Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A850 och A900

Produkter
(logga in för att koppla)
Om vi skall vara petiga så har den faktiskt ett Quick-LV system, på Canonspråk "AF Quick", där den normala fasdetekterande autofokusen används. Det fungerar som så att när du fokuserar fälls spegeln momentant ned, du får en kort blackout på skärmen (mindre än en sekund) därefter återgår kameran till Live View läget. Inte fullt lika elegant som Sonys variant med en extra sensor, men faktiskt riktigt användbar (snabb och säker). I gengäld behöver kameran inte fälla upp spegeln vid själva exponeringen, vilket blir fallet med Sonys Quick-LV system.

Hehe, du borde ta och prova en Sony A550 eller A580 sida vid sidan med en Canon-kamera så du får uppleva skillnaden :). Bara för att Canon missbrukar ordet Quick så betyder det inte att det blir särskilt kvickt för det. Att i LV-läge kunna skjuta på med snabb seriebildtagning precis som med OVF utan en massa flip-flappande med spegeln är det som menas med Sonys registrerade varumärke "Quick-LV".

Visst kan det finnas fördelar med Canons sätt också, men för din info så har du exakt samma funktion OCKSÅ på sony A580. Alltså Live View med huvud-sensorn och valbart antingen med CDFA eller med Phase-AF och spegelflippning.

Hur du än vrider och vänder på det så fullkomligt utklassar Sony Canon i det här segmentet, det bara är så och om det här är en viktig sak så bidrar det starkt till kameravalet. "Problemet" är bara att om man inte har haft och använt ett sånt system så är det svårt att förstå att det är så bra.

Jag är helt övertygad om att väldigt många får bättre bilder omman har tilgång till vinklingsbar skärm och Quick-LV. T.ex. så är det massor av situationer där det blr avsevärt bättre om man fotograferar i midjehöjd och det går väl bra att få till genom att helt enkelt stå på knä, men eftersom många är väldigt lata och inte vill förstöra sina byxor så sker det alldeles för sällan och då blir det massa bilder på t.ex. knattefotboll tagna uppifrån istället. De som har en vinklingsbar skärm och QLV fäller bara ut den och låter kameran hänga i remmen runt halsen och "skjuter från höften". Det finns många andra tillfällen också, men det ÄR en stor skillnad och har man väl haft det en gång vill man inte vara utan. Som knark ungefär...


/Mats
 
Hehehe inte fullt lika elegant...skulle säga inte ens i närheten av lika användbart eller smidigt för den delen :)

Visst är det så men med Sonys Quick-LV system fungerar AF lika bra som när man använder sig av sökaren....med Sonys Quick-LV system så kan man tex fota snabba sporter som motocross utan några som helst med AFS....testa det med Canons AF Quick se hur bra det går :)

En fråga till er som jobbar som fotograf på olika sätt:
Hur ofta används Live View igentligen? (Visst det varierar säkert från person till person och diverse, men en uppskattning?)

Jag har till exemepel svårt att förstå varför man vill använda live view till sådant som motorsport.

Iofs så är mina foto kunskaper och "erfarenhet" bara på hobby/"lek" nivå så jag skall kanske inte uttala mig. Men jag vill gärna veta svaret/en på ovanstående fråga. :)
 
En fråga till er som jobbar som fotograf på olika sätt:
Hur ofta används Live View igentligen? (Visst det varierar säkert från person till person och diverse, men en uppskattning?)

Jag har till exemepel svårt att förstå varför man vill använda live view till sådant som motorsport.

Iofs så är mina foto kunskaper och "erfarenhet" bara på hobby/"lek" nivå så jag skall kanske inte uttala mig. Men jag vill gärna veta svaret/en på ovanstående fråga. :)

Jobbar inte som fotograf...endast en hobby :)

Det är ju väldigt personligt beroende på hur/vad man fotar.

