Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
hmm....den lyxen att ha 2 sket sig nog..hehe.
Om jag byter till 580 då..... kommer jag märka lika stor skillnad som bytet från 300 till 550.????(om det nu går att jämnföra så)
Nej, inte enligt min mening. Det är som sagt stor skillnad mellan A300 och A550, men en betydligt mindre skillnad mellan A550 och A580. Dock finns det förstås en del uppdateringar i den senare, och för vissa kan dessa vara av tillräckligt intresse för att motivera ett byte.

Ifall det inte är något du direkt saknar på din A550, så finns det väl egentligen inte så stor anledning för dig att byta. Du ska absolut inte utgå ifrån att det som tjommarna i den här tråden uppvisar representerar något som helst normalt beteende... :)
 
Imaging-Resource intervju med Mark Weir

.
Imaging-Resource har en ännu mer intressant intervju med Mark Weir, Senior Manager of Technology and Marketing för Sony Electronics, om Sonys planer för framtiden. Sony tycks ha ambitionen att lägga alla de andra kameratillverkarna långt bakom sig... :)

De är MYCKET medvetna om det missnöje som förseningen av A700:ans efterföljare har väckt, men de säjer optimistiskt att det kommer att vara värt denna långa väntan...

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1294806676.html
 
Det som gör mig ytterst besviken är att A700áns efterträdare ser ut att vara ett år borta minst.. Där tror jag Sony kommer tappa kunder nu om detta är så det blir. Därför många A700 användare vet ju att en redan A550 åker ifrån A700. Och en A580 än mer gasar ifrån.. Medans dessa kameror inte är riktigt samma sak ändå som en A700 .. Fattar inte varför Sony ej bygger en A750 med A580 funktionerna och mer knappar för direktstyra grejer.. Och en fin sökare med också live view och vikbar skärm osv.. Då kunde man uppdatera A700 och jobba vidare med nya tekniker. Och glada A700 ägare kunde få nya kameror som har högre prestanda osv att fota med tills vidare.. Så korkat på nått sätt att Sony inte fattar att flera säkerligen lessnar..
 
Saxar en bit ur intervjun, där det framgår lite hur Sony har tänkt:

"Weir: ---
You know, we absolutely understand and value the point about the continuity that an interim A700 successor model would have offered, but we prioritized the development of new capabilities, new benefits, and new technologies such that the A700 successor will be a truly unique and revolutionary product.

DE: So development has been proceeding apace, and given the amount of time that's passed, we can assume that means great things are coming.

Weir: Yes. :)
We've been acutely aware of the concern for the arrival of the A700 successor -- actually, quite acutely aware, and we're sorry that it's taken as long as it has -- but we believe that when this successor arrives, everyone will realize that it was very valuable to first develop the technologies and the capabilities that will go into the model, and to save it for those."


Huvudanledningen till fördröjningen av A700-ersättaren är alltså att de först ville utveckla ny teknik för denna. Låter ju lovande i alla fall ...
 
Jo. Men dom kunde faktiskt ha släppt en mellanmodell såsom alla andra gjort. Oavsett dom sysslar med ny teknik . Andra tillverkare har väl släppt slera nya ersättare sedan A700 kom.. Canon 40 50 och nu 60. Samt 7D . Nikon D80 D90 och nu D7000. D300 D300s Lilla Pentax K20 K7 och nu K7..
Och jag kan ha missat nått. men tror ej det..
Och Sony då?? Joooo.. A700 och sedan ingenting i segmentet... thats it.
 
Nej, inte enligt min mening. Det är som sagt stor skillnad mellan A300 och A550, men en betydligt mindre skillnad mellan A550 och A580. Dock finns det förstås en del uppdateringar i den senare, och för vissa kan dessa vara av tillräckligt intresse för att motivera ett byte.

Ifall det inte är något du direkt saknar på din A550, så finns det väl egentligen inte så stor anledning för dig att byta. Du ska absolut inte utgå ifrån att det som tjommarna i den här tråden uppvisar representerar något som helst normalt beteende... :)

Tja...det jag saknar är ännu något bättre iso OCH renare bilder på lågiso... mm.mm.
Får väl hoppas på efterföljaren till 700....... Om det blir med evf så hoppas jag på MYCKET bättre än a55 iaf. för den gillar jag inte.
 
Det som gör mig ytterst besviken är att A700áns efterträdare ser ut att vara ett år borta minst.. fota med tills vidare.. Så korkat på nått sätt att Sony inte fattar att flera säkerligen lessnar..

Många HAR lessnat och bytt märke. Rätt många faktiskt, även om det är ännu fler som tillkommit då hela marknaden har växt.

