Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, printar ut gör jag bara i yttersta undantagsfall. Det låter jag istället Crimson sköta åt mig. Varje gång så kan jag konstatera att bruset inte gör så stor skada som man kan tro. Då spelar bra färger och detaljer klart större roll. Oftast så drar jag ut i A4 men ibland så blir det större. Exempelvis en vitsippeäng i 50x75 där minsta grässtrå var skarpt och helt rent från brus. I originalet syntes bruset däremot.
För ett år sen så skulle pojken förstoras till 50x75 och orginalet var ett negativ från min gamla kompakt sen -90. Även detta gick förvånansvärt bra just tack vare dagens mjukvaror och en A850.
När det gäller prylhysterin kontra sämre bilder så har jag märkt av den jag med och gav ett nyårslöfte om att jag inte skulle köpa en enda fotopryl 2011. Så låt gärna bli att sälja en massa trevligt i denna tråd! :O) Förhoppningsvis så hittar jag tillbaka till den ursprungliga fotoglädjen igen.
 
De e en rätt bra tanke, att inte köpa något på ett år... Nästa år kanske det blir så ;-)

Jag blandar själv med en gammal ikoflex, holga samt en gammal kineskamera (6x6) som farsan hittade på en loppmarknad samt två gamla polaroider. Polaroiderna är roligast eftersom man ser hur det bli med en gång :)

Har nog sagt det innan, men jag får väl ofta ut en 6-7 bilder på ett 10-pack som jag är riktigt nöjd med, att jämföras med 6-7 bilder av 100 på min 850... eller nu ljuger jag nog lite, förhållandet har nog förändrats lite nu, säg 25-30 av hundra då.

Hade jag haft en nex hade det nog varit nere på 6-7 av 100 igen, så som den smattrar av bilder... :)
 
Jo. Men dom kunde faktiskt ha släppt en mellanmodell såsom alla andra gjort. Oavsett dom sysslar med ny teknik . Andra tillverkare har väl släppt slera nya ersättare sedan A700 kom.. Canon 40 50 och nu 60. Samt 7D . Nikon D80 D90 och nu D7000. D300 D300s Lilla Pentax K20 K7 och nu K7..
Och jag kan ha missat nått. men tror ej det..
Och Sony då?? Joooo.. A700 och sedan ingenting i segmentet... thats it.

Jag håller med dig helt och fullt, en uppdaterad A700 borde dom absolut ha kunnat släppt, dom släppte i stort sett 9 st instegare som var likadana (nästan) under i stort ett år, som nu ligger bredvid solida välbyggda konkurenter. kände faktiskt härom dagen på en Canon 60D, oj va bra den låg i handen, vilken fin plast den hade, ljus och fin sökare hade den också.
 
Jag är också tillbaka på en slags "grundutrustning", från att ha haft hyllor fulla med prylar. Jag saknar just nu två saker till min A850 - en snabb vidvinkel (Zeiss ZF35/2 konverterad till Sony? Den är bättre än ZA24, och dessutom är 24 lite för mycket vidvinkel för mig...)
Minolta AF har ett par äldre snabba vidvinklar, men jag har inte direkt blivit imponerad av något jag prövat hittills. Bäst isf är en gammal Rokkor 28F/2, men den fick jag inte lov att köpa (ägaren ville ha den själv av någon anledning...)
-Och AF hade ju varit trevligt.

Efter det har saknats ett längre telezoom av modernt snitt, har fortfarande inte fått tummen ut och ersatt det Sigma 100-300F/4 jag använt tidigare.

Och ja, naturligtvis en del ljusutrustning. Jag har inga helautomatiserade Sony-blixtar, jag skulle vilja ha minst två 42 eller 58-blixtar. De använder jag ganska mycket. Mina PW kopplar jag i synk-uttaget och sätter fast med velcro på kamerakroppen.

Annars saknar jag egentligen inget.
 
---
Men visst inget brus full skärpa och rätt färger etc vid iso 20000000000000000 vore kanon :)
---
Haha! Den önskningen ligger en bra bit över vad som är möjligt med hänsyn till de naturlagar som styr ljuset i vårt universum...

