Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
---
A85
  • (Kommer att bli en flopp precis som A%60 och A65)
---
A%60? Förmodar att du menar A560.

Nja, det är nog inte riktigt korrekt att säja så. Verkligheten är istället att andra modeller (läs SLT och NEX) helt enkelt väckte mycket större intresse och sålde avsevärt bättre än vad Sony hade kunnat föreställa sig (de har själva sagt att de blev rejält överraskade). Bristen på 14 Mp sensorer pga den stora efterfrågan på NEX-kameror (som använder samma) bidrog också till att Sony tog A560 ur produktion ganska snabbt. Endast ett mindre antal tillverkades, och ifall man väljer att göra så har den modellen förstås svårt att toppa några försäljningslistor... :)


OK, något av det du skriver om de kommande fullformatarna kanske inte ligger så långt ifrån, men jag tror att hel del kommer att vara ganska annorlunda.... :)

Sony-gubbarna har definitivt inte tömt ut alla sina idéer. Tänk på att ett innovativt företag aldrig "får slut" på dessa...
.
 
Vi är iallafall överens om att det blir en sensorbaserad PDAF... ;-)

Är inte problemet med sensorbaserad PDAF att en bit as sensron blir oversam för bilden och måste extrapoleras. Lite typ som stort damkorn på sensorn?

Fattar inte redigt varför man inte gör en fällbar/ (skjutbar som en slutare) halvgenomskinlig spegel så man kunde få bra prestanda men kanske bara 0,5- fps
 
---
Så blir det!
Slutspekulerat. ...

/Mats
Knappast. Spekulationerna har bara börjat...

T.ex. det här med nya idéer - jag ser inte en enda sådan i din lista...:)

Citerar läckor om de kommande fullformatarna:
"There will be many innovations, many new things you haven’t seen before on any camera."

Där har du helt obegränsat med spekulationsbränsle! Enjoy! :) :) :)
.
 
Mats!

Hann inte svara tidigare. Var tvungen att slänga ut Jimi Hendrix innan han tände fyr på min Stratocaster:)

Jag tror nog mer på 36MP SLT som kommer att komma snart. Tyvärr, måste jag skriva eftersom jag inte känner mig helt tillfreds med den fasta spegeln. Den riskerar att sudda bort effekterna av den fina sensorn (om vi nu menar samma pixeldensitet som på A580 fast på en FF-area). Antar att du till sist fattade vitsen med de 2 bilderna från A850 jag sände till dig. Samma motiv, det ena vanliga 24MP, det andra interpolerat till 36 MP. Redan där var skillnaden nästan mer än försumbar med en äldre sensor och "fritt blås".

Däremot om en ny 36MP kan förses med PDAF och den nya sensorn skulle man troligen kunna uppleva en verklig skillnad i bildkvalitet/detaljering och bättre DR. Om man saknar "klonket" från en A850/A900 kanske den kan läggas in som en ljudfil i setupen:).

Men kommer den nya kameran med SLT-teknik så kommer jag med glädje att sitta på min A900 och den killen som köpte min A850 sitter nog lika nöjd.

Fast sådana emineneta kameror ska man ju inte sitta på. Bättre att använda en stol till det och plåta med kameran:)

//Lennart
 
@Lennart

"Om man saknar "klonket" från en A850/A900 kanske den kan läggas in som en ljudfil i setupen:)."

Genialt! Ring omedelbart Sony :).

/Torbjörn
 
Undrar hur länge det dröjer innan det kommer en massa fåniga frågor om majoriteten verkligen behöver 36mp, om Sony verkligen säljer fler kameror om de bygger en kamera med 15 fps etcetera. Såna frågor tenderar dyka upp i andrra märkestrådar, och upprepas till leda.

Jag tycker det är spännande att se vad Sony hittar på, fast jag tycker det vore synd att inte tillvarata möjligheten till en stor och fin optisk sökare ...
 
@Lennart

"Om man saknar "klonket" från en A850/A900 kanske den kan läggas in som en ljudfil i setupen:)."

Genialt! Ring omedelbart Sony :).

/Torbjörn
Bah! Det har kameravärldens stora innovator när det begav sig (Minolta), kommit på för längesen, och infört.

I min Konica Minolta A200 kan jag välja olika slutarljud:
1) Ljudlös
2) Leica/Minolta CL
3) Minolta Dynax 9

Åtminstone vad jag minns var det dessa modellers slutarljud (har lånat ut A200:an, så jag kan inte kolla just nu).
Det var tydligen viktigt att det skulle låta som att man hade en prestigekamera... :)

F.ö. kan jag berätta att A200:an hade liveview och EVF långt innan dessa "sensationer" kom i systemkamerorna. Dess EVF är faktiskt riktigt bra, den duger fortfarande (fast den i A2:an var ännu bättre). För sin tid var dessa kameror helt enastående. Dessutom var de försedda med ett fint Minolta APO-objektiv. :)
.
 
