Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Problemet är inte DNG som jag ser det utan de RAW-konverterare som ska använda det.

Jag körde KM 7D för 5-6 år sedan och jag använde RAWShooter som RAW-konverterare. KM lades ned och MRW är idag ett fossilt RAW-format. Sony köpte resterna och lanserade A100 och då testade jag att konvertera ARW för att utröna om jag skulle kunna ligga kvar i RS om jag konverterade ARW till DNG. RS kunde läsa DNG om jag konverterade MRW-filerna från 7D men den fixade inte ARW-filer som konverterats. Skälet var att RS precis som exv. Silkypix vid denna tid envisades med att bara läsa in de DNG som hade en RAW-profil som redan stöddes av RAW-konverteraren. Eftersom RS köptes upp av Adobe och lades ner det med så blev det en dead end och ingen skulle någonsin göra en profil för A100 till det programmet.

Sens moral alltså är att det inte är säkert att alla RAW-konverterare kommer kunna läsa in DNG om de envisas att kräva en befintlig profil för det format som DNG-filen tillverkats av. En lösning på detta vore en defaultprofil så att man åtmistone kunde läsa in datat.

Så ni som tror att detta inte skulle kunna hända er också kan ju ta er en tankeställare för åtminstone Canon har stämplat vissa RAW-format som discontinued. På mindre än tre år efter jag köpt min kamera var dess RAW-format historia och min RAW-konverterare nedlagd efter ett "hostile takower" av Adobe. Vi erbjöds generöst en gratislicens av Lightroom 1.0 (om man hade RS Premium vilket jag hade). Problemet var bara att Lightroom vid denna tid överhuvudtaget inte kunde mäta sig med de resultat jag fick med MRW ur RS. LR fortsatte att vara halvtaskigt ända fram till version 3.0.

Som toppen på detta så kunde inte Adobe erbjuda en konverteringsväg för våra RS sidecar-filer. Den de kom med var ett skämt som lämnade det mesta av våra redigeringar kvar i filerna. Eftersom jag inte har någon lust att göra om allt detta jobb så kommer jag för evigt att behöva bära med mig RAWShooter parallellt med Lightroom för att läsa dessa mina tidigaste bildfiler. Det är RAW-formatens bristande framtidssäkerhet i ett nötskal. (men det kommer nog inte att drabba er eller hur)

En del tror inte på Adobe när det gäller ett standardiserat RAW-format men det gör faktiskt jag. Det finns inget annat företag som är i närheten av det inflytande Adobe har på filformatstandards i världen. Adobe står bakom standardformat som TIFF och DNG för bilder, PDF för formstabila dokumentformat och även metadatastandarden XMP Extensible Markup Platform. Alla dessa utom DNG är idag etablerade industristandards. Det är ingen slump att det är ett mjukvaruföretag som driver detta eftersom det ju är dessa som tvingas att år för år bygga adapters till varenda nytt RAW-format tillverkarna gödslar marknaden med och de tvingas ta kostnaderna för detta. Om man kunde enas om exv. DNG så skulle mycket vara vunnet eftersom då kunde mjukvarutillverkarna koncentrera sig på att bygga funktioner i sina program istället för denna meningslösa verksamhet med at bygga adapters till varenda nu DSLR-kamera som släpps på marknaden . Det är verkligen Adobe som står för öppenheten här och de stora kameratillverkarna som vill låsa in sina användare med sina tillverkarspecifika RAW-format så att de tvingas köra deras ofta betydligt sämre produkter funktionsmässigt. Jag menar inte att man inte får bra resultat från tillverkarspecifika produkter bara att de inte kan mäta sig med exv. Adobes arbetsflöden och funktioner.

