Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Det hade dom inte alls. Sony hade EVF ett halvt decennium (eller mer) innan Panasonic, vad jag vet.
.

Om man med Sony menar Minolta, så stämmer det. :)
(Äsch, jag glömde bort några Sonymodeller, så det stämmer nog även om man med Sony menar Sony. :)

Eller menar du och Bengt systemkamera med EVF? I så fall är jag mer osäker, men gissar på att Panasonic var först.
 
Precis så är det. Ett högt pris i sig kan faktiskt vara en kvalitetsfaktor.

En Rolex-klocka är VÄRD 100 000 kr just för att den KOSTAR 100 000. En Seiko för 2 000 kr visar tiden precis lika bra (eller bättre), men statusen i Rolexen är just att andra vet om vad den kostar.

Känner väl till Absolut Vodka och hur kampanjen gjordes just för att höja statusen på Renat. Min pappa jobbade då som AD på Carlsson & Broman AB som gjorde kampanjen och det är faktiskt han som designat Absolut-flaskan och texten. Lite coolt, har ett antal prototyper hemma svarvade i plexiglas med gnuggbokstäver som var olika varianter innan den slutliga formen valdes. Grejen var att bygga exklusivitet runt varumärket bl.a. med priset.

Svaga individer hos fotograf-släktet behöver stödet och erkännandet som ett statusmärke som t.ex. Nikon ger. Det förväntas av "proffs" att ha Nikon eller Canon, annars blir man ifrågasatt. Det är en stor konkurrensfördel dessa två etablerade märken har och gör att de kan ta högre pris för sina produkter.

Själv skiter jag i det och låter resultatet tala för sig och har inga såna behov för mitt hobby-fotande. Däremot om jag var fotograf till yrket skulle det definitivt vara en faktor att väga in. Långt ifrån alla hobbyfotografer struntar däremot i statusent. Definitivt fler som behöver kameramärket för att få respekt än som vill erkänna det. Det är en av de bästa grejerna med Sony för tillfället, att man kan få absolut top-of-the-line utrustning till betydligt lägre pris än konkurrenterna. Såklart inte bra för Sony, men de vet om det och det kostar att ta sig in på marknaden och bli etablerat. De kommer att bli det garanterat, men det tar tid. Istället måste de ligga på och göra bättre grejer som de säljer till lägre pris och för oss som fattat det är det guld värt, bokstavligen.


/Mats

Cool och sedan fick Titti Wachtmeister (hörde ett sommarpratarprogram) Andy Warhol som hon kände att göra en av sina målningar föreställande din farsas Absolutflaska och sedan var miljardrulningen igång. Rätt galet faktiskt för lite vodka.
 
Jo jo Kameror med fast optik, och långzoomarkameror har haft det, med det har jag ingen koll på vem som var först, upplösningen på dessa brukade ligga på 230000 punkter blir väl då Ca 10ggr lägre än på A77.

EVF, SLT och Sonys Live View system är väl starka innovationer, men i ärlighetens namn kan man diskutera en hel del kring detta. Hur låter det idag, Nja EFV:n skapar mycket diskussion som du märker, kontrastproblem i starkt ljus ( men min sökare är inte klockren den eller är det mörkt så blir det mörkt i den så det räcker ) SLT själ ljus mycke diskussion kring det, Höga bildserier visst jättebra men då bör den också ta skärpa på flertalet av bilderna annars faller ju konceptet.

Men som sagt A77 är blott andra generation av SLT, och när man väntat på efterföljaren till A700 så glömmer man lite att Sony bytt färdriktning, och liksom får börja om igen, jag tror att under 2013 så kommer det en A77s då har Sony hunnit mera ikapp efter jordbävningar och elände.

Det där med blixtsnabb följande AF så att det blir skarpt på alla bilder har väl en viss överdrivenhet över sig. Det gäller ju endast i ett specielfall att motivetrör sig snabbt under serietagningen mot dig eller bort ifrån dig. Väldigt, väldigt ofta är avståndet till motivet konstant vid panoreringar eller en fågel på ett ställe som flaxar med sina vingar för att man vill fånga precis rätt rörelse, bilder på en grupp människor för att hitta ett ögonblick då ingen blundar, sporthändelser precis då boxaren slår, eller skottet sitter i krysset osv. osv.

