avlustat_medlemskap180119
Avslutat medlemskap
Hmm... tanken gnager... om jag kvitterar ut en ny A850 för 17000 eller en beg A900 för lite mindre t o m och det kommer en ny FF veckan efter, med LV och möjlighet att filma så kommer jag att känna mig lurad. Å andra sidan... jag minns ännu hur imponerad jag blev över A900 sökaren första gången jag greppade den och det minnet har inte bleknat. Ny 850 eller beg 900... vad säger kunskapen? Är 850 bättre på höga iso? tror jag läste det någonstans men är inte A900 det verkliga flaggskeppet? Ska jag verkligen köpa ännu en systemkamera utan live-view? Hå, hå, ja, ja... de lär väl säljas allihop medan jag velar.
A850 eller A900?
Äh, det är ju precis samma kamera!
Den enda skillnaden egentligen är att A900 klarar 5 fps meda A850 bara fixar 3 fps.
Allt annat är försumbart.
Sökartäckningen är 100% i A900 men bara 98% i A850. Det går inte att se nån skillnad! Jag har haft bägge sida vid sida och inte ens när man har samma objektiv och växlar mellan kamerorna går det knappt att avgöra. De är också precis lika ljusstarka.
A900 har en lite blankare svart finish. A850 är mattare och kan kännas lite strävare.
PASM-ratten på A900 har en ovansida med tecknen i relief, A850 har en platt skiva med tryckta tecken.
Har också hört att A850 skulle ha aningen bättre brusegenskaper och ett äkta ISO 100-läge, fast jag tror inte på det riktigt. Det är samma skrot och korn.
Jag tror att A850 är en ren marknadsploj och att Sony lanserade den bara för att kunna sänka priset och öka volymen, men ville fortsätta hålla A900 som flaggskepp lite dyrare och att de inte heller ville stöta sig med de som betalat dyra pengar för A900 för att de skulle fortsätta tycka att de var lite speciella. Produktionsmässigt skiljer inget direkt i kostnad, men jag tror att monteringen och justeringen av sökaren är knepig och dyr i A900 så att de har lagt in en minimal maskning helt enkelt. Vet inte huruvida spegelmekanismen är av en annan konstruktion, men det skulle inte förvåna mig om seriehastigheten bara är en ren strypning genom bortplockning av ett menyalternativ för att differentiera modellerna åt. Går ett rykte om nån som fått en felpreppad A850 som klarar 5 fps. Skillnaden består i att det finns ett extra alternativ i Drive-menyn på A900 som säger Hi Lo, medan på A850 bara finns ett alternativ för "kontinuerlig matning". Kan ge mig sjutton på att det skulle gå att hacka den så att man kan läsa in ett A900 firmware och få valen.
Annan lackering och ratt med relief är fjuttigheter. Jag har ett original vertikalgrepp till min A850 och det har samma lackering som A900 så det är en liten färgskiftning, men annars gillar jag lite mer A850s strävare ytbehandling faktiskt. Reliefratten är bara en löjlig skillnad. Kostar inte mer än några ören mer att stansa ut plåtbrickan i relief, speciellt när det redan finns färdig produktion för den. Tom de billigaste A290 har ju relief på sina rattar.
Så välj vliken som helst är mitt råd, ta den där ett tillfälle dyker upp till bra pris, men om du vet med dig att 5 fps är värdefullt för ditt fotograferande så kan A900 vara det bättre alternativet. De 6000 kronor som skiljer modellerna åt är det i allafall inte värt enligt min mening. Möjligen kan A900 ha lite bättre andrahandsvärde.
Att oroa dig för att det dyker upp en ny FF med 40 mpx och LiveView inom en vecka behöver du nog inte göra. Däremot kan det mycket väl hända att lagerex reas ut billigare, vilket har hänt ett antal gånger, så om du är beredd och väntar en månad och aktivt håller utkik kan du nog komma undan några tusenlappar billigare än 17000 för en A850.
Sök dagligen på prisjakt på bägge modellerna och besök varenda MediaMarkt varuhus och leta, de visar inga priser på nätet. Det finns t.ex. en A850 demo på MM i Kungens kurva, men den är lite sliten på utsidan, men det blir ett nyköp med fullständig garanti.
När jag sålde lite prylar sist så kom han som köpte dem hem till mig och hade med sig sin A850. Den var i perfekt skick och han hade nyss inhandlat den i paket med 2,8/28-75SAM för 13500 kr på MM i Nacka!
Så bestäm dig. Var beredd och håll utkik och avvakta är mitt råd. Leta begagnat på Tradera, de dyker upp där lite då och då för c:a 10, men kanske lite mer nu när priserna gått upp.
/Mats
Senast ändrad: