Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Lars.....det är precis så det fungerar i stora och väldigt seriösa företag/koncerner.
Chash is king...thats it.

Inget unikt för just Sony.

Jobbar personligen för ett stort företag som igår i en stor koncern...dessutom en väldigt seriös o rik sådan utan ett ända lån på banken...tex dom köpte det företag(ett av nordens största) som jag jobbar på cash.
Och jag ser detta fenomen väldigt ofta...om inte en av produkterna som ingår i deras sortiment/produktflora säljer speciellt mycket/knappt nått alls under ett till två år så skrotas/tas produkten bort från systemet ovs hur ny gammal den är...varför...jo en produkt som inte säljer ger inga pengar...det kostar mer än vad det smakar att hålla den vid liv .


Jo, jag hajjar förstås att det måste vara lönsamhet i sakerna och att Sony inte är här för att idka välgörenhet. Men grejen är att de nu med det beteende de har kanske stänger dörren för den ev. come-back på semi-proffs och ny-inträde på proffsmarknaden som du själv förespår (om 4 poster räknat från citatet...) på grund av att de gör sig opålitliga som leverantör!

Jag har tagit för givet att Sony köpte Minolta för att vinna "legitimitet" och aktning som systemkameratillverkare. Vad var de annars ute efter, kompakter, mobilkameror och prosumers/långzoomare var de ju redan duktiga på! Nä, det som Sony saknade var att kunna få bli tagna på allvar om de skulle ge sig på systemkameror. Så därför tänkte de att "om vi köper Minolta, och åtminstone låter folk tro att de gamla hyggliga mäniskorna bakom det omtyckta Minolta finns kvar inom organisationen så får vi både respekt och good-will från det".

Kanske såg de någon eller några tekniska lösningar som Minolta tagit fram som särskilt attraktiva också, men att köpa sig till en respektmässig position i systemkamerabranschen måste ha varit det huvudsakliga. Småkameror kan man sälja som man vill, men systemet i en systemkamera är i grunden ett långsiktigt förtroende mellan leverantör och kund, som leverantören varsamt måste bygga upp under lång tid och sedan vårda mycket försiktigt. Jag trodde att Sony förstått detta och ville ha Minolta som genväg in i detta förtroende. Åtminstone i så mån att deras användare kände sig trygga med Sony som leverantör, och att användare av andra märken respekterade Sony för att de faktiskt kunde göra skapliga kameror.

Nu har det ju inte riktigt gått på det viset, och alldeles häromdagen såg åtminstone jag, Mayro och Mats tråden där något stolpskott pratade om leksaker och kallade Sony för Toys"R"Us och så vidare. För oss som uppskattar kamerorna känns det förstås lite kymigt (men hade det varit någon annans kameramärke så är det ju faktiskt rätt kul sagt...), men det är ungefär det renommé de lyckats bygga hos användare av andra märken.

Nog för att Canoner och Nikoner inte alltid är så sams och överens, men bägge lägren erkänner i alla fall att den andre faktiskt gör dugliga produkter. Inte så dugliga som det märke man valt själv, och allt är feltänkt och av sämre kvalitet, men dugliga för barn och svagsinta eller så. Men inte ens den respekten har Sony lyckats nå upp till, trots att de köpte Minolta. Så här långt har de mina sympatier, de har startat i underläge, det har varit en hård och bitvis ganska oschysst match (linjemännnen och måldomarna verkar ju faktiskt vara direkt mutade!), och inte heller har de publiken på läktarna med sig...

Vi är ett par stycken som sett något slags storhet i de mer professionella systemkameror som kommit från Sony sedan dess, men jag förstår att vi är för få och för ekonomiskt obetydliga. Att man då i stället vill försöka bygga en större bas av entusiastiska nybörjare-till-medelgoda A-mount-användare och annat folk som kan tänkas börja gilla blixtar med konstiga fästen mm, i hopp om att kanske få lönsamhet på en omlansering av proffsgrejorna om ett par år är inte ett dugg konstigt, tvärt om riktigt sunt - så långt.

Men om de nu först droppar ett helt segment (semi-pro med crop-sensor) och sedan likt ett bortskämt barn går och sätter sig i hörnet och surar tills de uppfunnit det åttonde underverket, så finns definitivt risken att mer avancerade användare bara kommer att minnas en sak: Att leverantören gav upp. Att leverantören lämnade de entusiastiska kunderna åt sitt öde och bad dem köpa andra kameramärken. Och att de minns just det mycket, mycket länge...

Det tar en stund att bygga upp en hygglig utrustning om man har fotografering bara som hobby, så med undantag för Mats och kanske några till kan de nog inte räkna med att folk plötsligt släpper vad de nu har för märke och kommer tillbaka om ett par år, oavsett vad Sony då lyckas prestera. Blir man övergiven, sviken, lurad eller vad nu grinigt folk som t.ex. jag kan tänkas sätta för epitet på ett sådant beteende så sitter det i. Och vare sig man nu tycker att jag är direkt fånig eller ej så tar det faktiskt mycket längre tid för ett företag att återuppbygga ett förtroende som man raserat, än vad det tog att göra det från scratch...

Kort sagt: Jag tror att Sony har gjort ett rätt stort misstag om de verkligen tror att det går att ta en paus med semi-pro-segmentet, och att de nu faktiskt kastar bort det sista av det som jag tror var tanken med deras köp av Minolta. Och att de kan få det riktigt svårt med att laga det.

Själv skall jag försöka sluta tänka så jävla mycket och se om det inte möjligtvis skulle kunna gå att kliva ut i världen utanför och ta lite kort i stället, jag har nämligen hört att man skulle kunna ha sin kamera till sånt. Så, så, ni också, ut och slit på era kameror så syns vi på tråden när jobbet börjat igen i nästa vecka... Ha en trevlig helg!
 
Har din andra högtalare hittat hem nu :) ???

Hehe, ja den kom efter nåra dar. Postkillen hade väl ont i ryggen efter första högtalaren så den andra fick väl stå nåra dar :)

Nåja, diskanten lämnar mer att önska men annars är det ok ljudbild. Det känns som det är en väldigt tysk/exakt diskant som ibland låter skräp och ibland jättebra, helt beroende på källformatet.
 
J
Kort sagt: Jag tror att Sony har gjort ett rätt stort misstag om de verkligen tror att det går att ta en paus med semi-pro-segmentet, och att de nu faktiskt kastar bort det sista av det som jag tror var tanken med deras köp av Minolta. Och att de kan få det riktigt svårt med att laga det.

Själv skall jag försöka sluta tänka så jävla mycket och se om det inte möjligtvis skulle kunna gå att kliva ut i världen utanför och ta lite kort i stället, jag har nämligen hört att man skulle kunna ha sin kamera till sånt. Så, så, ni också, ut och slit på era kameror så syns vi på tråden när jobbet börjat igen i nästa vecka... Ha en trevlig helg!

Jag personligen tror tvärt om....hade dom bara kört på så tror jag dom hade fortsatt i samma spår som övriga tillverkare...nu har dom haft god tid på sig att hitta sin egna nisch och väg för skapa nått nytt,spännande och vilket kommer göra att dom sticker ut mer från övriga tillverkare vars DSLR i princip innehåller samma saker när det gäller funktioner mm ovs märke...det är i stort sätt bara "förpackningen" som skiljer dagens DSLR åt.

Men men nog tjötat om detta nu......hur väl/dåligt det slår sig få vi veta/se när Sony väl kommer med sin semiprokamera.

Det gör du helt rätt i Lars...är ju en underbar vinter i år så man få passa på att fota när det väl är snö ute.
Du få också ha en trevlig helg Lars.
 

Bilagor

  • cold.jpg
    cold.jpg
    67 KB · Visningar: 90
Själv skall jag försöka sluta tänka så jävla mycket och se om det inte möjligtvis skulle kunna gå att kliva ut i världen utanför och ta lite kort i stället, jag har nämligen hört att man skulle kunna ha sin kamera till sånt. Så, så, ni också, ut och slit på era kameror så syns vi på tråden när jobbet börjat igen i nästa vecka... Ha en trevlig helg!

Kollat väderprognosen? I södra Sverige blir det i alla fall korsvindar, snö OCH regn ända tills nästa vecka. Och givetvis gråväder.

Kan förvisso ge intressanta bilder, men känns inte lockande ändå. Fast man kanske kan hitta några stilleben att plåta hemma. Eller det mest perverterade av allt: Fotografera sina kameror. Eller kanske sitta o skriva inlägg som provocerar.