Kul att Sony vill visa att man bryr sig om entusiasterna, fast man tydligt kan läsa mellan raderna att dom inte tjänar direkt några pengar på såna som oss...

Fast varför tror du att det dröjer minst ett år? Det tror absolut inte jag! Weir säger inte ett år till, utan ett år efter A55 och den släpptes ju i slutet av augusti. Jag tror absolut att A77 (e.d.) kommer till hösten, annonseras under sommaren och gissingsvis släpps i september och definitivt tillgänglig i handeln i oktober/november, kanske tidigare. Tror det kommer att bli en riktig killer-kamera med en massa finesser so ingen har räknat med.

Vi skulle kunna ha lite spekulation om det här :)

Jag tror i alla fall att den kommer att ha en android-liknande skärm med pekmöjlighet!
Sen kommer 3D att utvecklas ännu mer och ännu bättre multi-shot funktioner.
Och rejält byggd i metall och vädertätad osv. bara för att dom "måste", fast det är nog inte lönsamt, men image-skapande.


/Mats
 
Intervjun lät ju tyvärr som vilket annat valfläsk som helst.

-Inga löften
-Inga tider
-Inga åtaganden
-Inga ramar
-inga modeller

Mest en massa tomt tjafs om hur mycket bästast i världen de skulle bli.

Ganska exakt samma intervjumaterial har lämnats ut av samtliga kameratillverkare ett par gånger per år de senaste 50 åren.
Läs intervjuer med Pentax, Olympus, Leica, Nikons och Canons från.... Ja du kan ta vilket år som helst efter 1980, och de ser i stort sett identiska ut. Vissa ordföljder skiljer, men annars är de identiska.

Någon glömde dessutom att tillägga att Sonys försäljning av kameror (större än kompakt/superzoom) backade 15% under 2010. Inte ens inräkningen av NEX (som f.ö bara säljer riktigt bra i Japan, Korea, Taiwan) kunde rädda upp detta, så spegelreflexkamerorna / A55/33 backade egentligen med 25%.

Detta på en världsmarknad som ökade 4%.
 
Saxar en bit ur intervjun, där det framgår lite hur Sony har tänkt:

"Weir: ---
You know, we absolutely understand and value the point about the continuity that an interim A700 successor model would have offered, but we prioritized the development of new capabilities, new benefits, and new technologies such that the A700 successor will be a truly unique and revolutionary product.

Den här meningen är precis vad som kommer att fortsätta hålla t.ex. yrkesfolk borta från Sonys DSLR:er: "Vi förstår att det är trist att det inte går att köpa någon ny A700 eller en efterföljare till den, men vi tyckte att det var viktigare att vi fick sitta och leka i lugn och ro på vår utvecklingsavdelning, än att entusiasterna hade någon kamera att fotografera med."

Tror han på fullt allvar att den som av någon anledning blir av med sin A700 är beredd att sluta fotografera tills de eventuellt behagar kläcka ur sig en ny modell - efter flera år??? Han kunde lika gärna dela ut visitkort och rabattkuponger från närmsta Canon eller Nikonhandlare som att erkänna att de faktiskt prioriterar att sitta på kammaren och runka händerna håriga över kretskort som eventuellt skall lösa problem som ingen har haft.

Jag trodde att filosofin med onödiga och komplicerade lösningar på icke existerande problem var förbehållna Citroen, men Sony kanske har gått på kurs hos dem. Jag vet att det är flera här som är fullt nöjda med de något enklare kameror som är vad man kan trösta sig med i avsaknad av en A700, men ärligt talat, jag tror att det är något fel på er! Har ni t.ex. sett att de inte har dubbla inmatningshjul och att sökaren är pytteliten? ;-)

Som så många andra redan sagt: Allt vi ville ha var en aningen uppdaterad A700, vi ville inte vänta i tre år på en bärbar Playstation med utfällbar drive-in biograf och inspelningsmöjligheter för luktfilm!

[Här går jag ut och hugger ved i tio minuter, det lugnar lite]

Är det inte lite märkligt förresten att vi kan läsa samma texter och få ut så olika saker av dem? Jag har läst flera intervjuer, uttalanden och "minipressmeddelanden" på sista tiden där syftet varit detsamma som i intervjun ovan, dvs. att gjuta lite olja på vågorna och friskt mod i de som tålmodigt väntar på ersättaren till A700. De flesta kommentarerna jag sett tyder också på att det är så folk tar emot dem, medan jag själv tvärtemot blir mer och mer övertygad om att jag inte alls kommer att gilla det som dyker upp, och att det bästa med Sony som DSLR-tillverkare var de färdiga sakerna som de köpte av Minolta - och de sakerna är slut nu: Ingen program shift på flera modeller i rad, och ingen bild i sökaren för att man inte tänkt på att folk kan vilja använda externa manuella blixtar känns inte som slumpmässigt tappade bollar av samma listiga designer som lade upp funktionerna på A700/900, utan snarare som att han nu definitivt har slutat...
 
