Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Kalibrerat "ISO-värde" för Sony A850 vid inställningen ISO 6400 är alltså i själva verket ungefär 3000. (Enligt din kalibrering. Andra kanske kommer fram till annat.)

Om det inte redan har framgått av diskussionen så visar ditt lilla experiment mycket tydligt hur meningslöst det är att jämföra två kamerors bildkvalitet (med vilket numera menas i stort sett bara brusnivå i de flesta sammanhang på nätet) med varandra utan att göra en ordentlig kalibrering först.

om man skall jämföra två kameror , exempel Nikon d7000 och Canon 60d och i något som kallas/representerar 6400iso av båda tillverkarna och skilnaden blir att i 60d fall exponeras den längre tiden 1/800sek bl 8 och D7000 samma motiv efter en kortare tid 1/1250 bl 8 så förstår ju var och en att en sådan jämförelse ganska meningslös.
Imaginen -Resource jämförelsebilder bygger på dessa olikheter i tid, så kolla tiden när du jämför bilder.
 
Däremot kan jag sätta ett frågetecken för prisdifferensen upp till en 1DsMKIII som ju ligger i samma prissegment som D3x.
35-40000:- mer jämfört med vilken av de tre billigare modellerna känns inte bildkvalitetsmässigt befogat.

Visst är det så, men det är ju annat man betalar för när man köper en EOS-1DsIII (och D3x).
 
Imaginen -Resource jämförelsebilder bygger på dessa olikheter i tid, så kolla tiden när du jämför bilder.

Har du påtalat det för dem? Eller har de någon förklaring på sin websajt till varför de gör så?

(Min, visserligen ringa, erfarenhet av Imaging Resource är att de är ganska snabba på att svara på email.)
 
Visst är det så, men det är ju annat man betalar för när man köper en EOS-1DsIII (och D3x).

Jo förvisso tätningar, och byggkvalitet/slutarlivslängd samt integrerat vertikalgrepp (vilket kan var klumpigt ibland och fördel ibland), en annan typ av AF. Men jämfört med 5DMkII (där man kan välja att ha greppet monterat eller inte) så saknar 1DsMkIII all form av AF i LV-läge, filmmöjligheter.
 
EOS-1Ds III

Jo, som sagt (eller snarare skrivet) så är det tre och ett halvt år sen den kom, så den kan nog sägas vara ganska så frånsprungen av den yngre småbildsgenerationen.
 
Har du påtalat det för dem? Eller har de någon förklaring på sin websajt till varför de gör så?

(Min, visserligen ringa, erfarenhet av Imaging Resource är att de är ganska snabba på att svara på email.)

Ja, det skulle ju kunna påtalas. Men jag finner det anmärkningsvärt att de själva inte klurat ut detta elementära faktum över år.
 
Det man bör göra är att exponera båda kamerorna lika och ställa in ISO på respektive kamera så att man maximerar värdena i högdagrarna i båda bildfilerna.
 
Dpreview exponerar kamerorna lika , vilket är rätt, jag kontrollerade 1600iso från Pentax K5 och Canon 7d båda med samma tid, bländare och iso

Ja, Dpreview är bra! Jag åsyftade Imaging Resource som tydligen inte fattat galoppen. Gud vet hur många olika testsajter det finns som gör likadant som IR och som extra bonus dessutom lägger upp jpegbilder som "bevis" för sina resultat.

Jag har förresten länge funderat över om man kunde använda DXO.s siffror på nominell isoavvikelse för att få en typ av "konstant" så att nominellt iso blir ekvivalent med kamerans.

Till exmpel om avvikelsen är c:a ½ EV under nominellt skulle man ju kunna via exp.komp ställa + motsvarande. Tyvärr fungerar det inte så bra. Innehåller motivet många viktiga högdagrar så blir det svårt.

Jag brukar i sådana fall ändå höja känsligheten ett steg ( från exv motsvarande iso 400 till 800) och exponera efter högdagrarna samt därefter lyfta skuggorna. Tycker inte det blir brusigare på något sätt än om man istället kör på 400 iso och exponerar efter högdagrarna och därefter lyfter skuggorna. Tvärtom ser det ännu brusigare ut i de lyfta skuggorna.