Funderar skarpt på att skicka denna bild till någon fanatisk Canontråd, men de blir säkert lika förbaskade som hängivna Sonyfans. I den här tråden har vi ju lyckats hålla märkestänkandet ganska långt borta, tack och lov. Den här bilden tog jag av min gamla tegelsten som det gick att ta utmärkta bilder med. Fungerar även som bokstöd eller att ankra båten med.

Tyvärr har min A900 stått för nära denna tingest och jag kan börja skönja en viss korsbefruktning. Plötsligt passar en A-mountglugg på den också. Visste inte att kamreor hade ett sexliv. Vågar inte titta på min A900 för att se om den har muterat på något sätt.
 

Bilagor

  • sonikon.jpg
    sonikon.jpg
    38.1 KB · Visningar: 92
Rikard; ang. Sigma 100-300
Jag har kört 100-300 på både Nikon och Canon nu, och har i båda fallen varit mycket nöjd.

Lät bättre tolkade först som om du hade gjort dig av med den pga ej nöjd :)


Beställde för ett tag sen en 2X telekonverter till det, men det blev nåt knas, har fått tillbaka pengarna på mitt PayPal-konto, så jag får göra om det. Funderar på att ändra mig till ett 1,4X istället. Synpunkter?

/Mats
Provade et par olika telekonvertar. På mitt Tokina 80-200 2.8. Den som var bäst var sigmas EX. Och som väntat 2x förstör mer än 1.4. Men behöver man bränvidden så. Gällde både skärpa och CA.



Tycker dom är snygga!

/Mats

Dom. menar du remmen eller dom ;-)
 
Provade et par olika telekonvertar. På mitt Tokina 80-200 2.8. Den som var bäst var sigmas EX. Och som väntat 2x förstör mer än 1.4. Men behöver man bränvidden så. Gällde både skärpa och CA.

Tack för tipset. Står lite rådvill nu, men det kanske blir en 1,4 istället och att jag säljer av mitt 70-300G och kompletterar med ett längre tele, typ 150-500 iställlet. Fast ska fundera ett tag till, 70-300 är så smidigt. Kanske ett 70-200G SSM istället för mitt Tamron... Fasiken, nu snurrar karusellen igen.


Dom. menar du remmen eller dom ;-)

Hur många remmar ser du?


/Mats
 
Rikard!

Jag har provat Sigma 100-300/4 också och tycker det är bland det bästa jag provat. Noggran provning med ett låneexemplar på Canon och sedan helt kort i och utanför affär i Stockholm på deras A850. Använde eget minneskort så jag kunde kolla resultaten i lugn och ro.

Histogrammen visade att färgerna sammanföll mycket tätare än exempelvis Sonys 70-300SSM som jag var mycket nöjd med på lite kortare och medellånga avstånd. Det sålde jag p g a att det inte var så välkorrigerat på längre avstånd. Sammanfattningsvis var mitt personliga intryck av Sigmagluggen så positivt att jag fortfarande funderar på att skaffa ett.

Nackdelen är vikten.
 
Bengt det är många fler faktorer än x-antal enheter som spelar en betydande/avgörande roll för att en produkt skall blir verklighet och en lönsam affär.

Saxat från intervjun med Mark Weir....

"Enthusiasts are stepping forward and buying digital SLRs at a very high rate -- very strong growth versus our prior year. The other thing we're seeing is the emergence of the second-time digital SLR purchaser. Up until very recently, it's just been their first-time purchase who's dominated, but now we see the emergence of second- and third-time purchases."

Det är alltså först under det gångna året(2010) som Sony ser kraftig ökning av försäljning av kamerorna i prisklassen som A580 och A55 ligger i....dessutom har det fram till alldeles nyligen varit första gången köpare som dominerat, men nu ser dom en ökning av användare som köper en andra och en tredje gång.

Om det först är nu dom se detta så inser man ganska snabbt att en ny semiprokamera inte hade blivit nån kioskvältare och lönsam affär om man hade släppt den för 1-2 år sedan....om intresset har varit så svalt för Sonys-entusiastsegmentet tidigare så kan man ju bara föreställa sig hur kallt intresset har varit för deras semipro/prosegment.

Nån D400 från Nikon tror jag inte vi få se förrens Sony är redo med sin semiprokamera då Nikon med all säkerhet kommer att använda sig av samma sensor.

Jo jag har läst dom senaste interjuverna, vad som mera framgick i dessa senaste uttalande, om jag nu översatte rätt, var att A33/55 togs fram för att se om marknaden var mogen för en ny typ av kamera, helt klart verkar det som att Asien har lättare att ta till sig ny teknik, en märklig parantes med sverige är att man inom andra områden som tvättmaskiner, mikrovågsugnar gärna vill köpa det senaste, en interljuv med en Simensgubbe för några år sedan så framgick det att Sverige var mycket tacksamma att presentera nyheter för, ökade man centrifugeringen till kanske 1600 r/pm så köpte svensken direkt.

Men inom kameravärlden är vi mera konservativa, kameran får bara inte ändras för mycke, en kamera där inte spegeln kan låsas förlorar raskt 10 poäng i svenska tester, jag trodde inte att så många använder stativ av den fotande befolkningen, det pratas mest om många bilder per sekund tycker jag.

Imponeras också av att så många tack vare sökaren kan följa rörliga motiv, medans det smattrar 8-10 bilder per/sek, hur i himmelsen namn kan man hinna med det, på endast en halv sekund, som en ögonblinkning har 5 bilder tagits, hur hinner man med genom sökaren då även om den visar 100% och är ljus och fin ( kontrar bara för att A55:n släpande EVF skulle göra det omöjligt med många b/s)

Hur tusan hinner dom med en svalas pilsnabba vändningar genom sökaren, medans 10 b/s bara razzlar till. en gråtruts långsamma vingslag klarar jag med min gamla konika. ja imponerad blir man av dessa fågelfotografer.
 
Hehe, ja den kom efter nåra dar. Postkillen hade väl ont i ryggen efter första högtalaren så den andra fick väl stå nåra dar :)

Nåja, diskanten lämnar mer att önska men annars är det ok ljudbild. Det känns som det är en väldigt tysk/exakt diskant som ibland låter skräp och ibland jättebra, helt beroende på källformatet.

Hahaha men det va i alla fall tur att han kom ihåg att han hade en till o bära upp så att den hittade hem :)
 
........................Kanske såg de någon eller några tekniska lösningar som Minolta tagit fram som särskilt attraktiva också, men att köpa sig till en respektmässig position i systemkamerabranschen måste ha varit det huvudsakliga. Småkameror kan man sälja som man vill, men systemet i en systemkamera är i grunden ett långsiktigt förtroende mellan leverantör och kund, som leverantören varsamt måste bygga upp under lång tid och sedan vårda mycket försiktigt. Jag trodde att Sony förstått detta och ville ha Minolta som genväg in i detta förtroende. Åtminstone i så mån att deras användare kände sig trygga med Sony som leverantör, och att användare av andra märken respekterade Sony för att de faktiskt kunde göra skapliga kameror.

Nu har det ju inte riktigt gått på det viset, och alldeles häromdagen såg åtminstone jag, Mayro och Mats tråden där något stolpskott pratade om leksaker och kallade Sony för Toys"R"Us och så vidare. För oss som uppskattar kamerorna känns det förstås lite kymigt (men hade det varit någon annans kameramärke så är det ju faktiskt rätt kul sagt...), men det är ungefär det renommé de lyckats bygga hos användare av andra märken.

Nog för att Canoner och Nikoner inte alltid är så sams och överens, men bägge lägren erkänner i alla fall att den andre faktiskt gör dugliga produkter...................

Tänker på en gammal skämtteckning där de gamla industrinationerna sitter runt ett bord representerade runt ett bord och röker cigarr och dricker konjak och det sitter en liten snedögd unge på golvet och leker i blöjorna och PANG så har ungen knåpat ihop en raket som flyger iväg och smäller uppe mot taket. Alla vänder sig i stor förvåning, tappar cigarrerna, välter glasen och ser samtidigt på ungen helt chockade över vad han åstadkommit medan de suttit och snackat skit.

Underskattning av ett företag som Sony måste väl ändå vara ett stort misstag. Om Canon och Nikon-användarna underskattar Sony så spelar väl det inte så stor roll på kort sikt men om tillverkarna med samma namn gör det kan de finna sig utskåpade på ganska kort tid. Elektroniska räknare sänkte FACIT som gjorde mekaniska på nolltid. Monark/Crescent missade hela maintainbike grejer och föll som en sten när de tappade nästan alla sina gamla marknadsandelar. De gamla klocktillverkarna i Schweiz hamnade helt offside när japanerna började tillverkar digitala klockor och det har tagit många år för dem att komma tillbaka.

