Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Den stora revolutionen med IBM PC var ju just att det var en öppen standard. Tidigare hade mikrodatorerna varit mer eller mindre sluta konstruktioner som användaren inte kunde pilla så mycket med.

I och med IBM PC så öppnades en jättemarknad för datorkomponenter som var kompatibla med varandra. Jag tror att det är svårt att överskatta dess betydelse för datorrevolutionen som gjorde att gemene man kunde ha en dator hemma.
 
Jag köpte en ESR med AF cirka 1990-1991, så jag var säkert jättesen. OM-2:an jag använde innan dess köpte jag 1976.



3 kamerahus på 6 år för min del, så jag är antagligen en riktigt seg typ som sliter ut sina kameror ordentligt. :)
Jag har haft fyra systemkameror sedan 1967, varav två av samma modell.
AF?? Finns det i systemkameror nu för tiden? Teknikutvecklingen går tydligen alldeles för fort numera, för att en gamling som jag skall hinna med.

Olle
 
Den stora revolutionen med IBM PC var ju just att det var en öppen standard. Tidigare hade mikrodatorerna varit mer eller mindre sluta konstruktioner som användaren inte kunde pilla så mycket med.

I och med IBM PC så öppnades en jättemarknad för datorkomponenter som var kompatibla med varandra. Jag tror att det är svårt att överskatta dess betydelse för datorrevolutionen som gjorde att gemene man kunde ha en dator hemma.

Standard delvis sant, men det var både himmel och helvete. Apples värld har ju länge fortsatt vara en sluten delvis monopoliserad värld. IBM har låst in stora delar av affärslivet i sin skyddade verkstad, I-series / AS/400-världen. Båda ofta klart stabilare än PC-världens historiska halvkaos av kompatibilitetsproblem och länge obefintliga "plug and play"-lösningar även om PC-världen blivit mycket mer stabil och mer standardiserad över åren än den var då. Både IBM och Apple har till och från gjort en selling point av PC-kaoset och ställt den egna mer stabila världen mot detta. PC-inkompatibel var väl ett stående skämt dessa dagar.

I PC-datorerna (IBM-kompatiblerna) så kunde man stoppa i praktiskt taget vad som helst till priset av en många gånger mer instabil helhet. Dessutom kunde en del IBM-modeller (PS/2) i praktiken inte ha mer än ett par extra adapterkort trots att man hade plats för både fyra och fem oi kabinette, då det inte fanns plats för drivrutiner i det s.k. övre minnet. De problemen hade inte Apple och de löstes inte förrän i början av 90-talet med Windows 3.0.

Visst fanns det standarder men historiskt var det många som åkte runt dessa av rent egoistiskt prestandaskäl eller helt enkelt för att de inte vill göra som IBM eller Microsoft bestämt. Resultatet blev alltid en suboptimal helhet. Ödets ironi var väl att just IBM kom att köpa upp Lotus som hårdnackat länge och ibland fortfarande gjorde och gör precis tvärtemot vad Microsoft avsett under Windows.

Vi får väl se om vi får appkompatibla kameror av något slag framöver.
Skulle verkligen förvåna mig om de blir öppna så folk själva kan mickla med egna plugins dock..
 
Den stora revolutionen med IBM PC var ju just att det var en öppen standard. Tidigare hade mikrodatorerna varit mer eller mindre sluta konstruktioner som användaren inte kunde pilla så mycket med.
I princip alla tidiga mikrodatorer var öppna konstruktioner, t.ex. alla S100-system (Altair 8800, IMSAI 8080, ...), Apple I, Apple II, osv. Många var konstruktioner som användaren var tvungen att "pilla" med, t.ex. pga att de levererades i bitar eller behövde byggas upp med kort från flera tillverkare (som en PC-kompatibel dator).

Många aspekter av IBM PC var en tillbakagång, t.ex. en dåligt genomtänkt expansionsbuss och minneskarta.
 
IBM PC var förvisso inte alltid en genomtänkt eller bra konstruktion, men det faktum att IBM släppte lös all världens elektroniktillverkare att bygga PC-hårdvara var det som gjorde PC:n så framgångsrik (i kombination med att IBM anlitade ett litet källarföretag att utveckla ett operativsystem till PC:n baserat på ett operativsystem som sagda källarföretag hade köpt in.)
 
