Det beror på motivet , dynamiskt omfång, tänk ett motiv där den mesta informationen ligger inom ett område runt mellantoner men så finns det också vissa ljusare partier som innehåller information som vill skall vara skall med, enklast och endast är då att exponera efter dessa ljusa partier för att få med informationen i de ljusa partiet =exponera efter högdagrarna vilket ger de lägre nivåerna sämre signalnivå med ökad brusubild som följd, det bästa vore givetvis att lätta upp skuggor , mellantoner med ljus men det är inte alltid genomförbart beroende på hur motivet ser ut .( exempel En lång gata där halva fasaden är solbelyst och halva ligger i skugga )
Vissa kameror klarar bättre av att exponeras efter högdagerpartierna men samtidigt klarar de av att lyftas i skuggorna mer än andra, exv kurvverktyg, skugga högdagrar etc så att även informationkan framträder ur de delar av motivet som inte är belyst i samma utsträckning. Hur bra detta kan göras beror bla på det läsbrus som finns hos sensorn , exv min Canon 5dmk2 har betydligt högre läsbrus än en senare d7000, Canon 5dmk2 läsbrus 27.8e och full well capacity 64600e, att jämföra med d7000 som har läsbrus 3.1e och FWC 49058e.
d7000 har därför ett större dynamiskt omfång än 5dmk2 beroende på att information detaljer kan plockas ut från de lägsta nivåerna/skuggorna utan samma att samma färgbrus uppkommer .
Förstår man vad 400iso betyder jmf med basiso och den närhet till klippning där informationen i högdager kan gå förlorad, se fig så har jag genom 400iso exponering minskat antal hållna elektroner och skapat ett 2 stegs headroom, två steg upp till basiso där sensorn ligger på gränsen till mättnad , detta genom först en halvering och ytterliggare en halvering till av antalet elektroner
Här finns det nu justeringsmån( RAW) genom att bilden kan styras i högdager med exponering/förstärkning och bla kurvor men samtidigt minskas också signanivån men läsbruset minskar också hos min 5dmk2 vid det som är 400iso
Man därmed säga att slarvmånen har ökats mot en felaktig exponering och en utblåst högdager som följd
och det dynamiska omfånget är ungefär lika (något mindre)