Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Om vi tar Sverige så har Nikon gått om Canon vad det gäller mest sålda SLR, i Storbriatien likaså. 2008-09 års siffror visade att i Sverige hade Nikon 53% och Canon 35%. av försäljningen. Siffrorna för 2010 har jag inte fått

På proffsidan har Nikon i Sverige fått ett antal stora tidningar, bildbyråer och det fortsätter. Fick höra om en nytt stort byte av en kollega som jag träffade i Spanien före jul. Ute på evenemang kan man se att Bildbyrån, Scanpix, Aftonbladet , HD samt flera andra tidningar har gått från Canon till Nikon vilket givetvis diskuteras varför det är så.
Jag har inte hört talas om någon större orgnisation/företag som går från Nikon till Canon idag

Intressant.
Aftonbladets switch kände jag till, men inte att det skulle vara en trend.

/Mats

Du kan hitta siffrorna genom att googla, GFK i Lund är ett exempel på företag som utför undersökningarna.
Jag får mina uppgifter av personer jag känner och som har beställt mätningarna, exv en branchorganisation / tidning etc.

Mats:
Två gånger av de 5-10ggr jag provat har jag lyckats få på mitt Tamron 11-18 utan att Min A850 ställt om till APS-C. Det går då att zooma ut till nästan 14mm utan att vinjetteringen blir störande och föredrar man kvadratiskt format så landar man neråt 13mm. När det gäller kantskärpan så är den ibland rutten men kan ibland bli riktigt acceptabel. Jag gissar på att det kommer av att skärpeplanet viker av i hörnen, gissningsvis bakåt.
Tyvärr vet jag inte vad det var som lurade kameran. Jag har efteråt prövat att repetera "felet" men utan framgång.
Är det någon som vet hur kontakterna är konfigurerade?

Med mitt Tamron 17-50 så funkar det varje gång men på den är det ju inte så intressant...

Jag provade med att sätta en bit tejp över kontakterna på mitt Sony 11-18 och montera objektivet. Det blev då ett helt manuellt objektiv utan AF och bländarvärdet visades bara med -- på kameran, men det funkade att exponera med manuellt och automatisk exponering.

Däremot så croppar kameran bilden ändå!!!

Så, det måste vara nåt annat som kameran känner igen objektivet på, men jag kan inte se nån skillnad.
Kan ni?
Objektivfattning Sony DT 11-18
fattning-1118.jpg

Objektivfattning Sony 28-75 SAM
fattning-2875.jpg

/Mats

Jag kan inte så mycket, men den där grejen till vänster på objektivet anpassat för APS-C är kortare (del av låsningsmekanism?). Kan det ha med det att göra? Annars ser jag inga skillnader.

Rättelse!

Jag kan inte så mycket, men den där grejen till vänster på objektivet anpassat för APS-C är kortare (del av låsningsmekanism?). Kan det ha med det att göra? Annars ser jag inga skillnader.

Den grejen är bländarstyrningen och beror på att 2875-objektivet är ljusstarkare och går upp till f/2,8, medan vidvinkeln är max f/4,5 och därför går kortare väg.

Däremot hittade jag felet själv. Jag hade efter alla mina tester med detta ställt in kameran på APC-storlek på .-).

Nu fångas hela bilden.
Ska ut sen och fotografera lite får vi se hur det blir.

/Mats

Den grejen är bländarstyrningen och beror på att 2875-objektivet är ljusstarkare och går upp till f/2,8, medan vidvinkeln är max f/4,5 och därför går kortare väg.

Däremot hittade jag felet själv. Jag hade efter alla mina tester med detta ställt in kameran på APC-storlek på .-).

Nu fångas hela bilden.
Ska ut sen och fotografera lite får vi se hur det blir.

/Mats

Hm, så du fick till det på en gång. När du har provat runt så prova även om du kan montera av och på objektivet igen med bibehållen FF. Jag är lite nyfiken...

aha oj lite pinsamt. Inget av mina (canon) objektiv har en sådan.

Canon har helektrisk styrning av objektiven. Allt går via kontakterna, så bländaren är inte mekaniskt styrd utan en liten motor i objektivet styrs elektriskt för nedbländning.

Det här är ett exempel på hur framsynta Canon var 1987, men sen ganska länge har de slagit sig till ro med de innovationer de gjorde för ett par decennier sen.