Senast ändrad:
Undrar hur länge det dröjer innan det kommer en massa fåniga frågor om majoriteten verkligen behöver 36mp, .

Drygt 2 timmar!:)
Så jag undrar om majoriteten verkligen behöver 36Mp? Ska besvara den själv med: Sannolikt inte, men då menar jag just "majoriteten". Däremot finns det en del som verkligen behöver det även om Nikon anser att pixelracet är slut och andra faktorer kommer att överväga.

Personligen vill jag ha precis så många Mp som ger största möjliga bildkvalitet ( i det inräknas detaljering, färgåtergivning, DR m fl faktorer som exv max brusfrihet) på en given pixelarea. D v s pixelmängden ska göra en verklig nytta.

Jag är trött på de här små hoppen mellan varje kamerageneration där man lägger till ett par Mp som sällan gör någon nytta. Jag är övertygad om att det idag går att framställa en sensor med samma pixeldensitet som APS-C kameran A77 har och göra den till en FF. Torde bli styva 50+ Mp.

//Lennart
 
Jag har skolkat från forumet ett tag - finns det något uttalande från någon Sony-executive eller liknande som pratar om en ny FF nästa år? Antar att det kommer uppföljare till A33/55 men inte till A65/77 nästa år så kanske finns det plats för en FF-release? Om man vill ha fler pixlar eller inte beror väl på vad man fotar, jag tillhör dom som vill

Edit: Nu har jag skruvat fram klockan och fattat at A35 finns...
 
Jag har skolkat från forumet ett tag - finns det något uttalande från någon Sony-executive eller liknande som pratar om en ny FF nästa år? Antar att det kommer uppföljare till A33/55 men inte till A65/77 nästa år så kanske finns det plats för en FF-release? Om man vill ha fler pixlar eller inte beror väl på vad man fotar, jag tillhör dom som vill

Edit: Nu har jag skruvat fram klockan och fattat at A35 finns...

Ja, ATT det kommer är bekräftat, men inge detaljer.

/Mats
 
Drygt 2 timmar!:)
Så jag undrar om majoriteten verkligen behöver 36Mp? Ska besvara den själv med: Sannolikt inte, men då menar jag just "majoriteten". Däremot finns det en del som verkligen behöver det även om Nikon anser att pixelracet är slut och andra faktorer kommer att överväga.

Personligen vill jag ha precis så många Mp som ger största möjliga bildkvalitet ( i det inräknas detaljering, färgåtergivning, DR m fl faktorer som exv max brusfrihet) på en given pixelarea. D v s pixelmängden ska göra en verklig nytta.

Jag är trött på de här små hoppen mellan varje kamerageneration där man lägger till ett par Mp som sällan gör någon nytta. Jag är övertygad om att det idag går att framställa en sensor med samma pixeldensitet som APS-C kameran A77 har och göra den till en FF. Torde bli styva 50+ Mp.

//Lennart

Allt är inte bara frågan om "behov". Usch vad trist livet skulle vata om allt bara behövdes.
Jag behöver inte 57 megapixel på en FF-kamera , eller ens fjuttiga 36 megapixel.Och det gör ingen annan heller, för vad jag vet är det ingen här so kolat vippen pga avsaknad av dessa. Jag kanske inte ens behöver en kamera.

Däremot vill jag verkligen ha alla dessa pixlarna!
Frågan är istället, kan man dra nytta av dem? Nä, kanske inte på det sätt som jag fotograferar idag, där duger det med 16 megapixel APS-C av den enkla anledningen att det är de tjag har. Med den 3-dubbla upplösnngen öppnas en massa nya möjligheter och när de systemen finns och jag har ett så kommer jag såklart att utveckla fotograferingen så att man kan dra nytta av dem. Så är det för mig i alla fall där huvudsyftet med fotografering är att ha roligt.

Lennart, i ditt tidigare inlägg skrev du:

Antar att du till sist fattade vitsen med de 2 bilderna från A850 jag sände till dig. Samma motiv, det ena vanliga 24MP, det andra interpolerat till 36 MP. Redan där var skillnaden nästan mer än försumbar med en äldre sensor och "fritt blås".

Måste nog säga att jag faktiskt inte riktigt gör det.
Om syftet är at tvisa att det är minimal skillnad i kvalitet mellan en 24 mexapixels bild ifrån en 36-megapixelbild så är detta inte ett bra underlag.

Altså, du har tagit en 24 megapixelbild och sen förstorat den i Photoshop, måhända med avancerade instälningar för att tweaka algoritmen hur förstoringen ska göras. Sedan jämför man bilderna sida vid sida på skärmen genom att zooma i dem med Windows fotovisare, bara för att upptäcka att det inte är någon skillnad på bilderna! Inte ett dugg konstigt tycker jag.

