Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Kommande FF-kamera lär med all sannolikhet blir en SLT-kamera med EVF.
Det tror inte jag. :)

För det första, det lär med största sannolikhet bli MINST två nya fullformatare från Sony, kanske tre.

För det andra, när det gäller OVF versus EVF sa ju som bekant Sony i början att de avsåg att satsa på SLT för APS-C ifall SLT-A33/A55 skulle gå väldigt bra, men OVF för fullformat. Sedan gick försäljningen av A33/A55 mycket bättre än de hade förväntat sig jämfört med DSLR-A560/A580, så de droppade A560. Därefter hette det ganska länge att de skulle satsa enbart på SLT-kameror med EVF (åtminstone från de lite lägre Sony-företrädarna). På allra sista tiden har man dock börjat säga att det ännu inte är helt avgjort ifall det ska komma fullformatare med OVF.

Hursomhelst, man har i alla fall sagt att det kommer FF-kameror optimerade för olika ändamål - en högupplöst förstås (40 Mp eller mer har det tippats), och en version optimerad för aktionfoto (med förmodat lägre upplösning). Samt ev. ytterligare en fullformatare. Kommer det tre kan man nog vara ganska förvissad om att en av dessa kommer att vara försedd med en traditionell optisk sökare.
 
Fasiken att tekniken ska gå så fort framåt! :-(
Det är faktiskt bara rätt precis 3 år sedan som A900 lanserades. Det är ju inte längesedan alls egentligen.

Hittade den här artikeln när jag sökte runt efter billiga A900or för att se om de skulle rasa i pris.
http://www.fotosidan.se/cldoc/sony-a900-ar-har.htm

Tips: Ta och läs alla kommentarerna till artikeln. Finns en hel del inttressant där som känns som precis samma sak som det skrivs nu. "Oj oj oj, vad ska Canon och Nikon nu ta sig till, fast objektiven till dessa kommer kanske bli billiga när alla byter till Sony" osv.

Kan bara inte låta bli att tycka att det där med SLT inte var så bra ändå. Skulle verkligen vilja se DSLR från Sony framöver, men så lär det knappast bli. Alla vet ju hur entusiastisk jag har varit innan A77 tog form och hur bra allt skulle bli. Nu känns det absolut inte så längre.

Tänk er en A900 med LV och Video och samma sensor som i A580 fast större beskuren till FF-format. Skulle väl bli så att det blev 36 megapixel. Exakt samma chassi och sökare. Enbart sensor-LV med kontrastfokus och filmfunktion och kanske lite uppiffat AF-system. Jäklar vad långt det skulle räcka.

Kommer väl en Nikon D4X så småningom med precis de specarna, men då har jag som enkel hobbyfotograf passerat smärtgränsen pengamässigt för länge sedan för att lägga ut på en kamera.

Åh, vad underbart att ni väckt liv i den här tråden igen. Faktiskt är jag rätt less på A77 och hur Sony klantar till det med EVF och massa buggar och skit.

Tyvärr är det ekonomiskt krisigt för mig precis nu. Annars Lennart skulle jag faktiskt slå till på din A850. Jag har redan bra glas till den och är hyggligt bra på att ratta den också och bildbehandla för att få ut fantastiskt resultat.

Det ekonomiska reder nog upp sig så småningom och kanske har du den kvar till dess.

Märkligt Lennart att det inte är rusning efter din A850. Det finns två till salu på fotosidan ,varav den andra är betydligt dyrare, visserligen tillsammans med objektiv. Det finns ju också en kille som satt in en köpes-annons för en A850. Varför köper inte han den då? Bättre ex och bättre pris går väl inte att uppbringa?

Nä, jag velar hit och dit och har ju ganska nyligen sålt av min A850 tillsammans med några passande objektiv. Hade inga problem alls och fick dessutom ganska bra betalt och köparen kontaktade mig efteråt och öste lovord om kameran hur fantastisk den är.

Det var bättre förr. För sisådär ett år sedan. Det är säkert.