Standard delvis sant, men det var både himmel och helvete. Apples värld har ju länge fortsatt vara en sluten delvis monopoliserad värld. IBM har låst in stora delar av affärslivet i sin skyddade verkstad, I-series / AS/400-världen. Båda ofta klart stabilare än PC-världens historiska halvkaos av kompatibilitetsproblem och länge obefintliga "plug and play"-lösningar även om PC-världen blivit mycket mer stabil och mer standardiserad över åren än den var då. Både IBM och Apple har till och från gjort en selling point av PC-kaoset och ställt den egna mer stabila världen mot detta. PC-inkompatibel var väl ett stående skämt dessa dagar.

Det drev dock ner priset. Med enbart datortillverkare av Apple-typ så hade det gått långsammare med spridningen av skrivbordsdatorer för allmänheten.
 
Kanske en Ricoh då? Där byter man ju både objektiv och sensor när man byter. Inget strul med skit på sensorn heller. Kollade en del bilder från helgen med just skitfläckar på. Irriterande även om man kan klona eländet. Tycker min A580 är värre än någonting annat jag haft. Verkar få in damm så fort jag byter objektiv. Så kan det väl inte vara men det känns faktiskt så.

Oj då, så är inte min i alla fall. Har svårt att tro att det skulle skilja sig mellan kameramodeller, det borde vara lika på alla som har samma grundkonstruktion oavsett märke eller modell. Tror snarare att det är otur.

Jag har aldrig haft något sådant problem med någon av mina kameror, trots att jag inte alls är så aktsam vid objektivbyte som en del rekommenderar. Byter friskt i alla miljöer och ganska frekvent och har ännu inte drabbats av ett enda dammkorn damm på sensorn alls på någon av kamerorna.

Fick däremot irriterande damm på mattskivan på min A900 som jag inte lyckades putsa bort, bara flytta runt, men sen när den åkte in på fokusjustering så kom den tillbaka ren som en barnstjärt.


/Mats
 
Kul att det ingick rengöring för dig. När jag lämnade in min på justering (efter 50 exponeringar) så kom den tillbaka med skit på både sensorglaset och mattskivan. Har inte pallat fixa det, det finns ju dust-removal i LR ;-)

Nä, får ta och fixa det snart. Nån som vet vad man kan ha för "kem" på mattskivan? Jag antar att den är i plast, så då får man väl vara lite försiktig...

//Björn
 
Kul att det ingick rengöring för dig. När jag lämnade in min på justering (efter 50 exponeringar) så kom den tillbaka med skit på både sensorglaset och mattskivan. Har inte pallat fixa det, det finns ju dust-removal i LR ;-)

Nä, får ta och fixa det snart. Nån som vet vad man kan ha för "kem" på mattskivan? Jag antar att den är i plast, så då får man väl vara lite försiktig...

//Björn

Ja, jag fick en massa bonus. Jag lämnade in kameran utan batteri, men när jag fick tillbaka den satt det ett sprillans originalbatteri i :).

Är det mycket smuts kan du ju ta ut mattskivan. Den är ju utbytbar så den går väl att montera bort och göra ren. Om man köper en ny mattskiva så ingår det ett specialverktyg i form av någon speciell plastpincett, men jnånstans i den här tråden, hundra sidor upp eller nåt :), finns en beskrivning hur man gör utan verktyget. Finns också en film på youtube som visar hur det går till: http://www.youtube.com/watch?v=a9nXSdY5-z8


/Mats
 
Oj då, så är inte min i alla fall. Har svårt att tro att det skulle skilja sig mellan kameramodeller, det borde vara lika på alla som har samma grundkonstruktion oavsett märke eller modell. Tror snarare att det är otur.

Jag har aldrig haft något sådant problem med någon av mina kameror, trots att jag inte alls är så aktsam vid objektivbyte som en del rekommenderar. Byter friskt i alla miljöer och ganska frekvent och har ännu inte drabbats av ett enda dammkorn damm på sensorn alls på någon av kamerorna.

Fick däremot irriterande damm på mattskivan på min A900 som jag inte lyckades putsa bort, bara flytta runt, men sen när den åkte in på fokusjustering så kom den tillbaka ren som en barnstjärt.


/Mats

....eller så är jag bara klantig men har svårt att se att jag ändrat mitt beteende.
 
Oj då, så är inte min i alla fall.
__________________________

men sen när den åkte in på fokusjustering så kom den tillbaka ren som en barnstjärt.
/Mats

Len som en barnstjärt har jag hört talas om, men som f d småbarnsförälder vete f-n om jag skulle godkänna en mattskiva som i allmänhet hade samma grad av renhet som aktern på en småunge.
 
För övrigt...

....så undrar jag om det finns någon som har en A850 i perfekt exteriört skick och som inte gått många exponeringar och därtill känner sig hågad att eventuellt sälja den till mig för en rättvis slant.