Givetvis variera viktigheten i högdagrarna från situation till situation. Men hur går du tillväga? Väljer du annat sätt.?
 
Det beror på motivet , dynamiskt omfång, tänk ett motiv där den mesta informationen ligger inom ett område runt mellantoner men så finns det också vissa ljusare partier som innehåller information som vill skall vara skall med, enklast och endast är då att exponera efter dessa ljusa partier för att få med informationen i de ljusa partiet =exponera efter högdagrarna vilket ger de lägre nivåerna sämre signalnivå med ökad brusubild som följd, det bästa vore givetvis att lätta upp skuggor , mellantoner med ljus men det är inte alltid genomförbart beroende på hur motivet ser ut .( exempel En lång gata där halva fasaden är solbelyst och halva ligger i skugga )
Vissa kameror klarar bättre av att exponeras efter högdagerpartierna men samtidigt klarar de av att lyftas i skuggorna mer än andra, exv kurvverktyg, skugga högdagrar etc så att även informationkan framträder ur de delar av motivet som inte är belyst i samma utsträckning. Hur bra detta kan göras beror bla på det läsbrus som finns hos sensorn , exv min Canon 5dmk2 har betydligt högre läsbrus än en senare d7000, Canon 5dmk2 läsbrus 27.8e och full well capacity 64600e, att jämföra med d7000 som har läsbrus 3.1e och FWC 49058e.
d7000 har därför ett större dynamiskt omfång än 5dmk2 beroende på att information detaljer kan plockas ut från de lägsta nivåerna/skuggorna utan samma att samma färgbrus uppkommer .

Förstår man vad 400iso betyder jmf med basiso och den närhet till klippning där informationen i högdager kan gå förlorad, se fig så har jag genom 400iso exponering minskat antal hållna elektroner och skapat ett 2 stegs headroom, två steg upp till basiso där sensorn ligger på gränsen till mättnad , detta genom först en halvering och ytterliggare en halvering till av antalet elektroner
Här finns det nu justeringsmån( RAW) genom att bilden kan styras i högdager med exponering/förstärkning och bla kurvor men samtidigt minskas också signanivån men läsbruset minskar också hos min 5dmk2 vid det som är 400iso
Man därmed säga att slarvmånen har ökats mot en felaktig exponering och en utblåst högdager som följd
och det dynamiska omfånget är ungefär lika (något mindre)
 

Bilagor

  • Bild-1.jpg
    Bild-1.jpg
    32.6 KB · Visningar: 141
  • aaaaaa.jpg
    aaaaaa.jpg
    23.4 KB · Visningar: 133
Senast ändrad:
fortsättning
På samma sätt arbetar exv HTP och Nikons motsvarighet ,man underexponerar motivet med ett steg och ökar headroomet , kameran lägger därefter internt en kurva som höjer skuggorna och tar hänsyn till högdagern
Signalnivån miskar och bruset ses lite tydligare i de lägsta nivåerna med våra Canonkameror.

Att jämföra med inlägg #2536
 
Senast ändrad:
En liten fundering, hade jag en K5 eller d7000 så hade jag satt kameran på autoiso, - exponering ett steg, möjligen 2 steg (testat ut först hur den evaluerande mätningen är i svåra kontrastrika situationer ) och sedan rockat loss med bilder i vilket ljus /motiv som helst och RAW utan att bry mig om "rätt exponering" .
Jag har inte hängt med Sonys modeller men har inte Sony själva stoppat in sensorn i någon modell???
 
En liten fundering, hade jag en K5 eller d7000 så hade jag satt kameran på autoiso, - exponering ett steg, möjligen 2 steg (testat ut först hur den evaluerande mätningen är i svåra kontrastrika situationer ) och sedan rockat loss med bilder i vilket ljus /motiv som helst och RAW utan att bry mig om "rätt exponering" .
Jag har inte hängt med Sonys modeller men har inte Sony själva stoppat in sensorn i någon modell???

