PMD
Aktiv medlem
Komponentpriset är ovesäntligt i sammanhanget, det har inget alls med slutpriset att göra.
Jo, komponentpriserna (tillsammans med tillverkningskostnaden) sätter en undre gräns för priset.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Komponentpriset är ovesäntligt i sammanhanget, det har inget alls med slutpriset att göra.
Nej. DT-flaggan använder en tidigare oanvänd bit i det ursprungliga protokollet från 1985. Data sänds på pinne L1 (den du kallar pinne 8).Jag skulle tro att pålägget för crop ligger på pinne 3, som även styr saker som D-ADI (avståndsindikator för exponeringssystemet) och lite annat nytillkommet efter D- och xi-objektiven tillfördes till Minolta.
Fungerar detta??
Press and hold the shutter button 1/2 way, then press the lens release button, then press the shutter button all the way.
Ja det gör det. Och bländaren rör sig som den ska. Kul! Nu gäller det bara att hitta rätta vinkeln...
Tack!
Inte att förglömma att D3X är en mycket dyr kamera, kan man tänka att komponenterna som sitter i den, är av speciell kvalitet eller vad som föranleder den stora prisskillnaden.
Jo, komponentpriserna (tillsammans med tillverkningskostnaden) sätter en undre gräns för priset.
Gissar på att det främst beror på höga R&D kostnader och att det inte produceras många av dem. Marginalerna måste vara höga för att det ska vara lönsamt. Men visst är annars komponentpriserna en del av den ekvationen också som mycket annat. Då kanske frågan är varför A900 är mycket billigare, subventionerar för att få marknadsandelar?
Ehh, alltså om den här detaljens komponentpris för den dyrare lösningen skulle vara 50 kr mer än den billigare (vilket säkert är en överdrift redan det), så visst påverkar det priset minimalt, men skillnaden i listpris mellan A850 och A900 är 7000 kr!!!
Bara logistikhanteringen och kostnaden att hantera två olika modeller är högre än skillnaden i tillverkningskostnad inklusive komponenterna.
Otroligt vad marknadsförare har lyckats att få fol att tro att materialkostnaden är det som styr produktpriset.
Ehh, alltså om den här detaljens komponentpris för den dyrare lösningen skulle vara 50 kr mer än den billigare (vilket säkert är en överdrift redan det), så visst påverkar det priset minimalt, men skillnaden i listpris mellan A850 och A900 är 7000 kr!!!
Bara logistikhanteringen och kostnaden att hantera två olika modeller är högre än skillnaden i tillverkningskostnad inklusive komponenterna.
Otroligt vad marknadsförare har lyckats att få fol att tro att materialkostnaden är det som styr produktpriset. A850 och A900 är nisch-modeller som inte genererar intäkter till Sony, men behövs för utifrån ett marknadspositionerings-syfte, samtidigt som de är fantastiska kameror. Reellt hade det pengamässigt varit en bättre affär att bara sänka priset på A900, men det finns helt andra anledningar för att lansera en ny modell.
Hoppas att det blir ett sensorlyft i A9xx i samband med att A850 fasas ut i mars,
/Mats
Jämför man en A900/A850 med 5DMKII fixar förvisso den senare bättre detaljerade högisobilder. Men här har jag hittat en liten differens vad gäller det nominella isot. Canons isovärde är för högt satt i förhållande till Sonyn. Ställd på exv iso 1600 vill Canon exponera 1/60 medan Sonyn pendlar mellan 1/80 och 1/100. Drygt 1/3 EV i skillnad. Ställs kamerorna manuellt efter den kortaste slutartiden syns även detta på resultatet.
OM vi låtsas att Sonyns nominella iso stämmer (vilket det antagligen inte gör), men vi måste ha en indexpunkt att utgå ifrån så bör man jämföra Sonys iso 1600 men 5DMkII:s nominella iso ställt på iso
2000+.
det är i alla fall vad mina kameror säger mig. Andras exemplar kanske varierar.
//Lennart
Skilnaderna beror på bla hur systemen bla mäter . Det är fråga om hur en kameran uppträder vid ett och samma motiv = val av tid/ bländare , därefter sker förstärkning och val av s-kurva.
Det enda vi skall bry dig om är att exponera motivet lika dvs med samma tid/bländare och därefter se hur resultatet blir med båda kamerorna (och se till att ingen kanal är utblåst )
I ditt fall kan det bli så att Canonkameran väljer en längre tid som du har beskrivit än vad Sony väljer 1600iso ( en viktig detalj med tanke exv rörelseoskärpa vid fotografering)
Skall du jämföra de två så får du antingen då ställa upp "iso" som du beskriver för att få likvärdig kort tid med Canonkameran eller manuellt exponera Canon efter Sonys tid. Kolla sedan resultet
Ljusmätning, exponering , förstärkning av antalet utlästa elektroner och kontrastkurva som vill (förenklat) att en grå yta skall korrigeras så att denna yta visas lika är vad som sker oavsett vilken kamera vi använder . Att sedan resultatet blir olika (om nu parametrar som tid och bländare är lika) är beroende på S/B faktorer exv storlek på sensor, egenskaper hos en viss sensor , utläsning osv. En APS återger samma gråa yta med högre signal än en kompaktkamera och när båda kamerorna är ställda på det som kallas 400iso, dvs en given tid/bländare och samma motiv/ljus gäller
Om det finns skilnader exv tid så får man korrigera Iso så att tiden bli densamma (om det sedan kallas 1600 eller 1810 iso spelar ingen större roll bara man är medveten om skilnaden. Sedan är det resultatet som räknas.
Jag vill ha en isolös kamera som efterträdare till 5dmk2 som spänner sig från basiso till det maxiso och efter kameran/sensorn förutsättningar att återge ett resultat som är godtagbart utifrån det bilden skall användas till.
DVS att jag kan ställa exv 1/250 sek bl 4 och sedan inte behöva bry mig om iso överhuvudtaget.
.............Tror folk det då? Jag har inte sett så tydliga tecken som tyder på det.