Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
enligt google blir det

Regelbunden festivaler In fåtskliaben, Lennart!

eller regelbunden analklåda i fårakläder på gotländska

går det att överhuvudtaget lita på google?
 
Har ni inte läst Nalle Puh? Hätila ragulpr på fåtskliaben betyder hjärtliga gratulationer på födelsedagen. Uggla (som stavar sitt eget namn "Guggla") har dock bara rudimentära stavningskunskaper så då blir det som det blir.
 
Första träffen hos Google är Wikipedias sida som bl.a. talar om att ursprunget är den svenska översättningen av Nalle Puh ...
 
...A850 är nyare modell och de har gjort något intenrt för bildhanteringen och utläsning från sensorn. ISO-100 lär ska vara "äkta" på A850, men stretchat på A900. Hur som helst är det marginell skillnad där med, bildkvaliten är i princip identisk mellan båda. ...

Är bas-iso 100 på en 850? Det stämmer inte med vad jag trott hela tiden, har inte ens testat iso 100 *s*
 
Tack, var väl det jag trodde.

Kanske är det så men The_Suedell säger sig ha uppmätt att man ändå tjänar lite på att sänka till ISO 100. Antagligen inget som vi dödliga märker men värt att nämnas. Man behöver därmed inte undvika att använda ISO100 som man va med Minolta D7D. Störst DR skulle däremot uppnås vid ISO320. Man blir lite villrådig...
 
Det är inte en "äkta" halvering mellan ISO 200 och ISO100, men de är å andra sidan inte identiska heller.

Mättnadsgraden (hur mycket verkligt ljus sensorn kan ta emot innan råfilen överstyr) ökar med kanske en halv Ev mellan ISO200 och ISO100. Olinjäriteten precis innan det klipper mot vitt ökar aningens, aningens lite, men detta är fullständigt egalt för alla som inte kräver absolut färgäkthet längst upp mot vitt. Det är t.o.m så att det olinjära området ligger utanför en jpg-omvandling med "normala" inställningar, man måste dra in högdagrarna med nästan 1Ev innan det ens går att mäta.

Med en A850 finns det skäl att använda ISO100 - om man har mer ljus än vad man behöver. Det finns det inte i en A900.
 
Sony Alpha DSLR-A580 Digital SLR (Body Only) $799.99

P B&H i NY.

Kan det vara sant?
Vid dagens kurs 6,65 blir det 6650 ink 25% moms

Plus skatt som tillkommer på allt i USA när man står i kassan och betalar.
Sen är det inget bra att köpa den i USA då sen filmar i NTSC 30 Hz och inte har svenska menyer, utan bara asiatiska språk, enkelska, tysk, spanska och franska. Skickar du efter den åker du på tull och moms.

Tycker inte priset är anmärkningsvärt alls, utan rätt normalt. Vad är det som är orimligt?

Rajala tar 6 995 kr. för kitet med 18-55.
(Jag köpte mitt kit för 6 390 kr på MM i mellandagsrean)


(Fast eftersom detta är A850-tråden kanske du skrev fel och i så fall är priset rätt ok. Inget problem med filmformatet på den kameran heller :))


/Mats
 
Sss

Detta är ju genomgånget förr men det tåls väl att upprepas...

Har till och från varit missnöjd med mitt 24-70 2,8 ssm. Det blir liksom inte skarpt fast alla förutsättningar finns där. Var i Smögen nu i helgen och fotade lite. Rätt som det är så kommer minnet tillbaka och jag får för mig att stänga av sss. Vips så sitter alla bilderna med perfekt skärpa igen, till och med på 2,8. :(

Ibland tror jag att jag hade klarat mig bättre utan sss helt och hållet.

//Björn
 
Detta är ju genomgånget förr men det tåls väl att upprepas...

Har till och från varit missnöjd med mitt 24-70 2,8 ssm. Det blir liksom inte skarpt fast alla förutsättningar finns där. Var i Smögen nu i helgen och fotade lite. Rätt som det är så kommer minnet tillbaka och jag får för mig att stänga av sss. Vips så sitter alla bilderna med perfekt skärpa igen, till och med på 2,8. :(

Ibland tror jag att jag hade klarat mig bättre utan sss helt och hållet.

//Björn

Visst! Finns ingen anledning att ha SSS aktivt i onödan. Ibland blurrar det till bilderna. Har hänt mig också någon enstaka gång. Men inte konsekvent på samma objektiv och alla tider. Med A900 och 50/1.4 hände det mig vid 1/125 sek vill jag minnas.

Det är därför jag anser det vansinnigt att ha SSS ingrottat i menysystemet. Tack o lov sitter ju av/på-knappen lätt tillgänglig på A900/A850 och även gamla A700.

//Lennart
 
Vad ersätter man Alpha 900 med?