Även en så "alltid svarta kamerahus"-stockkonservativ bransch som systemkamerabranscen ändrar sig och jag är helt övertygad om att det kommer att gå fort även här ibland. Se bara hur en del av dessa stockkonservativa DSLR-kramare (i meningen att en kamera ska vara stor och tung, se proffsig ut och ha alla funktioner på knappar på utsidan för att falla på läppen) helt plötsligt pratar om att göra rosa små penisfodral eller nattsärkar till sin gulliga små NEX:ar så att de kan vila mjukt om man har dem med sig i sängen och gosar med. NEX verkar ta fram helt dolda sidor hos folk och helt plötsligt är man beredd att kompromissa med det mesta man inte kunnat kompromissa med tidigare. Det är i sanning en stor preferenssändring vi bevittnar just nu. Även Sonys lite udda AXX-serie har ju fått en del testare att bli som barn på nytt trots tidigare deklarerade aversioner mot EVF och andra konstigheter såsom tilltag att inte förse en systemkamera med rörlig spegel.
 
Jag måste ha konstiga händer, inte så breda men långa fingrar, och en jäkla lång tumme. besökte MM i örebro nyligen och fick första gången känna på en radda av kameror.

A900-D300-K7-7D-A550.1dsMK4-K5-60D+ några till. tyvärr fanns inte A580 eller A55.
På samliga kameror slog mina fingrar i kamerakroppen, så skulle någon framtida modell placera en rad med knappar vid sidan av greppet på framsidan så blevo det nog flipperspel och Error. När kommer det ställbara greppet så att man kunde skruva fram dom ofta grunna greppen, för att anpassa olika fingerlängd. vart förvånad när jag på den omtalade D300 känd för sin ergonomi, det fanns inget utrymme för tummen, här måste man ha kordination mellan fingrarna för att inte ovasiktligt aktivera knappar. Förvånad över vad liten A900 var, förvånad över materiavalet som Pentax hade, gummit känndes som plast av något slag, lite märklig kännsla faktiskt.

Upplevde 60D:s kombination av lättare kamera än 7D och dess grepp som bland det bättre av dom provade, upplevde A900 bättre än 1ds:n vad gäller utstick av grepp, 1ds:en var förvånansvärt grunn i greppet, den klarade sig tack vara det extra stora vertikalgreppet.
som sakt min långa jäkla tumme ställde till en del bland alla dessa dyra välkända märken.

MEN mycket viktigt och stor reseveration för att tiden var för kort för att få en ordentlig koll på ergonomi och hantering. Utan detta skall ses som en mycket spontan och snabb reflektion, medans jag plockade mellan kamerorna. men jag väntar på när det första ställbara greppet gör entre, varför har ingen tänkt på det förut. tänk om man inte kunde ställa in bilstolen, försa om man kan maila till Sony så A77 blir första kameran med ställbart grepp, man släpper på en liten låsning på undersidan kanske, och skjuter ut greppet till önsvärd längd. Många hade nog önskat det till Nya D7000.

//Bengt.
 
Jag har skådat (blixt)ljuset!

Ville väcka liv i den här tråden och bara tala om hur otroligt bra A850 är om det är nån som tvekat om det när snacket helatiden går om brusmängd i 12800 ISO!

Jag har velat lite fram och tillbaka och varit lite impad av A580 för dess lågljus-egenskaper, men har nu fått kraftigt förnyad kärlek till min A850! Den kameran äger verkligen och håller lääänge till!

Har just gått en kurs i studioblixt-foto. Tog en del bilder med A850 och olika uppsätningar med Profoto blixtar med stora softboxar och 2m-paraplyer osv. A850 med Zeiss 85 på ISO 100 F/5,6 med bra ljussättning, jädrar vilka bilder!!! Alltså, det är ju helt otroligt sjukt bra.

Provade också med en Phase One mellanformat, vet inte exakt vilken modell det var och vi körde med Capture-One direkt till dator, så jag har ingen möjlighet att jämföra bilder, men av det jag såg kan jag inte se någon fördel på mellanformatsbilderna (dom var grymma också, helt klart), men när jag plockar upp bilderna från A850 i ACR så är det nästan en chockartad upplevelse hur fantastiska dom är.

Har inte riktigt koll på mellanformatare och vilka varianter det finns på kamerahus och bakstycken - tycker Phase One och Mamiya verkar identiska - och sen beror det ju på med vilket bakstycke de är bestyckade osv. kan inte riktigt förstå att kamera, bakstycke + objektiv kostar mer än 200 000 kr. och vad extra man får för 10-dubblingen av slantar, eller en Rolleiflex eller Hasselblad så blir det ännu dyrare. Visserligen större sensor, men den är ju kvadratisk med 36x36 mm., så det är ju samma sak egentligen som våra 24x36 efter beskärning till rektangulärt format. Mellanformatarna har väl också CCD istället för CMOS så att det är ytterligare renare bilder ? (Bäst att lägga till ? så att maninte blir utvisad).

Nåja, skit samma med mellanformatarna. Det har ju förekommit en massa jämförelser hit-och-dit mellan APS-C och FF (och även inblandning av div. kompakter). Det är inte där slaget står, APS-C kan slänga sig i väggen!

Visst A580 är en trevlig kamera att "ta kort" med, men det liv bilderna får med A850, bra optik och riktigt bra ljus är ju inte nåt annat än helt kollosalt makalöst! Det här är foto!
Oc så smidigt att sätta exponering rätt med manuella inställningar när man lärt sig. (Alltså, jag är fortfarande rookie inom området, gått från 0 till 0,1 eller så, men jag hade ingen susning alls innan).

öga.jpg
Urklipp detalj från halvfigurs-foto

Sådärja, tyckte att objektiv för 15000 kändes som stora investering, men nu kostar ju bara ett blixtparaply utan blixt det dubbla... Får se var det landar så småningom... :).


/Mats
 
Kan bara hålla med. Det föll ner en sån där grön ängel i färgburken med takfärg för några dagar sen. en sån där som är grön som ung men som blir brun på ålderns höst. Stilla och fint låg den och jag tyckte den var lite skoj att plåta av. Fram med stativet och Tamron 90! I taklampans svaga sken och med slutartiden satt till 30s så tog jag min bild. Blixtarna fick ligga kvar i väskan. Vet inte än vad jag tycker om bilden men skarp blev den. Här är ett utsnitt av vingen i 100%. Helt otroligt att man kan förstora 24x36mm så mycket!
 

Bilagor

  • 2011_0116_173200_crop.jpg
    2011_0116_173200_crop.jpg
    71.9 KB · Visningar: 185
Ja, det är detta som är skillnaden.

De flesta fotografer får aldrig se detta "ljus" - ett foto taget med perfekta förutsättningar och en bra kamerainställning, vilket ger nästan perfekt skarpa bilder...

Om jag får gissa så är det nog av denna anledning som folk lever med sina felfokuserande kameror och dåliga objektiv utan att ens reflektera över vad de missar. De har helt enkelt aldrig sett en skarp bild.

Men det är ju interiktigt förbehållt A850/900... Samma gäler för alla kameror i stort sett. Ge kameran bra förutsättningar, gör rätt, med ett bra objektiv - så får du bilder du aldrig skulle kunna trott på kom från din egen utrustning.

Köpte du en riktig parabol, Mats?
Man blir förbluffad över vilken skillnad detta gör för ljussättningskvaliten. Ett vanligt paraply (med standardgeometri, direkt från golfparaply-tillverkningsbandet) är pinsamt ineffektivt och ojämt i sin ljusspridning. Kostnaden är ju dock ganska avskräckande.
 
Köpte du en riktig parabol, Mats?

Hehe, köpt nån har jag inte gjort (än) det ligger utanför min budget.

Men det var riktigt schyssta grejer från ProPhoto. Flera olika uppsättnigr med riktigt stora softboxar och en rejäl parabol 2m. i diameter hos Rajala.Fick veta att bara den här parabolen utan blixt kostar 30 000 kr. Typ det bästa som finns, men det finns ännu större.

Sudioblixtar finns på inköpslistan. Blir nog Elnchrom eller kaffebrus-prylar till att börja med. Har fått blodad tand.