Nu har/finns det inte liveview i min Sony A900 men om det hade funnits så hade jag använt det väldigt mycket då jag fotar mycket på stativ...tex Landskap,arkitektur,makro mm men det är även användbart när man fotar på frihand...tex om man måste hålla kameran över ögonhöjd för att kunna fånga motivet...eller om man vill fotar ett motiv i en låg kameravinkel...finns många ställen/användningsområden där liveview är användbart och underlätta fotograferandet....förutsatt att liveview fungerar bra och snabbt.

Men min Nex däremot så använder jag alltid liveview ;)

Att jag nämnde sportfoto va bara för att ta ett exempel där Sonys Quick-LV system fullkomligt utklassar övriga tillverkares liveview när det gäller snabbhet och möjligheten till att följa motiv motiv med AFS i liveviewläget.

Men visst går det använda till motorsport...har sett en del Sonyfotografer som kört med kameran på monopod o liveview istället för att titta genom sökaren.
 
En fråga till er som jobbar som fotograf på olika sätt:
Hur ofta används Live View igentligen? (Visst det varierar säkert från person till person och diverse, men en uppskattning?)

Jag har till exemepel svårt att förstå varför man vill använda live view till sådant som motorsport.

Iofs så är mina foto kunskaper och "erfarenhet" bara på hobby/"lek" nivå så jag skall kanske inte uttala mig. Men jag vill gärna veta svaret/en på ovanstående fråga. :)

Jag kan egentligen inte se att behoven skulle skilja sig markant beroende på om man tjänar sitt levebröd på att fotografera eller om man bara gör det för nöjse skull.

Själv är jag också i huvudsak hobby-fotograf, men har nu faktiskt börjat åta mig en del professionella jobb i samband med att skaffa bildmaterial för webb-produktion. Jag ska göra ett lite mer omfattabde sådant arbete nu i januari.

En stor fördel med LV är att kunna arbeta med kameran och samtidigt ha kontakt med personer som medverkar i bilderna i en situation som "regisserande" fotograf.

En annan stor fördel är som jag tidigare nämnt är att det drastiskt ökar möjligheten att få spännade bildvinklar genom att placera kameran där man inte får plats med huvudet och ändå ha möjlighet att komponera bilden.

Åter till din ursprungliga fråga om det använts mycket praktiskt vid yrkesmässig fotografering. Svaret är väl att det i stort sett är obefintligt därför att Sony än så länge har en försvinnande liten andel av marknaden hos yrkesfotograferna och då de kameror som istället används saknar Quick-LV funktionen så används den såklart inte heller.

Däremot SKULLE det medföra betydliga fördelar för den pressfotograf som använde den. Det är inte alls omöjligt att några inbitna fotografer snart kommer att "upptäcka" det och skaffa sig en sony-kamera och därmed få en markant konkurrens-fördel jämfört med sina kolleger.´i branschen.

Se till exempel på alla dessa presskonferenser där fotografer vinglar med sina kameror över huvudet och knäpper på måfå utan möjlighet att komponera bilden för att sedan plocka ner kameran och titta igenom bilderna på displayen och kanske missa tillfällen som sker då. Genom att vika ut skärmen och hålla kameran över huvudet så kan man med QLV enkelt betydligt bättre hitta rätt utsnitt och med lika snabb responstid som med OVF pricka precis rätt ögonblick (Jämfört med Canons och Nikons flipp-flappande som tar "bara" en sekund - haha, då har man redan missat ögonblicket) och även med seriebildstagning.

Brukar ibland titta på "top model" bara för att suga in hur fotograferna arbetar med modellerna där. Det blir en del plåtande i olika poser och sen tar fotografen ner kameran från ansiktet och ger tips och råd till modellen för att sedan ta tillbaka kameran till ögat och fortsätta. Med LV skulle man kunna fotografera samtidigt utan dessa avbrott som stör modellen.

Det tar ett tag att bli inkörd och van att amvända LV, men när man gjort det så har man ytterligare ett effektivt verktyg att anvnda som fotograf. Än så länge har det som sagt inte slagit igenom bland yrkesfotografer eftersom det är så ovanligt att de använder dessa kameror av en massa andra anledningar, men jag tror definitivt att det kommer att ändras ganska snart.