Håller med om att det är trist att det inte kommer en ny 700. Gör dock ej så mycket då det är bättre med ett rejält framsteg. Hade nog ändå hoppat en modell en om det kommit en i höstas. Pga för mycket pengar och för liten förbättring. Då man är amatör och andra saker begränsar mer än huset....
Är dock galen i ny teknik och hade villat ha en ny 700 nuuuuu. Hoppas på en bra 700 med nya förbättrade saker dock mer än sensor brus och upplösning. Typ exaktare AF slippa allt tjafs med BF of FF. En kamera som ställer skärpan oavsett linskalibrering etc......Som gamla ögat fixade förr :)

Håller dock med Mayro om att SONY förlorar på att inte släppa en hottad 700580. Hade sålt, dock ej till mig just nu. Måste få lite bättre för pengarna än mindre brus och LV....
 
Redan en A580 tror jag är ett bra steg prestadamässigt sett mot en A700. Bara hur en A550 hanterade vitbalans och den förbättring den hade ifråga om färger och brusets utseende hade höjt ribban ett tydligt steg- Jag undrar om A700 ägare riktigt inser hur bra A550 faktiskt är med det betydligt snyggare brus den har än A700.. Samt hur den behåller färgerna klart bättre/snyggare.Samt den klart bättre hanteringen av Jpeg än A700... Och att bara putta in a580 sensorn i ett A700 hus och fixa till så den får dom elementära saker A580 har fast i ett riktigt entusiasthus och kallat den A700s hade för dom flesta setts som en bra uppgradering redan det... Så jag delar absolut åsikten nedan som Lars avlevererade...

Som så många andra redan sagt: Allt vi ville ha var en aningen uppdaterad A700, vi ville inte vänta i tre år på en bärbar Playstation med utfällbar drive-in biograf och inspelningsmöjligheter för luktfilm!

Asså. Att sitta med tomma händer då till och med lilla Pentax släppt tre modeller och därav en riktig dräpare som K5 verkar vara .Och dessutom med just Sonysensor.. Ja det är rena larvet av Sony.. Detta sagt oavsett om dom sedan om ett år eller när det nu blir det kommer en bra A700 ersättar kamera med modernaste snitt av teknologi...

Jag hade faktiska funderingar att kränga av min Canon för köpa en A580 och fota med tills Sony släppt en roligare kamera. Men efter ha läst dessa senaste saker som nu surras om ifrån Sony så vetetusan faktiskt om jag inte sitter stilla med min Canon och NEX och bara njuter av fotandet med det jag har så snart våren är här.. :)
 
Senast ändrad:
Håller med om att det är trist att det inte kommer en ny 700. Gör dock ej så mycket då det är bättre med ett rejält framsteg. Hade nog ändå hoppat en modell en om det kommit en i höstas. Pga för mycket pengar och för liten förbättring. Då man är amatör och andra saker begränsar mer än huset....
Är dock galen i ny teknik och hade villat ha en ny 700 nuuuuu. Hoppas på en bra 700 med nya förbättrade saker dock mer än sensor brus och upplösning. Typ exaktare AF slippa allt tjafs med BF of FF. En kamera som ställer skärpan oavsett linskalibrering etc......Som gamla ögat fixade förr :)

Håller dock med Mayro om att SONY förlorar på att inte släppa en hottad 700580. Hade sålt, dock ej till mig just nu. Måste få lite bättre för pengarna än mindre brus och LV....

Beror ju helt och hållet vad det är vad man vill ha ut av sin kamera. Vänta på efterföljaren är det väl egentligen ingen som gör, alltså att man velat ha en sån i snart två år och fortsätter tålmodigt att vänta ytterligare medan man stannar kvar med sin föråldrade A700, det verkar ju inte helsmart tycker jag då de nya APS-C kamerorna springer i cirklar runt gamla A700.

Om det är så himla viktigt att kameran ska vara en tung metallklump så kan man ju gå och handla en Canon eller Nikon, dom har såna. För mig är detta sekundärt. Det är resultatet = bilden som är i centrum och nöjet att fånga den. I det avseendet har de nya APS-C kamerorna väldigt mycket nytt att komma med. Superb bildkvalitet, snabbhet och massor av roliga finesser och tack vare ljuskänsligheten med bibehållen bildkvalitet så öppnas möjligheter som helt enkelt inte fanns förut, t.ex. inomhus idrottsbilder på snabba slutartider osv.