Runtspringande barn t.ex. fixar A77 tack vare sin ansiktskänning väldigt bra följande och samma sak med ett helt fält 100-meterslöpare som springer emot dig.

Fallet med häftiga rörelser i djupled är väldigt ovanliga faktiskt. Specialfall om man t.ex. ägnar sig åt att fotografera fladdermöss i mörkret. Har för mig att Terje Hellesö hade en sån bild, men det betyder ju inte nödvändigtvis att kamerans AF hjälpte till (i alla fall inte just hans kameras...).

Att det diskuteras och nagelfars betyder väl inte på något sätt att det är dåligt, utan snarare att det är nytt och intressant och att inte alla förstår riktigt hur det funkar. Finns säkert en hel del missförstånd.

Som t.ex. ditt att det skulle vara en nackdel med EVF för att den "bländar ner", vilket en OVF inte gör. Det är det inställbart, men framförallt så visar det ju hur kameran har tänkt sig att exponera bilden. Alltså ytterligare en stor fördel att lägga till alla de övriga med overlay-funktioner, kunna se i mörker, peeking-funktionen osv. osv.

Känslan att titta i en bra optisk sökare jämfört med EVF kan ju visst vara trevligt, men för sjutton en kamera är väl inte til för att vara ett njutningsmedel under fotografi-ögonblicket i första hand, utan det i stort sett enda som betyder något är ju resutatet, dvs. bilden som registreras. Sökaren används för att komponera och ställa skärpa och exponering och i det fallet duger EVF precis lika bra och som sagt i fallet exponeringsmätning bättre eftersom man har möjlighet att se vid fototillfället hur ljusmätningen är instäld.

De andra "Sony-grejerna" du tog upp en bråkdel av som LiveView är riktigt bra verktyg. AF vid filmning, Auto-HDR och alla andra multi-exposure lägen som också har stor nytta av snabb sekvens, smartaste vinklingsbara skärmen, supersmidig trådlös blixtstyrning med ADI, sensorbaserad stabilisering, exklusivavtalet med Zeiss mm. mm. De är allihop riktigt bra verktyg att kunna ta till när det behövs. På det här området ligger Sony långt före konkurrenterna helt enkelt. Man skulle kunna säga "överlägset", men det gör jag nite för då blir jag hårt angripen.

Verkar vara inne att dissa Sonys R&D för tillfället, speciellt från Bengt och dig. Finns ingen anledning att inte ge dem det erkännande de förtjänar. Saker tar tid och Rom byggdes inte på en dag, men Sony visar en utstaad väg och mera kommer, t.ex. en riktig PRO-service organisation osv. Det är jag helt säker på.


/Mats
 
En NEX-9 vill vi nog ha.

Är det något särskilt du tycker den skulle tillföra? En NEX 7 finns ju för att den ska vara smidigare än de vanliga DSLR-husen. Söker man egenskaper hos en FF eller MF så ser man väl till att ha en sådan då i studion om man nu fotar porträtt eller stilleben åt industrin. En NEX kommer väl ändå att vara andrakamera för ett proffs - eller?

Jag håller nog med Mats här.
Vem vet, det kanske verkligen kommer en NEX 9 men är vi verkligen tvärsäkra på att den skulle innehålla en FF bara för att A9 --00 gör det?
 
Lennart, det där att högupplösta inte behöver vara snabba är ytterligare en sån där begränsning för att man sitter kvar i gammalt tänk pga det som redan finns.

Visst finns det fotografer som har behov av både hög detaljering och DR och snabbhet. Kanske inte vid samma fototillfälle, men det kan ju alltid vara bra att bara behöva en kamera sitf två. Det är väl lite tanken bakom Canon 1DX, fast i det fallet en kompromiss.