Fast man kan ju alltid hyra en :)
http://www.blocket.se/stockholm/Sony_a850_uthyres_995_dygn_1995_helg_2995_vec_35854400.htm?ca=11&w=3



/Mats
 
---
Än har jag inte sett någon bättre än Minoltas A2, fast då ska jag erkänna att jag inte hunnit kolla de senaste från Sony. Hoppas innerligt att de är ännu bättre, det har ju ändå gått rätt många år nu.
Simma lugnt. De som HAR sett de nya elektroniska sökarna i A65, A77, NEX-7 och den externa till NEX-5N säger att de är hästlängder bättre än någon av de hittillsvarande EVF:erna.De uppvisar Ingen "regnbågseffekt" och praktiskt taget ingen eftersläpning. De är i en hel del avseenden klart bättre än traditionella EVF:er (men det har du ju ansett länge...), mycket större och bättre än de små spegelprismorna i kameramodellerna runder A700, men har ännu inte i alla avseenden nått upp till A900:ans OVF.
 
Det tror inte jag. :)

För det första, det lär med största sannolikhet bli MINST två nya fullformatare från Sony, kanske tre.

För det andra, när det gäller OVF versus EVF sa ju som bekant Sony i början att de avsåg att satsa på SLT för APS-C ifall SLT-A33/A55 skulle gå väldigt bra, men OVF för fullformat. Sedan gick försäljningen av A33/A55 mycket bättre än de hade förväntat sig jämfört med DSLR-A560/A580, så de droppade A560. Därefter hette det ganska länge att de skulle satsa enbart på SLT-kameror med EVF (åtminstone från de lite lägre Sony-företrädarna). På allra sista tiden har man dock börjat säga att det ännu inte är helt avgjort ifall det ska komma fullformatare med OVF.

Hursomhelst, man har i alla fall sagt att det kommer FF-kameror optimerade för olika ändamål - en högupplöst förstås (40 Mp eller mer har det tippats), och en version optimerad för aktionfoto (med förmodat lägre upplösning). Samt ev. ytterligare en fullformatare. Kommer det tre kan man nog vara ganska förvissad om att en av dessa kommer att vara försedd med en traditionell optisk sökare.

Postade exakt samtidigt, men det du skriver inger ju faktiskt hopp!!!

Sony 16-megapixels sensor är faktiskt rätt bra. Samma platta fast i FF-format blir ju 36 megapixel. Detta i ett A850-skal med OVF och med LV och Video skulle inte vara så kasst. ´Finns en del godbitar från A77 trots allt, så en del av det kunde ju leta sig tillbaka till en DSLR.

Eller att de lyckas få till blixtsnabb phase-detect AF utan att ha en SLT-spegel i vägen som stjäl ljus, då skulle en sån kamera stoppas i ett A77-skal och bli riktigt bra. Alltså en FF "A77a" utan SLT med större buffertminne och ännu en generation bättre EVF (utan fördröjd start :) ). Det skulle inte alls vara dumt! Lanseras 2012 (typ januari helst).

Egentligen har jag inget emot EVF. Den kan absolut ersätta även en riktigt bra OVF, men det är som Lennart säger att kastrera kameran genom att sätta en hinna framför sensorn som filtrerar bort nästan hälften av det inkommande ljuset.


/Mats
(Som sätter på mig solglasögonen nu när framtiden blev så ljus)
 
Simma lugnt. De som HAR sett de nya elektroniska sökarna i A65, A77, NEX-7 och den externa till NEX-5N säger att de är hästlängder bättre än någon av de hittillsvarande EVF:erna.De uppvisar Ingen "regnbågseffekt" och praktiskt taget ingen eftersläpning. De är i en hel del avseenden klart bättre än traditionella EVF:er (men det har du ju ansett länge...), mycket större och bättre än de små spegelprismorna i kameramodellerna runder A700, men har ännu inte i alla avseenden nått upp till A900:ans OVF.

Jodå, jag har testat A77 och sökaren ÄR bra (när den väl startar...). Finns en del fördelar med EVF, men kräver lite tillvänjning. T.ex. när man panorerar och det finns en mix av ljusa och mörka partier i bilden, t.ex. inomhus med fönster, så beroende på var mätningen sker så mörkas bilden ner. Man ser alltså hur en motljusexponering blir direkt i sökaren. Klart bra, men definitivt ovant. (Kanske går att ställa in annat beteende).

Håller med om att A77ans sökare är betydligt bättre än t.ex. den optiska sökaren i A580 m.fl.

Bättre än A850/A900? Njae, nä, det är den inte, men faktiskt inte så himla långt ifrån och som redskap kan den definitivt ersätta även dessa. EVFerna kommer säkert ytterligare förbättras.

Så EVF är helt ok även på en FF, det är den där förbaskade slöjan man vill slippa.


/Mats
 
Med filter och utan filter

Det tror inte jag. :)

För det första, det lär med största sannolikhet bli MINST två nya fullformatare från Sony, kanske tre.

