Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Om det finns skilnader exv tid så får man korrigera Iso så att tiden bli densamma (om det sedan kallas 1600 eller 1810 iso spelar ingen större roll bara man är medveten om skilnaden. Sedan är det resultatet som räknas.
Jag vill ha en isolös kamera som efterträdare till 5dmk2 som spänner sig från basiso till det maxiso och efter kameran/sensorn förutsättningar att återge ett resultat som är godtagbart utifrån det bilden skall användas till.
DVS att jag kan ställa exv 1/250 sek bl 4 och sedan inte behöva bry mig om iso överhuvudtaget.
Jag har läst vad ni skrivit och jag vet inte om jag riktigt fattat vad du/ni menar.Är det så att du vill skita i vad det sår på ISO-ratten/i ISO-menyn och instället ha ett kavlitetsmått typ att välja en förstärkning som ger en viss brusnivå. Är det så ni tänker? Jag kan ju också tycka att det är jättekonstigt att det faktiskt inte är ISO 1600 man valt när man valt detta utan att det kan variera både uppåt och nedåt. Verkar f.ö. nästan alltid vara för högt nominellt ISO i kameran i förhållande till vad kameran verkligen ger reellt. Möjligen är det för att framstå som en bätte bruskung än man är som tillverkare. En aningslös testare som bara jämför brus utifrån nominella värden vilseför sannolikt sin publik mer eller mindre omedvetet. Man behöver ju bara kolla DxO för att se hur det ser ut. Men du menar typ att man själv skulle kunna lägga sig var som helst på "kurvan" DxO visar för en specifik kamera utifrån en kvalitetsskala hur upplevt brus ser ut? I det fallet kunde man ju i så fall ha en "brusnyckel" som referens för varje kameramodell istället för ett ISO-tal eller?