Sony har en möjlighet att skapa bägge tack vare att de slipper en stor flaxande spegel. I snabbläget kunde man t.ex. ställa ner upplösningen, eller så stoppar man helt enkelt in några GB cache och ytterligare två proppar.

Dessutom finns ytterligare lägen för innovation. Nu verkar alla tro att det enda alternativet till SLT är pdaf på sensorn, men man kunde ju isttället sätta in microspeglar på sensorn mellan pixlarna, eller säkert andra sätt. Det är sånt som kallas innovation, att hitta på sånt som inte redan finns och därför är det dumt att låsa sig till det som konkurrenterna har. En copycat kommer aldrig att bli ledande.


/Mats

Stöder även det sista påståendet. Som jag sagt tidigare så har vi tyvärr svårt att frigöra sig från "torvan" vi står på när vi försöker att skåda in i framtiden. Tycker faktiskt Sony överaskat oss ganska många gånger de senaste åren.

Patent 1: 34 MP CCD FF-sensor med lågt brus
tidigare idag låg en länk här http://www.sonyalpharumors.com/ft5-t...i-with-34-8mp/, men den verkar de flyttat på nu.

En CCD med lågt brus! Den som lever får se! Det bästa av två världar?
 
Du menar ytterligare en spegellös kamera, eller hur? ;-)
Nä, det menade jag inte alls!

Du är naturligtvis helt medveten om att begreppet 'spegellös' aldrig har använts, och än mindre idag används för att beteckna mätsökarkameror. Med spegellös syftar man som bekant på kategorin digitala spegellösa minisystemkamereror med liveview-skärmsökare (och helst även EVF).

Bortsett från detta så framgår det av dessa bilder på "avklädda" Leica M3 och M6 att dessa inte alls är spegellösa:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/Leica/Leica-M6/M6-cutaway/index.htm
VSB.

Utan dessa speglar skulle de förstås inte ha varit särskilt användbara för normalt fotograferande.
.
 
Senast ändrad:
Snabba eller långsamma? 5 bps är inte speciellt långsamt. Klart som fasiken att det går att tillverka snabba FF med väldigt hög upplösning och stor buffert. Men vi snackar nog om 2 helt olika saker här.

Snabbhet, stor buffert, stora filer kostar ström vilket ställer enorma krav på batteriet ( EVF tar också mycket ström). Att sitta och snabbkolla de här filerna på skärm kostar en hel del uppgraderingar av datorn för de flesta. Riktigt bra grafikkort och kanske 32 GB i RAM. Endast de dyraste minneskorten med störst lagringskapacitet.

Det blir alltså inte bara dyrare att tillverka en sådan kamera, sidoverkningarna blir också ganska många för en nisch som iofs är populär men knappast något som "de flesta" FF-användare efterfrågar.

Jag ser här möjligheten för Sony eller annan tillverkare att göra en väldigt bra och inte alltför dyr FF-kamera med extremt hög detaljupplösning. Det är inte gammaltänk att isåfall "nöja" sig med 5bps.

I övrigt i den bästa av världar så vill jag ju ha extra allt i en billig. snabb, välbyggd 100MP-FF. Men vi lever inte i den världen.

//Lennart

Tycker inte all 3-5 fps är speciellt snabbt, bara för att det råkar vara där de högupplösta FF-kamerorna idag ligger. Var inte så fastlåst hur det är nu.

Det jag menade oh reagerade lite emot var när du skrev det här:

Tror INGEN förväntar sig speciellt snabb sekvens i en FF-kamera med 36-40+ MP. Ser vi till FF-utbudet som finns idag ligger de pixelstinna (20+) på mellan 3-5 bps. De snabbare ligger på 12MP. Visserligen har Canon aviserat en 18MP FF med snabb sekvens och AF-C, men dels är den knappast att betrakta som pixelstinn och dels finns den ännu inte.

Den som köper en 24-40+ MP FF gör det knappast för att plåta action utan mer för landskap, studio , arkitektur, allmänna motiv och köparen förväntar sig hög upplösning, hög bildkvalitet med bra DR och fin detaljering. Kundgruppen är sannolikt mindre intresserad av extrema lågljusegenskaper än av exaktare färgåtergivning/färgövergångar.

