Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Hybridkamera???
Hur menar dom då?
Tror att dom helt enkelt menar att NEX:arna har en lika stor och bra sensor som de bästa APS-C DSLR-kamerorna, trots att man till skillnad från dessa alltid kan ha den med i fickan som en kompaktkamera (och att den saknar spegel).

I alla fall med pannkaksobjektivet, annars går det nog åt två fickor (åtminstone när det gäller mina små fickor - i jackfickor brukar det gå bra t.o.m. med 18-200 mm-zoomen).
 
Har inte varit aktiv på senare tid - råkade ut för en olycka för två veckor sedan. Vänster handled bruten, lång spricka i höger underarmsben, kraftigt stukad höger handled (kan således inte använda någon av händerna, SYNNERLIGEN handikappande), och sprickor i högra delen av ansiktet. Men jag tycker inte alls synd om mig själv. Hade snarare änglavakt, för det kunde ha gått MYCKET värre.

Och här i mitt första inlägg ovan så var jag ju lika mycket Off Topic som alla andra, för det här är väl A850/A900-tråden, right? :)

Men NEX:arna är ju uppenbarligen helt ostoppbara, de myllrar fram som lämlar precis överallt... :)

På tisdag ska dom spika ihop de lösa vänsterarmsbitarna (som nu ligger i en gipsskena), så vi får väl se när jag kan återkomma nästa gång.

Ha de så bra, alla!
 
På tisdag ska dom spika ihop de lösa vänsterarmsbitarna (som nu ligger i en gipsskena), så vi får väl se när jag kan återkomma nästa gång.

När jag hade läst så här längt:
"de lösa vänsterarmsbitarna (som nu ligger i"
så "läste" hjärnan vidare:
'som nu ligger i en låda'

Tur att det inte var riktigt så illa. :)
Krya på dig, och lycka till med ihopspikningen!
 
Har inte varit aktiv på senare tid - råkade ut för en olycka för två veckor sedan. Vänster handled bruten, lång spricka i höger underarmsben, kraftigt stukad höger handled (kan således inte använda någon av händerna, SYNNERLIGEN handikappande), och sprickor i högra delen av ansiktet. Men jag tycker inte alls synd om mig själv. Hade snarare änglavakt, för det kunde ha gått MYCKET värre.

Och här i mitt första inlägg ovan så var jag ju lika mycket Off Topic som alla andra, för det här är väl A850/A900-tråden, right? :)

Men NEX:arna är ju uppenbarligen helt ostoppbara, de myllrar fram som lämlar precis överallt... :)

På tisdag ska dom spika ihop de lösa vänsterarmsbitarna (som nu ligger i en gipsskena), så vi får väl se när jag kan återkomma nästa gång.

Ha de så bra, alla!

Ingen dålig olycka minsann, hoppas allt går bra, krya på dig Gunnar. //Bengt.
 
Tack alla för välgångsönskningarna!

Liten uppdatering - det blev ingen operation igår, så jag är hemma nu igen. Ska in till sjukhuset imorgon för att opereras i övermorgon (kanske).
.
 
Senast ändrad:
Tja om det nu stämmer att Sony kommer att sänka A900 till runt 2000dollar så är det ju ett bra drag.

Håller med i stort sett, men frågan är väl om inte A900:an skulle fasats ut istället. Fast det skulle antagligen inte blivit billigare. Sedan ligger det väl en viss prestige i att tills vidare ha kvar en FF-kamera med hög sekvens(5bps vilket är snabbast i världen för en FF med så hög upplösning) samt 100% sökartäckning.

Sedan är det ju ina färska nyheter/rykten. Har för mig att det stod klart redan för ett halvår sedan att A850 redan slutat tillverkas och att A900 skulle hållas kvar.

Bildresultaten från de båda kamerorna är ju identiska, men till A850:s fördel finns en liten "hook" nere på basiso (verkar som om DXO förväxlat modellerna i sina jämförelser). A850 är lite vassare på basiso och har ett äkta sådant på 100. Detta isotal är "tvingat" på A900 så A900: verkliga basiso är 200.