Men någonstans sa en Sonyföreträdare att A700 skulle ta ytterligare några kliv upp på ISO-skalan (i och för sig inte direkt oväntat). Men - "Up in the ISO 100000s" - sa han i alla fall. Ska se om jag kan hitta detta.
 
Jo lite "lätt" överdrivet..... (vad är max iso, hur def det?)

Känner att det är lätt att fassna i att man vill ha nytt och nytt idagens samhälle utan kanske fullt värde. Själv är jag där vill ha nyaste hela tiden :(. Men jag vet detta och försöker ståimot ;). Inga foto prylar på ett skulle jag dock ej klara :(.
 
Efter det har saknats ett längre telezoom av modernt snitt, har fortfarande inte fått tummen ut och ersatt det Sigma 100-300F/4 jag använt tidigare.

Har du haft eller har du ett sigma 100-300 F4. Är du/var du inte nöjd med det. Lite ett sådant jag suktar efter (snacka om prylgalen). Tyckte 70-300 inte presterade top på 300 mm. Dock var SSM och vid 70-200 mm bra på kortare avstånd (typ fotboll ute, då jag inte kan köra iso 26321,2 ;-) )

Snacka om OT, fast nu byr väl ingen sig....
 
...
När det gäller prylhysterin kontra sämre bilder så har jag märkt av den jag med och gav ett nyårslöfte om att jag inte skulle köpa en enda fotopryl 2011....

Men herreguuud människa! Usch vad jobbigt det låter. :)
Värst vad alla verkar vara helt anti nu då helt plötsligt.

Ska tillägga att jag också drabbats av såna dumheter då och då, men har alltid återgått till prylhisterin igen. Däremot har mitt fotograferande inte alls försämrats sedan jag skaffat på mig lite mer utrustning.

Pryleriet har gjort att jag "övat" en hel del och helt enkelt fotograferat väldigt mycket och testat alla inställningar osv. även utan att syftet egentligen varit att dokumentera något särskilt, eller att skapa en genomtänkt bild alla gånger. Det i sin tur har medfört att jag fått en bra färdighet att använda mina kameror, så att jag kan handgreppen och vet i ryggmärhen hur jag ska ställa in för olika saker, så att när jag nu fotograferar kan jag koncentrera helt på komposition och ljus och det tekniska sker hyggligt automatiskt och snabbt utan tvekan.

Det vet jag att ni andra har också efter en lång tid i branschen, men för mig så har det definitivt varit en genväg så att min utveckling gått betydligt snabbare.

Sen vet jag att jag inte skulle behöva allt detta. Skulle klara mig utmärkt med bara t.ex. A580, Sony 11-18, CZ16-80 och Sony 70-300G, samt två blixtar och stativ. Men allvarligt, hur kul är DET??? :). Bara att sitta med A850, en Zeiss-glugg och en F58-blixt, eller gå ut och fånga något riktigt vackert med den kameran är en njutning i sig. En del kostar på sig dyra upplevelser, men det finns en enkelhet i att vandra i skogen med hunden, A850 och ett 70-200/2,8 och se världen genom den underbara sökaren, den blir vackrare då och man kan dessutom spara den. :)


/Mats
 
Är ju trevligt att höra att jag inte är helt ensam om mina tankar ang för mycket prylar och bieffekterna av dem.

Vill bara förtydliga att jag på inget vis är framstegsfientlig. Paradoxalt nog handlar det i alla fall om att "hitta tillbaks till rötterna". Förvisso ett slitet uttryck men ingen klyscha för mig i det här fallet.

Jag kanske idealiserar, men i mitt tycke hade jag nog roligast när jag bara bestyckade mig med en gammal mekanisk Nikon FM-2 och ett 50mm objektiv och travade runt. Eftersom det var film det handlade om så exponerade jag mycket noga.

Trodde därefter att en M-Leica med en 35:a och en 90:a skulle vara det bästa för mig, men vande mig aldrig riktigt vid den lösa Lecametern som man monterade på kameran och att sökaren visade brännviddsutsnittet med olika ramar utan att maska sökaren.

Hasselblad var ganska trevligt att köra, kontemplativ fotogrefring, noggranna utvalda motiv, handhållen exponeringsmätare. En 120-film räckte till 12 exponeringar och ibland var jag så kontemplativ att den rullen räckte hela dagen. Satt bara och drömde i väntan på rätt ljus när jag tyckte mig hittat ett bra motiv.

