Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Tyvärr inte... Jag har själv sökt någon slags "pampflett" med tips om användning av skoblixtar. Det hade säkert varit nyttingt för väldigt många! Jag använder själv Metz-45 i den klassiska hammarkonfigurationen, på monteringsskena. Man är inte direkt "diskret", men bra blir det!

Mats:
Titta på Buff's "Einstein" om du ska upp en bit i prisklass. Samma sak gäller äkta paraboler, men här är det på ANDRA hållet - de är 10-30ggr billigare än ProPhoto's motsvarigheter.
http://paulcbuff.eu.com/cms/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=5&Itemid=1

(jag har ingen koppling till företaget, men jag har använt dem och varit väldigt nöjd)

En variant är att titta på billigare blixtar, men köpa parabolicas från Buff.
 
Är det en reflektion från ett armbandsur i ögat eller vad.

Nä, det är blixtens reflektor-parabol.

När man kör med softboxar som är rektangulära blir det en fyrkantig reflektion istället. på en sådan kan man tejpa ett kors så att det ser ut att vara reflexion från ett fönster. Det är en av anledningarna till att jag vill ha softboxar istället för paraplyer.


/Mats
 
Tyvärr inte... Jag har själv sökt någon slags "pampflett" med tips om användning av skoblixtar. Det hade säkert varit nyttingt för väldigt många! Jag använder själv Metz-45 i den klassiska hammarkonfigurationen, på monteringsskena. Man är inte direkt "diskret", men bra blir det!

Mats:
Titta på Buff's "Einstein" om du ska upp en bit i prisklass. Samma sak gäller äkta paraboler, men här är det på ANDRA hållet - de är 10-30ggr billigare än ProPhoto's motsvarigheter.
http://paulcbuff.eu.com/cms/index.php?option=com_virtuemart&page=shop.browse&category_id=5&Itemid=1

(jag har ingen koppling till företaget, men jag har använt dem och varit väldigt nöjd)

En variant är att titta på billigare blixtar, men köpa parabolicas från Buff.

Tack för tipset!

Jag hade inte tänkt hanlda ProPhoto ändå. Tänkte börja med billigare grejer, typ Blazzeo från LinkDelight. Har en sån reflektorskärm som bara kostar bråkdelen av de hutlösa priser svenska fotobutiker tar och gör jobbet exakt lika bra och har riktigt bra kvalitet.

Tänkte köpa ett kit med två blixtar, fastljus med paraplyer, stativ och två 60x60-boxar.
http://www.linkdelight.com/D2Q-750W-Studio-Flash-Light-Kit-220V-w/Softbox-w/Trigger-etc.html
och komplettera med en större softbox
http://www.linkdelight.com/D9G-Blazzeo-80-x-120cm-Studio-Flash-Strobe-Light-Photo-Softbox.html

(Blir lite tveksam när man läser recensionen, men jag har handlat ett flertal gånger från linkDelight och det har varit perfekt alltid).

I allafall inga pengar i sammanhanget. Priserna i svenska fotobutiker är hutlösa för vissa prylar faktiskt. Inte riktigt samma, men det få duga som start. En tredjedel av priset för samma saker hos kaffebrus.

Men jag ska kolla Buff. Tack för tipset!


/Mats
 
Så det finns en typ av bildförstörande omvänd snobbism i "jag plåtar aaaaldrig med blixt" utan kör med befintligt ljus". Många gånger är det en liiiten omskrivning för "jag kan inte hantera blixtljus och det är för krångligt att lära sig".

Men att modellera fram strukturer och detaljer med en enkel kamerablixt och lite enkla tillbehör är också väldigt effektivt.

Så kul, Mats att du skådat ljuset. har dock en liten invändning. APS-C bör inte slängas i väggen. Har sett fantastiska studiobilder tagna med en Nikon D200.

Det där med "jpeg direkt ur kameran handhållet utan blixt" för bilder som är "sådär"-bra har jag hört massor av gånger, som om det på något vis skulle göra bilden bättre. Betraktaren är nog väldigt lite intresserad av fotograferingstekniken, utan upplever bilden på ett sätt och kunde den ha gjorts bättre så har inte fotografen lyckats.