Visst, jag har en A850 också, så jag VET vad byggkvaliteten gör för känslan och uppskattar den verkligen, men om Sony släppte en ny FF med samma egenskaper som A580 skulle jag inte vänta kvaroch sura med min A850 med sämre ISO-prestanda, utan LV och video. Jag skulle uppgradera ögonaböj! Visst är det trevligt med byggkänslan, så om det släpps en ny modell som har både modern sensor med smarta funktioner OCH proffsbyggd så tackar jag och tar emot, men det ligger definitivt inte i topp på min priolista (däremot minnen och direktknappar kan man ju sätta dit på ett plasthus också, DET vill jag ha, menaldrig att jag skulle stanna kvar med en gammal kamera för det).


/Mats
 
Så rätt sagt som det är sagt Mats...En plastkamera med mer direktfunktioner och A580 grejerna inbyggt hade fasiken bara det varit smutt.. Live view kompenserar för mycket annat ifråga om mer solitt bygge..
 
... att bara putta in a580 sensorn i ett A700 hus och fixa till så den får dom elementära saker A580 har fast i ett riktigt entusiasthus och kallat den A700s hade för dom flesta setts som en bra uppgradering redan det...

Där har du en poäng Torbjörn! De hade kunnat göra det OCKSÅ, utan att det kostat speciellt mycket i utvecklingskostnad. De gjorde ju en A850 från A900 (fast det förstår jag uppriktigt inte, det är ju precis samma i stort sett), men det visar att dom kan.


... efter ha läst dessa senaste saker som nu surras om ifrån Sony så vetetusan faktiskt om jag inte sitter stilla med min Canon och NEX och bara njuter av fotandet med det jag har så snart våren är här.. :)

Velputte! .-)


/Mats
 
Den här meningen är precis vad som kommer att fortsätta hålla t.ex. yrkesfolk borta från Sonys DSLR:er: "Vi förstår att det är trist att det inte går att köpa någon ny A700 eller en efterföljare till den, men vi tyckte att det var viktigare att vi fick sitta och leka i lugn och ro på vår utvecklingsavdelning, än att entusiasterna hade någon kamera att fotografera med."

Jag tror man snarare ska tolka meningen som: "Vi tjänar ändå inga pengar i det segmentet så vi satsar ganska lite pengar på utveckling i det vilket medför att det kommer att ta ett tag innan det kommer något nytt,"
 
Jag tror man snarare ska tolka meningen som: "Vi tjänar ändå inga pengar i det segmentet så vi satsar ganska lite pengar på utveckling i det vilket medför att det kommer att ta ett tag innan det kommer något nytt,"

Jag köper det, har jobbat på ett liknande företag och vet hur man prioriterar. Cash is king.

Men Mr Weir var ändå väldigt tydlig, de kommer att fortsätta satsa på både 7-serien och på FF. Prioriteringarna innebär dock att de kommer i andra resp. tredje hand jämfört med kassakossorna, han säger det ju i princip själv i klartext. Vilken aktieägare i Sony skulle säga emot?

Jag tror inte att DSLR/SLT-divisionen på Sony har särskilt stor budget jämfört med konkurrenterna, så de måste använda pengarna kreativt. De kan inte köra tre projekt parallellt, alltså väljer de att i första hand leverera i det "undre" (nåja) segmentet, där pengarna finns. Och som de levererat! A55 och A580... I år blir det 7-segmentet som de kommer utmana - och utklassa på samma sätt Året efter blir det FF-klassens tur.

Varför gnäller ni? Jag anser att der en lysande strategi med tanke på deras resurser.
 
Jag tror man snarare ska tolka meningen som: "Vi tjänar ändå inga pengar i det segmentet så vi satsar ganska lite pengar på utveckling i det vilket medför att det kommer att ta ett tag innan det kommer något nytt,"

Tyvärr tror jag det är den rätta andemeningen också. (Dock en liten brasklapp för hur snabbt och i vilken form en A77 kommer).

Fast i övrigt verkar det ju som om folk på tråden är otroligt nöjda med A580:s prestanda och bara saknar lite av samma kvalitetskänsla/materialval och lite nostalgiskt minns A700.

Och om folk byter kamera så pass ofta som hittills lär nog en A580 överleva ett par ägare.

Men jag sällar mig nog till Tobbes tanke om att det var lite dumt att inte kosta på A580 lite mer för att tillfredsställa kunder som ville ha lite extra robust känsla.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.