Så det finns en typ av bildförstörande omvänd snobbism i "jag plåtar aaaaldrig med blixt" utan kör med befintligt ljus". Många gånger är det en liiiten omskrivning för "jag kan inte hantera blixtljus och det är för krångligt att lära sig".
Men att modellera fram strukturer och detaljer med en enkel kamerablixt och lite enkla tillbehör är också väldigt effektivt.
Så kul, Mats att du skådat ljuset. har dock en liten invändning. APS-C bör inte slängas i väggen. Har sett fantastiska studiobilder tagna med en Nikon D200.
Det där med "jpeg direkt ur kameran handhållet utan blixt" för bilder som är "sådär"-bra har jag hört massor av gånger, som om det på något vis skulle göra bilden bättre. Betraktaren är nog väldigt lite intresserad av fotograferingstekniken, utan upplever bilden på ett sätt och kunde den ha gjorts bättre så har inte fotografen lyckats.
Jag fick på skallen för en kommentar jag gjorde (jag får ofta det ;-) ) till ett blogginlägg av någon som hade fotograferat med en NEX i svagt ljus på stillastående motiv. Jag anmärkte att bilderna bar brusiga och fick massa respons att
"nä, dom är ju jättefina! Klart det blir brus på ISO 6400-vad hade du vätat dig" varvid jag tänkte (men skrev aldrig)
"jo, men det är betydelselöst i sammanhanget, det hade varit bättre att använda stativ med längre slutartid på ISO 400."
En bild blir ju inte bra för att den är tagen med otillräckliga förutsättningar. Alltså det är ju bilden som är resultatet, då tycker jag man ska ta till alla medel, bra kamera, bra objektiv, noga inställnigar, blixt, stativ och bra bildbehandling. Vaddå "jpeg direkt ur kameran", det är väl inget att skryta med, bara en ursäkt för att man inte lärt sig lite bildbehandling. Samma sak som med blixt.
Jag ska inte alls slänga bort APS-C. Jag hade min A580 med mig, men kunde tyvärr inte prova den för den har inget synkuttag och deras trådlösa triggers var bara för hot-shoe. Jag hade beställt ett par "sockerbitar", men pga. postens seghet med tulldeklaration så hann de inte fram förrän dagen efter. Tror visst att det också hade blivit kalasbra. Min poäng är dock att A850 som inte riktigt hänger med i brus-ligan vid über-ISO inte är kass för det. Med riktigt ljus då man använder ISO i intervallet 50-200 så spelar det ju liksom ingen roll.
Jag har en Sony HVL-F58AM och tre Minolta 3600HS(D) och har kört en del hemmastudio med dem, men det man saknar är ju modellljuset så att man kan flytta runt och arbeta fram skuggorna för att hitta "Rembrandts triangel" osv. Finns ju stativ och paraplyer, boxar mm. för vanliga blixtar med, men det blir inte riktigt samma som med "riktiga" studioblixtar. Kul nytt område att utforska i alla fall.
Handlade förresten en timer-release vid senaste beställningen. Alltså en sån där manick man kopplar till remote på kameran för att automatiskt ta bilder med mellanrum för att göra stop-motion film. Ska bli kul att prova den med, men den verkar förbaskat komplicerad.
/Mats