Så även under den här perioden hade jag väldigt många kameror, men inte samtidigt. Jag bytte från system till system.

Började på allvar plåta med en gammal Rolleiflex med fast Planar 2,8. Den byttes mot en Konica T4 med 50mm glugg. Nästa byte blev en Pentax LX med 50mm och 135mm som kompletterades med en Pentax MX och en 28mm (här växte utrustningen lite). Bytte sedan lite lyxigt till en Nikon F3 och Nikon F2AS med samma objektivuppsättning, fast 135:an blev en 180. F2As kändes för klumpig så den byttes mot en FM.
Därefter byttes det systemet ut mot Hasselblad 500 c/m med 80mm, 150mm och 50mm samt extra A12 magasin.

Hade ju inte råd att privat hålla mig med både hasselblad o ett bra småbildssystem. Så därefter följde en lite orolig tid när jag bytte till M-Leica, sedan till R-Leica, tillbaks till Nikon F3 och FM, Contax RTS m fl.

Förlorade faktiskt inte mycket pengar på att byta och sälja på den tiden och jag hade de mindre basutrustningarna så pass länge att jag verkligen lärde mig dem.

Nu hade jag ju i jobbet 2 st Nikon med motorer och allsköns objektiv som min arbetsgivare Tidningen höll mig med och det var som en avkoppling från "sekvensköret" på diverse sportevenemang och andra begivenheter som körde mitt "kontemplativa race".

Jag hade genom åren flera andra system vid sidan av jobbet: Mamiya 645, Zenza Bronica 6x7, Canon F-1n m fl. Till sist fastnade jag ändå slutgiltigt för Nikon F4s och en FM2 med 4 gluggar. De körde jag i 12 år ända tills den digitala dslr-eran på allvar inleddes 1999 med Nikon D1.

Höll mig nöjd med den till 2003 då det blev Canon för hela slanten (1D och 10D). Och eftersom jag var/är smått tekniktokig så hamnade man i en byta-säljkarusell p g a ren nyfikenhet. Tack och lov hade jag sådana kontakter att jag även kunde prova det mesta som kom ut på marknaden utan köptvång annars
det inte gått. Nämn en dslr och jag har ägt eller testat den (liite överdrivet).

Upptäckte återigen ren fotoglädje utan en massa teknikdravel när jag skaffade 5DMkII och gick ut med bara en 50/1.4. Eftersom jag i grunden inte är någon kulsprutefotograf som litar på sekvens och automatik kändes det som "att komma hem". Men då var jag redan i mitt tycke nedlusad med ett antal dslr och gluggar. Och jag känner mig nästan lite äcklad när jag ser dem ligga mer eller mindre oanvända. verkligen ett i-landsproblem. Ändå vet jag de som har oerhört mycket mer utrustning än jag och fotografera mycket mer sällan än jag (och då menar jag privat fotografering-inte yrkesmässig).

Likadant med sportfisket som är en annan stor passion. man började smått med ett kastspö som blev flera, för att inte tala om alla rullar och flugspön i grafit och splicane. Lilla båten med 4Hk snurra har blivit en aluminiumbåt med fyrtaktare i akter som kan pressa upp skrället i 32 knop. Båten är nerlusad med spöhållare, djupriggar, ekolod mm.

Så en kväll lånade jag på skoj en gammal Bolmeneka utan motor och rodde ut med bara en handlina och en gösvobbler efter båten. Lugnt och stilla, ingen bensinlukt, vacker solnedgång, fångar 2 gösar, tänder pipan och ser solen gå ned innan jag ror i hamn. Kände en sådan positiv och barmalycklig känsla av att "vara hemma" igen.
Givetvis kommer jag inte att harva omkring i Bolmeneka eller använda tvåögd Rolleiflex, men vid vissa tillfällen blir man påmind om vad saker och ting egentligen handlar om.

Vill inte påstå att detta är allmängiltigt, men för mig har sista tiden blivit en ögonöppnare. Och en tid av insikt vad som passar mig. Isynnerhet eftersom det är vältajmat på så sätt att uppdragen verkligen har minskat. Men det var på G långt innan. Och ssv det här gällde mitt privata plåtande.