Ang. din skepsis till att använda LV vid motorsport så kan jag definitivt tänka mig att kunna få riktigt spännande bilder i t.ex. grodperspektiv på en hoppande motorcykel genom att placera kameran i marknivå med utvikt skärm. Inte alls lika lätt att få till med optisk sökare om man inte är beredd att kräla i stoftet, vilket heller inte alls blir lika snabbt gjort och gör det svårare att snabbt kunna flytta sig därifrån om det skulle behövas.



/Mats
 
... I gengäld behöver kameran inte fälla upp spegeln vid själva exponeringen, vilket blir fallet med Sonys Quick-LV system.

Jag tror knappast Canonen heller klarar att ta en bild med spegeln nere

Det som händer är att 1) LV-bilden visas, 2) spegeln flippar ner och skärpan ställs, 3) spegeln flippar ner igen och 4) sen flippar spegeln på nytt upp då bilden tas.

Man kan tycka att steg 3 skulle vara onödigt, men så sker det i alla fall på de Canon och Nikon jag provat (och på Sony med i läget Check-Focus LV med phase-AF).


/Mats
 
Jag blev så upprörd när jag kom att tänka på det att jag glömde bort att skriva varför användarminnena suger på Canon, eller i alla fall på 40D:

Det som är så kass är att den "nollställer" till vad som sparats under respektive minne, men inte bara just när man väljer att återkalla ett visst minne, eller om du slår på strömmen i läge med något minne valt, utan även varje gång som kameran vaknar upp efter att ha varit i strömsparläge.

Enda sättet att få den att komma ihåg tillfälliga förändringar är att manuellt direkt spara dessa förändringar i det aktuella minnet. Men då ändrar man ju den sparade grundinställningen för det minnet, och att inte behöva ändra på det är ju precis hela vitsen med att ha olika användarminnen!
---
Harre javl-!

Bälgar Canon-ingenjörerna alltid i sig en massa saké innan de försöker kopiera något från Minolta?

I över 40 år har ju som bekant gällt vissa generella karakteristika för de fyra (fem) stora märkena. På Canon bestämmer ingenjörerna, på Minolta fotograferna, på Nikon proffsen, på Pentax entusiasterna och på Olympus en Japan med små händer. :)
 
Se till exempel på alla dessa presskonferenser där fotografer vinglar med sina kameror över huvudet och knäpper på måfå utan möjlighet att komponera bilden för att sedan plocka ner kameran och titta igenom bilderna på displayen och kanske missa tillfällen som sker då. Genom att vika ut skärmen och hålla kameran över huvudet så kan man med QLV enkelt betydligt bättre hitta rätt utsnitt och med lika snabb responstid som med OVF pricka precis rätt ögonblick (Jämfört med Canons och Nikons flipp-flappande som tar "bara" en sekund - haha, då har man redan missat ögonblicket) och även med seriebildstagning.

På en presskonferens behöver man nog bara fokusera en gång. Avståndet till motivet ändrar sig inte speciellt mycket under presskonferensen ...

Men visst verkar Sonys Quick-LV vara en bra sak. Går det att videofilma med en sådan kamera?

Jag skulle vilja kunna programmera min kamera själv. Då skulle jag kunna införa en massa roliga funktioner som tillverkaren inte har tänkt på.
 
Vinklingsbar och vridbar skärm har jag på min Canon EOS 60D, och jag håller med om att det är jättebra. :)

Jo, den är ganska trevlig. Jag har känt en del på 60Ds skärm som viks ut åt sidan och även både Nikons och den på Sony A33/A55 som viks ut nedåt och går att rotera med en kulled. Personligen tycker jag de verkar lite ömtåliga och att Sony A550/A580s lösning känns betydligt robustare och mer förtoendeingivande, även om det inte blir helt optimalt då man fotograferar vertikalt.


/Mats
 
Brukar ibland titta på "top model" bara för att suga in hur fotograferna arbetar med modellerna där. Det blir en del plåtande i olika poser och sen tar fotografen ner kameran från ansiktet och ger tips och råd till modellen för att sedan ta tillbaka kameran till ögat och fortsätta. Med LV skulle man kunna fotografera samtidigt utan dessa avbrott som stör modellen.