När det gäller bildlagring så ska man även tänka på att vanliga lösningar i företag, orgnisationer och förvaltningar är oftast byggda traditionellt med SQL-databaser som håller metadatat och sedan lagrar man sökvägen till bilderna som hör ihop med denna data. Detta är mycket sårbart över tiden när man byter servrar, diskar och flyttar filer kanske vart tredje eller fjärde år i alla fall. Risken att dessa länkar ska brytas över tid är uppenbar. Med XMP-metadatakompatibla format såsom JPEG, TIFF och DNG samt även PDF, så kan XMP-metadata skrivas rakt in i filerna och de viktigaste av dessa brukar t.o.m. bli läsbara exv. i Windows filhanterare. Då blir bilderna ett med sitt kontext och metadata för all framtid så länge filformaten kan läsas. Det är en bra mycket bättre långtidslagringslösning än tråckliga förhållande mellan SQL-databaser och filsystemen. Både Lightroom och Photoshop använder XMP och PhotoShops metadataschema är en del av XMP-standarden (eget namespace) precis om EXIF och Dublin Core och den gamla metadatastandarden som används i tidningsbranschen (ITPC).
 
Senast ändrad:
Snabbt har det inte gått. Gluggen har varit borta i över 4 veckor nu. Däremot verkar det gå smidigt när den väl kom under luppen. Och teknikern har ju sina chefer och direktiv att följa. Jag anser att han gjort ett mycket kunnigt och seriöst intryck så här långt. Nu är jag inte längre ett smack orolig för service på Sonykameror/objektiv efter att pratat med honom. Och jag har pratat med många serviceverkstäder och tekniker. Den här killen verkar vara en av de bästa.

Trist att det tagit så lång tid...fått någon förklaring till varför det behövt ta sådan tid??

Kul o höra Lennart att serviceupplevelsen i övrigt har varit mycket bra.
 
Bortsett från servicesnack har jag beretts tillfälle att prova en A-55 SLT. Första intryck: Kändes ovant naturligtvis och oj, vad liten den känns. Men handgreppet känndes bra och EVF kändes överraskande bra även inomhus i mörkare förhållanden och svagt glödlampsljus.

Den, i mitt tycke svaga, 18-55SAM var monterad och den går ju bara bort sig helt på denna sensor som har 16MP. Däremot med en fast 50/1.4 eller en 24-70/2.8 SSM blev bildresultatet verkligen överraskande bra. Känns inte så fel som man kan tro att montera en Sonnar 135/1.8heller på kameran och bildresultatet blir ju strålande. Hann inte göra några djupdykningar i övrigt, men i RAW får man fram bilder som är i klass med A850.

Synd bara att displayen inte är monterad på samma sätt som på en NEX eller A580 fast skärmen känns ungefär som en NEX betraktningsmässigt.

Det här är ju samma sensor som sitter i A580, Nikon D7000 och Pentax K-5. Ska tittat senare på bilder jag tagit som innehåller starka högdagrar, djupa skuggor mm samt lågljussituationer.

Riktigt användbart med vattenpass i EVF:en. Så första intrycket: en mycket bra liten kamera där jag sätter visst frågetecken för DR i jämförelse med de andra kamerorna, men jag tror att nästa FF från Sony kommer att innehålla den här tekniken som A55:an har fast i ytterligare förfinad form.
 
Mitt intryck var att den kändes riktigt stabil, mer i klass med de tidigare kamerorna än t.ex A580 som mest kändes plastig och knarrig tycker jag. Riktigt trevlig att hantera, och formatet är ju som sagt riktigt nimmt! Den "känns" mer stabil än t.ex Nikon D5100 som nog är den närmaste konskurrenten. Där tyckte jag inte om knappkänslan och plastigheten i reglagen - t.o.m min gamla D40 slår den på fingrarna vad det gäller "kvalitetskänsla".

Det är nu snart ett år sedan jag började vänta på NEX5's efterträdare i 7-serien, vi får väl se vad som händer. Jag håller platsen i hyllan ledig så länge, så får vi se vad det blir... :) 3C verkar ju riktigt trevlig, de har lärt sig en del sedan introduktionmodellerna 3 och 5 (som ju faktiskt var absolut först av sitt slag i denna kameranisch!).

Det sötaste jag sett på länge är en en NEX5 med ett batterigrepp på... :) Nåt kinesiskt företag naturligtvis. Såg faktiskt riktigt bra ut, tillsammans med en Leica 35asph!
 
Första intrycken av A55 där jag jämfört med Canon 7D är att de kör ganska jämnt från iso 400 och uppåt vad gäller DR. På basiso upp till vad jag bedömer som iso 400 har A55 kanske mellan 1- 2/3 EV bättre DR och mindre störande brus.

Fast i ACR går det att rycka lite mer i reglagen än vad 7D tål för att få fram detaljer i skuggor med bibehållna högdagrar. På basiso verkar det som om A55 tål 1½ steg mer än 7D vilket motsäger lite grand vad jag skrivit ovan.

Jag har skrivit "verkar" eftersom eftersom det är vad jag ser. Den fast spegeln stjäl ju uppenbarligen lite ljus, men sensorn verkar mer flexibel än 7D:s på basiso.

P g a den fasta spegeln TROR jag ändå att Nikon D5100 har bättre DR.

Husromhelst en mycket trevlig kamera som ger kanonresultat med kvalitetszoomar och fasta objektiv.

Eftersom man sagt att kommande A77 har samma teknik i grunden så är jag mycket säker på att Sonys kommande FF-modeller kommer att ha fast spegel och EVF plus att det ger möjlighet att presentera en FF i ett budgetsegment. Men det är personlig tro.
 
Vilken nisch tänker du på? I nischen spegellösa digitala systemkameror utan sökare var väl Olympus eller Panasonic först?

Jo, naturligtvis rätt - men av någon anledning (min personliga åsikt) känns NEX mer som något helt eget än E-P1 och GH1 som ju båda är klassiska "kompakta kameror med utbytbytbart objektiv". De har klassiska knapp-placeringar och utformningar/designval. Men naturligtvis var de före, om man ska vara nogrann! Jag uttryckte mig som jag tänker inne i huvudet, och det brukar sällan gå speciellt bra (fråga min flickvän!) :)
 
"Idag huserar skolan i Arkitekturskolans byggnad på Östermalmsgatan, vilken uppfördes 1967-1969 efter arkitekt Gunnar Henrikssons ritningar i en stil som benämns brutalism." -- Wikipedia
 
Jo, naturligtvis rätt - men av någon anledning (min personliga åsikt) känns NEX mer som något helt eget än E-P1 och GH1 som ju båda är klassiska "kompakta kameror med utbytbytbart objektiv". De har klassiska knapp-placeringar och utformningar/designval. Men naturligtvis var de före, om man ska vara nogrann! Jag uttryckte mig som jag tänker inne i huvudet, och det brukar sällan gå speciellt bra (fråga min flickvän!) :)
Och skall man vara riktigt noggrann så var även Samsung före.

Olle
 
Första intrycken av A55 där jag jämfört med Canon 7D är att de kör ganska jämnt från iso 400 och uppåt vad gäller DR. På basiso upp till vad jag bedömer som iso 400 har A55 kanske mellan 1- 2/3 EV bättre DR och mindre störande brus.

Fast i ACR går det att rycka lite mer i reglagen än vad 7D tål för att få fram detaljer i skuggor med bibehållna högdagrar. På basiso verkar det som om A55 tål 1½ steg mer än 7D vilket motsäger lite grand vad jag skrivit ovan.

Jag har skrivit "verkar" eftersom eftersom det är vad jag ser. Den fast spegeln stjäl ju uppenbarligen lite ljus, men sensorn verkar mer flexibel än 7D:s på basiso.

P g a den fasta spegeln TROR jag ändå att Nikon D5100 har bättre DR.

Husromhelst en mycket trevlig kamera som ger kanonresultat med kvalitetszoomar och fasta objektiv.

Eftersom man sagt att kommande A77 har samma teknik i grunden så är jag mycket säker på att Sonys kommande FF-modeller kommer att ha fast spegel och EVF plus att det ger möjlighet att presentera en FF i ett budgetsegment. Men det är personlig tro.

Mycket intressant att du Lennart fått A55:an i händerna, en reflektion är att A55 går en jämn match med den legenddariska och så ofta benämd som bästa APS-C kameran, nämligen Nikon D90 en kamera som var före sin tid.