...............................På APS-C så sitter Canon säkert. Visst är den senaste sensorn från Sony lite vassare, vilket är känt bland den lilla promille av marknaden som vi som huserar här representerar. För det stora flertalet är det dock tvärtom. Om du som ny kund går in i en affär får du veta av säljaren att "dagens kameror är bra allihop, men att Canons är lite bättre för att de har 18 megapixel istället för Nikons 16 megapixel (och så finns det Sony som är billiga, men brusiga och inte kan filma pekandes på en A290)". Marknadsmässigt håller Canons sensor en hel generation till och sett till ur det perspektivet hade det (tyvärr) varit betydelsefullt ifall Sony sensor istället varit 20 megapixel. Canons varumärke och säljorganisation är otroligt starkt och några siffror på DxO-mark har ine all världens betydelse, även om man kan få det intrycket om man läser här och på andra liknande ställen.

/Mats

Jag har skrivit det förr men jag undrar också om inte återförsäljarna av kameror hellre säljer Canon och Nikon för Sony konkurrerar ju direkt i återförsäljarledet med sina egna ÅF även om de har den goda smaken att inte vara prisledande. Det brukar vara enormt känsligt att "sälja" direkt till "slutkunder" både för distributörer och leverantörer i vissa branscher. De andra har inte alls lika hög profil själva i butiksledet som Sony har med sina Sony Style-butiker.

På kort sikt tror jag inte innovationskraft spelar stor roll alls. Det är en liten skara som tidigt anammar ny teknik. Tvärtom är de flesta trygghetsstyrda om vill ha så lite strul som möjligt med sina prylar. Volvo klarar sig bra fast de inte alltid varit så innovativa. SAAB däremot har ofta varit mer i framkant rent tekniskt men de har aldrig kunnat mäta sig med Volvo när det gäller marknadsandelar. Problemet för Canon är väl både att de inte varit speciellt innovativa och att de dessutom förefaller vara den tillverkare som haft mest problem även med leveranskvaliteten.

Senast ändrad:
Jag har skrivit det förr men jag undrar också om inte återförsäljarna av kameror hellre säljer Canon och Nikon för Sony konkurrerar ju direkt i återförsäljarledet med sina egna ÅF även om de har den goda smaken att inte vara prisledande. Det brukar vara enormt känsligt att "sälja" direkt till "slutkunder" både för distributörer och leverantörer i vissa branscher. De andra har inte alls lika hög profil själva i butiksledet som Sony har med sina Sony Style-butiker.

Om du med "Sony Style-butiker" menar Sonycenter, så är det inte Sony som säljer till slutkunder.

Sonycenter är ett franchise-koncept med totalt fristående handlare som är ÅF för hela Sonys sortiment.

http://www.sonycenter.se/bliv-sony-c-forhandler-se

/Mats

På kort sikt tror jag inte innovationskraft spelar stor roll alls. Det är en liten skara som tidigt anammar ny teknik. Tvärtom är de flesta trygghetsstyrda om vill ha så lite strul som möjligt med sina prylar...

Jag tror nog precis tvärtom. När det gäller hemelektronik, tv, ljud, mobiltelefoner, bärbara datorer och kompaktkameror är det definitivt innovativa finesser som gäller, går inte att sälja omoderna hållbara grejer där inte. Den nya generationen efterfrågar definitivt det i systemkameror också, så det är ett skifte på gång där definitivt. Speciellt för den försäljningen som sker i elektronikkedjornas butiker, där allt annat präglas av detta.

/Mats

Canon har något att fundera över, hur skall de få ner läsbruset i jämförelse med Sonys sensorer med A/D i varje kolumn direkt på cmossensorn som erbjuder 14 stegs dynamiskt omfång på basiso jämfört med Canons 11steg (sedan 2003).D3X hade tidigare största DR, D3X är slagen av en bilig d7000 med andra generationen av Sonys sensor (den första satt i D3x, dvs med A/D i varje kolumn)
I högiso är Sonys sensor i d7000 lika bra eller tom bättre än den som sitter i Canons 60d, 60d bygger på samma teknik som den som sitter i 1dmk4 dvs den senaste tekniken från Canon som inte tillåter vidare bra dynamiska egenskaper på lägsta iso pga det höga läsbruset

Jag väntar spänt på vad Canon skall svara upp med och när kommer svaret?
5dmk2 är gammal,1dsmk3 ännu äldre

Det smärtar mig en smula att skriva den här kommentaren, men enl mina personliga åsikter efter att provat själv ett antal av ovan angivna kameror ansluter jag mig helt till Risedals åsikter.

Orsaken till "smärtan" är att jag fått mail med klagomål på att jag och Risedal på något underligt sätt håller varandra om ryggen i olika trådar. Vete fan vad det beror på, egentligen. Vi kanske bara råkar ha liknande preferenser.

Senast gällde 1DMkIV-tråden där en massa deltagare på något underligt sätt inte verkade vilja vika sig för framlagda fakta när kameran jämfördes med Nikons D3s och helt klart kom i underläge vad gäller såväl lågljusprestanda och DR. 4MP mer på en mindre sensor med äldre tekonoligi blev utslagen av en modernare konstruktion med större pixlar på en större area. Därtill bättre övrig hårdvara/mjukvara i Nikonkameran.

