Hm, så du fick till det på en gång. När du har provat runt så prova även om du kan montera av och på objektivet igen med bibehållen FF. Jag är lite nyfiken...
Nä, inga problem. Det går att ta av och på utan att tejpbiten lossnar.
Tyvärr blev det ju helmanuellt, men med ett sådant extremt vidvinkel är det ju inga problem att sätta skärpan, det är ju typ fixfokus. Blir också största bländare, men på just detta är F/4,5 stösrsta så det är helt ok.
Har tagit bort tejåen nu, vilket var lite pilligt. Jag använde vanlig tunn plasttejp, men den sysns ju inte och jag var lite orolig att det skulle bli kvar klisterrester. Går nog att utveckla konceptet.
Rejäl vidvinkel blir det i alla fall. Här är en bild tagen på 13 mm.
Klicka på bilden för att öppna den i full storlek.
(Ser att bilden blev rätt ful - eller hemsk rent ut sagt. Supersnabbt behandlad, ökade på lite saturation och skärpa i ACR utan att kolla och det blev riktigt fult på himlen och i skuggor ser jag nu när jag tittar på bilden, men strunt samma, det var vidvinkelkonceptet som skulle visas. Förlåt!)
Den är vinjetterad, så den måste beskäras. Kantskärpan är också rätt kass.
Zoomade tills det såg bra ut i sökaren, men den visar ju bara 98% på A850.
Tror dock att en del av vinjetteringen, eller kanske allting, beror på motljusskyddet, speciellt eftersom det finns mörka delar mitt på i över och nederkant. korkade jag tänkte inte på att plocka bort det.
Även om man beskär eller zoomar in lite till så är det riktigt brett omfång som objektivet levererar, typ 15 mm på FF är ju extremt vidvinkligt det med. Skit att det inte går att stänga av den automatiska croppningen och behålla full automatik.
Ett Tamron eller framförallt Sigma skulle nog funka, men troligtvis her dom inte lika stor bildyta. Det verkar som om Sony tagit i rejält på sina DT-objektiv så att det finns överflöd utanför APS-C.
/Mats