pet
Aktiv medlem
Under tiden la jag upp nåra landskapsbilder tagna med 17-35 och zeiss 24-70 för allmän beskådning
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=278108
en av dem blir tapet hemma hos mig
Kanonfina bilder Björn.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Under tiden la jag upp nåra landskapsbilder tagna med 17-35 och zeiss 24-70 för allmän beskådning
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=278108
en av dem blir tapet hemma hos mig
Jaha, så du hittade ut ur Lund till slut, (det e inte lätt med bil).
Jo, nog såg jag dig. Jag gömde mig så fort jag kunde bakom en hydda. Har du ett foto på nån hydda med ett vitt arsel som sticker fram så är det jag ;-)
Nä, vi stack vid 15-tiden, måste ha missat dig precis, synd - för annars kunde jag tolkat skånskan åt dig så du kunde köpt en sill eller glass eller något annat ;-)
Kuststräckan från Trelleborg och hela vägen bort mot Österlen är full av småhamnar så det är ett hett tips om du gillar sånt. Hamnen i Skanör är full med Stockholmare nu på sommaren så då blir det lite mer vräkigt än vanligt.
Tyvärr hade jag skit på linsen så många av mina bilder blev suddiga i ena kanten så jag får kolla om det blir bra väder en annan dag (har bara 20 minuter dit med bil).
//Björn
Jag håller med Lennart...jag personligen vill ha så neutral färgåtergivning som möjligt ur kameran så för mig personligen är det inget plus med objektiv som ger tex en varmare ton i färgerna.
Att skapa ett resultat likt dom så kallade "Minolta-Coulors" i PS eller annat redigeringsprogram är verken svårt eller tidskrävande.
Jag har inte heller fått uppfattningen om att det är färre som delar Lennarts(och min med fleras) uppfattning ang detta utan snarare tvärt om.
Se bild nedan.
Fantastiskt fin bild. (. Vad hade du för utrustning? .)
(För den som inte vet är (. .) s.k. ironiparenteser.)
Nä, jag menar allvar. Det där bilden skulle jag vilja se i stor storlek.
Fantastiskt fin bild. (. Vad hade du för utrustning? .)
(För den som inte vet är (. .) s.k. ironiparenteser.)
Nä, jag menar allvar. Det där bilden skulle jag vilja se i stor storlek.
Copy that!
Otroligt läcker bild på stranden, spelet i vågorna och sanden, molnen, personen som går, färgerna, horisonten som kröker av osv. Underbar bild som jag också vill se i stort format. Kan titta på den länge och hitta nytt i den.
/Mats
Har mailat den till dig. Dock i kvalitet låg eftersom den var interpolerad till 80 Mpixel och därefter lite beskuren. Ser bra ut printad, men du bör nog se den i 50% eftersom jag fick komprimera den så hårt.
Men kolla för all del i 100% också. Canon gör inte så usla grejor. Men det är vid sådana här tillfällen man önskar att jag hade haft Zeiss 16-35:an som är vassare vid 24mm än EF 24-105/4 L is usm. Men den hade jag inte då.
MVH//Lennart
Ang "inter" resp "extra" så har jag alltid hört "interpolera" om detta förfarandet.
MVH//Lennart
Gunnar!
Det du beskriver som Minolta-Coulor går ju lätt att återskapa antingen i rawkonverteraren eller t o m internt och därmed ut i jpeg i nästan vilken dslr som helst genom att ställa den interna ton/kontraskurvan.
Icke desto mindre är det ju så att samma fenomen du beskriver gjorde ju historiskt att folk fastnade för olika diafilmer som blev personliga favoriter.
Det är rätt kul när du kommer med inlägg som har en historisk bakgrund.
MVH//Lennart
Mja, riktigt så är det inte. Du kanske vill ha din osäkerhet skingrad?---
Du är förresten rätt inne på det där med interpolerande va?
Ska det egentligen inte vara extrapolera? Du lägger ju till mer information genom att skapa pixlar emellan som inte syns i originalet. Jag är osäker vilket det är.
