Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Tror inte att det hjälper att komma dragandes med 7D:s ganska unika AF (är väl bara 1DMkIV oxå som har det systemet).

Det grundläggande är egentligen att Sony här har slagit en spik i arslet på sig själva genom att i inte ännu högre grad slå på stora bastrumman för vad A77 är bättre på än exv 7D.
7D har en unik AF, men som ägare av den kan jag i övrigt bara tycka att det är en ganska medioker APS-C som förvisso är välbyggd.

P g a att Sony nu ville presentera A77 som en actionkamera ("fångar det som andra missar") är det så otroligt fånigt att dessutom förstärka det misstaget genom att sätta en plomberad kork i buffertminnet och därtill släppa kameran i förtid efter processorbyte och halvbuggad FW blir det spel på en planhalva där 7D regerar.

För att ytterligare hävda sig i dumhet så säljs A77 i kit med 18-55 (jag nu kommer väl tjatet om min dissning av den gluggen, men faktum är att den räcker inte till för 24MP APS-C. Det bara är så. Hade A77 varit på 10-14MP hade det varit en annan sak).

Hur Sony skulle marknadsfört A77 får stå för Sony själva. Jag är övertygad om att man med lite mer smartness hade kunnat få A77 till en jätteframgång genom att pladera den i en helt egen nisch. För den är ju faktiskt unik.

Unik hög detaljering för att vara en APS-C, välbyggd, en massa finesser med extra allt. Men enligt lagen om alltings jävlighet så sätter man den i en nisch som redan är erövrad av annat märke.

Slutligen har A77 en egen tråd. Denna tråden är ju mer riktad åt Sonys FF-modeller och lite trevlig OT, men A77 påverkar Sonys framtida modeller så det är väl inte helt fel att den hamnar här också.

För övrigt är jag på dåligt humör, men jag skyller som Mats på PMS.

//Lennart
 
Ni som klagar på bufferten...håller ni ner avtryckaren flera sekunder i följd när ni fotar?? Menar vid 8 och 12fps i RAW klarar A77an med dom snabbaste minneskorten lika många bilder som Nikon D300s...Canon 7D klarar 6-7bilder mer i RAW...knappast något som är direkt avgörande förrutom för några få användare med höga krav....visst D300s och Canon 7D klarar fler bilder i JPEG men skjuter i 8fps och JPEG Large standard med A77an så kan man hålla nere avtryckaren ca 4sek innan kameran saktar ner till 4fps med dom snabbaste minneskorten...tror det är få som håller nere avtryckaren längre än 4sek åt gången.

Visst A77an kunde varit bättre på dom punkterna ni "hackar" på men personligen tycker jag ni överdriver A77ans kortheter väldigt mycket....om dom hade varit av så stor betydelse för så många så hade inte A77an sålt så bra som den gör.....men den säljer bra...riktigt bra dessutom....det stora lagret som Sony hade skickat ut innan katastrofen är i princip redan slut...i många länder är den redan slutsåld så jag skulle nog säga att hittills så är A77an en jätteframgång för Sony.

A77an har aldrig varit tänkt att direkt konkurrera med Canon 7D....Sony själv sa ju att det kommer att vara en kamera som kommer ligga i klassen/prisklassen som tex Canon 60D gör och det är precis vad den gör....hade dom gjort en kamera som va tänkt att tävla direkt mot dom värsta kamerorna i APS-C klassen så hade den med all säkerhet varit lite vassare men också dyrare...ja Canon 7D är billig nu och ligger i samma klass men när efterföljaren kommer så kommer den med all säkerhet inte kosta några 12000sek ny utan runt 20000sek.

Hur fånigt det än är med reklamer som säger "fångar det som andra missar" så är det rätt självklart att Sony puschar på A77ans hastighet...inget unikt för Sony...sådana överdrifter ser man överralt i reklamer för bilar,mobiltelefoner,datorer,tv-apparater mm

Håller med Bengt ang A99....redan nu börjar förväntningarna och önskningar om att A99an kommer vara en superkamera som skall sätta konkurrenterna på plats infinna sig....den kommer inte blir en superkamera som sätter konkurrenterna på plats...den kommer precis som A77an vara sämre än konkurrenterna på ett antal punkter...med all säkerhet när det gäller AF(kommer troligtvis ha A77ans AF),buffert och brus på höga iso...men den kommer samtidigt vara bättre på några punkter och ha Sonys unika funktioner.
 