Är skicket det rätta så blir det en snabb affär. Maila mig i så fall.

//Lennart
 
....så undrar jag om det finns någon som har en A850 i perfekt exteriört skick och som inte gått många exponeringar och därtill känner sig hågad att eventuellt sälja den till mig för en rättvis slant.

Är skicket det rätta så blir det en snabb affär. Maila mig i så fall.

Jag hittade en som hade en sådan. Den slog jag till på igår. Så nu kan ni vara säkra på att Sony presenterar nya modeller inom ett par veckor. I radannonserna här på FS finns en A900 till salu, åtminstone för några dagar sedan. Den var min backup om 850:an skulle visa sig för bra för att vara sann...

Det finns en ny (demo) 850 på Elgiganten i Västerås. På prislappen står det 17995, men den går att köpa för 15, förmodligen lite mindre om du förhandlar med chefen för fotoavdelningen. Sony säger att 850 har utgått, men A900 finns kvar i sortimentet (!)

(Bilden är en 100% crop från hemfärden, utan extra skärpning, hela bilden infälld)
 

Bilagor

  • fullcrop0070.jpg
    fullcrop0070.jpg
    50.1 KB · Visningar: 215
Senast ändrad:
Jag hittade en som hade en sådan. Den slog jag till på igår...

Är du inte klok? Går och köper en A850 år 2011, den är ju helt omodern utan Live View och video och ersätts när som helst av en ny modell med dubbelt pixelantal och ISO upp till 100 000!


;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)


/Mats
 
Är du inte klok? Går och köper en A850 år 2011, den är ju helt omodern utan Live View och video och ersätts när som helst av en ny modell med dubbelt pixelantal och ISO upp till 100 000!


;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)


Ja, jäklar, tänkte inte på det... i två år *s* Ser fram mot nästa kamera som sprutar ur sig 75 MB stora filer jämfört med de här som inte ens når upp till 40 MB/st... Tur att hårddiskar bara blir billigare o billigare.

Noterade däremot att man får jaga en stund för att hitta bra minneskort till bra priser. Ett litet 16 GB kort kostar en hel del jämfört med hårddisk eller ett vanligt USB-minne.
 
Back again

Jaha! Som jag skrev tidigare i tråden så kände sig min A900 väldigt ensam nar jag sålde min A850. En vänlig själ på denna tråd som inte orkade kånka runt på sin klump längre förbarmade sig över A900:ans
ensamhet och sålde ett perfekt exemplar som gått endast drygt 3k exponeringar till mig för en skälig slant.

Inte en repa och den sätter skärpan ekvivalent med A900;an så jag har t o m betalat vederbörande som jag hoppas kommer att sakna den:) Bilden visar "nya" kameran efter den godkända provskjutningen.

//Lennart
 

Bilagor

  • bild850.jpg
    bild850.jpg
    54.6 KB · Visningar: 125
Är det Mats som roterar lite prylar igen?

Nej, men när det gäller denna typ av adoption hålls säljaren anonym :) Fast det hade varit jäkligt roligt om det varit Mats.

När det gäller hans rotation av prylar så har ju ett av hans objektiv hamnat hos mig däremot. Ett väldigt bra objektiv som jag använde nedbländat för landskapsfoto och sedan blev liggande när jag drabbades av borrelia som tog lång tid att bli av med.

När jag började använda den Zeiss 16-35:an igen betedde det sig väldigt irrationellt på full öppning. Jag hade inte testat f/2.8 så noga eftersom jag använde det nedbländat mest och trodde att vissa bilder som jag tagit på f ö var handhavandefel från min sida eftersom det blev knivskarpt ibland och suddigt ibland.

Skickades på service för en månad sedan. Döm om min förvåning när teknikern ringde mig igår och berättade att han öppnat det och funnit en HALV shims bakom bajonetten. Det blir ju detsamma som en tilt-funktion. Han hade aldrig sett något liknande. Objektivet låg annars inom toleranserna i Assist Workshops projektor, men han hade satt det på en referenskamera efter att jag skickat exempelbilder och fått samma variationer som jag.

Han uttryckte sin åsikt att det exemplaret aldrig borde fått kommit ut på marknaden. Nu ska man visst dividera om man möjligtvis kan fixa det eller om den halva shimsningen döljer andra mer komplexa fel alternativt ge mig en ersättningsglugg. Ge och ge förresten. Det kan bli marigt eftersom jag är den tredje ägaren. Men det är ju inte Mats fel och han hade det bara en kort tid, Jag menar att det måste ju affären som sålde det till honom lätt begagnat hållas ansvarig för. Eller tillverkaren. På teknikern verkade det som om möjligheten fanns att det tillverkats på det viset. Så nu ska väl det undersökas också.

