Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Min Canon EOS 40D är numera såld med objektiv å allt :). Jag kör numera Nikon D300/D300sport, jag är jävligt nöjd med båda kamerorna ( lågt brus ) men jag vill ha en FF oxå..................

Om du inte allvarligt överväger att byta system vore kanske en D700 att rekommendera. Den har riktigt lågt brus. Sedan har du regalgen på i stort sett samma ställen som på D300. Vad är en D300sport för någonting förresten? Antar du menar D300s-eller finns det fler "specialutgåvor" ? :)
 
S brukar stå för sport.

Om du inte allvarligt överväger att byta system vore kanske en D700 att rekommendera. Den har riktigt lågt brus. Sedan har du regalgen på i stort sett samma ställen som på D300. Vad är en D300sport för någonting förresten? Antar du menar D300s-eller finns det fler "specialutgåvor" ? :)

Brukar inte S stå för sport ? :). Den har ju trots allt lite snabbare serietagning än den vanliga versionen, vilket behövs när man fotar sport.............................( vilket jag inte gör ).
 
Brukar inte S stå för sport ? :). Den har ju trots allt lite snabbare serietagning än den vanliga versionen, vilket behövs när man fotar sport.............................( vilket jag inte gör ).

Nikons gängse benämning för snabba kameror brukar vara suffixet "H". D300 och D300s är ju lika snabba med vertikalgerpp och dithörande batteri. Det är därför jag ställer mig undrande. H-beteckningen verkar inte användas längre, men när D2X genomgick en lättare uppgradering fick den beteckningen D2Xs utan att vara snabbare än förgångaren.

//Lennart
 
Nikons gängse benämning för snabba kameror brukar vara suffixet "H". D300 och D300s är ju lika snabba med vertikalgerpp och dithörande batteri. Det är därför jag ställer mig undrande. H-beteckningen verkar inte användas längre, men när D2X genomgick en lättare uppgradering fick den beteckningen D2Xs utan att vara snabbare än förgångaren.

//Lennart
Enligt tidningen Kamera och bild så har D300 6 bilder per sekund å D300s(port) 7 bilder per sekund
så du får ta kontakt med dom om du anser det inte vara så!!!!!!
Men det här är en tråd för Sony 850/900........... http://mansurovs.com/nikon-d300-vs-d300s som visar att jag inte är nån skojare.
 
Senast ändrad:
Enligt tidningen Kamera och bild så har D300 6 bilder per sekund å D300s(port) 7 bilder per sekund
så du får ta kontakt med dom om du anser det inte vara så!!!!!!
Men det här är en tråd för Sony kameror.....................

Må så vara. Blir du gladare så kan du gärna kalla den för "sport". För övrigt anger FS egen recensionsbank att D300 (utan "sport") kan ge 8 bps med "sportmodellen" ger 7 bps:) Sedan skriver du att denna tråd är för Sonykameror. För övrigt anger FS egen recensionsband att A300 (utan "sport") Vilken häpnadsväckande iakttagelse!

Låt se vad du själv gjort för inlägg:

Citat: Junkman skrev: Min Canon EOS 40D är numera såld med objektiv å allt :). Jag kör numera Nikon D300/D300sport, jag är jävligt nöjd med båda kamerorna ( lågt brus ) men jag vill ha en FF oxå..................

Nej, på de här Sonytrådarna är vi openminded för alla jämförelser. Tycker inte det finns minsta anledning för dig att slänga in en "arg-ikon" på din kommentar för mig.

//Lennart.
 
Senast ändrad:
Må så vara. Blir du gladare så kan du gärna kalla den för "sport". För övrigt anger FS egen recensionsbank att D300 (utan "sport") kan ge 8 bps med "sportmodellen" ger 7 bps:) Sedan skriver du att denna tråd är för Sonykameror. För övrigt anger FS egen recensionsband att A300 (utan "sport") Vilken häpnadsväckande iakttagelse!

Låt se vad du själv gjort för inlägg:

Citat: Junkman skrev: Min Canon EOS 40D är numera såld med objektiv å allt :). Jag kör numera Nikon D300/D300sport, jag är jävligt nöjd med båda kamerorna ( lågt brus ) men jag vill ha en FF oxå..................

Nej, på de här Sonytrådarna är vi openminded för alla jämförelser. Tycker inte det finns minsta anledning för dig att slänga in en "arg-ikon" på din kommentar för mig.