Metall är inte heligt för mig eller och har aldrig varit det, men det går att göra en plastkamera,så att den ser metallisk ut. Du kanske inte förstår mig riktigt Sten Åke, Plasten får vara hur bra som helst, det är inte det jag menar. Metallkameran signalerar kvalitet, sedan får det vara hur galet som helst ur många synpunkter, som du skriver ovan, StenÅke du har myntat flera små elakheter med glimten i ögat vad gäller Sonykameror, Minns du Toy-kamera, minns du att någon modell var gjord av ihoppressade sopsäckar, A33-A55 kallar du leksakskameror , MEN JAG VET ATT DU SKOJAR STENÅKE, jag vill också spetsa till det, ofta ironiserar jag över sakernas tillstånd.

Om du och jag för en tid och även Mats skulle få tycka till ordentlgt och sitta tillsammas med Sonytekniker under en längre tid med uppdraget att en ny kamera skall tas fram. Vad skulle du då ta fram som förslag Sten Åke, hur skulle vi gå till väga. jag skulle då vilja titta på konkurenterna och vad dom har att erbjuda, vill vi att nya modellen skall ta upp kampen med 7D och D7000, vill vi att den måste bli lika bra eller bättre. jag skulle fråga det på första mötet, sedan skulle jag säga att 7D har en sjujäkla bra följande Autofokus, skall vi inte försöka och göra den lika bra i våran kamera eller vad tycker ni, Här har jag en 7D ( har fått lånat den av Aspman )-( kallibrerad och i perfekt skick ) den klarar att ta 7 bilder av 8:a skarpa på flygande måsar, är det tokigt att komma med ett sånt förslag.

( Ps kan vi inte lära oss av dom enorma förväntningarna av A77 som har förekommit, Nu börjar det allra redan om att A99 nästa år blir en super duper kamera av guds nåde, vi måste stilla oss grabbar. )

Grejen Bengt är att jag knappt har en enda synpunkt på det Sony gör. Jag tycker de går från klarhet till klarhet rent tekniskt. Det enda jag kan undra över är marknadsföringen och närvaron på marknaden i vanliga butiker och hos "elgiganterna". Det är ofta svårt att få tag i de Sony-grejor man vill ha utan att handla på nätet utanför Sveriges gränser om man vill slippa vänta i veckor.

Jag säger annars fritt efter Lennart att vi får ta det lite lugnt och se tiden an. Vi kommer inte behöva vänta speciellt länge. Framtiden är så bright att man måste ha solbrillor även på natten. Cornelis var långt före sin tid där - men av helt andra skäl.

Sony har nu en massa intressanta patent på gång som kommer att förändra hur kameror fungerar och byggs framöver - åtminstone de som kommer användas i produktion.

Jag känner mig inte det minsta orolig för att Sonys ingenjörer ingenting gör. Men ska jag ändå välja en sak jag tycker är viktigare än precis allt, så inte är det brus utan snarare så bra DR det bara går att få. Det är långt viktigare för mig på det sätt jag tar bilder än allt annat. Supersnabba kameror som A77 har jag inte hittat användning för ännu men det beror nog mest på att de djur jag har närmast till hands att plåta är sniglar och de är ju inte ens vilda när de parar sig.

Jag kanske ändrar uppfattning när jag ska på safari i Tanzania igen i vinter men inte ens i de sammanhangen har jag sett användning för 12 bilder/sek, men det innebär som sagt inte att jag är emot snabb seribildtagning. Jag har bara inte fattat att det finns och hur den ska användas. Djur i natur är väldigt ofta ganska långsamma i sina rörelser och t.o.m. fåglar sitter ofta still på någon pinne eller står bickstilla ute i vattnet och väntar på småfisk. Så jag klarar mig hyfsat med min gamla A580, men om det flyter förbi en NEX 7 så kommer jag nog att fiska upp den :). Det kan man ju bara inte motstå. Med en sådan kommer nog jag känna mig rätt "hemma" systemmässigt och välklädd utrustningsmässigt för det jag vill göra. Sony har faktiskt redan gjort exakt vad jag väntat på sedan 2005.