/Mats
 
Ja, konsten att ljussätta riktigt kan väl inte nog betonas för resultatet. Nu är ju ProFotoblixtar etc förbehållna studion och inget man släpar med sig ut på promenaden. Oftast är ju studiobilder förknippat med rätt enahanda motiv: porträtt.

Det som fascinerar mig mest är det "förakt" som florerar vad gäller fotografering med vanlig kamerablixt som är monterad i blixtsko eller likadan handhållen med synckabel.

Tror detta beror på att det är så svårt att verkligen hantera en blixt så att resultatet blir riktigt bra. dessutom tar en vanlig kamerablixt inte stor plats utan kan tas med överallt.

Så det finns en typ av bildförstörande omvänd snobbism i "jag plåtar aaaaldrig med blixt" utan kör med befintligt ljus". Många gånger är det en liiiten omskrivning för "jag kan inte hantera blixtljus och det är för krångligt att lära sig".

Men att modellera fram strukturer och detaljer med en enkel kamerablixt och lite enkla tillbehör är också väldigt effektivt.

Så kul, Mats att du skådat ljuset. har dock en liten invändning. APS-C bör inte slängas i väggen. Har sett fantastiska studiobilder tagna med en Nikon D200.

Själv önskar jag att jag inte var så lat utan satte mig in mer i blixtfotografering. Någon som känner till någon bra bok/handledning vad gäller ljussättning med "vanlig" blixt? jag menar inte elementära råd utan någon nivå ovanför indirekt blixt, synk på 2:a ridån, diffusor etc?
 
Ville väcka liv i den här tråden och bara tala om hur otroligt bra A850 är om det är nån som tvekat om det när snacket helatiden går om brusmängd i 12800 ISO!

Jag har velat lite fram och tillbaka och varit lite impad av A580 för dess lågljus-egenskaper, men har nu fått kraftigt förnyad kärlek till min A850! Den kameran äger verkligen och håller lääänge till!

Har just gått en kurs i studioblixt-foto. Tog en del bilder med A850 och olika uppsätningar med Profoto blixtar med stora softboxar och 2m-paraplyer osv. A850 med Zeiss 85 på ISO 100 F/5,6 med bra ljussättning, jädrar vilka bilder!!! Alltså, det är ju helt otroligt sjukt bra.

Provade också med en Phase One mellanformat, vet inte exakt vilken modell det var och vi körde med Capture-One direkt till dator, så jag har ingen möjlighet att jämföra bilder, men av det jag såg kan jag inte se någon fördel på mellanformatsbilderna (dom var grymma också, helt klart), men när jag plockar upp bilderna från A850 i ACR så är det nästan en chockartad upplevelse hur fantastiska dom är.

Har inte riktigt koll på mellanformatare och vilka varianter det finns på kamerahus och bakstycken - tycker Phase One och Mamiya verkar identiska - och sen beror det ju på med vilket bakstycke de är bestyckade osv. kan inte riktigt förstå att kamera, bakstycke + objektiv kostar mer än 200 000 kr. och vad extra man får för 10-dubblingen av slantar, eller en Rolleiflex eller Hasselblad så blir det ännu dyrare. Visserligen större sensor, men den är ju kvadratisk med 36x36 mm., så det är ju samma sak egentligen som våra 24x36 efter beskärning till rektangulärt format. Mellanformatarna har väl också CCD istället för CMOS så att det är ytterligare renare bilder ? (Bäst att lägga till ? så att maninte blir utvisad).

Nåja, skit samma med mellanformatarna. Det har ju förekommit en massa jämförelser hit-och-dit mellan APS-C och FF (och även inblandning av div. kompakter). Det är inte där slaget står, APS-C kan slänga sig i väggen!

Visst A580 är en trevlig kamera att "ta kort" med, men det liv bilderna får med A850, bra optik och riktigt bra ljus är ju inte nåt annat än helt kollosalt makalöst! Det här är foto!
Oc så smidigt att sätta exponering rätt med manuella inställningar när man lärt sig. (Alltså, jag är fortfarande rookie inom området, gått från 0 till 0,1 eller så, men jag hade ingen susning alls innan).

Visa bilaga 113363
Urklipp detalj från halvfigurs-foto

Sådärja, tyckte att objektiv för 15000 kändes som stora investering, men nu kostar ju bara ett blixtparaply utan blixt det dubbla... Får se var det landar så småningom... :).


/Mats

Är det en reflektion från ett armbandsur i ögat eller vad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.