//Lennart.
Jag är inte arg på någon :). Däremot förundras jag ibland över diverse diskussioner här på forumet av folk som kategoriskt håller på sitt eget kamera märke. Alla kameror har sina för å nackdelar, och personligen är jag inte fastlåst i något märke. Ibland släpper tillverkarna lyckade modeller och ibland modeller som inte fungerar som det var tänkt.............Någonting som jag lärt mig under årens lopp är att inte kasta sig över en ny modell direkt när den kommer. Dom första exemplaren oavsett märke brukar ha barnsjukdommar som tar lite tid att arbeta bort, dessutom har jag träffat folk som fått riktiga måndagsex som inte går att få bot på.............Vi får se vad det blir för FF-kamera framåt Hjul.
 
Min Canon EOS 40D är numera såld med objektiv å allt :). Jag kör numera Nikon D300/D300sport, jag är jävligt nöjd med båda kamerorna ( lågt brus ) men jag vill ha en FF oxå..................

Nyfiken fråga.

Om du nu kör Nikon-systemet och har bra aps-s, oavsett om det äs sportmodell eller inte, och vill ha en FF och framförallt prioriterar lågt brus. Varför tittar du då på Sony A850? Ligger väl betydligt närmare till hands med Nikon D700 i så fall, som visserligen bara har halva pixelmängden, men därför är betydligt bättre på lågt brus vid höga ISO.


Den Nikon som ligger närmast Sony A850 är D3X. Den ärstrået vassare än Sonykameran, men iofs strået dyrare också...

Så, nu när vi fastslagit att A850 inte är för dig, var ligger den där A850n på en hylla och samlar damm?
(Eller menar du den i Sickla som alla redan vet om?)


/Mats
 
Jag är inte arg på någon :). Däremot förundras jag ibland över diverse diskussioner här på forumet av folk som kategoriskt håller på sitt eget kamera märke. Alla kameror har sina för å nackdelar, och personligen är jag inte fastlåst i något märke. Ibland släpper tillverkarna lyckade modeller och ibland modeller som inte fungerar som det var tänkt.............Någonting som jag lärt mig under årens lopp är att inte kasta sig över en ny modell direkt när den kommer. Dom första exemplaren oavsett märke brukar ha barnsjukdommar som tar lite tid att arbeta bort, dessutom har jag träffat folk som fått riktiga måndagsex som inte går att få bot på.............Vi får se vad det blir för FF-kamera framåt Hjul.

Jag håller inte riktigt med. Tycker det på Sonyforumen är betydligt färre märkesfanatiker numera. Själv har jag Canon som mesta användarmärke, men kör även Sonys FF-system och har även en av deras APS-C -modeller.

Personligen tycker jag att all märkesfanatism av ondo då det hämmar utrymmet för att lära sig mer. och är det något denna tråd i sin helhet visar så är det just i huvudämnet Sony A850 och A900 att dessa kameror dömdes för tidigt.

Gär vi däremot till Sony A77 är den kameran redan behäftad med ett par negativa saker som inte är tillrättningsbara eftersom de sitter i hårdvaran. Då vore det ju dumt att inte skriva och debattera om det.
Det som går att rätta till via justeringar i firmware är inte mycket att gnälla över däremot.

Men nu kan vi ju snacka om Sonys FF-modeller istället.

//Lennart
 
Jag håller inte riktigt med. Tycker det på Sonyforumen är betydligt färre märkesfanatiker numera. Själv har jag Canon som mesta användarmärke, men kör även Sonys FF-system och har även en av deras APS-C -modeller.

Personligen tycker jag att all märkesfanatism av ondo då det hämmar utrymmet för att lära sig mer. och är det något denna tråd i sin helhet visar så är det just i huvudämnet Sony A850 och A900 att dessa kameror dömdes för tidigt.

Tror epitetet märkesfanatism till stor del ligger i betraktarens öron. Om man skriver om det man uppskattar hos det egna märket blir man kallad fanatiker. Skriver man om något man uppfattar negativt med det egna märket så blir man anklagad för att gå konkurrenternas ärenden. Själv står man bara undrande för att inget av det stämmer.

Egentligen är det inte så konstigt att Sony-användare tycker Sony är bra, att Nikon-användare tycker Nikon är bra osv. Det beror inte på att man vill framhålla det egna märket och skriver bra om det för att det är ens eget märke, utan snarare att man en gång valt märke efter det som man tycker är bäst. Om man tycker Canon är bäst finns det väl ingen anledning att välja något annat och då ändrar man väl inte uppfattning efter det.

Sen är alla märkena bra. Alla har sina specifika fördelar och det finns brister hos alla.

Lägg ner snacket om "fanatism" helt och hållet tycker jag. Jag tror det egentligen är betydligt mindre utbrett än många ger sken av. Däremot är det lite mjäkigt att vara så rädd för att hamna i ett sånt fack att man inte visar vilken åsikt man har om någon specifik sak, utan vill framstå som helt neutrl istället. Tycker man att en specifik funktion är bättre på märket X än märket Y så finns det ingen anledning att smeta ut det och inte stå för sin sak, bara för att man är rädd för att andra ska tycka att man säger så bara för att det är just det märket man själv använder. Speciellt gäller det om man kör flera system.


/Mats
 
Nyfiken fråga.

Om du nu kör Nikon-systemet och har bra aps-s, oavsett om det äs sportmodell eller inte, och vill ha en FF och framförallt prioriterar lågt brus. Varför tittar du då på Sony A850? Ligger väl betydligt närmare till hands med Nikon D700 i så fall, som visserligen bara har halva pixelmängden, men därför är betydligt bättre på lågt brus vid höga ISO.


Den Nikon som ligger närmast Sony A850 är D3X. Den ärstrået vassare än Sonykameran, men iofs strået dyrare också...

Så, nu när vi fastslagit att A850 inte är för dig, var ligger den där A850n på en hylla och samlar damm?
(Eller menar du den i Sickla som alla redan vet om?)


/Mats
När jag nämde att 850 brusade mer betydde det inte att den var ointressant tvärtom. Den är snyggare, känns bättre i handen å känns mer välbyggd än dom två andra alternativen dessutom saknar den filmfunktion vilket jag är jävligt glad över........Nej, det är INTE den i Sickla om du ville veta och jag tänker inte tala om var den finns. Som sagt var ingen kamera är fullkomlig, ingen fotograf heller för den delen det finns alltid plats för föbättringar...............Jo förressten en sak till 850 har inbyggd bildstabilisering i huset vilket är bra om man skulle komma över en "bunt" äldre objektiv.
 
Senast ändrad:
Jo förressten en sak till 850 har inbyggd bildstabilisering i huset vilket är bra om man skulle komma över en "bunt" äldre objektiv.
Det var precis det enda skälet till att jag bytte från Canon till Sony. Funderade på Olympus också men har inte ångrat mitt val. Och jag tycker nog inte att det primärt gäller "gamla" objektiv utan nya också, tänk om t.ex. Canons 50/1.2, 85/1.2 eller varför inte 24-70 fanns med IS. Det får man med Sony och det räckte för mig
 
Tror epitetet märkesfanatism till stor del ligger i betraktarens öron. Om man skriver om det man uppskattar hos det egna märket blir man kallad fanatiker. Skriver man om något man uppfattar negativt med det egna märket så blir man anklagad för att gå konkurrenternas ärenden. Själv står man bara undrande för att inget av det stämmer.

Egentligen är det inte så konstigt att Sony-användare tycker Sony är bra, att Nikon-användare tycker Nikon är bra osv. Det beror inte på att man vill framhålla det egna märket och skriver bra om det för att det är ens eget märke, utan snarare att man en gång valt märke efter det som man tycker är bäst. Om man tycker Canon är bäst finns det väl ingen anledning att välja något annat och då ändrar man väl inte uppfattning efter det.

Sen är alla märkena bra. Alla har sina specifika fördelar och det finns brister hos alla.

Lägg ner snacket om "fanatism" helt och hållet tycker jag. Jag tror det egentligen är betydligt mindre utbrett än många ger sken av. Däremot är det lite mjäkigt att vara så rädd för att hamna i ett sånt fack att man inte visar vilken åsikt man har om någon specifik sak, utan vill framstå som helt neutrl istället. Tycker man att en specifik funktion är bättre på märket X än märket Y så finns det ingen anledning att smeta ut det och inte stå för sin sak, bara för att man är rädd för att andra ska tycka att man säger så bara för att det är just det märket man själv använder. Speciellt gäller det om man kör flera system.


/Mats

Förvisso, men med neutral menar jag att våga ha ögona öppna och jämföra så mycket man kan. För jag är så in i helsike trött på när kommentarerna "det här är en sony-tråd, detta är Nikon-tråd etc..etc.." alltid dyker upp.

Och jag har skällt på Canon, svurit åt Sony och Nikon, slaktat Pentax när jag hittat funktioner på dem som inte fungerat enligt specarna.

Jag tycker för övrigt INTE att alla märken är bra, men de har närmat sig varandra. Visst går det att skrota begreppet "märkesfanatism", men herregud folk kallar sig ju "sonyister, nikonister, canonister mm" .

Det är bara att kolla tillbaks lite i forumen så hittar du faktiskt meningar som "det är bara Canikon som beröms", "Vi Sonyister måste hålla ihop" plus en massa konspirationsteorier som går ut på att testare, försäljare och den heliga ande pissar på Sony.

Vissa Canontrådar går bara inte att läsa utan att kräkas-dito Nikon. Alla som benämner sig -ist någonting har ju tagit ställning. Det ligger i ändelsens betydelse.

Nu har vi på de senare Sonytrådarna lyckats hålla undan en hel del så det blivit trevliga. Men du borde ju själv märkt att du åker på dumma mothugg även i Sonytrådarna när du skriver någonting negativt om Sony.

Sedan är dfet faktiskt så att många (alldeles för många) sitter och är missnöjda med sitt märkesval av olika orsaker och hoppas på nästa modell, blir besvikna och hoppas då på ytterligare kommande modell istället för att inse att det faktiskt går att byta system.

Tyvärr också en del som av ekonomiska skäl inte kan byta även om det i realiteten handlar om ganska små summor om det bara handlar om att skifta system och ha ett kamerahus+2-3 objektiv. Objektiven går som regel att avyttra ganska smidigt och utan större förluster och kamerahusen har ju faktiskt blivit billigare.

Paradoxalt nog finner man många som inte tycker att det egna märket är bra nog och samtidigt blir just vad som kan benämnas "märkesfanatiker". Egentligen inte så konstigt. Handlar om elementär psykologi.

Självklart ska både du, jag och andra på forumen verkligen stå för våra åsikter. Och hur gärna jag än vill skrota begreppet märkesfanatism gör jag det inte eftersom jag står för min åsikt att denna fanatism verkligen existerar.

Vi är många konstiga arter här på trådarna och vi kastar åikter omkring oss. En del av oss har provat och fortsätter att prova olika märken, lägger upp exempel. Andra hänvisar alltid till andras erfarenheter eller till tester utan att prova något själva. Vidare finns på många trådar typiska "felletare" som älskar att läsa trådarna och i parti och minut påpekar om någon skrivit ett kommatecken fel. För att spä på ytterligare så har vi den gamla fina reprisen "varför sitter ni här och skriver i forum-ut och fotografera istället". Detta utan insikten att de själva just sitter och läser och skriver på tråden och alltså i det ögonblicket inte är ute och fotograferar. Plus många flera arter och där är märkekramarna värst.

//Lennart
 
Sedan är dfet faktiskt så att många (alldeles för många) sitter och är missnöjda med sitt märkesval av olika orsaker och hoppas på nästa modell, blir besvikna och hoppas då på ytterligare kommande modell istället för att inse att det faktiskt går att byta system.
//Lennart
Det är väl också så att det är lite andra "regler" vid märkestävling än annars, man brukar ju om man t.ex. pratar objektiv mest snacka om grejer man har och inte grejer man inte har men i märkeskriget blir det alltid ens egen pryl mot en annan oavsett om man nuddat den andra eller inte? Kanske bara jag som uppfattar det så. Sen är väl märkesfanatism som allt annat, man byter lite hit och dit över åren... Det är ju helt traditionellt och korrekt här i landet att vara monogam men det är inte helt tokigt med lite vänsterprassel för att pigga upp

Ett tips är ju att låna eller på annat vis skaffa sig erfarenhet av fler märken och gluggar, att läsa recensioner eller pixel-peeper-fanboy-tester är ju mysigt men inte alltid så objektivt...
 
Hej Mats.

Sony Alpha 850 finns på Elgiganten Erikslund Västerås för den som är intresserad.....La ett bud på 16500:- i helgen men fick nobben..........Tyckte inte den var värd mer eftersom den stått å dammat i snart 2 år och det aldrig underhållsladdade batteriet lär nog inte må så bra........Nikon D700 är jag tveksam till efter ett samtal med ett antal färsäljare fick jag höra att det varit mycket reparationer/reklamationer på just den modellen.
Lägger det här med FF åt sidan åtminstånde ett halvår. MVH Junkman.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.