Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Precis, iso är ett förhållande som man lärt sig
och inget säger någonting om bildkvalitet innan man jämför - och då skall ta mig f,,, parametrarnar vara lika =tid/bländare
Inte som Image Resource jämföra tiden 1/790 sek bl 8 för 1dmk4 med 1/1250sek bl 8 och för d3s och " samma istotal" och samma testmotiv

Om du läser igenom länken jag gav dig tidigare så förklarar DXO dessa skilnader i uppmätt iso vad det gäller JPG och Raw.

Nu kan någon listig person välja att lägga in parametrar som skärpedjup etc i ekvationen (lägre iso) men med högre iso så försvinner detaljer i ett töcken av brus pga den lägre signalnivån från 1dmk4
 
Senast ändrad:
Som Mikael skriver; titta på mina bildexempel som jag länkade till tidigare (min A850 med PERFEKT exponering, stegad genom ISO-talen upp till 25600).

Detta är möjligt med min A850, och faktiskt sanslöst bra även i jämförelse med det allra bästa. Mycket bättre än vad de flesta "tror" om en Sony A850.

MEN!

För att få dessa resultat av en 850 måste exponeringen sitta perfekt upp mot kanten av utblåsning för att inte bruset ska ta över. Hade sensorn varit konstruerad med samma läsbrus som t.ex D7000 och K5 hade det räckt med ISO800 för att göra alla bilderna över detta lika bra. Ingen ansträngning med att få exponeringen perfekt osv - bara ställ vilken bländare och slutartid du vill ha, tryck på knappen.
 
Som Mikael skriver; titta på mina bildexempel som jag länkade till tidigare (min A850 med PERFEKT exponering, stegad genom ISO-talen upp till 25600).

Detta är möjligt med min A850, och faktiskt sanslöst bra även i jämförelse med det allra bästa. Mycket bättre än vad de flesta "tror" om en Sony A850.

MEN!

För att få dessa resultat av en 850 måste exponeringen sitta perfekt upp mot kanten av utblåsning för att inte bruset ska ta över. Hade sensorn varit konstruerad med samma läsbrus som t.ex D7000 och K5 hade det räckt med ISO800 för att göra alla bilderna över detta lika bra. Ingen ansträngning med att få exponeringen perfekt osv - bara ställ vilken bländare och slutartid du vill ha, tryck på knappen.

Hur noga måste man vara med exponeringen på d700 och 5d2? Är de lika toleranta som d7000?
 
Som Mikael skriver; titta på mina bildexempel som jag länkade till tidigare (min A850 med PERFEKT exponering, stegad genom ISO-talen upp till 25600).

Detta är möjligt med min A850, och faktiskt sanslöst bra även i jämförelse med det allra bästa. Mycket bättre än vad de flesta "tror" om en Sony A850.

MEN!

För att få dessa resultat av en 850 måste exponeringen sitta perfekt upp mot kanten av utblåsning för att inte bruset ska ta över. Hade sensorn varit konstruerad med samma läsbrus som t.ex D7000 och K5 hade det räckt med ISO800 för att göra alla bilderna över detta lika bra. Ingen ansträngning med att få exponeringen perfekt osv - bara ställ vilken bländare och slutartid du vill ha, tryck på knappen.

Jag är inte så förvånad över dina resultat. Kruxet är ljuset. Är det gott om ljus och korrekt exponerat så klaras höga ISO. I dåligt ljus blir det brusigt även vid låga ISO. Lite så.

Mina resultat med A900/A850 har varit varierande. helt klart att kameran inte är speciellt förlåtande, den kräver att man är noga och gör rätt. Med bra ljus och exponering så blir det fantastiskt.

Vet inte varför dessa kameror så ofta jämförs på idiot-ISO. De är ju inte byggda för det så varför dessa många tester om just detta. För att fotografera landskap, eller i studio eller andra situationer med kontrollerat ljus så fullkomligt briljerar A850/A900. Till vardags för att "knäppa kort" ur mer dokumentärt syfte så får A580 göra tjänst.

Det finns ju i princip bara tre jämförbara kameror i den här klassen. A850/A900, Nikon D3X och Canon 5D2. Canon-kameran är mer allround, bättre i svagt ljus och kan filma, men rent bilkvalitetsmässigt så regerar Nikon och Sony. På bilder i jämförelsetester är skillnaderna ytterst små och lite beroende på egna preferenser kan man tycka mer om den ena eller den andra. Har aldrig provkört Nikon-kameran, men av bilder att döma är det i princip dött lopp tycker jag. aningen mer detaljering för Nikon, men mjukare tonigar för Sony. I allafall är skillnaderna så små att det är mer avgörande för tillfället och fotografens prestation.