---
Jag hade en kompis som var proffsfotograf som alltid körde Kodachrome 64 diafilm som många andra proffs. Jag gillade inte den filmen som jag tyckte var lite för skrikig. Gillade inte hur rött återgavs exv. Jag körde hellre Agfa CT 18 och 21 DIN (DIN = Deutche Industrie Normen) som motsvara ASA/ISO 50 och 100.
Du är förresten rätt inne på det där med interpolerande va?
/Mats
Jag hade en kompis som var proffsfotograf som alltid körde Kodachrome 64 diafilm som många andra proffs. Jag gillade inte den filmen som jag tyckte var lite för skrikig. Gillade inte hur rött återgavs exv. Jag körde hellre Agfa CT 18 och 21 DIN (DIN = Deutche Industrie Normen) som motsvara ASA/ISO 50 och 100.
Nä det förstår jag att du inte förstår, men vi som är gamla gubbar och som jag som fotot sedan mitten på 60-talet, så har vi den typen av referenser som många yngre kanske saknar. En del vill ibland återskapa den känslan digitalt (gäller dock inte mig). DxO har ju exv. en massa filter precis som Lennart nämnde som gör det mesta möjligt digitalt. Är man exv. Velvia-freak (som det finns en del av) så behöver man numera inte deppa ihop bara för att man kör digitalt.
Sen är det faktiskt så att det spelar roll för en del, vad som kommer ur en kamera direkt för deras uppfattning om kameran ifråga. Ett exempel som jag tror Gunnar nämde var väl Jon van der Vandt (tror jag han heter) som upptäckte att hans A350 (som han köpt som ersättare när hans Nikon D300 var på lagning och för att den dessutom hade ett 16:9-läge) tog bilder som gjorde att han reagerade på skillnaden mot de han fick ur sin Nikon D300. På A350:an hade han skruvat på ett gammalt Minolta och så var den diskussionen igång.
Hans uppfattning var att upplevelsen av bilderna var så mycket bättre ur A350:an än ur hans D300 att han lade den senare på hyllan även efter att den lagats. Det handlade mycket om färgerna men det behövde ju inte enbart ha med Minolta-glaset att göra för A350 har ju dessutom en mycket bra CCD-sensor (om man håller sig på basiso). Även på Dyxum finns en lätt förbluffad och indignerad diskussion där någon upplevt att bilderna ur en gammal A350 var renare och vackrare än ur en nyinköpt A580. Så kan det också se ut .
... och varför ska man tacka nej till om ens utrustning skapar just det man vill ha istället för att man ska böka med det i en efterarbetning med alla parametrar där som ska återskapa samma bildkvalitet man får direkt ur en utrustning som direkt är kapabel till det. Varför skulle det vara fel även i en digital ålder där det mesta kan fejkas på konstgjord väg?
... och varför ska man egentligen tacka nej till om ens utrustning skapar just det man vill ha direkt kameran istället för att man ska böka med det i en efterarbetning som alltså i det avseendet är helt onödig om man nu inte nödvändigtvis är vän av onödig efterarbetning. Varför skulle det vara fel även i en digital ålder där det mesta kan fejkas på konstgjord väg? Jag föredrar oftast att hamna så rätt det bara går om det inte är något speciellt jag är ute efter att åstadkomma som jag exv. underexponerar med avsikt. Då ser jag lättare bildens potential på en gång. Det finns säkert fler än jag som ser ett värde i det.
Förstår inte riktigt det där med alla som nu, i den digitala eran, pratar om olika objektiv och kamerors färger och jämför med filmtiden. "Minolta-färger" pratas det om för objektiv osv.
Om man verkligen bryr sig om sådant och fotograferar i RAW så är det enkelt att få till "Minolta-färger" med vilket objektiv som helst. Det är ju bara att plocka upp bilden i ACR och justera alla färgreglagen precis som man vill ha det, vitbalans och gammakurva. Det är ju inte svårt, utan plättlätt ju och om man inte vet hur så kan man lära sig det på 10 minuter. Sen kan man skapa en preset för det och om man vill ha det på alla bilder kan man göra det i batch på alla filer i en mapp om man vill.
Nä, olika kamerors och objektivs färgegenskaper har definitivt spelat ut sin roll.
/Mats