Det finns ett gott skäl till att ta ögonkontakt med modellen när man ger instruktioner. Det gör kommunikationen mellan fotograf och modell bättre.
 
På en presskonferens behöver man nog bara fokusera en gång. Avståndet till motivet ändrar sig inte speciellt mycket under presskonferensen ...

Hållerinte riktigt med, men det hjälper ju ändå inte. Det blir ju i allafall ett flipp-flappande i LV-läge med Canon och Nikon även med MF.


Men visst verkar Sonys Quick-LV vara en bra sak. Går det att videofilma med en sådan kamera?

Visst! I full HD i AVCHD-format. Med bildstabilisering med alla objektiv.

Bara manuell fokus dock på A580, men med A33/A55 så har man fullständig Phase-detect AF även vid filmning.


Jag skulle vilja kunna programmera min kamera själv. Då skulle jag kunna införa en massa roliga funktioner som tillverkaren inte har tänkt på.

DET skulle jag med! Märkligt egentligen att det inte finns några hack. Borde inte vara helt omöjligt att dissassemblera koden till ett firmware. Att öppna specifikationerna för detta skulle kunna medföra en fantastisk fördel för den tillverkare som gjorde det.

Tiden verkar inte riktigt mogen för det ännu, men inget skulle egentligen hindra att ha något Android-liknande gränssnitt även i en kamera och att man kunde ladda ner Appar av olika slag. Det kommer säkert. Det finns ju massor av funktioner som är rent programmässiga i kamerorna idag, så omöjligt är det absolut inte. Jag undrade lite om det i en forumtråd för ganska länge sen när jag var ny här i forumen och inte vågade bita tillbaka, men blev i princip idiotförklarad.


/Mats
 
Jag tror knappast Canonen heller klarar att ta en bild med spegeln nere

Det som händer är att 1) LV-bilden visas, 2) spegeln flippar ner och skärpan ställs, 3) spegeln flippar ner igen och 4) sen flippar spegeln på nytt upp då bilden tas.

Man kan tycka att steg 3 skulle vara onödigt, men så sker det i alla fall på de Canon och Nikon jag provat (och på Sony med i läget Check-Focus LV med phase-AF).

Spegeln kan knappast flippa ner om den redan är nere ...

På min EOS med LV sker detta:

1: LV-bilden visas.
2: Spegeln flippar ner och skärpan ställs
3: Slutaren öppnas och stängs.
4: LV-bilden syns igen.
 
Senast ändrad:
DET skulle jag med! Märkligt egentligen att det inte finns några hack. Borde inte vara helt omöjligt att dissassemblera koden till ett firmware.

Det finns hack till Canons kompaktkameror (t.ex. möjliggörs RAW). Det finns också hack till EOS 5DII som gör den kameran ännu bättre för videofilmning.

Fast jag vill ha ett SDK med ett dokumenterat API. Reverse-engineerad kod är inte alltid helt pålitlig.
 
Ja, det är ju precis det jag menar! Med LV kan man ha ögonkontakt även då man plåtar eftersom man inte måste ha kemaran mitt i nyllet.

Nu förstår jag nog inte riktigt hur du menar. Oavsett om man använder LV eller sökaren så tittar man ju inte på modellen när man tar bilden. Alltså har man inte ögonkontakt hela tiden utan måste flytta blicken om man vill uppnå ögonkontakt.

Alternativt så tittar man på modellen hela tiden och har kameran fast monterad på ett stativ, riktad mot modellen, och då spelar det ingen roll om kameran är i LV-läge eller inte.
 
Hehe, du borde ta och prova en Sony A550 eller A580 sida vid sidan med en Canon-kamera så du får uppleva skillnaden :). Bara för att Canon missbrukar ordet Quick så betyder det inte att det blir särskilt kvickt för det. Att i LV-läge kunna skjuta på med snabb seriebildtagning precis som med OVF utan en massa flip-flappande med spegeln är det som menas med Sonys registrerade varumärke "Quick-LV".

Visst kan det finnas fördelar med Canons sätt också, men för din info så har du exakt samma funktion OCKSÅ på sony A580. Alltså Live View med huvud-sensorn och valbart antingen med CDFA eller med Phase-AF och spegelflippning.

Nu var avsikten inte att starta ett religionskrig i denna tråd, bara korrigera en uppenbar felaktighet. Det finns faktiskt ett "AF Quick" läge i "Live view" på Canon EOS 7D i motsats till vad du påstod i inlägget jag besvarade. Sedan är det tveklöst så att Sonys lösning på många sätt är bättre, men det förtar inte faktum att uppgiften du gav var felaktig.

Men sedan börjar du direkt blanda bort korten, här blir jag faktiskt lite irriterad de måste vara möjligt att diskutera olika lösningar utan att ta till "det missförstådda Sony" kortet. Sony har i dagsläget (om jag räknat rätt) fyra olika lösningar på problemet med autofokus i live view, ingen kamera har alla fyra lösningarna samtidigt och alla lösningar har sina för och nackdelar. När du säger Sonys registrerade varumärke "Quick-LV" är det svårt att veta vilken av dem du faktiskt menar.

Denna tråd handlade ursprungligen om A850, så vitt jag vet saknar denna (liksom A900) live view helt, så i de avseendet krossar 7D:s "live view" A850/900 totalt (för att travestera dina egna ord).

I Inlägget jag kommenterade jämfördes A580 med 7D, A580 har (så vitt jag känner till) två autofokuslägen för "live view".

Dels kontrastbaserad autofokus med kamerans bildsensor (Focus check live view), vilket motsvar läget "AF live" på 7D. Denna fokusering är exakt men långsam för bägge systemen (troligt att Sony är aningen snabbare). Bägge systemen har också möjlighet till ansiktsigenkänning.

Dels fasdetekterad autofokus med sekundär bildsensor (Quick AF live view), denna varianten är Sony idag ensamma om (även om Olympus använde motsvarande lösning när de introducerade "live view" för digitala systemkameror med E-330). I detta läge fungerar kamerans ordinarie autofokus utan begränsningar(?), samtidigt som en bild visas på kameran display. Vid exponeringen lyfts spegeln och displayen blir momentant blank (när slutaren går) I detta läge är autofokusen snabb och exakt, dock är seriebildtagningshastigheten begränsad till 3 bilder/sekund.

Det närmast jämförbara läget för 7D är "AF quick", den mest påtagliga skillnaden är att displayen momentant släcks vid fokusering (som sker med AF-on knappen) då spegeln fälls ned samt att fokus är låst (ingen AI Servo). Fokuseringen är snabb och exakt, upp till 8 bilder/sekund kan tas. Vid exponering blir displayen momentant blank (när slutaren går), vid seriebildtagning är det endast slutaren som rör sig (spegeln är uppfälld). För spegelns och slutarens exakta beteende finns tre olika lägen, normal, tyst 1 och tyst 2.

Tveklöst är Sonys "Quick AF live view" en mycket smidigare lösning, men på viss bekostnad av seriebildtagningsförmågan. För seriebildtagningsförmågan i "live view" har Sony en lösning med sina EVIL-kameror, där förlorar du i gengäld den optiska sökaren helt samt att Canon en 7D klarar lika många bilder/sekund med fokusering för varje bild utan att behöva en halvgenomskinlig spegel och förlust av optisk sökare (med de nackdelar detta medför).

Men nu kan det inte ha varit någon av dessa "live AF" variant du avsåg i ditt svar ovan, där talar du om autofokus utan spegel-fladder(?). Vilket leder in oss på nästa variant av Sonys Quick-LV, EVIL modellerna A33/55. Fast nu orkar jag inte gräva ned mig i denna, utan konstaterar enkelt att den helt saknar optisk sökare med de konsekvenser det ger. Svårt att prata "live view" lägen med en kamera som bara(!) har "live view".

För fullständighetens skull nämner jag även NEX och dess variant av Quick-LV, som ju i princip är det samma som kontrastbaserad "live AF" hos A580.

Ingen av dessa uppräknade lösningar för "live AF"är förmodligen den slutgiltiga, nästa steg gissar jag blir fasdetekterad autofokus direkt på bildsensorn. Men vill vi ha det i kombination med optisk sökare kommer vi fortfarande behöva dubbla autofokussystem.

Avslutningsvis önskar jag att du nästa gång är lite tydligare med vilka modeller du faktiskt jämför, och att du håller äpplena från päronen.
 
Spegeln kan knappast flippa ner om den redan är nere ...

På min EOS med LV sker detta:

1: LV-bilden visas.
2: Spegeln flippar ner och skärpan ställs
3: Slutaren öppnas och stängs.
4: LV-bilden syns igen.

Ok, jag måste ha vimsat till det lite. Ber om ursäkt, men du har faktiskt heller ine fått till det helt rätt.

Enligt ditt resonemang så tas bilden i steg 3 med spegeln nere, men det lär inte bli mycket till bild, eller hur?

Mellan dina steg 2 och steg 3 så åker spegeln upp igen innan det finns möjlighet att ta bilden.


/Mats
 
Sara, inte IGEN, snälla. Jag vill absolut inte ha något "gräl" eller religionskrig.
Jag blandar inte alls bort korten med "det missförstådda Sony-argumentet".
Sluta nu upp med dina påhopp på mig är du snäll.

Jag tycker Canon 7D är en fantastisk kamera! - Så nu var det klarlagt och behöver inte ordas om igen.

Jag tycker också att Sony har bättre LV-lösningar på modellen A580 än de som finns på Canon 7D och tydligen är vi överens om det.

Det finns faktiskt ett "AF Quick" läge i "Live view" på Canon EOS 7D i motsats till vad du påstod i inlägget jag besvarade.
Nä, jag motsade mig inte alls det. Anmärkte bara att jag anser att det i jämförelse inte alls är speciellt "kvickt" bara för att Canons marknadsförare tycker att det är en käck benämning.

Denna tråd handlade ursprungligen om A850, så vitt jag vet saknar denna (liksom A900) live view helt, så i de avseendet krossar 7D:s "live view" A850/900 totalt (för att travestera dina egna ord).
Att Sony A850 och A900 saknar LiveView är jag medveten om. Jag har en A850 och har haft en A900 som jag nyss sålt. De kan inte filma heller för den delen så behöver vi inte hamna i det
träsket heller. Tycker dock att det är underbara kameror i sig och synnerligen välbyggda (utan knarr:) ), men de är en tidigare generation utan de här nya finesserna.

Men, vad kom det ifrån? DET är väl inte det som vi talar om i den här sidodiskussionen?

I Inlägget jag kommenterade jämfördes A580 med 7D
Japp, det är vi helt överens om, så jag förstår inte din invikning ovan eller din slutkläm. Den här jämförelsen handlar alltså om Sony A580 och Canon EOS 7D, inget annat (även om tråden egentligen handlar om A850 liksom att diskussionen om A850 och Canon 5DMkII dök upp i tråden om A580, det kan bli så ibland och är inte hela världen).


A580 har (så vitt jag känner till) två autofokuslägen för "live view".

Du känner till fel!
Sony A580 har TRE olika lägen för AF i LV-lägena.

Låt mig klargöra.

Sony "Quick-Live View" är ett registrerat varumärke som Sony har för sin lösning med en extra lågupplöst sensor i spegelhuset. Den finns på modellerna A450, A500, A500, A560 och A580.
Så det finns ingen som helst tvekan om vilken som avses när man pratar om Sony Quick-LiveView.

(Sony A55 har en helt annan lösning med enbart huvudsensorn och Phasedect AF i alla lägen eftersom den har en fast semitransparent spegel som aldrig flippas upp/ner överhuvudtaget, så den kan vi helt lämna utanför diskussionen.)