Om man tar hänsyn till priset så är Sony A850 en solklar vinnare. I vilka lägen är det ekonomiskt försvarbart att lägga 45000 kr mer på en Nikon? Det blir ju en A850, tre zeiss-objektiv och ett vertikalgrepp för samma pengar som ett Nikon D3X-hus.

Jag hade nog aldrig spenderat de summorna på en Nikon-kamera. Sony har gjort det möjligt att komma in i FF-världen utan att bli ruinerad. Man utvecklas enorma av det eftersom man är tvungen. Det blir ju kass om man slarvar med den här kameran.

Har nämnt det förut, men jag har fått kämpa en del för att få bra resultat med A850 i raw-konverteringen och att balansera exposure/fill-light och brusreducering. När jag gick studiokursen nyligen och hade perfekt ljus med perfekt exponering och vitbalans, så låg alla bilder helt rätt i ACR från början. Jädrar vad bra det blev och vilken skillnad.

Nä kameran ska användas till det som den är konstruerad för. Jag bryr mig inte om att den inte presterar 100 vid 6400 ISO, det är ointressant. Bättre att använda den med bra ljus i intervallet 100-400. Bra ljusstarka objektiv är guld värt till denna kamera.


/Mats
 
Jag har både A850 och D3x här stundvis, och är ganska väl van vid D3x bildresultat i egna foton också. Vid en snabb överblick ger de ganska lika resultat (men A850 har mer lättarbetade färger - D3x har nästan FÖR mycket färgupplösning!), men jag skulle nog vilja säga att om bilderna är viktiga, och råfilerna måste dras i lite är Nikonkameran MER ÄN VÄL värd de ca 40.000 extra. Om sedan målet dessutom rör på sig är det inte ens jämförbart.

Efter att ha provat lite av de dyrare Zeiss-objektiven måste jag nog också säga att det i samtliga fall utom 135/1.8 finns bättre och/eller billigare objektiv på C/N-sidan. 24/2 är svår att ersätta, eftersom den inte har någon motsvarighet. Nikons och Canons 24/1.4 är båda två en bra bit bättre, men också en bra bit dyrare.

Däremot - sett till maximal prisvärdehet är A850 ett bra val. Och om huvudanvändningen sker på stillastående mål på låga ISO skäms den inte i något sammanhang inför sina dyrare konkurenter Men en 5d2 eller en D700 är ju bara ca 4-5000kr dyrare i dagsläget...
 
Hur noga måste man vara med exponeringen på d700 och 5d2? Är de lika toleranta som d7000?

Nej, det är de inte. Det är bara Pentax K5 som är likvärdig med D7000, inte ens Sonys egen tappning av samma sensor (A580) kommer upp i denna klass. Men de är ungefär dubbelt så toleranta som A850. Från ISO800 och upp gör 1-2Ev underexponering av råfilen ingen större skillnad (jämfört med att använda två steg högre ISO - INTE om det är en ren, oplanerad underexponering).

Fotografering i dåligt ljus måste alltid ske med maximerad exponering, dvs så lång slutartid du vågar och på så stor bländare du kan. Skillnaden är att A850 är kinkig med att ISO-inställningen i kameran är rätt ställd.
 
Okej, nu är tråden tillbaks men under namnet "Sony 850 och 900" efter påtryckning från Mats. Och det är bra att Elmfeldt lyssnade till medlemmarna.
 
Jag har både A850 och D3x här stundvis, och är ganska väl van vid D3x bildresultat i egna foton också. Vid en snabb överblick ger de ganska lika resultat (men A850 har mer lättarbetade färger - D3x har nästan FÖR mycket färgupplösning!), men jag skulle nog vilja säga att om bilderna är viktiga, och råfilerna måste dras i lite är Nikonkameran MER ÄN VÄL värd de ca 40.000 extra. Om sedan målet dessutom rör på sig är det inte ens jämförbart.

Efter att ha provat lite av de dyrare Zeiss-objektiven måste jag nog också säga att det i samtliga fall utom 135/1.8 finns bättre och/eller billigare objektiv på C/N-sidan. 24/2 är svår att ersätta, eftersom den inte har någon motsvarighet. Nikons och Canons 24/1.4 är båda två en bra bit bättre, men också en bra bit dyrare.