Förlåt inlägget. Det kanske blev för flummigt, men jag kände ett behov av att förklara tydligare vad jag menade.

Jag har förvisso behov av att prova nya saker, men inte att äga dem och jag blir sjuk (eller kanske sjukare) om jag inte får göra bilder. Verktygen är bara ett medel. Tyvärr är jag lite för intresserad av verktygen också. Är dock övertygad om att jag lärt mig en massa av att vara invaderad av allsköns kameror och objektiv, datorer genom åren. Men det känns inte lika angeläget längre. Under resans gång har jag haft roligt i alla fall, men nu vill jag på något sätt börja på 0 igen.

Och det kanske jag gör- med risken att sitta med ett ännu längre skägg i samma brevlåda om ett tag igen.:)
 
Senast ändrad:
Men herreguuud människa! Usch vad jobbigt det låter. :)
Värst vad alla verkar vara helt anti nu då helt plötsligt.

Ska tillägga att jag också drabbats av såna dumheter då och då, men har alltid återgått till prylhisterin igen. Däremot har mitt fotograferande inte alls försämrats sedan jag skaffat på mig lite mer utrustning.

Pryleriet har gjort att jag "övat" en hel del och helt enkelt fotograferat väldigt mycket och testat alla inställningar osv. även utan att syftet egentligen varit att dokumentera något särskilt, eller att skapa en genomtänkt bild alla gånger. Det i sin tur har medfört att jag fått en bra färdighet att använda mina kameror, så att jag kan handgreppen och vet i ryggmärhen hur jag ska ställa in för olika saker, så att när jag nu fotograferar kan jag koncentrera helt på komposition och ljus och det tekniska sker hyggligt automatiskt och snabbt utan tvekan.

Det vet jag att ni andra har också efter en lång tid i branschen, men för mig så har det definitivt varit en genväg så att min utveckling gått betydligt snabbare.

Sen vet jag att jag inte skulle behöva allt detta. Skulle klara mig utmärkt med bara t.ex. A580, Sony 11-18, CZ16-80 och Sony 70-300G, samt två blixtar och stativ. Men allvarligt, hur kul är DET??? :). Bara att sitta med A850, en Zeiss-glugg och en F58-blixt, eller gå ut och fånga något riktigt vackert med den kameran är en njutning i sig. En del kostar på sig dyra upplevelser, men det finns en enkelhet i att vandra i skogen med hunden, A850 och ett 70-200/2,8 och se världen genom den underbara sökaren, den blir vackrare då och man kan dessutom spara den. :)


/Mats


Har full förståelse för att du Mats mfl har ett stort intresse för allt vad prylar heter inom fotovärlden...inget ont om det utan som du själv har sagt....att man har kul med sin hobby är det som är viktigast.

För mig så blev "prylhysterin" och all utrustning bara ett gissel trotts att jag då tyckte det va roligt och spännande med alla prylar som införskaffades mm men jag tappade fokus på det som fick mig att börja med foto o som jag tycker är det roligaste/det jag brinner för inom foto....nämligen bildskapandet.

Nu är jag back to basic så att säga o det känns jäkligt befriande för mig personligen.
 
Här vilar ingen nostalgi. A700 lever i högönskelig välmåga. Fungerar fortfarande varje dag på samma härliga sätt som när jag köpte den och levererar de bilder jag behöver.

[SNIP]

Jag har personligen svårt att förstå systembyte pga. lång tid mellan modellerna. Får man inte ut den man förväntar eller behöver av sitt system så är det klart man byter. (Men det kanske är just uppgraderingar man inte kan vara utan man förväntar sig.)

Tycker dock att Sony kunnat fortsätta producera A700 så att den fanns tillgänglig i handeln under väntetiden.


Jag är inte ett spår intresserad av att byta ut min A700, det är en fantastisk kamera, och med undantag möjligen för min A850 eller en A900 kan jag inte tänka mig någon annan kamera som jag hellre vill ha i stället för den!