För det andra, när det gäller OVF versus EVF sa ju som bekant Sony i början att de avsåg att satsa på SLT för APS-C ifall SLT-A33/A55 skulle gå väldigt bra, men OVF för fullformat. Sedan gick försäljningen av A33/A55 mycket bättre än de hade förväntat sig jämfört med DSLR-A560/A580, så de droppade A560. Därefter hette det ganska länge att de skulle satsa enbart på SLT-kameror med EVF (åtminstone från de lite lägre Sony-företrädarna). På allra sista tiden har man dock börjat säga att det ännu inte är helt avgjort ifall det ska komma fullformatare med OVF.

Hursomhelst, man har i alla fall sagt att det kommer FF-kameror optimerade för olika ändamål - en högupplöst förstås (40 Mp eller mer har det tippats), och en version optimerad för aktionfoto (med förmodat lägre upplösning). Samt ev. ytterligare en fullformatare. Kommer det tre kan man nog vara ganska förvissad om att en av dessa kommer att vara försedd med en traditionell optisk sökare.

På Nikon-tråden tror dom att D800 kommer med och utan lågpassfiler. Så varför inte motsvarande hos Sony? En snabb med filer och en långsam (för tex studio-jobb) som är superskarp. Bilderna bör kunna likna Pentax 645D som man ser på IR (mer struktur än nån annan kamera)
 
Fasiken att tekniken ska gå så fort framåt! :-(
Det är faktiskt bara rätt precis 3 år sedan som A900 lanserades. Det är ju inte längesedan alls egentligen.

Hittade den här artikeln när jag sökte runt efter billiga A900or för att se om de skulle rasa i pris.
http://www.fotosidan.se/cldoc/sony-a900-ar-har.htm

Tips: Ta och läs alla kommentarerna till artikeln. Finns en hel del inttressant där som känns som precis samma sak som det skrivs nu. "Oj oj oj, vad ska Canon och Nikon nu ta sig till, fast objektiven till dessa kommer kanske bli billiga när alla byter till Sony" osv.

Kan bara inte låta bli att tycka att det där med SLT inte var så bra ändå. Skulle verkligen vilja se DSLR från Sony framöver, men så lär det knappast bli. Alla vet ju hur entusiastisk jag har varit innan A77 tog form och hur bra allt skulle bli. Nu känns det absolut inte så längre.

Tänk er en A900 med LV och Video och samma sensor som i A580 fast större beskuren till FF-format. Skulle väl bli så att det blev 36 megapixel. Exakt samma chassi och sökare. Enbart sensor-LV med kontrastfokus och filmfunktion och kanske lite uppiffat AF-system. Jäklar vad långt det skulle räcka.

Kommer väl en Nikon D4X så småningom med precis de specarna, men då har jag som enkel hobbyfotograf passerat smärtgränsen pengamässigt för länge sedan för att lägga ut på en kamera.

Åh, vad underbart att ni väckt liv i den här tråden igen. Faktiskt är jag rätt less på A77 och hur Sony klantar till det med EVF och massa buggar och skit.

Tyvärr är det ekonomiskt krisigt för mig precis nu. Annars Lennart skulle jag faktiskt slå till på din A850. Jag har redan bra glas till den och är hyggligt bra på att ratta den också och bildbehandla för att få ut fantastiskt resultat.

Det ekonomiska reder nog upp sig så småningom och kanske har du den kvar till dess.

Märkligt Lennart att det inte är rusning efter din A850. Det finns två till salu på fotosidan ,varav den andra är betydligt dyrare, visserligen tillsammans med objektiv. Det finns ju också en kille som satt in en köpes-annons för en A850. Varför köper inte han den då? Bättre ex och bättre pris går väl inte att uppbringa?

Nä, jag velar hit och dit och har ju ganska nyligen sålt av min A850 tillsammans med några passande objektiv. Hade inga problem alls och fick dessutom ganska bra betalt och köparen kontaktade mig efteråt och öste lovord om kameran hur fantastisk den är.

Det var bättre förr. För sisådär ett år sedan. Det är säkert.

Fast man kan ju alltid hyra en :)
http://www.blocket.se/stockholm/Sony_a850_uthyres_995_dygn_1995_helg_2995_vec_35854400.htm?ca=11&w=3



/Mats

Tror svårsåldheten beror på
# 10 kkr är nära ny A77 (definitivt mellandags rea)
# 3 år på nacken.
# Såld för 14 kkr min med garanti och ny.
# Ev nya på gång innom 6-12 mån

Orsaken till att köpa om man vill ha OVF och ha en FF. Att inte köpa måste bildbehandla raw filerna vid högre ISO. Och att nyare kommer ha bättre ISO/brus. Ca Mk2 är nere rätt lågt i pris som ny.