Väldigt stort Tack för dina kommentarer. Sony har stoppat in sensorn i A580 och enl DXO ser det vid första ögonkastet ganska jämnt ut. Har inte provat den. Här är en länk A580-D7000-A900 jämförelse.

http://www.dxomark.com/index.php/en...)/0/(brand)/Sony/(brand2)/Nikon/(brand3)/Sony

Allt blir ju motivberoende/ljusberoende. Personligen tycker jag inte A900 är någon svår kamera att hantera, men den har sina egenheter som man med små justeringar åt ena eller andra hållet kan få enormt bra resultat med. Dock upplever jag min 5DMkII som mer benägen att bränna högdagrar.

Jag har testat lite som Joakim beskrev tidigare i tråden och där han länkade till sina bilder med att gradvis ändra slutartid/iso och det var gångbart.

Vidare när jag ska justera 1EV har jag kört enl modellen 1/3 f-stop, 1/3 tid och 1/3 isoändring. Gett mycket bra resultat ibland vad gäller DR i förhållande till brus.

Bra diagram du bifogade, förresten.

Om jag får tummen ur ska jag försöka komma med bildexempel.

Förresten, var hittar du de nuffror och diagram du ibland redovisar här på forumen? Jag kan ibland känna att jag behöver komma ifatt vad gäller de rent teoretiska aspekterna.

Sleep well//Lennart
 
Sätt 5dmk2 på minusexponering , det är mätningen i 5dmk2 som inte tar hänsyn till ett komplext motiv på samma sätt som exv Nikon gör och Canon vill gärna hissa mellantonerna med resultat att mellantonerna blir ofta bra exponerade men högdagrarna får ge vika pga högerförskutning av medelgrått i nivåerna och att det kortar ner stegen till klippning.
Eftersom du kör raw så fixar du till mellantonerna själv och exponerar in mer av högdagern, allt är en ballansgång och i svåra fall med intensiva högdagrar som ligger långt utanför resten av motivets reflektion av ljus kan man inte både exponera in högdagern och att resten av motivet går att rädda, därtill räcker inte omfånget .
.

Ps www.sensorgen.info ger dig sensordata. drivs av en kille som ofta skriver på dpreview. BOB 2
Diagrammet som jag har fyllt i med ISO kommer från Lars Kjellberg, Lars var tidigt ute med att förklara headroom, footroom och använde det då på www.qpcard.com .
Godnatt
 
Senast ändrad:
Eftersom dom flesta Sony-användarna som är aktiva håller till i denna tråden så postar jag denna länken här....Sony har visat upp efterföljaren till A700...dock inte i sin fulla form utan i en genomskinlig "kostym"...precis som dom gjorde med A900 kort innan den släpptes...spänningen tättnar och det är nog inte allt för långt borta tills den släpps då dom visar den på Sony.jp officiella hemsida.

http://www.sony.jp/dslr/info2/20110209.html
 
Äntligen en liten handfast fingervisning om vad som komma skall. Jag är ganska trött på att vänta nu... :)

De verkar ha kopierat Canons lite sluttande axlar, vilket jag inte vet om jagtycker är så snyggt - jag föredrar den fyrkantiga profil som A850/A700 och Pentax K5 har.

Jag är SÅ förbannad på mig själv för att jag inte är i Japan just nu (vilket var planerat, men inte gick att hålla tidsramarna till) :-/
 
Håller med dig Joakim ang designen...jag personligen föredrar också lite mer kantig och råare profil.
Hur som helst är det kul att Sony äntligen har fått tummen ur.....det sägs att den skall komma i mitten av året.

Det som är på gång också(enligt Sony.jp) o som kan väntas komma samtidigt eller kort efter(slutet på året kanske??) kameran släpps är:

Nytt batterigrepp
Ny standard-zoom
Ny blixt
Nytt tele på 500mm/f4

Inget officiellt presenterat än men Sony sa/talade om för ett tag sedan att det även kan komma 3-4 Zeiss-objektiv med A-fattning under året så det kommer blir ett spännande Sony-år....hoppas det i framtiden kommer gå snabbare för dom mellan uppvisandet av mock-upsen på mässor och verklig produkt än vad det hittills har gjort(tänker främst på A700ans efterträdare).

Liten video från Sony-båset:

http://vimeo.com/19732112
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.