Patent 1: 34 MP CCD FF-sensor med lågt brus
http://www.sonyalpharumors.com/ft5-the-new-sony-full-frame-sensor-ccd-superhad-ii-with-34-8mp/

Patent 2: sensor med olika stora pixlar beroende på färg
http://www.sonyalpharumors.com/sony-is-working-on-new-sensor-designs-patent-disclosure/

Patent 3: fasdetkt på sensorn
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...ase-detection-integrated-on-the-image-sensor/

Patent 4: new Sony CMOS sensor based on the Sigmas Foveon tecnology (varje pixel kan hantera RGB)
http://www.sonyalpharumors.com/sr4-new-sony-foveon-similar-sensor-tecnology/

Patent 5; Sensorer med extra god DR
New Sony sensor patent describes a “Photochromic Image Sensor”.

Patent 6: Sensorer med bikakemönsterformade pixlar utan något mellanrum alls.
 
.............Håller med Bengt ang A99....redan nu börjar förväntningarna och önskningar om att A99an kommer vara en superkamera som skall sätta konkurrenterna på plats infinna sig....den kommer inte blir en superkamera som sätter konkurrenterna på plats...den kommer precis som A77an vara sämre än konkurrenterna på ett antal punkter...med all säkerhet när det gäller AF(kommer troligtvis ha A77ans AF),buffert och brus på höga iso...men den kommer samtidigt vara bättre på några punkter och ha Sonys unika funktioner.

och den kommer vara billigare även om det inte
adderar till folks uppfattning vad som är creme de la creme.

Kolla på vad som hände med Absolut Vodka. Det finns numera konkurrenter som med marknadsföring och ett mycket högre pris försöker göra intrycket att de är mer exklusiva. Mer exklusiva blir de också genom att ta mer betalt. Tveksamheten är mycket stor om man får någonting bättre.

Ett högt pris höjer bara det folks uppfattning om produkter och en del tycker säkert att en Nikon som är dubbelt så dyr som en Sony FF även om den kanske inte är "dubbelt så bra" hur man nu mäter det.
 
och den kommer vara billigare även om det inte
adderar till folks uppfattning vad som är creme de la creme.

Kolla på vad som hände med Absolut Vodka. Det finns numera konkurrenter som med marknadsföring och ett mycket högre pris försöker göra intrycket att de är mer exklusiva. Mer exklusiva blir de också genom att ta mer betalt. Tveksamheten är mycket stor om man får någonting bättre.

Ett högt pris höjer bara det folks uppfattning om produkter och en del tycker säkert att en Nikon som är dubbelt så dyr som en Sony FF även om den kanske inte är "dubbelt så bra" hur man nu mäter det.

Precis så är det. Ett högt pris i sig kan faktiskt vara en kvalitetsfaktor.

En Rolex-klocka är VÄRD 100 000 kr just för att den KOSTAR 100 000. En Seiko för 2 000 kr visar tiden precis lika bra (eller bättre), men statusen i Rolexen är just att andra vet om vad den kostar.

Känner väl till Absolut Vodka och hur kampanjen gjordes just för att höja statusen på Renat. Min pappa jobbade då som AD på Carlsson & Broman AB som gjorde kampanjen och det är faktiskt han som designat Absolut-flaskan och texten. Lite coolt, har ett antal prototyper hemma svarvade i plexiglas med gnuggbokstäver som var olika varianter innan den slutliga formen valdes. Grejen var att bygga exklusivitet runt varumärket bl.a. med priset.

Svaga individer hos fotograf-släktet behöver stödet och erkännandet som ett statusmärke som t.ex. Nikon ger. Det förväntas av "proffs" att ha Nikon eller Canon, annars blir man ifrågasatt. Det är en stor konkurrensfördel dessa två etablerade märken har och gör att de kan ta högre pris för sina produkter.

Själv skiter jag i det och låter resultatet tala för sig och har inga såna behov för mitt hobby-fotande. Däremot om jag var fotograf till yrket skulle det definitivt vara en faktor att väga in. Långt ifrån alla hobbyfotografer struntar däremot i statusent. Definitivt fler som behöver kameramärket för att få respekt än som vill erkänna det. Det är en av de bästa grejerna med Sony för tillfället, att man kan få absolut top-of-the-line utrustning till betydligt lägre pris än konkurrenterna. Såklart inte bra för Sony, men de vet om det och det kostar att ta sig in på marknaden och bli etablerat. De kommer att bli det garanterat, men det tar tid. Istället måste de ligga på och göra bättre grejer som de säljer till lägre pris och för oss som fattat det är det guld värt, bokstavligen.