De olika varianter som Sony A580 har är:

1) Quick-LV med separat sensor i spegelhuset. i detta läget är kameran nästan lika snabb som med optisk sökare och använder äkta phasedetect AF. Och med möjlighet att komponera bilden på samma sätt som med en optisk sökare och serietagning med exponering och fokus på varje bild med en något lägre frekvens än i läget med optisk sökare. (Här är faktiskt föregångaren A550 något snabbare än A580 av nån anledning jag inte känner till).

2) Check-Focus LV med CDAF. I detta läge används huvudsensorn och autofokus används enligt kontrastavkänningsmetoden. Det är begränsat på så sätt att det enbart fungerar med SAM och SSM (och sigma HSM)-objektiv, dvs där objektivet har inbyggd fokusmotor. Det fungerar inte med objektiv som drivs av kamerans AF-motor via en skruvmejselliknande koppling till objektivet.

3) Check-Focus LV med PhaseDetect AF. Det här läget är precis samma som det du beskriver och kallar för "AF-quick" (med undantag för att det saknar sekvenstagning efteråt). Huvudsensorn används med spegeln följaktligen uppe och när du rtycker ner avtryckaren halvvägs så flippar spegeln ner kortvarigt för att fokus ska kunna ställas med PhaseDetect AF-sensorerna och åker sen snabbt upp igen. Om man sedan trycker ner avtryckaren helt så tas bilden utan ytterligare spegelflippning. Däremot kan man inte ta ytterligare bilder med samma fokusinställning, utan hela proceduren måste då göras om.

Det som du beskriver att Canonen kan tycker jag är exakt detsamma som alternativet 3 här ovanför, fast att Canonen kan fortsätta att ta många bilder i sekvens med fokusering och exponeringsmätning på den första bilden. Fast då fotograferar man i blindo och skulle egentligen lika gärna kunna ha kameran inställd på optisk sökare. Fast jag håller med att det är en bra finess att kunna ta en skur av bilder på det sättet efter att ha hittat den första bilden med LV. Den stora nackdelen och det som gör att jag tycker att det är missvisande att kalla det för "Quick" är att när du ser bilden på skärmen och trycker av så är det inte den bilden som tas, utan det sker en fördröjning. Att den sen kan ta en massa bilder i följd efter det i snabb följd är egentligen inte så intressant, ögonblicket är redan missat.

Avslutningsvis önskar jag att du nästa gång är lite tydligare med vilka modeller du faktiskt jämför, och att du håller äpplena från päronen.
Håller absolut inte med om att jag skulle vara skyldig till det och du sa ju tidigare att det var tydligt att det var Sony A580 och Canon 7D som jämfördes och om det är någon som blandar in alla möjliga olika kameramodeller så är det väl ändå du, eller hur?

Men nu är det väl ändå supertydligt, det hoppas jag att vi kan vara överens om.



/Mats
 
Rättelse!

Sony A580 HAR OCKSÅ exakt samma funktion som Canon kallar "AF-Quick".

Om man ställer in läget för "sekvenstagning med slutarprioritet", alltså att fokus och exponering sätts på första bilden i sekvens och att kameran därefter matar på med 7 fps. så när man går in i Check-Focus LV och fotograferar så får man exakt "Canon-funktionen", dvs fokus ställs med en flip-flap då man trycker ner avtryckaren halvvägs och om man sedan trycker ner helt så tas sekvenstagning direkt med 7fps. DESSUTOM så fungerar det exakt likadant om man har Check-Focus-LV med CDAF. Dvs skärpan ställs med kontrastavkänning och när man trycker av så matar det på i 7 fps utan ens den initiala spegelflippningen.


/Mats
 
Rättelse #2

Kunde inte sova, så jag var bara tvungen att gå upp och testa en sak .-)

Även i läget "Quick-Live View" kan man ha 7 fps prio-läget inställt, så att då har man den snabba LV med snabb och exakt Phase-AF och kan direkt ta snabba skurar med bilder utan minsta delay alls!!! (Det här gick väl inte på A550 vill jag minnas.)

Fasiken, den här kameran bara växer och blir bättre hela tiden. Det här är RIKTIGT bra!!!


/Mats
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.