Nu ska tydligen AA900 sluta tillverkas. Så frågan är vad som ska ersätta den? Jag gissar att det blir en ny sensor på 36Mpixel (samma som i Nikon D800 ?) men sen blir det svårare med sökare OVF eller EVF. Det finns ju mycket som vinner på EVF (tex filmning & exp.data) men just OVF är ovanligt bra på dagens FF så vad tror ni?
 
Nu ska tydligen AA900 sluta tillverkas. Så frågan är vad som ska ersätta den? Jag gissar att det blir en ny sensor på 36Mpixel (samma som i Nikon D800 ?) men sen blir det svårare med sökare OVF eller EVF. Det finns ju mycket som vinner på EVF (tex filmning & exp.data) men just OVF är ovanligt bra på dagens FF så vad tror ni?

Kommande FF-kamera lär med all sannolikhet blir en SLT-kamera med EVF.
 
Kommande FF-kamera lär med all sannolikhet blir en SLT-kamera med EVF.

Ja, det är en naturlig fortsättning (vare sig jag gillar det eller inte). EVF har fördelar som är väldigt användbara. Själv uppskattar jag att kunna precisionsinställa fokus manuellt via förstorat utsnitt direkt i sökaren utan att behöva ta kameran från ögat för att använda lcd-displayen.

Men jag är inte överförtjust i själva SLT-tekniken. Ljusförlusten är i praktiken 2/3 EV och det känns som att kastrera en FF som ju alltid haft ett rejält övertag över APS-C vad gäller ljusmängd som träffar den totala sensorytan.

Sedan känns det på något sätt lite vemodigt att en av världens absolut bästa prismasökare försvinner ur produktion med A900:an. Tror den kommer att saknas av många.

Hastigheten i bps kan naturligtvis ökas, men om 5 bps som A900 har är redan mäktigt i sig och FF-kameror med riktigt hög upplösning (där A900/A850 och Nikon D3x fortfarande är de mest högupplösta) brukar ju inte förknippas med extremt hög bps. Minnesbufferten måste göras väldigt rejäl i så fall om den ska svälja 35-40 Megapixel vid hög sekvens.

Sedan ställer jag mig frågan huruvida 36 Mpixel ger så mycket mer "verkligt upplevd" upplösning. Skillnaden torde bli mindre än mellan Sony A580/NikonD7000 och A77. Kom ihåg att FF-kameran Nikon D3s med sina 12 Mpixel har extremt hög "upplevd" upplösning och ligger inte alls så långt efter 20+ Megapixelkameror som 1DsMKIII och 5D2 som man kan förledas att tro.

Skillnaden rent matematiskt mellan 24 och 36 Mpixel är inte större än mellan 10 och 15Mpixel, eller iofs mellan 4 och 6 Mpixel. Skillnaden har varit svår att påvisa många gånger mellan 10- och 15 Mpixelkameror (Vi har ett bra exempel om vi jämför Canon 40D och 50D). Skillnaden i antal pixlar är betydligt större ju längre ner på skalan man befinner sig (exv diffen mellan 4 och 6 jämfört med 24 och 36). SLT-tekniken gör dessutom att kameran kommer att tappa förväntad DR. Jämför A580 med A77 och A55. På A77 finns bra DR i iso 50 och 80. Lågljusegenskaperna högre upp är inte så mycket att skriva hem om.

Jag kommer att behålla min A900. Att interpolera bilden från en sådan upp till jätteformat med bra detaljering kommer att fortsätta att fungera utmärkt. A850 är precis lika bra där också.

Däremot har jag försökt göra mig av med min backupkamera till A900:an för att finansiera ett objektivköp.
Det är en A850 som exponerar och fokuserar perfekt, i exteriört nyskick och under 5k i exponeringar för under 10.000:-. Lite förvånad över att den verkar så svårsåld.

Antagligen tror många att A77 med sin APS-C, SLT och lika många Mpixel ska frälsa dem. Jag är övertygad om motsatsen.

Synd att en så vacker kamera som A850/A900 sannolikt utgör slutet på en epok för Sony. Tror fler än jag kommer att sakna sådana här optiska sökare och sträv metallfininish.

//Lennart
 

Bilagor

  • alpha850.jpg
    alpha850.jpg
    49.3 KB · Visningar: 181
Senast ändrad:
...Synd att en så vacker kamera som A850/A900 sannolikt utgör slutet på en epok för Sony. Tror fler än jag kommer att sakna sådana här optiska sökare och sträv metallfininish.


Ett framtida samlarobjekt kanske? Äntligen kommer EVF på riktigt. Förstår bara inte varför det dröjde så länge. Hade Sony jobbat vidare med det de fick från Minoltas A2 vid övertagandet hade de nu kunnat vara så nära optisk sökarbild att få hade sett skillnaden och ännu färre saknat den gamla tekniken. Det finns bara fördelar, inga nackdelar, med en BRA elektronisk sökare, men den måste vara bra. Än har jag inte sett någon bättre än Minoltas A2, fast då ska jag erkänna att jag inte hunnit kolla de senaste från Sony. Hoppas innerligt att de är ännu bättre, det har ju ändå gått rätt många år nu.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.