/Mats
 
Håller med Bengt ang A99....redan nu börjar förväntningarna och önskningar om att A99an kommer vara en superkamera som skall sätta konkurrenterna på plats infinna sig....den kommer inte blir en superkamera som sätter konkurrenterna på plats...den kommer precis som A77an vara sämre än konkurrenterna på ett antal punkter...

Vad vet du om det?
Visst hade vi höga förväntningar på A77 och den räckte inte riktigt hela vägen fram.

A99 kommer däremot att bli precis det som vi förväntade oss med A77 och ännu mer!
kommer att slå världen med häpnad och totalt utklassa all konkurrens till en bråkdel av priset!!!

:)


/Mats
 
Andra förväntningar på FF med många pixlar

Tror INGEN förväntar sig speciellt snabb sekvens i en FF-kamera med 36-40+ MP. Ser vi till FF-utbudet som finns idag ligger de pixelstinna (20+) på mellan 3-5 bps. De snabbare ligger på 12MP. Visserligen har Canon aviserat en 18MP FF med snabb sekvens och AF-C, men dels är den knappast att betrakta som pixelstinn och dels finns den ännu inte.

Den som köper en 24-40+ MP FF gör det knappast för att plåta action utan mer för landskap, studio , arkitektur, allmänna motiv och köparen förväntar sig hög upplösning, hög bildkvalitet med bra DR och fin detaljering. Kundgruppen är sannolikt mindre intresserad av extrema lågljusegenskaper än av exaktare färgåtergivning/färgövergångar.

Här har verkligen Sony chansen att göra en verkligt snygg inbrytning på marknaden. P g a ovan nämnda orsaker kommer ingen att gnälla över dåligt buffertminne. Däremot måste en så pixelrik FF ha en väldigt pricksäker AF. åtminstone i AF-S läge (det har ju redan A900/A850) och lite fler korslagda sensorer.

Det är fullt möjligt att göra ett sådant kamerahus relativt billigt med bra EVF. Men billigt totalt kommer det knappast att bli. Som jag bedömer det hela så behövs verkligen de fina Sony-Zeissgluggarna och de bättre G-objektiven. Och det är ju inga billiga objektiv. Även Sigmas primegluggar kan ju vara ett alternativ om de inte mismatchar pga fast spegel eller andra orsaker.

En sådan kamera konkurrerar direkt med de svindyra MF-bakstyckeskamerorna, men är mer lättransportabel, fixar högre iso och blir betydligt billigare.

Det bästa vore ju naturligtvis om AF kunde ske direkt på sensorn istället för via SLT-teknik.

//Lennart
 
En NEX-9 vill vi nog ha.

Varför då?
E-objektiven tecknar ju inte ut FF och att behöva skapa ytterligare en objektivserie när det redan är magert med "native"-objektiv verkar dödsdömt. Visst kan man köra med adapter och de begränsningar det innebär, men i så fall försvinner de mesta fördelarna med NEX-systemet.

Någon NEX-9 lär inte komma.


/Mats
 
Tror INGEN förväntar sig speciellt snabb sekvens i en FF-kamera med 36-40+ MP. Ser vi till FF-utbudet som finns idag ligger de pixelstinna (20+) på mellan 3-5 bps. De snabbare ligger på 12MP. Visserligen har Canon aviserat en 18MP FF med snabb sekvens och AF-C, men dels är den knappast att betrakta som pixelstinn och dels finns den ännu inte.

Den som köper en 24-40+ MP FF gör det knappast för att plåta action utan mer för landskap, studio , arkitektur, allmänna motiv och köparen förväntar sig hög upplösning, hög bildkvalitet med bra DR och fin detaljering. Kundgruppen är sannolikt mindre intresserad av extrema lågljusegenskaper än av exaktare färgåtergivning/färgövergångar.

Här har verkligen Sony chansen att göra en verkligt snygg inbrytning på marknaden. P g a ovan nämnda orsaker kommer ingen att gnälla över dåligt buffertminne. Däremot måste en så pixelrik FF ha en väldigt pricksäker AF. åtminstone i AF-S läge (det har ju redan A900/A850) och lite fler korslagda sensorer.

Det är fullt möjligt att göra ett sådant kamerahus relativt billigt med bra EVF. Men billigt totalt kommer det knappast att bli. Som jag bedömer det hela så behövs verkligen de fina Sony-Zeissgluggarna och de bättre G-objektiven. Och det är ju inga billiga objektiv. Även Sigmas primegluggar kan ju vara ett alternativ om de inte mismatchar pga fast spegel eller andra orsaker.

En sådan kamera konkurrerar direkt med de svindyra MF-bakstyckeskamerorna, men är mer lättransportabel, fixar högre iso och blir betydligt billigare.

Det bästa vore ju naturligtvis om AF kunde ske direkt på sensorn istället för via SLT-teknik.

//Lennart

Lennart, det där att högupplösta inte behöver vara snabba är ytterligare en sån där begränsning för att man sitter kvar i gammalt tänk pga det som redan finns.

Visst finns det fotografer som har behov av både hög detaljering och DR och snabbhet. Kanske inte vid samma fototillfälle, men det kan ju alltid vara bra att bara behöva en kamera sitf två. Det är väl lite tanken bakom Canon 1DX, fast i det fallet en kompromiss.

Sony har en möjlighet att skapa bägge tack vare att de slipper en stor flaxande spegel. I snabbläget kunde man t.ex. ställa ner upplösningen, eller så stoppar man helt enkelt in några GB cache och ytterligare två proppar.

Dessutom finns ytterligare lägen för innovation. Nu verkar alla tro att det enda alternativet till SLT är pdaf på sensorn, men man kunde ju isttället sätta in microspeglar på sensorn mellan pixlarna, eller säkert andra sätt. Det är sånt som kallas innovation, att hitta på sånt som inte redan finns och därför är det dumt att låsa sig till det som konkurrenterna har. En copycat kommer aldrig att bli ledande.


/Mats
 
Varför då?
E-objektiven tecknar ju inte ut FF och att behöva skapa ytterligare en objektivserie när det redan är magert med "native"-objektiv verkar dödsdömt. Visst kan man köra med adapter och de begränsningar det innebär, men i så fall försvinner de mesta fördelarna med NEX-systemet.

Någon NEX-9 lär inte komma.

Du får läsa min lilla text med fantasi. Jag menar förstås inte att någon skulle vilja ha en NEX-9 med den nuvarande E-fattningen och samtidigt en småbildsensor. Det vore ju tämligen oanvändbart.

Nej, jag menar en kamera i NEX-stil, med småbildsensor, och med fattning för objektiv som tecknar ut småbild, förstås. T.ex. Alpha-fattning, fast det skulle idealiskt vara bättre med en helt ny.

En sån kamera skulle jag vara intresserad av. Storleken borde bli ungefär som en Leica.

(Det går även bra om någon annan än Sony gör en sån kamera. Jag är inte så märkesfixerad.)
 
Leitz har ju aviserat att de avser komma med en spegellös kamera, som ska ha samma eller större sensorstorlek än APS-C.

Fast priset lär väl också komma att bli samma eller större (än M9)...

En faktor som torde innebära att det för de flesta av oss inte bör vara helt egalt ifall det kommer att bli Sony eller Leitz som tar fram denna spegellösa fullformatare. Om det nu kommer någon överhuvudtaget - det är nog risk för att den skulle bli lika stor som en M9:a (minst), vilket nog kommer att göra de flesta tillverkare minst sagt rejält tveksamma om att efterfrågan skulle bli tillräcklig för att ett sådant projekt skulle gå i hamn).


(Inte heller jag är särskilt märkesfixerad. Äger / har genom livet ägt kameror från över trettio olika kamerasystem, inkl. Leica och NEX.)
.
 
Senast ändrad:
Grejen Bengt är att jag knappt har en enda synpunkt på det Sony gör. Jag tycker de går från klarhet till klarhet rent tekniskt. Det enda jag kan undra över är marknadsföringen och närvaron på marknaden i vanliga butiker och hos "elgiganterna". Det är ofta svårt att få tag i de Sony-grejor man vill ha utan att handla på nätet utanför Sveriges gränser om man vill slippa vänta i veckor.

Jag säger annars fritt efter Lennart att vi får ta det lite lugnt och se tiden an. Vi kommer inte behöva vänta speciellt länge. Framtiden är så bright att man måste ha solbrillor även på natten. Cornelis var långt före sin tid där - men av helt andra skäl.

Sony har nu en massa intressanta patent på gång som kommer att förändra hur kameror fungerar och byggs framöver - åtminstone de som kommer användas i produktion.

Jag känner mig inte det minsta orolig för att Sonys ingenjörer ingenting gör. Men ska jag ändå välja en sak jag tycker är viktigare än precis allt, så inte är det brus utan snarare så bra DR det bara går att få. Det är långt viktigare för mig på det sätt jag tar bilder än allt annat. Supersnabba kameror som A77 har jag inte hittat användning för ännu men det beror nog mest på att de djur jag har närmast till hands att plåta är sniglar och de är ju inte ens vilda när de parar sig.

Jag kanske ändrar uppfattning när jag ska på safari i Tanzania igen i vinter men inte ens i de sammanhangen har jag sett användning för 12 bilder/sek, men det innebär som sagt inte att jag är emot snabb seribildtagning. Jag har bara inte fattat att det finns och hur den ska användas. Djur i natur är väldigt ofta ganska långsamma i sina rörelser och t.o.m. fåglar sitter ofta still på någon pinne eller står bickstilla ute i vattnet och väntar på småfisk. Så jag klarar mig hyfsat med min gamla A580, men om det flyter förbi en NEX 7 så kommer jag nog att fiska upp den :). Det kan man ju bara inte motstå. Med en sådan kommer nog jag känna mig rätt "hemma" systemmässigt och välklädd utrustningsmässigt för det jag vill göra. Sony har faktiskt redan gjort exakt vad jag väntat på sedan 2005.


Patent 1: 34 MP CCD FF-sensor med lågt brus
http://www.sonyalpharumors.com/ft5-the-new-sony-full-frame-sensor-ccd-superhad-ii-with-34-8mp/

Patent 2: sensor med olika stora pixlar beroende på färg
http://www.sonyalpharumors.com/sony-is-working-on-new-sensor-designs-patent-disclosure/

Patent 3: fasdetkt på sensorn
http://www.sonyalpharumors.com/sr5-...ase-detection-integrated-on-the-image-sensor/

Patent 4: new Sony CMOS sensor based on the Sigmas Foveon tecnology (varje pixel kan hantera RGB)
http://www.sonyalpharumors.com/sr4-new-sony-foveon-similar-sensor-tecnology/

Patent 5; Sensorer med extra god DR
New Sony sensor patent describes a “Photochromic Image Sensor”.

Patent 6: Sensorer med bikakemönsterformade pixlar utan något mellanrum alls.

Vill man vara besvärlig mot Sony, så är det inte svårt heller, Panasonic hade EVF ett bra tag före Sony, när Sony släpper A33-A55 så är den faktiskt lite sämre än Panasonic och då har förmodlingen Sony bestämt sig för att gå SLT-vägen, redan här borde EVF varit klart bättre i A55 bara för att visa, likadant med Nexarna, kommer senare än Panasonic men AF:en är klart långsammare, Nex 3 tog så lång tid som en sekund på sig vid 50mm läget. A55 kunde inte teckna ut 1440 punkter som Panasonic gjorde utan av någon anledning klarade A55 bara att teckna 1140 punkter.

A77 klarar att ha 29 customfunktioner, medans D7000 klarar av 48 st och en viktig punkt, D7000 mins senaste inslagning av prövning så att man snabbt kan se vilken inställning man gjorde, A77 har missat det så man får stega hela vägen tillbaka för att slå på eller av om inställningen inte passade, det är också en typ av innovation som man inte skall förakta.
 
Det är en bekvämlighet som man vill ha ibland (själv föredrar jag att kunna välja när jag vill ha det ena eller andra), men någon innovation (som alltså skulle ha kommit i samband med Panasonics introduktion av sina spegellösa kameror, menar du, eller?) är det sannerligen inte - det är en bekvämlighet som sagt.
.
 
Lennart, det där att högupplösta inte behöver vara snabba är ytterligare en sån där begränsning för att man sitter kvar i gammalt tänk pga det som redan finns.

Visst finns det fotografer som har behov av både hög detaljering och DR och snabbhet. Kanske inte vid samma fototillfälle, men det kan ju alltid vara bra att bara behöva en kamera sitf två. Det är väl lite tanken bakom Canon 1DX, fast i det fallet en kompromiss.

Sony har en möjlighet att skapa bägge tack vare att de slipper en stor flaxande spegel. I snabbläget kunde man t.ex. ställa ner upplösningen, eller så stoppar man helt enkelt in några GB cache och ytterligare två proppar.

Dessutom finns ytterligare lägen för innovation. Nu verkar alla tro att det enda alternativet till SLT är pdaf på sensorn, men man kunde ju isttället sätta in microspeglar på sensorn mellan pixlarna, eller säkert andra sätt. Det är sånt som kallas innovation, att hitta på sånt som inte redan finns och därför är det dumt att låsa sig till det som konkurrenterna har. En copycat kommer aldrig att bli ledande.


/Mats

Snabba eller långsamma? 5 bps är inte speciellt långsamt. Klart som fasiken att det går att tillverka snabba FF med väldigt hög upplösning och stor buffert. Men vi snackar nog om 2 helt olika saker här.

Snabbhet, stor buffert, stora filer kostar ström vilket ställer enorma krav på batteriet ( EVF tar också mycket ström). Att sitta och snabbkolla de här filerna på skärm kostar en hel del uppgraderingar av datorn för de flesta. Riktigt bra grafikkort och kanske 32 GB i RAM. Endast de dyraste minneskorten med störst lagringskapacitet.

Det blir alltså inte bara dyrare att tillverka en sådan kamera, sidoverkningarna blir också ganska många för en nisch som iofs är populär men knappast något som "de flesta" FF-användare efterfrågar.

Jag ser här möjligheten för Sony eller annan tillverkare att göra en väldigt bra och inte alltför dyr FF-kamera med extremt hög detaljupplösning. Det är inte gammaltänk att isåfall "nöja" sig med 5bps.

I övrigt i den bästa av världar så vill jag ju ha extra allt i en billig. snabb, välbyggd 100MP-FF. Men vi lever inte i den världen.

//Lennart
 
Det hade dom inte alls. Sony hade EVF ett halvt decennium (eller mer) innan Panasonic, vad jag vet.
.

Jo jo Kameror med fast optik, och långzoomarkameror har haft det, med det har jag ingen koll på vem som var först, upplösningen på dessa brukade ligga på 230000 punkter blir väl då Ca 10ggr lägre än på A77.

EVF, SLT och Sonys Live View system är väl starka innovationer, men i ärlighetens namn kan man diskutera en hel del kring detta. Hur låter det idag, Nja EFV:n skapar mycket diskussion som du märker, kontrastproblem i starkt ljus ( men min sökare är inte klockren den eller är det mörkt så blir det mörkt i den så det räcker ) SLT själ ljus mycke diskussion kring det, Höga bildserier visst jättebra men då bör den också ta skärpa på flertalet av bilderna annars faller ju konceptet.

Men som sagt A77 är blott andra generation av SLT, och när man väntat på efterföljaren till A700 så glömmer man lite att Sony bytt färdriktning, och liksom får börja om igen, jag tror att under 2013 så kommer det en A77s då har Sony hunnit mera ikapp efter jordbävningar och elände.
 
Vill man vara besvärlig mot Sony, så är det inte svårt heller, Panasonic hade EVF ett bra tag före Sony, när Sony släpper A33-A55 så är den faktiskt lite sämre än Panasonic och då har förmodlingen Sony bestämt sig för att gå SLT-vägen, redan här borde EVF varit klart bättre i A55 bara för att visa, likadant med Nexarna, kommer senare än Panasonic men AF:en är klart långsammare, Nex 3 tog så lång tid som en sekund på sig vid 50mm läget. A55 kunde inte teckna ut 1440 punkter som Panasonic gjorde utan av någon anledning klarade A55 bara att teckna 1140 punkter.

A77 klarar att ha 29 customfunktioner, medans D7000 klarar av 48 st och en viktig punkt, D7000 mins senaste inslagning av prövning så att man snabbt kan se vilken inställning man gjorde, A77 har missat det så man får stega hela vägen tillbaka för att slå på eller av om inställningen inte passade, det är också en typ av innovation som man inte skall förakta.