Hur som helst en jättesympatisk kille den teknikern. Magnus heter han och jobbar på AW i Linköping som servar Sonys kameror och gluggar,

Men kan någon fatta vitsen med en halv shims?
 
Nej, men när det gäller denna typ av adoption hålls säljaren anonym :) Fast det hade varit jäkligt roligt om det varit Mats.

När det gäller hans rotation av prylar så har ju ett av hans objektiv hamnat hos mig däremot. Ett väldigt bra objektiv som jag använde nedbländat för landskapsfoto och sedan blev liggande när jag drabbades av borrelia som tog lång tid att bli av med.

När jag började använda den Zeiss 16-35:an igen betedde det sig väldigt irrationellt på full öppning. Jag hade inte testat f/2.8 så noga eftersom jag använde det nedbländat mest och trodde att vissa bilder som jag tagit på f ö var handhavandefel från min sida eftersom det blev knivskarpt ibland och suddigt ibland.

Skickades på service för en månad sedan. Döm om min förvåning när teknikern ringde mig igår och berättade att han öppnat det och funnit en HALV shims bakom bajonetten. Det blir ju detsamma som en tilt-funktion. Han hade aldrig sett något liknande. Objektivet låg annars inom toleranserna i Assist Workshops projektor, men han hade satt det på en referenskamera efter att jag skickat exempelbilder och fått samma variationer som jag.

Han uttryckte sin åsikt att det exemplaret aldrig borde fått kommit ut på marknaden. Nu ska man visst dividera om man möjligtvis kan fixa det eller om den halva shimsningen döljer andra mer komplexa fel alternativt ge mig en ersättningsglugg. Ge och ge förresten. Det kan bli marigt eftersom jag är den tredje ägaren. Men det är ju inte Mats fel och han hade det bara en kort tid, Jag menar att det måste ju affären som sålde det till honom lätt begagnat hållas ansvarig för. Eller tillverkaren. På teknikern verkade det som om möjligheten fanns att det tillverkats på det viset. Så nu ska väl det undersökas också.

Hur som helst en jättesympatisk kille den teknikern. Magnus heter han och jobbar på AW i Linköping som servar Sonys kameror och gluggar,

Men kan någon fatta vitsen med en halv shims?

Ahh, äntligen tillbaka till "hemmatråden" och lite nattsuddskomentarer.

Lennart!
Kasta inte sten i glashus. Vet inte varför jag får stå skott för pryl-rotation när du är steget värre :)
Jag har ju bara köpt en A850 och haft den tillfälligt såld och återköpt en tid då jag under tiden tog en vända med en A900. Du har ju upprepade gånger "bestämt dig" för att avveckla Sony och försökt sälja din A900, men varje gång ångrat dig, köpt en A850, sålt den och nu köpt en annan...

Jo, de här kamerorna har sin egen själ och en viss påverkan på oss helt klart.

När det gäller Zeiss-objektivet så var det mycket märkligt. Nu finns ju komplett historia på det, Sony->Scandinavian->Annan fotograf->Scandinavian->Jag->Du. Egentligen inga konstigheter och den märkliga schimsningen måste ha kommit från fabrik. Om ägare 1 skulle lämnat det till service skulle det dyka upp i Assists databas (såvida han inte micklat med det själv förstås, men det är högst osannolikt då vi vet vem vederbörande är.

Förresten är det jäkligt märkligt det här med kamerautrustning rent generellt att det kan florera så mycket justeringsfel på grejerna. Trots allt inte helt billiga saker så det borde finnas utryme för ordentlig kvalitetskontroll, såna här saker kostar ju trots allt en hel del de också.

F.ö. kan jag nmeddela att jag är nöjd med Japanphotos hantering av mitt Sigma, men Tura däremot skulle definitivt kunna vara lite bättre.

Mitt Sigma 150-500 köptes som sagt nytt hos JP, men OS funkade inte och det var skadat. Skickade tillbaka det före påsk och JP var mycket tillmötesgående, betalade frakt oc hger bra statusrapporter mm. JP skickar det vidare till Tura direkt och igår fick jag besked från JP som talat med Tura att Tura inte ens hunnit öpna paketet än och behöver en vecka till på sig pga. arbetsbelastning (oklart om det var en vecka till innan de skulle börja titta eler ebn vecka tills det är klart). Tacka vet jag Sonys service. Rappt och proffsigt.


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.