Kära vännar och Mats
Eftersom ni "snuttar ner" mina inlägg gör jag likaledes. Den här tråden känns inte så kul eller vänskaplig längre. Synd!
Så har jag då klampat i klaveret igen.
Jag vill fortfarande vara din vän Lennart.
Känns lite tråkigt om du exkluderar mig från dni vän-grupp (OBS! ta inte det heller så bokstavligt, gissar att det kanske var ett litet roligt syftningsfel också. Maila mig om du tycker så på riktigt).
Här går inte längre att föra en diskussion på ett vettigt sätt. märker jag.
Mats skrev: " Finns ingen anledning att zooma ut för att sen beskära fram en del bara för att man har massor av pixlar? Så att man köper kameran primärt för att ha möjlighet till stor beskärning håller jag inte med om".
Varför läser ni inte hela inläggen. Inte fan köper jag en kamera enbart enl. ovanstående citat.
Självklart inte. Det är så väldigt, väldigt, väldigt självklart, att jag inte trodde att du skulle tolka det bokstavligt. Det var ett försök till humor helt enkelt, men jag borde ju veta bättre för min fru har noga förklarat för mig att jag har kass humor sedan jag dragit några mindre passande skämt för henna...
Alltså, "zooma ut för att sen beskära för att man har många pixlar", nej såklart inte. Men att utnyttja hela potentialen innefattar även att den höga upplösningen jämnar ut bild-artefakter som finns. Det bidrar till att förbättra brusbilden helt automatiskt. Primärt köper kameran för att dra nytta av cropfaktorn tror jag inte många gör. Finns ingen anledning att köpa en pixelfattigare kamera bara för att man inte har behov av att beskära. Hög upplösning är en kvalitet i sig som ger dessa fördelar helt automatiskt eftersom bilden skalas mer helt enkelt.
Hur en kamera brusreducerar i jpeg skiter jag personligen i, men eftersom det diskuterades i tråden om Sonys aggressiva brusreducering i jpeg kommenterade jag detta med att jag inte håller med om att Sony medvetet valt detta. Om nu det via fackpress klagats sedan A100 på Sonys NR är ju Sony bara dumt som isåfall "medvetet" fortsätter
Likaså struntar jag personligen i vad blaskorna som recenserar kameror anser om NR i jpeg. MEN det är uppenbarligen av betydelse för en del som inte vill eller kan tänka sig att köra i raw. Och där håller jag självklart med om att raw är det bästa. Jag kör inget annat själv förutom raw+jpeg (där jpeg är minsta möjliga och bara avsedd för snabb betraktning)
Det här är kärnpunkten. Hur sjutton kan det här ha fått så stor betydelse?
A77 är faktiskt inte så hiskeligt dyr, så kundgruppen som köper den är nog också folk som vill börja med foto och vill ha ett bra verktyg att växa i och inte är så insatta. De får intrycket att kameran brusar och hanteras av kameran för kraftigt så att den ger dåliga bilder pga detta. Tack vare skalningseffekten så blir detta ytterst marginellt om ens märkbart annat än om man zoomar in på pixelnivå som ingen bör göra ändå.
Att det sedan finns fördelar med nedskalning för att dölja brus vet vi väl allihopa, men bättre är att slippa nödgas skala ned p g a av brus. Alltså är det bättre ju mindre en kamera brusar från början.
Jag tror inte alls att "alla" vet om det, eller ens att brusreducering är en bildbehandlingsfunktion kameran gör vid jpeg-omvandlingen. Det finns ju också tekniker för att minska bruset i hårdvaran som även påverkar raw-bilden, som t.ex. långtids NR och hur A/D-omvandlingen sker.
Därför är det högst olyckligt att tidningar tydligen gör så stor grej av det, när det i själva verket faktiskt är en bagatell som inte ens vid jpegfoto knappt går att urskilja, så att om man jämför utskrifter gjorda från A77 och Canon och Nikon-kameror inte går att se med blotta ögat. Onyanserat av tidningarna helt enkelt och om då även en insatt person som Bengt tolkar det som att Sony ligger efter så gör väl den som läser tester för att få hjälp att köpa sin första systemkamera så ännu mer.
Visst är det klantigt av Sony att inte göra något åt en grej som klagats på länge, men jag tror inte det beror på oskicklighet och dåligt kunnande, utan på preferens och att de helt enkelt inte tagit detta på så stort allvar att de lagt ner så mycket energi på det eftersom det är så marginellt i praktiken.
Jag ska försöka skärpa mig i fortsättningen och inte skriva så att det låter otrevligt eller nedlåtande. Inte så lätt när man hamnat i övergångsåldern och lider av diverse P-besvär... Usch vad jag tycker dessa "fnurror" är otrevliga och jag vill verkligen inte ha det så.
Tyckte f.ö. också det var uppfriskande och kul att Peter gillar kameran så mycket att han gick och inhandlade en egen och anser att bildkvaliten i många fall ligger i klass med A900. Ska bli kul att se lite jämförelse-exempel.
Tror att vi underskattat betydelsen av skalningseffekten när vi nagelfar en kamera på det här sättet och pixelpeepar. Att A77 har 24 megapixel är en stor fördel jämfört med konkurrenternas 16 eller 18 och man ska nog inte så lättvindigt vifta bort det med argumentet att man inte har nytta av så mycket pixlar, eller att objektiv inte klarar att ge kameran rättvisa osv. Den höga upplösnngen höjer bildkvaliten på många sätt, inkl att jämna ut brusfel och andra artefakter genom skalning.
/Mats