Däremot vill jag skaffa fler objektiv, och det vill jag göra nu! Men till den dag då jag faktiskt har slitit ut min kära A700 så vill jag veta att det finns en ersättare till A700 som jag kan sätta mina objektiv på. Men just nu vet jag inte det, eller rättare sagt jag vet att det inte finns det. Och jag vet att Sony just skickat mig en hälsning om att de inser att jag sitter här och kanske tom. inte har någon kamera alls, men att de tycker att det är bättre att de får ägna sig åt att utveckla ny teknik som jag inte vill ha än att de säljer mig den traditionella kamera som jag vill ha...

Det är det här som är den springande punkten: Tänk om de, när jag om ett par år verkligen behöver en ny "A700", återigen har bestämt sig för att låsa in sig på kammaren för att uppfinna något annat som jag inte bett om, och i väntan på det bestämt sig för att jag inte skall ha möjlighet att köpa någon "äldre" kameramodell med "ålderstigen teknik"? En leverantör som resonerar på det viset kan man inte ta på allvar, det är snarare någon att akta sig för...

Undrar om de har provat det här konceptet på proffs-videomarknaden först? Ta bort en populär modell under ett par år, ersätt den sedan med en modell som specificerats av folk som inte gillar video utan radio, och för att glädja dem har man tagit bort objektiv och sökare från kameran så att det inte längre går att spela in video med den. Däremot kan man via de superkänsliga (3-D!-)högtalarna spela in ljudupplevelser som, om de sedan spelas upp på tillräckligt hög volym, kan orsaka egenartade synförvrängningar som Sony tycker är en bättre teknik än att faktiskt spela in video med kameran. Låter det som en bra idé? Om inte, varför i herrans namn tror de då att jag skall bli glad av att sitta och vänta på att de förstör fina spegelreflexkameror med videofunktioner?

Till skillnad från många andra här så är jag dessutom rätt ointresserad av att sälja saker, jag tom. avskyr det. För mig är det inte bara att köpa vidare inom Sony med inställningen att det är lätt att sälja om man ändrar sig. Nej jag vill verkligen köpa vidare nu, men i det system som jag skall ha under lång tid framöver. Och det är här mitt dilemma ligger: Mina kameror är så fantastiskt bra precis som de är för mig just nu och för mitt fotograferande, men om vi ändå inte har någon framtid tillsammans så vill jag ju inte pumpa in mer pengar som kanske går helt förlorade om fler inser att Sony var en återvändsgränd...

Äsch, jag har för avsikt att behålla, och förhoppningsvis med tiden slita ut, mina nuvarande Sonykameror, det kommer att bli jättekul och jag är inte ett dugg missnöjd med dem, men jag inser mer och mer att de verkligen kommer att få dela på min kärlek med andra märken även framöver. Kanske ligger framtiden i att köra aps-c med en 7D som jag kan ha mina mycket omtyckta Tokina-objektiv till, och ha Sony bara för FF? Vem vet... Eller kommer jag att gå ner mig i Pentaxträsket? Skulle inte förvåna mig de ser lovande ut, men det blir kanske synd om Pentax, för sist jag bytte kameramärke (efter att ha funderat på det bytet i nära 20 års tid...) lämnade mitt nya märke branschen efter bara några få månader... :)
 
Ser dock en ljus framtid för Sonys systemkameror och är inte alls lika pessimistisk som t.ex. Joakim och Lasse. Samtidigt är Sonys innovationsförmåga och id+erikedom bra för hela kameramarknaden, det sätter press på konkurrenterna att tänka till lite extra så att även om man väljer Nikon eller Canon så har Sonys satsningar gjort att man får bättre kameror till lägre priser.

/Mats

Pessimist-Jocke och Depp-Lasse, jodå, det är vi det...

Vi har faktiskt blivit lovade lite nersättning på avgiften till FS om vi i gengäld gnäller lite extra i Sonyforumet framöver, eftersom som det ansetts att det har varit rent otillbörligt trevligt och gemytligt i våra trådar på sista tiden. Så här skall minsann spridas missmod och dysterhet med stor energi: Allt var bättre förr, den bästa framtiden har redan varit, det är aldrig så dåligt att det inte kan bli ännu sämre, och Samantha Fox visade sig vara lesbisk...
 
Senast ändrad:
Pessimist-Jocke och Depp-Lasse, jodå, det är vi det...