Jag tror du har fel på sätt och vis. Tror att det finns massor av fotografer som BÅDE vill fotografera i studio och landskap, produktbilder osv och vill ha de där massor av pixlarna och hög detaljering, DR osv. och vid andra tillfällen vill fotografera action och skulle tycka det var fantastiskt att inte behöva köpa två kameror.

Den tekniska plattformen som Sony nu har och kan förfina ytterligare gör det faktiskt möjligt för en gångs skull. Även om man i första hand är ute efter, som du ytterst hög bildkvalitet och upplösning så GÖR det väl knappast något ifall kameran OCKSÅ skulle klara att fotografera i 10+ fps med följande fokus. Behöver inte bli på bekostnad av klumpighet med stora batterier osv., speciellt om man har vertikalgrepp.

Gör Sony en kamera som klarar bägge så är helt plötsligt målgruppen betydligt större och det är en rejäl fördel att köpa en kamera för 30 000 kr istället för två stycken för 60 000 kr /styck av de andra märkena. Lägg därtill att den också har alla bells and whistles på köpet, som jag visst tror är till stor nytta även för yrkesfotografer. T.ex. LiveView med riktig AF som funkar att skjuta över huvudet, Auto-HDR, ansiktskänning, peeking osv osv.

Snart börjar en del frilansare köra Sony och visar upp bättre bilderna för redaktionerna än konkurrenterna som kör på sina statusmärken. Då kan det börja spria sig.


/Mats
 
Att sitta och snabbkolla de här filerna på skärm kostar en hel del uppgraderingar av datorn för de flesta. Riktigt bra grafikkort och kanske 32 GB i RAM. Endast de dyraste minneskorten med störst lagringskapacitet.

Trams, det behövs inte alls. Tom en ordinär bärbar med SSD-disk och 8GB RAM och 64-bit OS klarar det där galant. Kostar under 10 000 kr att inhandla och man klarar sig med enklare. För att inte tala om ett år framåt i tiden när vi har de där kamerorna i handen, då är datorerna ännu vassare.

Ser inget problem med datorprestandan idag alls faktiskt. Snarare att den utvecklingen går snabbare än kamerautvecklingen så att trots att megapixlarna ökar så drar datorprestandan ifrån så att bildhanteringen blir snabbare än förr trots att bildfilerna växer.


/Mats
 
Det var fasiken vilken framtidstro Mats m fl besitter.:) "Både och" har ofta visat sig innebära kompromisser.

Visst, även jag snöar in på mina preferenser. Efter att plåtat hundratals hockey-fotbolls- handbolls-matcher, motocross, flyguppvisningar, fäktning, alla former av friidrott och en massa andra snabba förlopp vill jag härmed högaktningsfullt sparka Jante i arslet och säga att jag VET att antalet bps är helt underodnat timingen.

För att återgå till mina preferenser så är jag jäkligt trött på actionfotografering och helt inne på andra motiv. Därav mina önskemål och mina argument.

Personligen tror jag att vi snart kan säga bye-bye till s k actionkameror som vi känner dem idag. Tror att video i en mer avancerad form kommer att dominera den sektorn. Och detta med så bra kvalitet att vi kan dra ut ganska rejäla stillbilder från den.

Så därför önskar jag mig en Leicaliknande skapelse med fullt utvecklad EVF och i 24x36-format med hög DR, bra lågljusegenskaper, stabilt byggd i minimalistisk stil och nätt format. NEX-7 är ett steg i rätt riktning mot en sådan, tror jag. Så en NEX-9 med 36-40 MP skulle inte sitta illa. Men gärna med fler yttre regalge.

Jag har kånkat på tunga motorkameror och hammarblixtar halva mitt liv känns det som och har medvetet tagit steget till att bli alltmer minimalistisk i mitt plåtande. Inte för att vara bakåtsträvande utan tvärtom. Att vara framåtsträvande för mig är att försöka göra det man vill med den typen av verktyg man personligen vill ha och trivs med.

Andra må leva efter sina preferenser och ha min fulla respekt. Bara bilderna blir bra struntar jag i om de skulle vara tagna med den snart komna 1Dx eller med hålkamera tillverkad av en gammalt utedass. Det är bara det att jag vill inte kånka omkring på varken en 1Dx+bazookazoom eller ett utedass.

Frid vare med Eder

//Lennart
 
Han gör det med speglar!

Du är naturligtvis helt medveten om att begreppet 'spegellös' aldrig har använts, och än mindre idag används för att beteckna mätsökarkameror.
Jodå, en lite sådan användning finns.

Med spegellös syftar man som bekant på kategorin digitala spegellösa minisystemkamereror med liveview-skärmsökare (och helst även EVF).
Någont oegentligt, men så är det nog i allmänhet. Ungefär som "systemkamera" betyder "spegelreflexkamera med utbytbart objektiv".

Bortsett från detta så framgår det av dessa bilder på "avklädda" Leica M3 och M6 att dessa inte alls är spegellösa:
http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/Leica/Leica-M6/M6-cutaway/index.htm
VSB.

Utan dessa speglar skulle de förstås inte ha varit särskilt användbara för normalt fotograferande.

Den "spegellöshet" som oftast åsyftas avser strålgången från objektivet.

F.ö. så går det alldeles utmärkt att fotografera med en M-Leica utan en fungerande mätsökare, men då blir det allt till att ställa in avståndet med hjälp av "guesstimation", såsom Gud och Louis Daguerre avsåg.
 
Blir jag missförstådd med avsikt eller uttrycker jag mig luddigt? Vad du tar upp är EN av bieffekterna. Jag får väl ta det en gång till på ett enklare sätt:

Jag efterlyser en relativt billig FF med så hög upplösning, färghantering som möjligt i ett smidigt välbyggt kamerahus där det nödvändigtvis inte behöver rassla 10-12 bps. Större batteri fordras i så fall vilket får konsekvensen att smidigheten går förlorad dp kamerakroppen måste göras större.

Det är där jag menar att Sony har en chans att göra en effektiv och attraktiv inbrytning på marknaden när alla andra FF-märken bara ökar eller vidmakthåller sina jättekameror med integrerat BG för att batteriet ska få plats samt lägger mycket krut på bps.

Jag garanterar att den tillverkare som lyckas göra en 36 Mp "Folk-Leica" med 3-4 bps till ett rimligare pris än originalet kommer att bli efterfrågat. Det finns A-objektiv som inte är så stora. Jag skulle vilja ha en sådan kamera i alla fall.

Att sedan du och jag bygger till våra datorer själva till en billigare slant är en annan sak. Så vi menar nog väl båda två, men diskuterar ur lite olika perspektiv.

//Lennart

Nej jag påpekar bara att "bieffekten" du tar upp inte princip inte är en "bieffekt" i dagsläget eftersom dagens datorer som man kan få för en billig peng lätt klarar av att hantera stora filer utan några som helst problem....lika så är lagringsutrymmen inte heller några problem i dagsläget då man får stora HDD och minneskort billigt....har man råda att köpa en kamera i denna klass med tillhörande objektiv så har man med all säkerhet också råd att skaffa en hyfsad dator(komplett/hopbyggd) som kostar en bråkdel av kamerautrustningen alt ett uppgraderingskit till sin nuvarande dator.

Diskutera ur lite perspektiv....det är få idag som inte har en dator(ja har men en hyffsat ny dator så klarar dom hantera dessa filstorlekar)...det är ännu färre eller i princip ingen som köper kameror i denna klassen och som håller på med bildbehandling som inte har en dator som mäktar med filer i den storleken.
 
