Olle
Aktiv medlem
Mats, du behöver inte vara orolig. Om du ser sökarbilden och informationen runt omkring skarpt är dioptriinställningen rätt för din syn. Att en del kameror inte visar 0-läge, vilket brukar innebära att man ser mattskivan skarpt när ögat är fokuserat för motiv på 1 m avstånd, har ingen betydelse. Dioptriinställningen är endast till för att fotografen skall kunna se sökarbilden och informationen runt omkring skarpt. Den har inget med fokus av bilden att göra, annat än indirekt då man ju förstås måste kunna se skarpt i sökaren. Om det är oskarpt i sökaren hur man än fokuserar blir det ju förstås svårt att ställa in skärpan. På äldre kameror, som min t ex, finns det igen dioptriinställning, men det går att ställa in skärpan ändå. Åtminstone så länge man inte har så stora synfel att det är oskarpt oavsett hur man fokuserar. Då behövde man glasögon, kontaktlinser eller korrektionslinser.
Men varför inte titta i bruksanvisningen? Det skulle förvåna mig om det inte står hur man ställer in rätt dioptri i den.
Olle
Men varför inte titta i bruksanvisningen? Det skulle förvåna mig om det inte står hur man ställer in rätt dioptri i den.
Olle