Vi har faktiskt blivit lovade lite nersättning på avgiften till FS om vi i gengäld gnäller lite extra i Sonyforumet framöver, eftersom som det ansetts att det har varit rent otillbörligt trevligt och gemytligt i våra trådar på sista tiden. Så här skall minsann spridas missmod och dysterhet med stor energi: Allt var bättre förr, den bästa framtiden har redan varit, det är aldrig så dåligt att det inte kan bli ännu sämre, och Samantha Fox visade sig vara lesbisk...

Nu ska du inte vara sådan svartmålare. Det fixade Sony så bra själva med finessen FBF:) Gör som de som skådat ljuset och enmäl dig till APB (Anonyma PrylBögar). Där får vi presentera oss med ungefär: "Hej, jag heter Mats och jag är optimistisk prylbög".

Därefter när alla presenterat sig får nytillkomna medlemmar sälja alla sina fotoprylar, tillverkade efter 1960 på Tradera och behållningen går till föreningen (d v s mig som är ordförande som köper de senaste modellerna- och dyraste till mig själv för slantarna).

Som riklig kompensation får ni själva bygga varsin hålkamera av gamma skokartong. Och när framstegen blivit riktigt stora även bygga om ett utedass till en Camera Obscura. Den som sedan befinns byggt den finaste Camera Obscuran belönas med en magnesiumblixt samt en burk svart färg att måla det före detta utedasset med.

I planerna ingår efter att 5000 medlemmar anslutit sig och lämnat bidrag enligt ovan så lämnar jag föreningen och åker på en liten shoppingtur till diverse fotobutiker i länder med lägre priser än i Svedala. Jag behöver dock en assistent. Vem hänger på? Intresserad, Mats?
 
Det är det här som är den springande punkten: Tänk om de, när jag om ett par år verkligen behöver en ny "A700", återigen har bestämt sig för att låsa in sig på kammaren för att uppfinna något annat som jag inte bett om, och i väntan på det bestämt sig för att jag inte skall ha möjlighet att köpa någon "äldre" kameramodell med "ålderstigen teknik"? En leverantör som resonerar på det viset kan man inte ta på allvar, det är snarare någon att akta sig för...

Lars.....det är precis så det fungerar i stora och väldigt seriösa företag/koncerner.
Chash is king...thats it.

Inget unikt för just Sony.

Jobbar personligen för ett stort företag som igår i en stor koncern...dessutom en väldigt seriös o rik sådan utan ett ända lån på banken...tex dom köpte det företag(ett av nordens största) som jag jobbar på cash.
Och jag ser detta fenomen väldigt ofta...om inte en av produkterna som ingår i deras sortiment/produktflora säljer speciellt mycket/knappt nått alls under ett till två år så skrotas/tas produkten bort från systemet ovs hur ny gammal den är...varför...jo en produkt som inte säljer ger inga pengar...det kostar mer än vad det smakar att hålla den vid liv .
 
Jag håller med dig helt och fullt, en uppdaterad A700 borde dom absolut ha kunnat släppt, dom släppte i stort sett 9 st instegare som var likadana (nästan) under i stort ett år, som nu ligger bredvid solida välbyggda konkurenter. kände faktiskt härom dagen på en Canon 60D, oj va bra den låg i handen, vilken fin plast den hade, ljus och fin sökare hade den också.

Hade du släppt en uppdaterad modell av en kamera(eller annan produkt) som du inte såg nån stor lönsam potentional i o vars föregångare dessutom sålt väldigt dåligt o som knappt gått med vinst om det va ditt företag??
 
Det här fortsätter att vara en spännande tråd. Mitt bland "prylbögeriet" som väl egentligen är grunden för en tråd under utrustningsfrågor, dyker det upp både historiska och filosofiska inlägg. Det kanske är så att det hela ändå handlar om meningen med bilden, eller kanske till och med meningen med livet ; )

Jag satt i går kväll och tittade på den fantastiskt fina filmen "Maria Larssons eviga ögonblick". Under ett samtal mellan Maria och den danske fotografen Pedersen stannade världen en stund.

Han sa:
"Vad är det du ser när du ser genom kameran? Det är en värld att utforska, bevara och berätta om. Den som har sett det, för den går det inte bara att blunda. Det finns ingen väg tillbaka"

Man kan ha sina ups & downs, men det går aldrig att sluta fotografera eller att se världen i bilder. Det är bara att försöka välja rätt verktyg.
 