Det där med blixtsnabb följande AF så att det blir skarpt på alla bilder har väl en viss överdrivenhet över sig. Det gäller ju endast i ett specielfall att motivetrör sig snabbt under serietagningen mot dig eller bort ifrån dig. Väldigt, väldigt ofta är avståndet till motivet konstant vid panoreringar eller en fågel på ett ställe som flaxar med sina vingar för att man vill fånga precis rätt rörelse, bilder på en grupp människor för att hitta ett ögonblick då ingen blundar, sporthändelser precis då boxaren slår, eller skottet sitter i krysset osv. osv.

Runtspringande barn t.ex. fixar A77 tack vare sin ansiktskänning väldigt bra följande och samma sak med ett helt fält 100-meterslöpare som springer emot dig.

Fallet med häftiga rörelser i djupled är väldigt ovanliga faktiskt. Specialfall om man t.ex. ägnar sig åt att fotografera fladdermöss i mörkret. Har för mig att Terje Hellesö hade en sån bild, men det betyder ju inte nödvändigtvis att kamerans AF hjälpte till (i alla fall inte just hans kameras...).

Att det diskuteras och nagelfars betyder väl inte på något sätt att det är dåligt, utan snarare att det är nytt och intressant och att inte alla förstår riktigt hur det funkar. Finns säkert en hel del missförstånd.

Som t.ex. ditt att det skulle vara en nackdel med EVF för att den "bländar ner", vilket en OVF inte gör. Det är det inställbart, men framförallt så visar det ju hur kameran har tänkt sig att exponera bilden. Alltså ytterligare en stor fördel att lägga till alla de övriga med overlay-funktioner, kunna se i mörker, peeking-funktionen osv. osv.

Känslan att titta i en bra optisk sökare jämfört med EVF kan ju visst vara trevligt, men för sjutton en kamera är väl inte til för att vara ett njutningsmedel under fotografi-ögonblicket i första hand, utan det i stort sett enda som betyder något är ju resutatet, dvs. bilden som registreras. Sökaren används för att komponera och ställa skärpa och exponering och i det fallet duger EVF precis lika bra och som sagt i fallet exponeringsmätning bättre eftersom man har möjlighet att se vid fototillfället hur ljusmätningen är instäld.

De andra "Sony-grejerna" du tog upp en bråkdel av som LiveView är riktigt bra verktyg. AF vid filmning, Auto-HDR och alla andra multi-exposure lägen som också har stor nytta av snabb sekvens, smartaste vinklingsbara skärmen, supersmidig trådlös blixtstyrning med ADI, sensorbaserad stabilisering, exklusivavtalet med Zeiss mm. mm. De är allihop riktigt bra verktyg att kunna ta till när det behövs. På det här området ligger Sony långt före konkurrenterna helt enkelt. Man skulle kunna säga "överlägset", men det gör jag nite för då blir jag hårt angripen.

Verkar vara inne att dissa Sonys R&D för tillfället, speciellt från Bengt och dig. Finns ingen anledning att inte ge dem det erkännande de förtjänar. Saker tar tid och Rom byggdes inte på en dag, men Sony visar en utstaad väg och mera kommer, t.ex. en riktig PRO-service organisation osv. Det är jag helt säker på.


/Mats

Här pekar du på något Mats, när du säger Rom byggdes inte på en dag, Efterföljaren till A700 kom ju aldrig som sagt, Sonys första semiprokamera av DSLR-typ, A700 var bra och lovande, nästa skulle bli bättre, Här vart det rörigt för mig i alla fall, Sony lanserade A33-A55 en ny line hade skapats. i min värld blir det lite vanskligt för det inte så sällan som första generation blir så där jättebra, modellerna byggde inte vidare på A700 konceptet, det kändes för mig som att Sony fick börja om på nytt.

Och som jag tänker blir det klart bättre först i tredje-fjärde generation ( det har C/N passerat med råge ) Sonys massläpp av 16 instegskameror var bara en generation allihop, princip endast vissa designändringar. som du själv skrev om A550 så fick den inte filmmöjligheter, alla andra modeller hade det redan året före A550. så det dröjde till A580 som kom 2010 eller var det 2009. AUTOHDR kom tidigt i Richo kompaktkameror, 7D har det också och 60D.