Jag fick på skallen för en kommentar jag gjorde (jag får ofta det ;-) ) till ett blogginlägg av någon som hade fotograferat med en NEX i svagt ljus på stillastående motiv. Jag anmärkte att bilderna bar brusiga och fick massa respons att "nä, dom är ju jättefina! Klart det blir brus på ISO 6400-vad hade du vätat dig" varvid jag tänkte (men skrev aldrig) "jo, men det är betydelselöst i sammanhanget, det hade varit bättre att använda stativ med längre slutartid på ISO 400."

En bild blir ju inte bra för att den är tagen med otillräckliga förutsättningar. Alltså det är ju bilden som är resultatet, då tycker jag man ska ta till alla medel, bra kamera, bra objektiv, noga inställnigar, blixt, stativ och bra bildbehandling. Vaddå "jpeg direkt ur kameran", det är väl inget att skryta med, bara en ursäkt för att man inte lärt sig lite bildbehandling. Samma sak som med blixt.

Jag ska inte alls slänga bort APS-C. Jag hade min A580 med mig, men kunde tyvärr inte prova den för den har inget synkuttag och deras trådlösa triggers var bara för hot-shoe. Jag hade beställt ett par "sockerbitar", men pga. postens seghet med tulldeklaration så hann de inte fram förrän dagen efter. Tror visst att det också hade blivit kalasbra. Min poäng är dock att A850 som inte riktigt hänger med i brus-ligan vid über-ISO inte är kass för det. Med riktigt ljus då man använder ISO i intervallet 50-200 så spelar det ju liksom ingen roll.

Jag har en Sony HVL-F58AM och tre Minolta 3600HS(D) och har kört en del hemmastudio med dem, men det man saknar är ju modellljuset så att man kan flytta runt och arbeta fram skuggorna för att hitta "Rembrandts triangel" osv. Finns ju stativ och paraplyer, boxar mm. för vanliga blixtar med, men det blir inte riktigt samma som med "riktiga" studioblixtar. Kul nytt område att utforska i alla fall.

Handlade förresten en timer-release vid senaste beställningen. Alltså en sån där manick man kopplar till remote på kameran för att automatiskt ta bilder med mellanrum för att göra stop-motion film. Ska bli kul att prova den med, men den verkar förbaskat komplicerad.


/Mats
 
En bild blir ju inte bra för att den är tagen med otillräckliga förutsättningar. Alltså det är ju bilden som är resultatet, då tycker jag man ska ta till alla medel, bra kamera, bra objektiv, noga inställnigar, blixt, stativ och bra bildbehandling. Vaddå "jpeg direkt ur kameran", det är väl inget att skryta med, bara en ursäkt för att man inte lärt sig lite bildbehandling. Samma sak som med blixt.

För en del (kanske många?) är fotografi en strapatssport. Dvs hur bilden är tagen är minst lika viktigt som hur bildresultatet blev. Inom naturfotografi är det ganska vanligt. Om man har flugit helikopter till ett färdigbyggt gömsle för att ta sina björnbilder så är det mycket sämre än att ha fotvandrat till platsen och själv byggt ett gömsle av gransris.

Lite av samma sak kan man nog märka när det gäller blixtljus. För en del är det "fusk" att använda blixt oavsett hur bildresultatet blir.

Jag gillar bra bilder. En bra björnbild kan lika gärna vara tagen på ett zoo som i Sibirien. Det är bildinnehållet som är det viktiga för hur bra en bild är, och inte hur bilden är framställd.
 
"Du ska äte ditt bröd i ditt anletes svett."

/ Martin Luther

Måste man dra brödskivan över fejset efter ett påtvingat motionspass innan man applicerar smör/margarin som halkar av p g a salthaltig transpirationen? Allt för att få en enkel kvällsmacka???