Mig kvittar det lika vilken modell som fasats ut. Huvudsaken är att Sony inte vilar på lagrarna utan fortsätter producera en ny FF med sensor baserad på samma teknologi som nu finns i Nikon D7000, Pentax K-5 och A580. Borde bli en sensor på 40+ Mpixel med högt DR och lite mindre brus. (Förhoppningsvis)
 
Diopterjustering

Använder nu Sigma 150-500/5-6,3 tillsammans med en 2X tele-adapter på min A850. Blir över förväntan bra och manuell fokusering funkar bra tack vare den fina sökaren (och stabiliseringen i objektivet är fantastisk).

Däremot är jag osäker på om jag råkat skruva på dioptrijusteringen. Normalt använder jag AF och då sköter ju kameran skärpan, men när man fokuserar manuellt så är det livsviktigt att dioptrijusteringen liger på +/- 0.

Problemet är att det finns ju ingen markering för 0-läget.
Oavsett var den står går det att fokusera manuellt och få det skarpt i sökaren, men om diopterjusteringen då står fel blir ju bilden oskarp på det stället där jag vill sätta skärpan.

Hur hittar man 0-läget? Finns ju inget att gå på ens om man tar bort gummigrunkan. Ska man räkna antalet hack och sen skruva in den till mitten? Kan man lita på det?

Ett alternativ är ju att köra med AF (utan TC förstås) och låta kameran ställa in skärpan för att sedan vrida diopterjusteringen tills man tycker det blir skarpt, men om man gör en liten missbedömning då så får man ju ett följdfel.

Det här är ju inge bra alls ju!

Förr i tiden med mina analog-kameror som bara hade manuell fokus så hade man sökarbild med mikroprisma eller snittbild för skärpeinställning. Varför finns inte det i dagens digitala kameror?

Vet att det varit uppe förr med alternativa mattskivor, men kommer inte ihåg vad som gäller. Finns det någon bättre mattskiva att byta till för manuell fokusering? Vilken i så fall?


/Mats
 
Använder nu Sigma 150-500/5-6,3 tillsammans med en 2X tele-adapter på min A850. Blir över förväntan bra och manuell fokusering funkar bra tack vare den fina sökaren (och stabiliseringen i objektivet är fantastisk).

Däremot är jag osäker på om jag råkat skruva på dioptrijusteringen. Normalt använder jag AF och då sköter ju kameran skärpan, men när man fokuserar manuellt så är det livsviktigt att dioptrijusteringen liger på +/- 0.

Problemet är att det finns ju ingen markering för 0-läget.
Oavsett var den står går det att fokusera manuellt och få det skarpt i sökaren, men om diopterjusteringen då står fel blir ju bilden oskarp på det stället där jag vill sätta skärpan.

Hur hittar man 0-läget? Finns ju inget att gå på ens om man tar bort gummigrunkan. Ska man räkna antalet hack och sen skruva in den till mitten? Kan man lita på det?

Ett alternativ är ju att köra med AF (utan TC förstås) och låta kameran ställa in skärpan för att sedan vrida diopterjusteringen tills man tycker det blir skarpt, men om man gör en liten missbedömning då så får man ju ett följdfel.

Det här är ju inge bra alls ju!

Förr i tiden med mina analog-kameror som bara hade manuell fokus så hade man sökarbild med mikroprisma eller snittbild för skärpeinställning. Varför finns inte det i dagens digitala kameror?

Vet att det varit uppe förr med alternativa mattskivor, men kommer inte ihåg vad som gäller. Finns det någon bättre mattskiva att byta till för manuell fokusering? Vilken i så fall?


/Mats

Har bytt mattskiva i min a850 och det blir ingen "jätte" skilnad. Ang diopterjust. så tror jag att även om den står fel så har man fokus där det är som skarpast ändå.
 
Har bytt mattskiva i min a850 och det blir ingen "jätte" skilnad. Ang diopterjust. så tror jag att även om den står fel så har man fokus där det är som skarpast ändå.

Nä, så blir det väl inte?
Alltså om mina ögon är "rätt" (när jag har linser) och jag ställer skärpan manuellt så blir det ju bara bra om diopterjusteringen sitter på +/- 0.

Om den skulle skruvat sig så att den står på t.ex. + 2,0 så upplever jag det skarpt i sökaren när jag ställer in skärpan, men bilden blir oskarp motsvarande det synfelet.