Men nu har A77 det mesta i specväg så det är väl bara lite finslipning med nya firmware som väntar, om jag inte minns fel så fick väl D300 ny firmware som förbättrade deras AF-system, så A77 kommer nog att klättra lite högre vad det lider, lite bekymrad dock att Foto inte gav någon rekommendation, 60D var bara lite metall ifrån för att bli toppklassad, att 60D skall vara bättre än A77 vill jag inte hålla med om.

Så Foto dom ser inte alls dom finesserna du räknat upp Mats, dom lyckades inte heller att vrida monitorn i läget dom ville ha den, vilket var konstigt, man kan ju vrida den så att man ser sig själv om man vill.
 
AUTOHDR kom tidigt i Richo kompaktkameror, 7D har det också och 60D.

Har dom väl inte???
Kanske något som kallas så, men inte samma funktionalitet väl som Sony där kameran tar tre bilder i snabb följd med olika exponering och automatiskt bakar ihop dem till en HDR-bild direkt i kameran.

Vet att Nikon nu i 5100 har en liknande funktion med 2 bilder, men Canon 7D och 60D?


/Mats
 
Det var fasiken vilken framtidstro Mats m fl besitter.:) "Både och" har ofta visat sig innebära kompromisser. ...............

............Så därför önskar jag mig en Leicaliknande skapelse med fullt utvecklad EVF och i 24x36-format med hög DR, bra lågljusegenskaper, stabilt byggd i minimalistisk stil och nätt format. NEX-7 är ett steg i rätt riktning mot en sådan, tror jag. Så en NEX-9 med 36-40 MP skulle inte sitta illa. Men gärna med fler yttre regalge. .............

.................Jag har kånkat på tunga motorkameror och hammarblixtar halva mitt liv känns det som och har medvetet tagit steget till att bli alltmer minimalistisk i mitt plåtande. Inte för att vara bakåtsträvande utan tvärtom. Att vara framåtsträvande för mig är att försöka göra det man vill med den typen av verktyg man personligen vill ha och trivs med. ..................

.................Andra må leva efter sina preferenser och ha min fulla respekt. Bara bilderna blir bra struntar jag i om de skulle vara tagna med den snart komna 1Dx eller med hålkamera tillverkad av en gammalt utedass. Det är bara det att jag vill inte kånka omkring på varken en 1Dx+bazookazoom eller ett utedass.

Frid vare med Eder

//Lennart

Ja jag har verkligen stor framtidstro när det gäller detta också. Tror inte på innovationstorka än på länge. Håller med Mats. Ser inte nödvändigtvis på sikt så speciellt mycket kompromisser heller. Den fasta spegelns ljusförluster är väl idag det man närmast kanske tänker på.

Vem vet, de kanske t.o.m. gör en ny NEX 9 (om inte så bara för att tillfredställa Leica-gubbarna som jag mötte på Sony Center i Sthlm på lunchen). Å andra sidan verkade dessa smått uppåt redan av en NEX 5n med Leica-objektiv på. Finns ett mycket stort intresse meddelade Sony-killarna från alla håll och kanter - inte minst från Nikon- och Canon-folk. A77 intresserar främst folk med Sony-preferenser.

Det här med fler yttre reglage är heller inget måste för mig. KM D7D var nedlusad med kranar och spakar men jag tror faktiskt att ett gränssnitt som det hät trinavisystemet på NEX 7 kan vara effektivare många gånger. Man behöver inte flytta fingrarna på samma sätt som på en kamera typ D7D.

Jag kollade på en NEX 7 på lunchen idag och jag tyckte faktiskt den kändes väldigt bra. Förbeställde ett kit och en A-adapter med fast spegel men på sikt undrar jag om jag inte helt kommer göra mig av med alla normalstora kamerahus till all annan användning än till mitt Sony 70-400. Med den E-telezoom som är på G (55-210 tror jag), så räcker nog det ganska bra på vanliga resor. Vill jag köra fasta objektiv som är hyfsat små så har jag ju mina Minolta 50/1,7 och en 24mm/2,8 (som jag haft fokusproblem med tidigare) men med den nya peakingfunktionen för MF så kanske ett sådant objektiv rent av kan få nytt liv. Får väl köpa några pannkakaor när de kommer om jag tycker de är prisvärda. Jag kommer helt klart leta efter mindre grejor framöver.