Nåja, jag vet inte om reformatorn följde sina egna råd. Enl mer djupgående antologier som skildrar herr Luther har förfarandet påverkat diverse tarmfunktioner enär han led av kraftiga hemmorojder.
 
---
Någon som känner till någon bra bok/handledning vad gäller ljussättning med "vanlig" blixt? jag menar inte elementära råd utan någon nivå ovanför indirekt blixt, synk på 2:a ridån, diffusor etc?
Menar du att du inte känner till sajten "Strobist"?

Där finns tillräckligt med material om ljussättning med externa kamerablixtar för att du ska kunna komma igång.

Eller rättare sagt - för att du ska kunna bli fullt upptagen under de närmaste åren framöver, ifall du gör misstaget att försöka läsa igenom allt... :)
.
 
Senast ändrad:
För en del (kanske många?) är fotografi en strapatssport. Dvs hur bilden är tagen är minst lika viktigt som hur bildresultatet blev. Inom naturfotografi är det ganska vanligt. Om man har flugit helikopter till ett färdigbyggt gömsle för att ta sina björnbilder så är det mycket sämre än att ha fotvandrat till platsen och själv byggt ett gömsle av gransris.

Lite av samma sak kan man nog märka när det gäller blixtljus. För en del är det "fusk" att använda blixt oavsett hur bildresultatet blir.

Jag gillar bra bilder. En bra björnbild kan lika gärna vara tagen på ett zoo som i Sibirien. Det är bildinnehållet som är det viktiga för hur bra en bild är, och inte hur bilden är framställd.

Håller med dig helt. Har själv varit där.

Men ta din björnbild t.ex. Om du sitter i gömslet och tar "Bilden" så ligger såklart det största värdet i att ha fångat ögonblicket, hittat ljuset och kompositionen och varit där. Skulle det inte kännas lite trist efter allt det besväret om bilden inte håller tillräckligt hög tenisk kvalitet för att fotografen tycker det är "fusk" med stativ? Eller att skärpan inte inte är 100% för att man inte brytt sig om att verifiera och kalibrera kamera och objektiv, eller inte spenderat lite extra på ett lite dyrare kvalitetsobjektiv. Eller att man fotar i jpeg och publicerar bilden direkt ur kameran utan bildbehandling?

Man kan tycka olika och det är helt rätt. Alla har sina mål med foto och det viktigaste är att det är roligt om man har det som hobby. Om man har det som yrke är det viktigaste att man tjänar mycket pengar (eller har kul på jobbet). Sen kan man ändra sig om man förhoppningsvis utvecklas och därmed få helt andra mål.

Det senaste jag gjort t.ex. är att lära mig lite mer om ljussättning av porträtt i studio.
Trots att jag är helt rudis inom detta än så länge och bara nosat på grunderna så går det alldeles utmärkt att applicera de teknikerna på andra sätt.

Jag har idag byggt mig en liten miniporträtt-studio i köket med en pappkartong och en trådlös blixt med uppblåsbar mini-softbox. I övrigt precis samma ljussättningsteknik som en porträttstudio, bara i mindre format med väldigt simpla medel som tog bara några minuter och ganska kul.

minisoftbox.jpg

ministudio.jpg

(Ursäkta att jag använde A580 i 850-tråden. Lyckades inte få till inställningarna att använda F58-an som triggerblixt. Höll på att bli tokig, men nu efter en del manualtuggande har jag fått det att funka.)


Resultatet blev hyggligt tycker jag, bara med invändningen från min fru som tyckte bilderna var _för_ fina, "det här är Tradera, inte Bukowskis...".

http://www.tradera.com/2-st-Schauba...d-gulddetaljer-IA-60-auktion_201208_126332589


/Mats
 
Senast ändrad:
Men ta din björnbild t.ex. Om du sitter i gömslet och tar "Bilden" så ligger såklart det största värdet i att ha fångat ögonblicket, hittat ljuset och kompositionen och varit där. Skulle det inte kännas lite trist efter allt det besväret om bilden inte håller tillräckligt hög tenisk kvalitet för att fotografen tycker det är "fusk" med stativ? Eller att skärpan inte inte är 100% för att man inte brytt sig om att verifiera och kalibrera kamera och objektiv, eller inte spenderat lite extra på ett lite dyrare kvalitetsobjektiv. Eller att man fotar i jpeg och publicerar bilden direkt ur kameran utan bildbehandling?