Det är jätteviktigt att hitta 0-läget anser jag, men är ju totalpuckat att det inte finns någon markering för det.


/Mats
 
Skillnaden finns, men den är faktiskt väldigt liten. Det viktiga är att ditt öga är avslappnat när du tittar på sökarbilden, och att den är skarp då.

I de flesta sammanhang säger man att ca 1m fokusavstånd är "lagom", vill du kolla detta så ställ kameran pekandes in mot en vit vägg med ca 1m från sensorplanet till väggen. Fokusera objektivet på oändlighet manuellt - det är inte själva bilden du ska titta på.

Byt sedan ett par ggr snabbt mellan att titta på fokusmarkeringarna i sökaren och väggen. Då ska du inte behöva ställa om ögats fokusering för att göra detta snabbt. Prova att ändra dioptri-inställningen och byt ett par ggr fram och tillbaka igen.
 
Hur hittar man 0-läget?
Tryck ner avtryckaren halvvägs så att alla siffror lyser i sökaren. Vrid sen dioptriratten tills du får skarpaste bilden av siffrorna i sökaren.

Förr i tiden med mina analog-kameror som bara hade manuell fokus så hade man sökarbild med mikroprisma eller snittbild för skärpeinställning. Varför finns inte det i dagens digitala kameror?
Svaret är, såvida inte frågan är retorisk, att det ju inte behövs eftersom man har autofokus. Sånt som inte behövs och som kostar pengar elimineras rätt raskt ur konstruktioner.

Vet att det varit uppe förr med alternativa mattskivor, men kommer inte ihåg vad som gäller. Finns det någon bättre mattskiva att byta till för manuell fokusering? Vilken i så fall?
KatzEye och Haoda är två av de mer välrenommerade tillverkarna av sökarskivor med snittbild till moderna AF-kameror, men ingen av dem verkar ha något till Sony A850 tyvärr.
 
Tryck ner avtryckaren halvvägs så att alla siffror lyser i sökaren. Vrid sen dioptriratten tills du får skarpaste bilden av siffrorna i sökaren..

Bra tips där om dioptrijusteringen!
Tack!


KatzEye och Haoda är två av de mer välrenommerade tillverkarna av sökarskivor med snittbild till moderna AF-kameror, men ingen av dem verkar ha något till Sony A850 tyvärr.

Ok, men de som inte finns till kameran är inte sådär väldigt intressanta.
Jag tänkte främst på de två Sony original (G, M?) som finns och vilken skillnad det var på dem.


/Mats
 
Patent från Sony på 50/1,2 samt 50/1,4 FF-objektiv

.
På den japanska bloggen egami har man hittat patentansökan från Sony för två nya fullformatsobjektiv - 50/1,2 och 50/1,4.

Här är en (inte alltför bra) engelsk översättning:

"Sony applied for a patent about 50mm F1.2 and F1.4 hi-speed standard lens for full frame format. This is not a double gauss type of 50mm. Sony put a wide converter lens together in a double gauss type of middle tele photo lens and realized a high-performance lens in the short distance."

http://egami.blog.so-net.ne.jp/2011-06-04#english

(Hittat via SAR)
 
Ang dioptriinställning

Mats!

Jag kör också enl samma recept som PMD. Att hitta 18 hack i inställningen och tro att 0 ligger kring 9 hacket är ju logiskt tänkt, men blir fel.

Om jag inte missminner mig så har A900/A850 följande dioptrinställningsomfång -3.0 till +1,0

Har för övrigt fått tillbaks min Vario-Sonnar 16-35/2.8 SSM från Frankrike och medföljande papper från Assist Workshop förtäljer att obkeltivet nu ligger väl inom toleranserna.

Testa som hastigast och noterat att det är okej utomhus men har svårare att pricka inomhus i glödlampsbelysning på finstilta motiv på längre avstånd än referens. T o m där kan det missa, men aldrig på nära håll, typ 1 m vid läge 35/2.8.

En fånig grej med motljusskyddet på de här objektiven med stor diameter är att kamerans AF-hjälpbelysning slår till hälften i motljusskyddet. Ska testa utan.

//Lennart
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.