Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Nej, men när det gäller denna typ av adoption hålls säljaren anonym Fast det hade varit jäkligt roligt om det varit Mats.
När det gäller hans rotation av prylar så har ju ett av hans objektiv hamnat hos mig däremot. Ett väldigt bra objektiv som jag använde nedbländat för landskapsfoto och sedan blev liggande när jag drabbades av borrelia som tog lång tid att bli av med.
När jag började använda den Zeiss 16-35:an igen betedde det sig väldigt irrationellt på full öppning. Jag hade inte testat f/2.8 så noga eftersom jag använde det nedbländat mest och trodde att vissa bilder som jag tagit på f ö var handhavandefel från min sida eftersom det blev knivskarpt ibland och suddigt ibland.
Skickades på service för en månad sedan. Döm om min förvåning när teknikern ringde mig igår och berättade att han öppnat det och funnit en HALV shims bakom bajonetten. Det blir ju detsamma som en tilt-funktion. Han hade aldrig sett något liknande. Objektivet låg annars inom toleranserna i Assist Workshops projektor, men han hade satt det på en referenskamera efter att jag skickat exempelbilder och fått samma variationer som jag.
Han uttryckte sin åsikt att det exemplaret aldrig borde fått kommit ut på marknaden. Nu ska man visst dividera om man möjligtvis kan fixa det eller om den halva shimsningen döljer andra mer komplexa fel alternativt ge mig en ersättningsglugg. Ge och ge förresten. Det kan bli marigt eftersom jag är den tredje ägaren. Men det är ju inte Mats fel och han hade det bara en kort tid, Jag menar att det måste ju affären som sålde det till honom lätt begagnat hållas ansvarig för. Eller tillverkaren. På teknikern verkade det som om möjligheten fanns att det tillverkats på det viset. Så nu ska väl det undersökas också.
Hur som helst en jättesympatisk kille den teknikern. Magnus heter han och jobbar på AW i Linköping som servar Sonys kameror och gluggar,
Men kan någon fatta vitsen med en halv shims?
Om det är med vilje så låter det som en kreativ nödfix. Om det istället skapar problem med tilteffekt så verkar det dysfubktionellt för alla utom arkitekturfotografer.
På tal om det! En del av stockholmarna jublar idag efter branden igår i stockholms fulaste hus - brutalbetongbygget arkitekturskolan. Det är som en expose i olika råbetonglösningar. Unikt men gräsligt. Undrar om man tar intryck av det som student och vi får gräsligare hus när de sett var man verkligen kan lägga den oestetiska ribban om man bara anstränger sig lite.