** Glömde det är höst snart vinter och då går ofta priserna ner för att stiga till vår och sommar om inga nyheter presentreas förståss... Köper man något idag och fotar mest under sommarhlavåret så är ju skaerna äldre då...
 
Senast ändrad:
Tror svårsåldheten beror på
# 10 kkr är nära ny A77 (definitivt mellandags rea)
# 3 år på nacken.
# Såld för 14 kkr min med garanti och ny.
# Ev nya på gång innom 6-12 mån

Orsaken till att köpa om man vill ha OVF och ha en FF. Att inte köpa måste bildbehandla raw filerna vid högre ISO. Och att nyare kommer ha bättre ISO/brus. Ca Mk2 är nere rätt lågt i pris som ny.

** Glömde det är höst snart vinter och då går ofta priserna ner för att stiga till vår och sommar om inga nyheter presentreas förståss... Köper man något idag och fotar mest under sommarhlavåret så är ju skaerna äldre då...

Tror inte man ska jämföra FF och APS-C eller spekulera i mellandagsrea. Vidare VAR den kameran nere i 14k vid några tillfällen. Riktpriset är c:a 20k.

A850 är INTE 3 år gammal (A900 är det).

Vad som kommer eller inte är knappast egalt. Man köper väl en kamera för att använda den. Är den bra nog så spelar det ingen roll på flera år.

Vad Canon 5DMkII kostar spelar heller ingen roll eftersom den inte tar Sonys/Minoltas/Zeiss gluggar.

Plåtar gör man väl året runt. Allting blir äldre, förresten.

Men du har angett några troliga orsaker och de har sina poänger. Dock tror jag inte att folk riktigt fattar vad det är man missar genom att rata den här kameran. A77 klarar inte ens brusnivåerna en 7D ger och jag äger även en 7D. Jag tycker inte om bruset i den.

Men det är köparens marknad.

//Lennart
 
OT så det stänker, men kan inte låta bli. Jag fick ett ryck i våras och köpte tilbaka ett par ASLR som jag ägt tidigare, en Konica Autoreflex T, en Autoreflex T3 och en Voigtländer VSL 3-E. Man får dem nästan gratis, men får betala lite för att få ett objektiv att sätta framför kameran.

Jag som numera är inkörd på en basic A330 fick en skön nostalgikick när jag återsåg hur oerhört mycket bättre fokuskontroll man har i en (analog) FF-kamera. MF är ett rent nöje med en kamera som har ett pentaprisma, mikroprismor och snittbild för fokusering och kanske dessutom ett hyfsat ljusstarkt objektiv.

Jag har aldrig hållit i en A850/A900 så jag vet inte om de tagit upplevelsen ännu ett steg närmare det perfekta. Men jag tänker slå till när man får en sån för liknande priser som de jag nu betalat för mina analoga underverk. Jag har tålamod... ;-)

/Lennart L
 
Rykten....

...får man ta för vad de är. Här är ett som gäller ersättaren för Nikon D700 och benämns D800 som i sin tur ska vara i princip ekvivalent med en "A99" (SLT). OM ryktet stämmer så verkar det i första läget vara goodbye till OVF i alla fall på Sonys ex, medan Nikon håller sig till den dyrare konventionella spegeln och optisk sökare. Min gissning är att man också modifierar sensorpaketet avseende mikrolinser.

"Finally we can start to talk about “serious” full-frame rumors coming from trusted sources. First, our Japanese friend and administrator of DigitalCameraInfo (Click here) got an interesting info about the upcoming Nikon D800. The rumor confirms what we told you back in June: Sony developed a new 36 Megapixel sensor that is going to be used inside the next Nikon FF camera (Click here to read the original article).

And now the good news: I have been told by our sources that Sony will first share the sensor to Nikon and than use it on their own FF camera which will be announced early 2012! The exact release date has not been chosen yet but I have been told there are is a huge pressure to release it as soon as possible. Compared to the Nikon D800 the Sony (A99?) will have slightly different specs and a lower(!) price. The Nikon D800 can take 4 frames per second, records 1920 × 1080/30p and cost 300.000 Yen (3.000 Euro, or $4000). The major difference is that Nikon has an optical viewfinder while the Sony has SLT technology. Meanwhile the Sony A900 has been discontinued and you will see some nice rebates soon. I will keep you updated with specs and news I am getting form my sources. It’s really an exciting time

One more thing: New lenses will be released along the new Full Frame camera! "
 
Fasiken att tekniken ska gå så fort framåt! :-(
Det är faktiskt bara rätt precis 3 år sedan som A900 lanserades. Det är ju inte längesedan alls egentligen.

Hittade den här artikeln när jag sökte runt efter billiga A900or för att se om de skulle rasa i pris.
http://www.fotosidan.se/cldoc/sony-a900-ar-har.htm

Tips: Ta och läs alla kommentarerna till artikeln. Finns en hel del inttressant där som känns som precis samma sak som det skrivs nu. "Oj oj oj, vad ska Canon och Nikon nu ta sig till, fast objektiven till dessa kommer kanske bli billiga när alla byter till Sony" osv.

/Mats

Lysande! Och belysande. Länken du hänvisar till visar i ett minihistoriskt perspektiv hur jäkla "ängsliga" många fotografer (prylbögar:) blir så snart en ny modell släpps. Jag upprepar Mats tips: Läs alla kommentarer...!!!!

Parallellt med detta kan man roa sig med att se alla otroligt fantastiska bilder som tagits med sämre rustade dslr INNAN A900/A850 ens var påtänkta.

Vi brukar ju ofta här på FS skoja om att vi inte är kuranta i knoppen mellan axlarna vad gäller att "uppgradera" våra kameror. Jag börjar undra om det skojet i själva verket istället pekar på tragikomisk sanning.

Hur konservativt det än må låta i mångas öron eller för all del sticka i ögonen så är jag 100% övertygad om att den bästa investeringen vi kan göra vad gäller vårt fotograferande är att uppgradera oss själva istället samt lägga lite mer slantar på bra böcker i fototeknik och bildbehandling.

Men det är klart att om man sitter med en äldre dslr från 2003 med 6 Mp så kan det ju vara skäl att uppgradera.

Fast ibland kan man undra om kameramodet inte snart hinner ifatt damernas klädmode: Man ska ha en kamera för varje årstid. Och årstiderna är ju som bekant 4 varje år (utom i år då vi hade vinter, vår och höst- fan vet vad sommaren tog vägen). Sedan växlar ju årstidsmodena varje år. Så det blir 4 nya kameror varje år.) . När det blir på det sättet så ska jag allvarligt överväga att börja knyppla eller virka långkalsonger istället för att plåta.

Gonatt!

//Lennart (som fortfarande inte är helt kurant i knoppen)
 
Det är lite kul med dessa spekulationstrådar när man som jag bestämt sig att sitta nöjd med en D3 (utan s) och en Fuji X100 (där har ni nåt att gnäla på angående firmware).

Fler än dryga 12 megapixlar har jag inte behövt på flera år. Det ska mycket till att övertyga mig om ett bye nu (bortsett möjligen från ett bra pris på min D3). :)
 
...får man ta för vad de är. Här är ett som gäller ersättaren för Nikon D700 och benämns D800 som i sin tur ska vara i princip ekvivalent med en "A99" (SLT). OM ryktet stämmer så verkar det i första läget vara goodbye till OVF i alla fall på Sonys ex, medan Nikon håller sig till den dyrare konventionella spegeln och optisk sökare. Min gissning är att man också modifierar sensorpaketet avseende mikrolinser.

Min gissning är att det inte blir nån skillnad i hårdvara. Skulle tro att Nikon tweakar den lite annorlunda med elektronik och firmware och att vi kan vänta oss samma, skillnader som mellan D7000 och A55.

36 megapixel är precis vad det blir om man tar samma pixeldensitet som 16 megapixel på APS-C och då är det troligt att det faktiskt är samma sensor som den nuvarande 16-megapixlaren, fast i större format. Kanske lite vidareutvecklad så att den har ännu bättre prestanda, inte bara för att den är större, utan också per pixel. Det känns ganska bra och precis "lagom" med tillräckligt mycket pixlar och ändå inte för tätt packade.

Den första nya Sony FF-kameran blir nog en A99 SLT, men man kan ju hoppas att det kommer en A990 DSLR också som Gunnar var inne på. Inte helt omöjligt ändå. Tror att Sony ändå måste svara på marknadens krav i det här segmentet och många vill inte ha SLT-spegeln i vägen. Tekniken har de ju redan, med bra OVF och spegelmekanism, så att implementera det blir inte så svårt.