Att Sony inte klämde in den EVF:en som A65/77 har beror nog på att den inte va klar vi det tillfället och att dom inte vill stoppa i den bästa dom har i dom billigaste kamerorna.

Måste man verkligen ha 48st customfunktioner ?? Har aldrig riktigt förstått varför man ska ha överdrivet många customfunktioner till så vida inte kameran är katastrofalt konstruerad när det gäller användarvänlighet...På A77an trycker man bara på Fn-knappen så kommer man åt alla dom viktigaste funktioner väldigt snabbt och lätt så det är inget grävande i djupa menyer mm för slå av/på en funktion/göra ändringar av AF,ISO,DR,WB,Kreativa inställningar mm
 
Snabba eller långsamma? 5 bps är inte speciellt långsamt. Klart som fasiken att det går att tillverka snabba FF med väldigt hög upplösning och stor buffert. Men vi snackar nog om 2 helt olika saker här.

Snabbhet, stor buffert, stora filer kostar ström vilket ställer enorma krav på batteriet ( EVF tar också mycket ström). Att sitta och snabbkolla de här filerna på skärm kostar en hel del uppgraderingar av datorn för de flesta. Riktigt bra grafikkort och kanske 32 GB i RAM. Endast de dyraste minneskorten med störst lagringskapacitet.

Det blir alltså inte bara dyrare att tillverka en sådan kamera, sidoverkningarna blir också ganska många för en nisch som iofs är populär men knappast något som "de flesta" FF-användare efterfrågar.

Jag ser här möjligheten för Sony eller annan tillverkare att göra en väldigt bra och inte alltför dyr FF-kamera med extremt hög detaljupplösning. Det är inte gammaltänk att isåfall "nöja" sig med 5bps.

I övrigt i den bästa av världar så vill jag ju ha extra allt i en billig. snabb, välbyggd 100MP-FF. Men vi lever inte i den världen.

//Lennart

Jag har då inga problem att kolla på eller arbeta med filer från en Hasselblad HD2 på min dator som inte är av senaste typ(ca 3år på nacken) eller speciellt vass när det gäller konfigurationen(dual-core processor, 16gb RAM, grafikkort med 1gb minne)....idag får man väldigt mycket datorkraft som står sig länge för en hyfsat billigt...bygger man själv så kan man alltid köpa ett uppgraderingskit till sin befintliga dator o komma undan väldigt billigt...inte heller lagring(verken för kameror eller datorer) är speciellt dyrt i dagsläget.
 
Jag har då inga problem att kolla på eller arbeta med filer från en Hasselblad HD2 på min dator som inte är av senaste typ(ca 3år på nacken) eller speciellt vass när det gäller konfigurationen(dual-core processor, 16gb RAM, grafikkort med 1gb minne)....idag får man väldigt mycket datorkraft som står sig länge för en hyfsat billigt...bygger man själv så kan man alltid köpa ett uppgraderingskit till sin befintliga dator o komma undan väldigt billigt...inte heller lagring(verken för kameror eller datorer) är speciellt dyrt i dagsläget.

Blir jag missförstådd med avsikt eller uttrycker jag mig luddigt? Vad du tar upp är EN av bieffekterna. Jag får väl ta det en gång till på ett enklare sätt:

Jag efterlyser en relativt billig FF med så hög upplösning, färghantering som möjligt i ett smidigt välbyggt kamerahus där det nödvändigtvis inte behöver rassla 10-12 bps. Större batteri fordras i så fall vilket får konsekvensen att smidigheten går förlorad dp kamerakroppen måste göras större.

Det är där jag menar att Sony har en chans att göra en effektiv och attraktiv inbrytning på marknaden när alla andra FF-märken bara ökar eller vidmakthåller sina jättekameror med integrerat BG för att batteriet ska få plats samt lägger mycket krut på bps.

Jag garanterar att den tillverkare som lyckas göra en 36 Mp "Folk-Leica" med 3-4 bps till ett rimligare pris än originalet kommer att bli efterfrågat. Det finns A-objektiv som inte är så stora. Jag skulle vilja ha en sådan kamera i alla fall.

Att sedan du och jag bygger till våra datorer själva till en billigare slant är en annan sak. Så vi menar nog väl båda två, men diskuterar ur lite olika perspektiv.

//Lennart
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.