Undrar om någon mer än jag reagerat öve konstruktionen av den inbyggda blixten i NEX 7. De e ju rena "kobran" som poppar upp. Märklig men fiffig mekanisk lösning om ni frågar mig.
 
Har dom väl inte???
Kanske något som kallas så, men inte samma funktionalitet väl som Sony där kameran tar tre bilder i snabb följd med olika exponering och automatiskt bakar ihop dem till en HDR-bild direkt i kameran.

Vet att Nikon nu i 5100 har en liknande funktion med 2 bilder, men Canon 7D och 60D?


/Mats

Du kan ha rätt att det inte fungerar riktig lika som hos Sonys modeller, dom har tidigare inte lyckats att få till det, utan nu först med 7D och 60D, så skall det lätta upp skuggor på ett bra sätt.

Sony har ju även sitt DRO-system, Nikon och Sony var först med detta, möjligt att Canon har ett system ungerfär mittimellan, det fungerade aldrig i deras 40D-50D fast dom försökte.

Sonys AutoHdr har väl utvecklats och klarar till och med lite rörelse numera. Annars hade jag önskat mig steglös inställning av antalet bilder per/sekund på A77, jag skulle ville välja hela raddan om man kunde från 1 till 12b/s tror att jag skulle använda 5 eller 6b/s oftare det är ganska snabbt det också, och man kan byta vinkel på kameran, buffert ock minneskort blir mera effektiv också.
 
Har dom väl inte???
Kanske något som kallas så, men inte samma funktionalitet väl som Sony där kameran tar tre bilder i snabb följd med olika exponering och automatiskt bakar ihop dem till en HDR-bild direkt i kameran.

Vet att Nikon nu i 5100 har en liknande funktion med 2 bilder, men Canon 7D och 60D?


/Mats

7D har det inte! Däremot en CFn där en förenklad motsvarighet till DRO kan göras aktiv. 60D har säkert något liknande-kanske rentav mer utvecklat. Någon som har 60D kanske svarar.

//Lennart
 
Du kan ha rätt att det inte fungerar riktig lika som hos Sonys modeller, dom har tidigare inte lyckats att få till det, utan nu först med 7D och 60D, så skall det lätta upp skuggor på ett bra sätt.

"Inte fungerar riktigt lika"?
Fungerar inte alls och är inte ens i närheten, utan det du beskriver är väl snarare en lite enklare funktion som ska likna Sonys DRO eller Nikons D-ligthing. HDR är det inte inte alls.

Vet att du dissar Sonys påhittighet av nån anledning och säger att det inte har så stort värde, men finns väl ingen anledning att göra sken av att det inte är unikt och att Canon har samma sak, för så är det faktiskt inte. Kanske beror på okunskap helt enkelt?

/Mats
 
7D har det inte! Däremot en CFn där en förenklad motsvarighet till DRO kan göras aktiv. 60D har säkert något liknande-kanske rentav mer utvecklat. Någon som har 60D kanske svarar.

//Lennart

Vad jag vet så har den inte det...den har auto lighting optimize precis som Canon 5D markII och 7D har vilket inte är HDR utan precis som Mats säger en funktion som fungerar som Sonys DRO eller Nikon D-lightning.
 
Vet att Nikon nu i 5100 har en liknande funktion med 2 bilder, men Canon 7D och 60D?


/Mats

Nikon D5100 är rätt lik Sonys HDR....den tar tre bilder som den slår ihop till en...man kan välja mellan 1,2 eller 3EV och även ställa in om man vill ha low,normal eller high smoothing(utseendet på HDR-effekten)...dock är Sonys HDR betydligt snabbare än Nikons som tar lite tid på sig mellan bilderna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.