Sonys nya sensorer är bättre och Canon är på efterkälken. Ser vi i APS-C segmentet så spelar Nikon D7000 och Sony A580 i princip jämnt när det gäller att tillgodogöra sig sensorns prestanda. Att övriga saker på resp kamera skiljer sig lite från varandra är en annan historia.

Tyvärr finns det en baksida på det här. Nikon har ända sedan D200 och framåt lyckats bättre med att addera bättre hård/mjukvara kring samma sensor än Sony. I fallet D3X och A900/A850 har D3X därför ett försprång vad gäller DR och därmed lågljusegenskaper. A900/A850 är väldigt bra kameror upp till iso 1600 men redan mellan 400-800 tar D3X ut sin rätt.

Jämför man en A900/A850 med 5DMKII fixar förvisso den senare bättre detaljerade högisobilder. Men här har jag hittat en liten differens vad gäller det nominella isot. Canons isovärde är för högt satt i förhållande till Sonyn. Ställd på exv iso 1600 vill Canon exponera 1/60 medan Sonyn pendlar mellan 1/80 och 1/100. Drygt 1/3 EV i skillnad. Ställs kamerorna manuellt efter den kortaste slutartiden syns även detta på resultatet.

OM vi låtsas att Sonyns nominella iso stämmer (vilket det antagligen inte gör), men vi måste ha en indexpunkt att utgå ifrån så bör man jämföra Sonys iso 1600 men 5DMkII:s nominella iso ställt på iso
2000+.

det är i alla fall vad mina kameror säger mig. Andras exemplar kanske varierar.

//Lennart

Senast ändrad:
Hm, så du fick till det på en gång. När du har provat runt så prova även om du kan montera av och på objektivet igen med bibehållen FF. Jag är lite nyfiken...

Nä, inga problem. Det går att ta av och på utan att tejpbiten lossnar.
Tyvärr blev det ju helmanuellt, men med ett sådant extremt vidvinkel är det ju inga problem att sätta skärpan, det är ju typ fixfokus. Blir också största bländare, men på just detta är F/4,5 stösrsta så det är helt ok.

Har tagit bort tejåen nu, vilket var lite pilligt. Jag använde vanlig tunn plasttejp, men den sysns ju inte och jag var lite orolig att det skulle bli kvar klisterrester. Går nog att utveckla konceptet.

Rejäl vidvinkel blir det i alla fall. Här är en bild tagen på 13 mm.
DTt1118-FF_400.jpg

Klicka på bilden för att öppna den i full storlek.

(Ser att bilden blev rätt ful - eller hemsk rent ut sagt. Supersnabbt behandlad, ökade på lite saturation och skärpa i ACR utan att kolla och det blev riktigt fult på himlen och i skuggor ser jag nu när jag tittar på bilden, men strunt samma, det var vidvinkelkonceptet som skulle visas. Förlåt!)

Den är vinjetterad, så den måste beskäras. Kantskärpan är också rätt kass.
Zoomade tills det såg bra ut i sökaren, men den visar ju bara 98% på A850.
Tror dock att en del av vinjetteringen, eller kanske allting, beror på motljusskyddet, speciellt eftersom det finns mörka delar mitt på i över och nederkant. korkade jag tänkte inte på att plocka bort det.

Även om man beskär eller zoomar in lite till så är det riktigt brett omfång som objektivet levererar, typ 15 mm på FF är ju extremt vidvinkligt det med. Skit att det inte går att stänga av den automatiska croppningen och behålla full automatik.

Ett Tamron eller framförallt Sigma skulle nog funka, men troligtvis her dom inte lika stor bildyta. Det verkar som om Sony tagit i rejält på sina DT-objektiv så att det finns överflöd utanför APS-C.

/Mats

Senast ändrad:
Mats!

Laddade hem din bild i fullstorlek och labbade lite med den genom att öppna jpegfilen i ACR och leka lite med vinjetteringsverktygen. De mörka "musöronen" i de 4 hörnen går att få bort utan problem. Däremot lämnas därmed en lodrät kan på resp sida som är ohjälpligt förlorad (hur mycket du än bländar ned.

Men jag fick bilden nästan 23 MP av 24,6 genom operationen. Nedan ett rödmarkerat område av vad som max är användbart. I övrigt var ju bilden riktigt bra, men för att vara riktigt petig skulle jag vilja beskära den lite mer eftersom vinjetteringsverktygen ställer till med en en del valörskiftningar.

Fast kort och gott. Du får en helt okej bild om du "nöjer" dig med att bilden motsvarar en full fil från en 5DMKII FF=21 MP. Inte så illa pinkat av ett DT-objektiv på en FF.