En kamera som överraskade med ovanligt hög DR för sin tid ( enligt DX0 ) Jag tycker att det är ett gott betyg. att den relativt billiga A55 sedan kan bråka med en annan gigant på kameramarknaden som du också har hemma Canon 7D ( inom vissa områden då, bäst att tillägga ) är väl också trevligt.

Jag ser A55 som allra första generation av ett ganska djärvt försök då den trots allt skall ligga på hyllorna bland dom vanliga DSLR-modellerna, och att kunderna kanske blir lite villrådiga, och ligger i händerna på hur välvillig handlaren är med att förklara modellen när en 60D står bredvid A55. tjuvlyssnade på Media Mark för några månader sedan då en kund frågade om A55 som inte fanns hemma. Han sa till kunden att 60D är en så mycket bättre kamera, så det är bättre att du väljer den.

När jag gick kunde jag inte hålla mig utan slängde ur mig i förbifarten att A55 har samma sensor som Nikon D7000. vad det kunde leda till vet jag förstås inte. Sony måste väl vid det är laget ha fått både bra ock dåliga kommentarer om kameran, så därför är det spännade vilka förbättringar generation 2 kommer att få, nya A35 som är på gång verkar mest att få 16Mp sensorn som förbättring, men jag vet inte så mycke vad som för övrigt är nytt på den.

A77 ( metall-kropp ) kommer väl att följas av en förmodad A60 med flera pixlar kan jag tänka, och ännu bättre EVF som fått en del kritik då i jämförelse med optiska sökare. //Bengt.
 
Ja, A33 och A55 är i en annan nisch än NEX.

När man surfar runt på nätet och läser om Nexarna, så näms inte alltid Sony som fader till modellen.
Det är precis som om Nexarna är ett alldeles eget fabrikat.

Den verkar också som att den köps av alla ovasett vilket kameramärke dom äger annars, möjligheten med adapterna tog tydlingen Sonyfolket på sängen, undra varför faktiskt.

Nexarna är ju väl ihopskruvade och har ett bättre kitobjektiv, deras 14Mp-sensor presterar tydlingen bättre än vad samma sensor gjorde på A550, på något sätt har dom filat lite mera på Nex-modellerna.
Spännade när dom plockar in den ännu bättre 16Mp i kommande Nexar.

//Bengt.
 
NEX-kamerorna har ju utan tvekan förmåga att prestera riktigt bra bilder, men användargränssnittet är under isen. Jag har samma problem med Panasonic GF2. Jag vill ha reglage som sitter där jag håller händerna, och slippa göra inställningar via en pekskärm.

Panasonic och Olympus har fördelen att man kan montera på en sökare på deras små spegellösa kameror. (Jag föredrar faktiskt Panasonics GF-modeller före G- och GH-modellerna av den anledningen; man kan montera bort sökare om man vill). Om en framtida NEX får möjlighet att montera på en sökare så kan den bli en vinnare i min värld. (Det räcker inte med en genomsiktsökare för en enstaka brännvidd).
 
Hur svårt som helst med kompromisser, skall kameran vara liten eller stor, vilket märke man än väljer bland dom märken som utgör sig som små kameror, har forfarande liten kropp men med stort objektiv blir kamerapaketet inte litet längre. liten kamera får inte plats med stora knappar och så vidare, man får ett val att begrunda hur man vill ha det, men självklart fins ofta alltid utrymme för förbättringar i kommande modeller.

//Bengt.
 
F.ö. så säljer Elgiganten Sony NEX-5 för 4990:-. Det är väl ett ganska bra pris?

Jag gissar att NEX-5 snart kommer att ersättas av något nytt.

Hybridkamera???
Hur menar dom då?

Jo, NEX C3 med 16megapixel-sensorn är ju på G. 3an är ju lite anklare byggd än 5an, så det kommer väl en NEX 5C eller nåt. Kommer ju alltid nya modeller, så det är inget konstigt.
(Jag köpte min NEX5 för 4490 hos elgiganten i vintras, så super-rea är det väl inte).

/Mats
 
3 Juni säger sonyrumours att Sony A35 och Nex-c3 plus lite objektiv ska komma .

(hoppas det stämmer)

T.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.