Däremot - sett till maximal prisvärdehet är A850 ett bra val. Och om huvudanvändningen sker på stillastående mål på låga ISO skäms den inte i något sammanhang inför sina dyrare konkurenter Men en 5d2 eller en D700 är ju bara ca 4-5000kr dyrare i dagsläget...

Mina personliga erfarenheter ser lite annorlunda ut....inga vetenskapliga tester utan bara testat och jämfört bildresultat med kompisarnas objektiv....visst det finns kanske fler och billigare alternativ att välja på hos Canon och Nikon men jag tycker nog Sonyzeiss ligger på samma nivå som Canons och nikons likvärdiga modeller....undantaget är väl Nikons 14-24 när det gäller skärpan som är märkbart skapast av dessa tre tillverkares vidvinkelobjektiv.

Sonyzeiss 16-35 tycker jag personligen är bättre än Canons 16-35...dock inte lika bra som Nikons 14-24 när det gäller ren skärpa men o andra sidan kan man inte använda sig av filter på Nikons 14-24.

Sonyzeiss 85/1,4 tycker jag personligen är lika bra som Nikons nya 85/1,4 och Canons 85/1,2...möjligvis att den är lite svagare i mitten än Canon och Nikon vid nedbländat men upplever Sonyzeiss 85/1,4 som jämnare över hela bildytan på dom största bländarna.

Sonyzeiss 135/1,8 tycker jag personligen är helt outstanding och bättre än Canons och Nikons alternativ...dock är Canons 135/2,0 riktigt bra.

Sonyzeiss 24-70 tycker jag personligen är minst lika bra som Canons 24-70 men inte lika vass som Nikons 24-70.

Sonyzeiss 24/2,0 har jag bara testat som hastigast o jämfört med kompisens Nikon 24/1,4 men vi båda upplevde samma sak....Sonyzeissen va jämnare i skärpan över hela bildytan sett på dom stora bländarna men Nikonen va skapast av dom två när det gällde mittskärpan....Canons 24/1,4 testade jag när jag hade Canon...mittskärpan tyckte jag då va bra men det krävdes att man bländade ned nått steg för att få hyffsad kantskärpa
 
..., men jag skulle nog vilja säga att om bilderna är viktiga, och råfilerna måste dras i lite är Nikonkameran MER ÄN VÄL värd de ca 40.000 extra. Om sedan målet dessutom rör på sig är det inte ens jämförbart.

Kan väl inte säga emot det. Stämmer alldeles säkert och har man en verksamhet där bildresultatet är så viktigt är det såklart lönt att skaffa det allra bästa. Steget upp till mellanformatarna är ju minst ytterligare 100 000 kr, så ur det perspektivet är det inte så dyrt ändå.

I de lägre segmenten får man en stor kvalitetsökning för en liten extra peng, men sen vartefter kvaliteten ökar så drar det iväg så att små skillnader blir väldigt dyra.

A850 med Zeiss 85/1,4 duger åt mig.


/Mats
 
Exakt. Och för min del (privat bruk) räcker en A850 mer än väl. Vi pratar iaf om leksaker som lätt springer iväg upp mot hundratusenlappen om man ska upp "ett snäpp till".
 
Mina personliga erfarenheter ser lite annorlunda ut....inga vetenskapliga tester utan bara testat och jämfört bildresultat med kompisarnas objektiv....visst det finns kanske fler och billigare alternativ att välja på hos Canon och Nikon men jag tycker nog Sonyzeiss ligger på samma nivå som Canons och nikons likvärdiga modeller....undantaget är väl Nikons 14-24 när det gäller skärpan som är märkbart skapast av dessa tre tillverkares vidvinkelobjektiv.

Sonyzeiss 16-35 tycker jag personligen är bättre än Canons 16-35...dock inte lika bra som Nikons 14-24 när det gäller ren skärpa men o andra sidan kan man inte använda sig av filter på Nikons 14-24.

Sonyzeiss 85/1,4 tycker jag personligen är lika bra som Nikons nya 85/1,4 och Canons 85/1,2...möjligvis att den är lite svagare i mitten än Canon och Nikon vid nedbländat men upplever Sonyzeiss 85/1,4 som jämnare över hela bildytan på dom största bländarna.

Sonyzeiss 135/1,8 tycker jag personligen är helt outstanding och bättre än Canons och Nikons alternativ...dock är Canons 135/2,0 riktigt bra.

Sonyzeiss 24-70 tycker jag personligen är minst lika bra som Canons 24-70 men inte lika vass som Nikons 24-70.

