggar. Jag tar alla "riktiga" bilder med A900, A33 funkar som kamera att alltid ha med och som backup. Den är bättre att fota med än jag trodde på alla sätt. IQ är också en hel del bättre än den Panasonic GF1 den ersatte.

Jag tror att det kommer en 36MP FF om ett år eller så(?) och nya varianter på t.ex. A33/35 kommer det ju säkert så det kan nog bli ett byte åt det hållet om 1-2 år. Om jag inte börjar fota ugglor då...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.