Fast med den sensorn så vetesjutton om man inte "kan ta" den där ljusförlusten som spegeln ger då den tillför så mycket andra bra grejer. Bildkvaliten lär ju bli fantastisk även nedbländat ett knappt steg, det är trots allt inte så otroligt mycket. Bara att jämföra A55 och A580 på DxO och interpolera upp dessa värden. Då får man en riktigt vass FF med hög detaljering och DR som också är snabb. Kan bli nåt riktigt bra. Kamerahuset kan också göras mindre och de kan bygga även den i samma hus smo A77 som jag tycker är perfekt i storlek och dessutom en mycket lyckad design.

Riktig DSLR kanske kommer i en högupplöst variant med en uppskalad 24mpx-sensor så att den blir på 52 megapixel. Den sensorn ska ju vara extra bra på låga ISO och kan nog mycket väl bli en mellanformats-killer. Kommer det sent under nästa år teknik med sensorbaserad phasedetect utan SLT-spegel så blir det ett vinnande koncept.

Med SLT på en 36 mpx A99 så behövs inte någon tredje lågupplöst modell i utbudet. Bara de stoppar i tillräckligt mycket processor och buffertminne så kan även den kameran göras blixtsnabb och där så blir fördelen med 12 fps på en sådan (inte alls omöjligt) ett stort försprång jämfört med Nikons mer traditionella 4 fps, trots bättre bildkvalitet ack vare att den slipper den fasta spegeln. A55 vs. A580/D7000 är så bra ändå att det räcker väl till. Blir på 24-megapixlaren som skillnaden blir större.

Känns som att hstorien upprepar sig. De släppte A700 först och sedan ganska kort efter A900. Tycker det är avsevärd skillnad mellan de kamerorna och kommer nog bli samma sak nu med, så att även om A77 är bra så är den inte riktigt så überbra som A99 mycket väl kan bli.

Tror jag hoppar över A77 och väntar in A99. Antingen nöjer jag mig med A580 så länge eller säljer den och skrapar ihop mellanskillnaden till en begagnad A850 att ha under tiden, eller en Canon 5DMk2. Måste ändå komplettera med en normalzoom för FF.Sen får alpha-gluggarna ligga i skåpet ett knappt år och vänta på att huset ska komma.

Så om Sony lanserar 3 st. nya FF-kameror tror jag de blir:
A99 - 36 mpx SLT á la A77
A85 - 36 mpx SLT á la A65 plastkamera
A990 - 52 mpx DSLR á la A900

Någon lågupplöst variant tror jag inte alls på. Finns ingen anledning om man kan göra kameran lika snabb med 36 mpx och målgruppen skulle vara oerhört liten.

/Mats
 
Senast ändrad:
Tror inte man ska jämföra FF och APS-C eller spekulera i mellandagsrea. Vidare VAR den kameran nere i 14k vid några tillfällen. Riktpriset är c:a 20k.

A850 är INTE 3 år gammal (A900 är det).

Vad som kommer eller inte är knappast egalt. Man köper väl en kamera för att använda den. Är den bra nog så spelar det ingen roll på flera år.

Vad Canon 5DMkII kostar spelar heller ingen roll eftersom den inte tar Sonys/Minoltas/Zeiss gluggar.

Plåtar gör man väl året runt. Allting blir äldre, förresten.

Men du har angett några troliga orsaker och de har sina poänger. Dock tror jag inte att folk riktigt fattar vad det är man missar genom att rata den här kameran. A77 klarar inte ens brusnivåerna en 7D ger och jag äger även en 7D. Jag tycker inte om bruset i den.

Men det är köparens marknad.

//Lennart

Marknaden för de här tingesterna är väldigt liten. Det beror på att de flesta seriösa fotografer som har kapacitet att uppskatta det, yrkesfotografer eller inte, har hållt på länge och kör Nikon eller Canon.

Många andra hobbyfotografer fattar helt enkelt inte vad de här kamerorna går för och har hört ryktet att de är brusiga och gammalmodiga som inte kan filma eller har LV.

Sen finns det den lilla klick som förstår, kan hantera och uppskattar de här kamerorna. Antingen har de redan en (eller flera, typ du), eler så har de för tillfället inte råd (typ jag).

Fasiken, min A580 har suverän LV och kan filma, men jag använder ytterst sällan någon av funktionerna. Har filmat lite youtube-klipp åt min son med den och har gjort en del saker med LV, men vid "riktig" foto är det sillbild och sökare som gäller. Man klarar sig mycket väl utan det. Filmar gör jag numera med min kompakt istället och LV behövs faktiskt inte.