//Lennart

Bilagor

• DT1118-FF2.jpg
    DT1118-FF2.jpg
    60.8 KB · Visningar: 133
Orsaken till "smärtan" är att jag fått mail med klagomål på att jag och Risedal på något underligt sätt håller varandra om ryggen i olika trådar. Vete fan vad det beror på, egentligen. Vi kanske bara råkar ha liknande preferenser.

Trams. Bara att skita i! Både du och Risedal har absolut högsta förtroende när det gäller integritet och riktig kunskap.

Tyvärr finns det en baksida på det här. Nikon har ända sedan D200 och framåt lyckats bättre med att addera bättre hård/mjukvara kring samma sensor än Sony. I fallet D3X och A900/A850 har D3X därför ett försprång vad gäller DR och därmed lågljusegenskaper. A900/A850 är väldigt bra kameror upp till iso 1600 men redan mellan 400-800 tar D3X ut sin rätt.

Nikon D3X släpptes väl nästan ett år efter Sony A900. Baserad på samma sensor, men vidareutvecklad runtomkring för att förbättra de områden där Sonyn inte presterar helt optimalt. Inte så konstigt egentligen. Det konstiga är att Sony inte återanvände den tekniken när de släppte A850.

Faktum är att Nikon D3X kostar över 60 000 kr. Tar man med det i beräkningen står sig Sony rätt så väl. Finns massor av situationer att använda kameran utan att hålla på att pressa ISO till flera tusen. ISO 100-800 är faktiskt alldeles utmärkt område och där presterar Sony-kameran riktigt bra. Vid kontrollerat ljus och i studio så är det absolut inget problem och jämför man med 30 megapixels mellanformatare, typ Hasselblad, mamyia och PhaseOne så har väl de CCD-sensorer som går max upp till ISO 800 eller så.

Ok, Sony A850/A900 är inte perfekt i dåligt ljus på höga ISO-tal, men det finns andra billigare kameror som fixar det bra. I bra ljus på låga ISO däremot så är kameran ju helt fantastisk.

Jämför man en A900/A850 med 5DMKII fixar förvisso den senare bättre detaljerade högisobilder. Men här har jag hittat en liten differens vad gäller det nominella isot. Canons isovärde är för högt satt i förhållande till Sonyn. Ställd på exv iso 1600 vill Canon exponera 1/60 medan Sonyn pendlar mellan 1/80 och 1/100. Drygt 1/3 EV i skillnad. Ställs kamerorna manuellt efter den kortaste slutartiden syns även detta på resultatet.

Det där har jag misstänkt och hade själv tänkt att kolla med Torbjörn Hammar och hans 5Dmk2 när vi ses, men har ännu inte haft tillfälle. (Det som inte är lika lätt att kolla är ifall 1/80 sek är en 1/80 sekund eller nåt annat och att bländare F/4 verkligen är F/4 osv.) fast egentligen skit samma. Båda är bra kameror, inget snack, men det är ju bra om det är lika spelregler. DxO-mark låter sig väl inte luras av sånt antar jag.

/Mats

Det va tyvärr så innan/tidigare ja....men så är inte fallet längre vilket A580 är ett bevis på då det i princip är dött lopp mellan den och D7000 när det gäller bildkvalitén...skulle Sony gjort/tagit fram A850/900an med den kunskapen som dom hunnit skaffat sig fram tills idag så tror jag personligen den hade varit betydligt mer likvärdig D3X när det gäller den totala bildkvalitén och det tror jag kommer visa sig när det är dags för nästa generations FF-kameror...då kommer Sony med all säkerhet vara likvärdig Nikons FF om dom använder sig av samma sensor.

Ska blir riktigt spännande o se hur den kommande "semipro-kameran" kommer att prestera när det gäller bildkvalitén då Sony själva sagt att det är den bästa sensorn dom gjort...om den har nu mer eller betydligt mer pixlar än A580 som ryktet säger och den skulle visar sig vara bättre när det gäller DR och ISO-prestanda än vad A580 är tror jag Canon kan få det lite svettigt framöver om dom inte kommer med en märkbart bättre sensor.

Fast kort och gott. Du får en helt okej bild om du "nöjer" dig med att bilden motsvarar en full fil från en 5DMKII FF=21 MP. Inte så illa pinkat av ett DT-objektiv på en FF.

//Lennart

Nej, verkligen inte.

Gick just ut för att testa utan motljusskydd och det bekräftade mina misstankar. Utan MS får man en komplett bild utan annat än minimal vinjettering på 14 mm. Zoomar man in till 15 mm är det helt borta och på 16 blir även kantskärpan ok. Fantastiskt egentligen, det är ett extremt vidvinkel som funkar på både APS-S och FF. Bara man kunde bli av med den där automatiska croppningen.

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar