Photocon
Aktiv medlem
Ledsen, det var inte alls avsiktligt att vara översittande. Tycker bara att eftersom det är ett optiskt fenomen som har med brännvidd, avstånd och biändare att göra att det enkelt skulle gå att resonera sig fram till utan experiment. Fast det kanske är lite tråkigt, det är roligt att labba också, som fysiken i skolan.
Faktiskt är inte vare sig registeravståndet eller pixeldensiteten delar av ekvationen heller. om brännvidd, avstånd till motivet och bländare är samma så blir skärpedjupet samma, oavsett om det sitter pan-x eller tri-x i kameran, eller om det är en digital med x megapixel.
I praktiken däremot så blir skärpedjupet kortare på en FF eftersom man fotograferar annorlunda. För att få samma utsnitt måste man ha längre brännvidd eller gå närmare och då minskar skärpedjupet. Det är hela stora grejen och största fördelen med FF att man har det instrumentet att arbeta med på ett mycket mer kreativt sätt, fast gör det betydligt svårare och är man inte noggrann så får man fler bilder som inte är skarpa på rätt ställe.
Kom att tänka på en sak. Om vi tycker det är svårt med skärpedjupet på 24x36 mm., så är det inget emot när jag i min ungdom jobbade i en reklamfotostudio där vi tog produktbilder för stortryck och använde stordia, 13x18 cm och "maestro" satte skärpan med manuell fokus och optisk sökare. Jädrar vilken bedrifte det var, det fattade inte jag då.
/Mats
Det är hur lugnt som helst. Men jag tänker på hur det var i början av tråden. Vi tog upp många elementära saker och det gjorde sannolikt att denna tråden blev så öppen och trevlig beroende på att vi tog oss tid att förklara och visa för varandra. Även om det rörde enkla saker för vissa. Den känslan vill jag behålla i tråden samtidigt som mer komplexa saker tas upp.
Och tro mig. Det finns massor av folk som tror på brännviddsförlängning stenhårt. Inte minst försäljare har jag hört framhålla detta begrepp. Istället för "skenbar brännviddsförlängning" eller "beskärningsfaktor".
Och ja, jag känner igen detta med skärpedjup på storformatare. Har fingrat och fuskat en del med s k fieldkameror. Dock ingenting för mig.
Däremot börjar Pentax nya 645 intressera mig oerhört (dock är inte min börs ett skvatt intresserad) Å andra sidan räcker ju 24,6 MP till. 645:an har ju ingen äkta 6x4,5 cm sensor utan mindre. Sedan tillkommer alla objektiv plus en massa annat. men drömma kan man ju!