Sonyzeiss 24/2,0 har jag bara testat som hastigast o jämfört med kompisens Nikon 24/1,4 men vi båda upplevde samma sak....Sonyzeissen va jämnare i skärpan över hela bildytan sett på dom stora bländarna men Nikonen va skapast av dom två när det gällde mittskärpan....Canons 24/1,4 testade jag när jag hade Canon...mittskärpan tyckte jag då va bra men det krävdes att man bländade ned nått steg för att få hyffsad kantskärpa

Lineupen från Zeiss (om vi ska jämföra våra subjektiva upplevelser). Med betoning på subjektivt.

Vario-Sonnar 16-35/2.8SSM anser jag massakrerar Canon EF 16-35/2.8L usm, Speciellt vad gäller kantskärpa, Kan med Nikon bara referera till mitt gamla (numera sålda) 17-35/2.8 AF-S. Här kan jag inte föra någon rättvis bedömning eftersom det kördes på betydligt mer lågupplösta kameror i APS-C format.

Planar 85/1.4 ZA: Väldigt bra objektiv som egentligen presterar som Nikons gamla 85/1.4 AF. Helt klart användbart vid full öppning. Fast här kan man ju säga att flärd kostar. Canons prisvärda 85/1.8 står sig mycket bra mot Zeissgluggen i området F/2.8-5.6.

Sonnar 135/1.8 ZA: Här finns nog, enl mitt tycke, världens bästa serietillverkade objektiv.

Vario-Sonnar 24-70/2.8 SSM: Ett mycket jämnt objektiv som är väldigt bra. Dock brister det i kantskärpa jämfört med Canons modell och är mer känsligt för flares. Upplevde mittskärpan som bättre än Canons dock. Nikons modell är nog mer "komplett", men har i vidvinkelläget en i mitt tycke kraftigare distorsion.
Därtill lider Zeissmodellen av en dålig MS-lösning jämfört med Canons modell.

Men det är svårt att jämföra rättvist eftersom man helst skulle provat gluggarna på samma kamerahus, vilket inte låter sig göras direkt.

Men hur man än vänder baken så är ju Zeissgluggarna i AF-utförande de bästa i dagsläget för just Sony A900/A850.
 
Som Mikael skriver; titta på mina bildexempel som jag länkade till tidigare (min A850 med PERFEKT exponering, stegad genom ISO-talen upp till 25600).

Detta är möjligt med min A850, och faktiskt sanslöst bra även i jämförelse med det allra bästa. Mycket bättre än vad de flesta "tror" om en Sony A850.

MEN!

För att få dessa resultat av en 850 måste exponeringen sitta perfekt upp mot kanten av utblåsning för att inte bruset ska ta över. Hade sensorn varit konstruerad med samma läsbrus som t.ex D7000 och K5 hade det räckt med ISO800 för att göra alla bilderna över detta lika bra. Ingen ansträngning med att få exponeringen perfekt osv - bara ställ vilken bländare och slutartid du vill ha, tryck på knappen.

Enligt inlägget där du länkade till bildfilerna hade du ställt in ISO 100, 800, 1600, 3200, 6400, 12800 och 25600 på kameran, men vilket exponeringsindex exponerade du efter? Det är väl ganska stor chans att EI inte stämmer helt överens med ISO-inställningen när man exponerar maximalt "till höger" som jag antar att du gjorde?
 
Exakt. Dessa bilder är tagna ca 1.5Ev högre än vad kameran "mätte dem till". Mycket av de vita fransarna ligger på gränsen mot att blåsa rött/grönt (bilden är tagen i 600w halogenbelysning, takstudsad).

Detta är också anledningen till att de ser så pass brusfria ut som de gör. ISO6400 ser ju ut som man är van att ISO2500-3200 ser ut när man fotograferar "som vanligt" med kameran. Problemet kommer ju sedan när du:
a) har ett rörligt mål, bakgrunderna ändrar sig
b) har varierande belysning

Då kan du omöjligtvis exponera så här perfekt. Du får lita till matrix eller ta ett uppskattat värde. Och då helt plötsligt ser det ut som.... ja.
 
Kalibrerat "ISO-värde" för Sony A850 vid inställningen ISO 6400 är alltså i själva verket ungefär 3000. (Enligt din kalibrering. Andra kanske kommer fram till annat.)

Om det inte redan har framgått av diskussionen så visar ditt lilla experiment mycket tydligt hur meningslöst det är att jämföra två kamerors bildkvalitet (med vilket numera menas i stort sett bara brusnivå i de flesta sammanhang på nätet) med varandra utan att göra en ordentlig kalibrering först.
 
Jag har både A850 och D3x här stundvis, och är ganska väl van vid D3x bildresultat i egna foton också. Vid en snabb överblick ger de ganska lika resultat (men A850 har mer lättarbetade färger - D3x har nästan FÖR mycket färgupplösning!), men jag skulle nog vilja säga att om bilderna är viktiga, och råfilerna måste dras i lite är Nikonkameran MER ÄN VÄL värd de ca 40.000 extra. Om sedan målet dessutom rör på sig är det inte ens jämförbart.

Efter att ha provat lite av de dyrare Zeiss-objektiven måste jag nog också säga att det i samtliga fall utom 135/1.8 finns bättre och/eller billigare objektiv på C/N-sidan. 24/2 är svår att ersätta, eftersom den inte har någon motsvarighet. Nikons och Canons 24/1.4 är båda två en bra bit bättre, men också en bra bit dyrare.

Däremot - sett till maximal prisvärdehet är A850 ett bra val. Och om huvudanvändningen sker på stillastående mål på låga ISO skäms den inte i något sammanhang inför sina dyrare konkurenter Men en 5d2 eller en D700 är ju bara ca 4-5000kr dyrare i dagsläget...

MER ÄN VÄL VÄRD 40000Kr extra skriver du. i bland skriver du lusen av fotofantasterna i andemeningen att dom flesta kan omöjligt upptäcka skillnaderna mellan olika kameror och dess bilder, dom allra flesta har inte behov av avancerade kameror, brukar du skriva. att det var så stor skillnad i bildkvalitet mellan A850 och D3X så den är väl värd 40 lapp extra, det trodde jag inte. Jag kommer ihåg att du har haft svårt att komma överens med hanteringen av A850, att du till och med ville ge upp, du är alltså oerhört inkörd på Nikon-kameror så det bli problem med att växla mellan dom, bättre läge för starka känslomässiga + poäng till Nikon kommer som ett brev på posten.
 
Se det som pris-skillnaden mellan ett 300F4 och ett 300F2.8 (och detta stämmer ju +/- lite)... Jag skulle aldrig få för mig att rekommendera en 300F2.8 til vem som helst, det är det alldeles för dyrt för.

Men om du däremot BEHÖVER en 300F2.8, ja då duger inte en 300F4 speciellt långt. Fastän att det är ~40.000kr exk moms billigare, och "nästan" lika bra.
 
Däremot - sett till maximal prisvärdehet är A850 ett bra val. Och om huvudanvändningen sker på stillastående mål på låga ISO skäms den inte i något sammanhang inför sina dyrare konkurenter Men en 5d2 eller en D700 är ju bara ca 4-5000kr dyrare i dagsläget...

Nja, prisdifferenserna idag stämmer inte. En 5DMkII fås för 18.000:-, en D700 för 18.250:- och en A850 för c:a 21.000:- (kan komma ned till drygt 19000:- om Pixmania lagerför den. Lägsta pris för A900 noteras till nästan 24.000:).

Ingen av dem kan väl ses som billig om man använder dem som leksak, men alla klart prisvärda med viss råge. D3x är bättre i en del avssenden.

Dock har jag printar från D3X (lånad) och A900 på samma motiv, samma bländare/tid och likvärdiga objektiv. Jag har inte markerat vilken som är vilken och kan faktiskt inte avgöra vilken kamera som använts. Men det rörde sig om stillastående väl belyst motiv på relativt lågt iso. Ska försöka hitta originalfilerna som innan printningen processades i ACR. Ingen nedskalning skedde.

Däremot kan jag sätta ett frågetecken för prisdifferensen upp till en 1DsMKIII som ju ligger i samma prissegment som D3x.
35-40000:- mer jämfört med vilken av de tre billigare modellerna känns inte bildkvalitetsmässigt befogat.

//Lennart
 
Nja, prisdifferenserna idag stämmer inte. En 5DMkII fås för 18.000:-, en D700 för 18.250:- och en A850 för c:a 21.000:- (kan komma ned till drygt 19000:- om Pixmania lagerför den. Lägsta pris för A900 noteras till nästan 24.000:).

En D700 fås för cirka 16 kkr inkl frakt i Nederländerna om man hittar en i lager. Dock har lagren tagit slut hos flera återförsäljare de senaste dagarna. Övriga kameror har jag inte koll på vad de kostar där.

(18250:- är inte en seriös återförsäljare om du tittat på Prisjakt. Jag skulle säga att det svenska priset fn är 19 kkr som lägst.)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.