Det märkliga är att på fotosidans annonsmarknad är det en köpes-annons för A850 och tre stycken till salu, din enbart hus, ett annart enbart hus med högt pris och en annan tillsammans med objektiv.

http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?_text=A850

Vad är det som gör att ni inte kommer överens?
9 900 kr. för en A850 kan bara inte vara dåligt för en som vill ha en sån kamera och vet vad den presterar. Obegripligt enligt mig.


/Mats
 
Läste för övrigt om lillebror till D7000, D5100 för att ändra iso på den krävdes mins 4:a knapptryckningar på 3 olika ställen för att ändra iso, utvecklingen backar nog ett par steg i bland också.

Det är bara att lägg iso-talet på fn-knappen på sidan. Då behöver du bara hålla in den och sen snurra på hjulet.
 
Vad är det som gör att ni inte kommer överens?
9 900 kr. för en A850 kan bara inte vara dåligt för en som vill ha en sån kamera och vet vad den presterar. Obegripligt enligt mig.


/Mats

En snubbe hörde av sig och ägde en A55. Efter ett längre tel.samtal framkom att han inte hade någon koll på A580 alls förutom att han benämnde den proffskamera, blev förvånad över att den "bara" presterade 3bps, att LV (saknades vilket jag i viss mån kan sympatisera med). Blev aningen skrämd av filstorlekarna och han hade sannolikt inte läst en enda spec på kameran.

Den som satte ut annonsen "köpes" mailade att han ville komma och titta (en liten resa på 14 mil för honom) och prova. Jag svarade med olika tidpunkter för de närmaste 7 dagarna som det passade mig samt bad att han skulle ta med sig egna gluggar för att hårdtesta kameran så att han kunde kolla på min dator samt göra en A3-utskrift från den innan han bestämde sig. Han hördes aldrig av igen.

En tredje erbjöd jag bara i farten att komma och kolla på kameran (deltagare i denna tråd som bor nära mig). Han avböjde artigt och hade godtagbara argument föär att inte köpa.

En ville ha momskvitto, vilket jag inte kan utfärda på en provatägd kamera. Men jag upplyste om att hela beloppet är avdragsgillt i vilket fall som om han drev rörelse. Han hördes aldrig av.

Sedan ett par "lycksökare" av parasittypen som varit medlemmar 1 mån resp 1 dag på FS som ville pruta så oanständigt att man baxnade. En menade att det minsann gick att köpa en A33 för nästan halva beloppet.

Samtliga som ville fick en obearbetad bild att granska. Direkt ur kameran.

Nej, det vete f-n. Jag tror bara att många inte vet vad de vill eller vad de pratar om. Men jag gråter inte om jag får behålla kameran. Man skänker ju inte bort ett sådant förnämligt verktyg i toppskick för nålpengar.

Sedan tror jag att jag erbjöd dig den, men det var i ett olämpligt ekonomiskt läge för dig. Den absolut bästa förklaringen:)

Mvh//Lennart
 
Nån som vill handla min Canon 5D mkII med 24-105 L f4 .. .. En fin A850 med en bra glugg till glugg skulle inte sitta fel.
 
Tror jag hoppar över A77 och väntar in A99. Antingen nöjer jag mig med A580 så länge eller säljer den och skrapar ihop mellanskillnaden till en begagnad A850 att ha under tiden, eller en Canon 5DMk2. Måste ändå komplettera med en normalzoom för FF.Sen får alpha-gluggarna ligga i skåpet ett knappt år och vänta på att huset ska komma.

/Mats

Jag TROR inte en 36Mp SLT fixar det bättre än dagens A900/A850. Jag kan inte bevisa det, men har idag roat mig med att bara plocka en väldigt detaljerad bild från A850-arkivet och interpolerat den till 36 Mp.
Side by side med 24,6 Mp-originalet kan jag inte påstå jag ser någon som helst dramatisk skillnad i detaljering på den interpolerade bilden. När jag printade ut ett utsnitt från resp bild syntes faktiskt ingen skillnad alls utom att 36Mp-bilden var aningen större (men storleksskillnaden är ganska marginell).