Höll på att glömma - jag håller med om invändningarna till mitt tidigare inlägg. Det är klart att Sony inte kan fortsätta producera en "omodern" kamera som inte säljer.
Det är lika klart att osäkerhet om en önskad framtid med systemet påverkar utveckling/inköp även om man är nöjd med nuläget.
Jag har också känt tveksamhet inför att köpa på mig objektiv jag kanske inte kommer ha användning för när min A700 dör. Därför har jag hoppats på att åtminstone FF-segmentet ska fortsätta utvecklas, och köpt några gamla minolta-gluggar.
 
Höll på att glömma - jag håller med om invändningarna till mitt tidigare inlägg. Det är klart att Sony inte kan fortsätta producera en "omodern" kamera som inte säljer.
Det är lika klart att osäkerhet om en önskad framtid med systemet påverkar utveckling/inköp även om man är nöjd med nuläget.
Jag har också känt tveksamhet inför att köpa på mig objektiv jag kanske inte kommer ha användning för när min A700 dör. Därför har jag hoppats på att åtminstone FF-segmentet ska fortsätta utvecklas, och köpt några gamla minolta-gluggar.

Jag tror att nu när Sony har fått upp farten,skaffat sig en större plattform,dessutom vuxit rejält i användarantal(A och E-systemet tillsammans) och hittat en lite egen stil/inriktning än övriga tillverkare kommer att ta upp satsningen inom semipro-segmentet på allvar...det är helt andra förutsättningar nu främst pgr av att dom vunnit många nya användare...efterfrågan på en semiprokamera är nog nu såpass stor att dom ser en lönsamhet i släppa och fortsätta utveckla kameror i det segmentet.
 
..........................................Sedan en bekännelse: När jag bläddrar dels bland mina printar och dels på hårddiskarna har jag till min fasa upptäckt att ju mer prylar jag samlat på mig desto sämre bilder innehållsmässigt har jag tagit. Alltså sett i proportion till när jag hade en mindre utrustning och färre objektiv.

Dessutom har jag upptäckt, för min personliga del är väl bäst att tillägga, att gamla rawfiler tagna med dslr från åren 1999-2004 går att få riktigt bra sting i. Det beror ju på att jag lärt mig den externa mjukvaran mycket bättre samt att rawkonverterarna förbättrats. Och bland dessa filer finns en hel del motiv tagna med högre iso.

Det är faktiskt så att jag får en högst påtaglig lust att sälja av hela eller stora delar av utrustningen och gå tillbaks till en liten grundutrustning. Orsaken är ju för mig självklar: Man plåtade med det man hade och lärde känna varenda avvikelse hos sina verktyg och lyckades i princip alltid hitta en vinkel, komposition som fixade till det även om man kunde tänka "fan här skulle jag haft ett 400/4 eller ett 24/1.4.

M a o tycks jag gått i en "prylfälla" eftersom ett många av mina bilder inte ser bättre ut i mina ögon jämfört med "igår". Upplevde att jag förr i mitt privata fotande slapp drabbas av "vilka prylar ska jag ta med idag". Då fanns det bara ett kamerahus och 2 objektiv. ......................................

Har slagit mig också. Man kanske ska damma av sin gamla Pentax med 40mm pannkaka och ett lite 100mm till gatucloseups. Det som skiljer för mig är att man med zoomar ofta blir lite för lat och inte går tillräckligt nära och därigenom får "fel" eller sämre bildvinklar. Med fasta objektiv blir fotograferandet mer aktivt tycker i alla fall jag. Några av mina bättre bilder tog jag på 70-talet redan och då hade jag inte ens en tanke på zoomar. Jag kände ingen som hade någon och de blev vanligare långt senare åtminstone från min horisont. Jag valde utrustning uteslutande för att de skulle funka på resor. Lätta-smidiga-tåliga grejor. Mitt gamla kamerahus var väldigt enkelt med ytterst lite automatik och kändes näst intill oförstörbart. Vad mer behöver man egentligen men jag tackar verkligen inte nej till allt utvecklingen givit. Det är fantastiska verktyg vi fått i den senaste generationen Sony-kamerahus. Jag säger bara: "inte utan min Live View!"
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.