Det man gör när man zommar i bilderna är ju faktiskt att använda, i stort sett, samma algoritmer på pixlarna som bildbehandlingsprogrammet gör. Jag tycker inte det här gör en rättvis bild av nyttan med en mer högupplöst sensor vid fotogaferingen, för att om objektivet klarar att återge detaljer inom ett område som är mindre än en pixel på den mer lågupplösta kameran så har man ökat detaljeringen och fått med information som inte finns om man förstorar en bild med lägre upplösning.

Den absolut enda information det här ger är att jämföra om Photoshops förfinade algoritmer skulle vara bättre på att hitta på vilken information som den ska fylla ut mellanrummet den skapat med hur Windows fotovisare utför samma arbete. Efter att ha granskat filerna noga och inte kan se någon skillnad, så är min slutsats att interpoleringsarbetet faktiskt är helt onödig, även om det är en trevlig sysslsättning, men det förbättrar inte bilden annat än möjligen ytterst marginellt om man ägnar lång tid åt att jämföra bilderna sida vid sida i mycket hög förstoring. Någon hint om att man inte skulle kunna dra nytta av en kamera med högre upplösning gör det däremot ine alls.


/Mats
 
Mats!

För en gångs skull verkar du faktiskt inte förstå. Bilderna ska inte beraktas i Windows bildvisare utan i PS sida vid sida i 100%. Då ser man en skilnad i skala men inte märkbart i detaljering. Man kan vidare ta en del från resp bild och printa ut. Där syns ingen skillnad.

Windows bildvisare har en massa små hyss för sig och visar inte sanningen.

Hade du skickat in EN 24MP-fil för printning och begärt 2 utskrifter från den ( en i 24 och en i 36MP hade du fått 2 olika stora bilder där 24MP-bilden hade varit lite bättre, Interpoleringen upp till 36 däremot hade gjort att printarna haft olika storlek om du nu skickat 24 o 36Mp-filen men skillnaden hade inte synts.)

M a o hävdar du att det inte finns någon skillnad eller behov av interpolering. Konstigt!!!!!

Mitt egentliga syfte var att visa att sensorn med ett bra bildbehandlingsprogram var good enough för 36MP och det verkar du däremot ha snappat.

D v s om sensorn har hög kvalitet per pixel minskar behovet av en sensor med fler pixlar med lägre kvalitet.

Men jag lägger ner ämnet nu.

MVH//Lennart
 
Ok, jag tror jag har snappat det nu, åtminstone delvis.
Bildkvaliten är så hög med dessa 24 mpx på FF att man inte får någon kvalitetsförsämring om man skalar upp den och därmed kan göra riktigt stora utskrifter t.ex.

Precis det förklarar också Canon i sin beskrivning av kommande 1D X som argument till att de valt 18 megapixel FF och att det också gör att skakoskärpa märks mindre än om att ljus skulle i högre grad hoppa till en närliggande pixel om de satt tätare (fast det tror jag inte på).

Att du skriver "För en gångs skull verkar du faktiskt inte förstå" är smickrande, men nog inte alldeles sant. Finns mycket som jag inte begriper, som t.ex. varför apelsinsylt kallas marmelad och annat som hör till livets mysterier. Faktiskt mer saker som jag inte begriper än det jag begriper.

Jag begriper heller inte varför jag sålde min A850.

Har förresten idag varit på MM och klämt och känt och tittat på både A77 och A65 och faktiskt, de övertygar INTE. Suck, jag vill ha tillbaka en A850 eller A900, saknar den sååå, buhäää hulk hulk.


/Mats
 
Ok, jag tror jag har snappat det nu, åtminstone delvis.
Bildkvaliten är så hög med dessa 24 mpx på FF att man inte får någon kvalitetsförsämring om man skalar upp den och därmed kan göra riktigt stora utskrifter t.ex.

Precis det förklarar också Canon i sin beskrivning av kommande 1D X som argument till att de valt 18 megapixel FF och att det också gör att skakoskärpa märks mindre än om att ljus skulle i högre grad hoppa till en närliggande pixel om de satt tätare (fast det tror jag inte på).

Att du skriver "För en gångs skull verkar du faktiskt inte förstå" är smickrande, men nog inte alldeles sant. Finns mycket som jag inte begriper, som t.ex. varför apelsinsylt kallas marmelad och annat som hör till livets mysterier. Faktiskt mer saker som jag inte begriper än det jag begriper.

Jag begriper heller inte varför jag sålde min A850.

Har förresten idag varit på MM och klämt och känt och tittat på både A77 och A65 och faktiskt, de övertygar INTE. Suck, jag vill ha tillbaka en A850 eller A900, saknar den sååå, buhäää hulk hulk.


/Mats

Äsch, du brukar väl greppa det mesta. Fast Canon är inte helt fel ute-det har faktiskt viss betydelse. Det betonades redan i Proffsfoto för 2 år sedan då A900, 1DsMkIII, 5DMkII och D3x testades mot varandra att det gällde att ha snabba tider eller stativ för att dessa större pixlar på stora sensorer skulle komma till sin rätt.

I annat fall blev skillnaden inte så stor jämfört med andra FF med 12Mp som Nikon D3 och D700. För övrigt är exv D700 också en sådan där kamera med väldigt hög kvalitet per pixel. Nya D3s med 12 Mp har en enastående hög upplösning (både uppmätt och visuellt) i förhållande till antalet pixlar. Här kommer ju microlinser, signalhantering, intern mjukvara etc in som faktorer.

Så min point var att jag är aningen skeptisk till hur mycket 36 Mp gör jämfört med 24 (även om sensorn är baserad på samma som A580/D7000 och utbyggd till FF) OM man använder SLT-teknik.

Slutligen är jag ändå lite förvånad över att du upplevde A77 på det viset du skriver. Trodde den skulle kännas mer övertygande. Jag har aldrig hållt i någon, men jag tror dig.

Ang att sälja A850: Vill inte vara taskig, men jag varnade dig så jag kan utan att sväva på målet skriva: "vad var det jag sa? " :) . Min är också såld:). Fast det ligger lite A900 här!

Ha det bra

//Lennart
 
Enligt wikipedia verkar huvudskillnaden mellan sylt och marmelad vara att den senare har en tjockare konsistens (i Sverige - i andra länder kan det vara andra skillnader).

I Sverige finns det försås också regler för vad som får kallas för sylt och marmelad. Dessa finner du hos Livsmedelsverket.

För övrigt är det väl ingen som tvingar dig att köpa en A65 eller A77, och du överlever säkert med den kamera du har tills dess Sony släpper något bättre ;) Jag har också ångrat att jag sålt prylar ibland, men jag har aldrig gått så långt att jag köpt samma pryl en gång till ...
 
Ok, jag tror jag har snappat det nu, åtminstone delvis.
Bildkvaliten är så hög med dessa 24 mpx på FF att man inte får någon kvalitetsförsämring om man skalar upp den och därmed kan göra riktigt stora utskrifter t.ex.

Precis det förklarar också Canon i sin beskrivning av kommande 1D X som argument till att de valt 18 megapixel FF och att det också gör att skakoskärpa märks mindre än om att ljus skulle i högre grad hoppa till en närliggande pixel om de satt tätare (fast det tror jag inte på).

Att du skriver "För en gångs skull verkar du faktiskt inte förstå" är smickrande, men nog inte alldeles sant. Finns mycket som jag inte begriper, som t.ex. varför apelsinsylt kallas marmelad och annat som hör till livets mysterier. Faktiskt mer saker som jag inte begriper än det jag begriper.

Jag begriper heller inte varför jag sålde min A850.

Har förresten idag varit på MM och klämt och känt och tittat på både A77 och A65 och faktiskt, de övertygar INTE. Suck, jag vill ha tillbaka en A850 eller A900, saknar den sååå, buhäää hulk hulk.


/Mats

Köp en Canon du Mats, ingen kommer att säga något om det, vi vet att du skojar med oss om A77:s förträfflighet, annars kommer A99 att bliva en super duper extra av allt kamera.

Jag har svårt att greppa den tunna bufferten med A77 och Jpeg, actionkamera som den är och så tar den i princip slut efter 12b/s. någonting måste vara fel, 7D klarar ju en 130 bilder och är en äldre kamera.
 
Med JPEG Fine och Large (24 Mp) inställt rymmer A77:ans buffert 19 bilder, innan den börjar hacka.

Vid normal aktionfotografering trycker man SÄLLAN ner slutarknappen och kör med högsta hastighet och största bild tills minneskortet är fullt. Behöver man göra detta, så är enda möjligheten att köpa en A700. Den är ensam i världen om att klara detta. Inte dåligt för ett gammalt härke som för länge sedan tagits ur produktion... :)

Istället kör man nästan alltid kortare bursts just när hästen hoppar, fotbollsspelaren laddar och skjuter, judokastet sker, tennisspelaren smaschar etc. Det betyder vanligen 3-6 bilder åt gången, och då tömmer A77:an bufferten förvånansvärt snabbt enligt många rapporter. Förutsätter förstås att man använder ett snabbt minneskort, t.ex. SanDisk Extreme Pro UHS-I med skriv/läshastighet på 90/95 MB/s.

Men naturligtvis vill vi ha större buffert ändå, bara för utifall att. Speciellt om Canon 7D har det (även om den inte alls är lika snabb)...
.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.