Så jag frågar mig vad som hade hänt om det funnits en A99 och jag jämfört den interpolerade bilden från A850 med den.
Spekulerar i följande frågetecken:

2/3 EV mindre ljus till en sensor som innehåller mindre pixlar (fast modernare) måste få negativa konsekvenser vid samma ljusförhållanden och motiv med samma lins/bländare. Kan kompenseras med att sätta isot högre vilket skulle medföra sämre detaljering och tilltagande brus (bruset kan elimineras via NR men skapar då sämre detaljering). 2/3 EV låter kanske inte mycket, men det är skillnaden mellan 400 och 650 iso c:a. Detta påverkar också DR. Frågan är i vilken utsträckning dessa faktorer påverkar.

En bild från A580 som jämförs med en bild från A55 (lika stor sensor) gav med A580 värdet f/5.6 och 1/250 sek vid läge A. På A55 med samma glugg vid A och f/5.6 gav ett tidsvärde som hoppade mellan 1/125 och 1/160 sek så SLT stjäl ljus. Vidare går inte bilden från A55 att interpolera lika snyggt som den från A580.

Jag TROR (aningen slarvigt grundat på ovanstående, det medges. Men det handlar om en teori i vardande) att SLT på många sätt äter upp effekten av differensen mellan 24,6 och 36 Mp.

Jag har sparat originalet till A850-filen både i interpolerat och i originalskick. Om någon är intresserad av att få dem mailade till sig för egen jämförelse så maila mig så ska jag försöka sända dem i komprimerat skick. Drar ju ned kvaliteten lite, men det är lika för båda filerna.

Så för mig är trots allt en LV det absolut enda jag IBLAND saknar på A900/A850. Inget annat. Jag tror jag står över såväl A77 och A99 (såvida inte man kommit med en enastående processor på den som verkligen kan göra upplösningsskillnaden mer märkbar).

//Lennart
 
Lysande! Och belysande. Länken du hänvisar till visar i ett minihistoriskt perspektiv hur jäkla "ängsliga" många fotografer (prylbögar:) blir så snart en ny modell släpps. Jag upprepar Mats tips: Läs alla kommentarer...!!!!

Parallellt med detta kan man roa sig med att se alla otroligt fantastiska bilder som tagits med sämre rustade dslr INNAN A900/A850 ens var påtänkta.

Vi brukar ju ofta här på FS skoja om att vi inte är kuranta i knoppen mellan axlarna vad gäller att "uppgradera" våra kameror. Jag börjar undra om det skojet i själva verket istället pekar på tragikomisk sanning.

Hur konservativt det än må låta i mångas öron eller för all del sticka i ögonen så är jag 100% övertygad om att den bästa investeringen vi kan göra vad gäller vårt fotograferande är att uppgradera oss själva istället samt lägga lite mer slantar på bra böcker i fototeknik och bildbehandling.

Men det är klart att om man sitter med en äldre dslr från 2003 med 6 Mp så kan det ju vara skäl att uppgradera.

Fast ibland kan man undra om kameramodet inte snart hinner ifatt damernas klädmode: Man ska ha en kamera för varje årstid. Och årstiderna är ju som bekant 4 varje år (utom i år då vi hade vinter, vår och höst- fan vet vad sommaren tog vägen). Sedan växlar ju årstidsmodena varje år. Så det blir 4 nya kameror varje år.) . När det blir på det sättet så ska jag allvarligt överväga att börja knyppla eller virka långkalsonger istället för att plåta.

Gonatt!

//Lennart (som fortfarande inte är helt kurant i knoppen)

Mats och Lennart, kommer ni ihåg diskussionen om Minolta-färger? Vi pratade ju också om bl.a. filter för gammal film look and feel med korn och allt. Mats tyckte väl med viss rätt att man kan väl själv fixa sina Minolta-färger utan en massa filter från DxO eller vad man nu väljer.

Verkar som om iPhone apparna smittat av sig till Photoshop och att man nu kan plugga in retrofilter om man vill. En av mina jobbarkompisar på museet som är gammal fotograf är lyrisk över sina appar och har blivit barn på nytt.

Såg en länk till en del Photoshop-plugins om jag fattade allt rätt. Så visst finns det ett stort nostalgiintresse kring detta:

http://dbox.tumblr.com/post/54262490...toshop-actions

Alla är ju uppenbarligen inte ängsliga över att det kommer nya modeller, de går fullständigt i barndom med sina filter oavsett vilken kamera de har.

Tips: Om man kvaddar sina fina bilder med något gammalt retrofilter och du sedan jämför dem med det du får ut ur din A900 Lennart, så kommer du aldrig att behöva uppgradera!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.