Av inledningsformulering tycks det som att du invänder mot vad jag skrev, men invändningen ser ut att hålla med mig.

För att förtydliga så tycker jag alltså att vilken teknik man använde när man skapade bilden är helt ointressant när man väl har den färdiga bilden[1]. Man bör använda alla medel som står till buds för att få till en så bra bild som möjligt.

[1] Utom kanske för den som vill lära sig att göra liknande bilder. Då kan det vara kul att veta hur bilden togs.
 
Hej Alla!

Jag ser över min utrustning lite och har en del saker till salu som passar utmärkt till A850/A900.

http://www.fotosidan.se/classifieds/list.htm?member=156898

Vertikalgrepp splitter nytt
Sony 70-300 G SSM
Tamron 29-75/2,8
Minolta 28-105/3,5-4,5 RS

(Troligen måste jag nog av ekonomiska skäl också lägga ut mitt Zeiss 85/1,4, men vill inte riktigt det, så jag avvaktar tills vidare).


/Mats

Har du lagt ner projektet Vario-Sonnar16-35/2.8 SSM? Sälj inte 85/1.4 såvida fogden inte är dig i hälarna!
Maila mig i så fall, eller gärna i vilket fall som.

Till övriga: Även jag har några prylar jag vill göra mig av med p g a omdisponering av min privata utrustning. Skicket är nyskick exteriört och väldigt sparsamt använt. Gäller ett Sony 28-75/2.8 SAM, kamera A550+kitobjektiv. Garanti finns kvar på allt c:a ½ år.

//Lennart
 
Har du lagt ner projektet Vario-Sonnar16-35/2.8 SSM? Sälj inte 85/1.4 såvida fogden inte är dig i hälarna!
Maila mig i så fall, eller gärna i vilket fall som.

Till övriga: Även jag har några prylar jag vill göra mig av med p g a omdisponering av min privata utrustning. Skicket är nyskick exteriört och väldigt sparsamt använt. Gäller ett Sony 28-75/2.8 SAM, kamera A550+kitobjektiv. Garanti finns kvar på allt c:a ½ år.

//Lennart

Jag mailar dig sen!


/Mats
 
Fullformat eller inte

Sensorn i A850 och A900, liksom i Nikons FF är väl 24x36 mm stor rent fysiskt, precis som vanlig film.

Råkade på lite uppgifter om att Canon i EOS 1D Mk4 visst har cropfactor 1,3 och något "APS-H"-format som ligger nånstans mittemellan APS-C och fullformat. Är det samma sak med 5D mk2?
Att Canons crop-sensor är mindre med faktor 1,6 är ju känt, men visste inte att deras "FF" också var mindre, för visst brukar väl 1D kallas fullformat?

sensorstorlekar.jpg


Här är förresten en artikel skriven av Bob Atkins 2004 som är rätt kul att läsa i dagens ljus. Han gör förespåelser fem år framåt i tiden, alltså 2009.

http://photo.net/columns/bobatkins/full_frame


/Mats
 
APS-H är ett eget format för 1D-serien. 1Ds-serien och 5D-serien har 24x36, dvs äkta fullformat.
APS-H uppskattas av många som en bra kompromiss mellan FF och APS-C. Formatet tillåter ursnabba kameror med rejäl upplösning, man slipper eventuell kantoskärpa och kan dra mer nytta av telen jämfört med en FF. Det finns många som anser att detta format är det bästa för att plåta högupplöst action mm. Egentligen som en perfekt allroundkamera.

Jag har haft 2 sådana och jag håller varekn med eller säger emot. De fungerade bra, men jag föredrar FF som 5DMkII och Sony A900/A850.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar